3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Yees! Msi 3080 suprim x skickad från webhallen idag 🙂 trevligt inför cyberpunk 🙂

Permalänk
Medlem

För er som är kluvna över 3070RTX och Vram.

Har testat spela några timmar på 5120x1440 på högsta inställningar + RTX och gsync (trots att jag har freesync skärm) påslaget och inte upplevt något annat än flyt.

Har endast hunnit testa apex legends, BF5 och Meteo. Blir Crusader Kings och Total War i helgen

7100 fick jag lägga för TUF korten och tycker definitivt är värt, vill nog även påstå att TUF korten är tystare än min Be Quiet Dark Rock 4 PRO.. som förövrigt är riktigt tyst.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

@webhallen Hej! Kan du se hur många som är före mig i kö på MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB? Order nr 13823523?

Permalänk
Medlem

Tror inte vår käre Patrik från @webhallen kommer svara på ett tag utifrån hans senaste inlägg. Får hoppas han kryar på sig och inte har COVID-19.

Visa signatur

Varför spela när det inte är kul?

Permalänk
Skrivet av NordiZz:

Tror inte vår käre Patrik från @webhallen kommer svara på ett tag utifrån hans senaste inlägg. Får hoppas han kryar på sig och inte har COVID-19.

Vill dessutom minnas att han i dagarna skrev något om att han inte längre vill sitta och kolla enskilda beställningar då det är på tok för tidskrävande. Letade efter inlägget men hittade det inte... Hoppas han är på benen snart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eruku:

@webhallen Hej! Kan du se hur många som är före mig i kö på MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB? Order nr 13823523?

Han ger inte ut enskilda könummer.

Permalänk

Efter irriterande problem med mitt Zotac 3080 Amp Holo så valde jag att beställa ett FTW3 Ultra i Måndags(!!) och fick det skickat idag.
Blir en retur på Zotac kortet så fort jag fått mitt FTW3 Ultra, kunde hämta ut det redan imorgon med Instabox.

Vill ni ha kort snabbt skulle jag säga att ni kör på EVGA, stod den 14:e som beräknad leverans och jag var på köplats 25 igår, så verkar som om dom fått in en redig batch. (Inet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Towbiekun:

Efter irriterande problem med mitt Zotac 3080 Amp Holo så valde jag att beställa ett FTW3 Ultra i Måndags(!!) och fick det skickat idag.
Blir en retur på Zotac kortet så fort jag fått mitt FTW3 Ultra, kunde hämta ut det redan imorgon med Instabox.

Vill ni ha kort snabbt skulle jag säga att ni kör på EVGA, stod den 14:e som beräknad leverans och jag var på köplats 25 igår, så verkar som om dom fått in en redig batch. (Inet)

Vad har du för problem?

Permalänk
Webhallen
Skrivet av NordiZz:

Tror inte vår käre Patrik från @webhallen kommer svara på ett tag utifrån hans senaste inlägg. Får hoppas han kryar på sig och inte har COVID-19.

Ingen COVID! hoppas jag iaf, lite under vädret igår bara så tog en halvdag

Idag är status lite bättre

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Skrivet av mecc:

Vad har du för problem?

Fläktar som vägrar stanna när kortet inte används, dom ligger alltid på 48% även om kortet är nere på 30C idle. Visserligen ett problem som går att lösa med Afterburner och egen curve men det känns fortfarande inte rätt. Trist att behöva gå runt ett problem som inte borde existera out of the box.

Kortet går väldigt varmt överlag under load, har ett relativt välventilerat chassi men det blir så varmt som 80C i nyare titlar. Det blir bättre med en custom curve men fortfarande väldigt varmt och går fläktarna över 65% så låter det som ett jetplan.

RGBn fungerar inte som det ska, har nog inte direkt med kortet att göra utan nog mer med Firestorm som är Zotacs mjukvara, lever sitt eget liv och återställer sig titt som tätt.

Har inga problem överlag med hur kortet presterar i spel, kanske är jag som är relativt kräsen men det tycker jag man får vara för ett så pass dyrt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Ingen COVID! hoppas jag iaf, lite under vädret igår bara så tog en halvdag

Idag är status lite bättre

/Patrik

Skönt att höra!

Permalänk
Medlem

Får man vet sin köplats hos Webhallen om man kontaktar dem? Jag försöker nå dem per chatt men den verkar vara överbelastad igår och idag. Kanske slår en pling, men jag skyr muntliga samtal.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Får man vet sin köplats hos Webhallen om man kontaktar dem? Jag försöker nå dem per chatt men den verkar vara överbelastad igår och idag. Kanske slår en pling, men jag skyr muntliga samtal.

Webhallen ger aldrig ut köplats, det du får är den information som står på sidan för kortet du har beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecc:

Webhallen ger aldrig ut köplats, det du får är den information som står på sidan för kortet du har beställt.

OK, tack.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

Men snälla nån. Asus ligger ju i en kedja där de inte kan påverka mer än att öka produktionen.
Dessutom ett år med en pandemi då det är längre leveranstider på komponenter i hela världen.
Det är ju inte direkt din dialysmaskin eller nåt annat viktigt du väntar på. Det är några extra FPS i ett spel.

Kolla här så kan du se märke för märke att det är ungefär lika många kort som levererats från tillverkarna. Skillnaden är att Asus har mycket större efterfrågan.
https://www.proshop.se/RTX-30series-overview

Skrivet av Lagerlöf:

Årets halmgubbe eller?

Har du missat hur fullständigt kaos det är i världen just nu eller? Knappast Asus som hanterar detta dåligt, de försöker garanterat sälja så många kort de kan. Det är utan tvekan dåligt för deras business att de inte kan leverera kort för att möta efterfrågan, krävs inget geni för att lista ut det.

Mängden whine i denna tråd börjar nå astronomiska nivåer

Det är ändå fint att det finns människor som klarar av att vara optimistiska oavsett vad som händer, all cred.
Hoppas jag får mitt kort någon gång inom den närmaste framtiden, i slutändan verkar de massiva förseningarna inte vara någons fel, alternativt så är det "nästa part i ledet" som har gjort fel. Det verkar även vara otillåtet/opopulärt att ifrågasätta och kritisera, även om det kanske leder till att kritiken till slut når rätt part eftersom brett missnöje hos konsumenter rimligtvis kommuniceras vidare i ledet.
Om Webhallen marknadsför en produkt så har de ett visst ansvar, om Asus producerar en produkt så har de ett ansvar, om Nvidia producerar en produkt så har de ett visst ansvar. Det måste vara OK att kritisera när sådant här går så pass fel, utan att folk ska dra liknelser till dialysmaskiner och förminska ens argument.

@Lagerlöf - vet inte vad halmgubbe-angreppet mot mig skulle tjäna till. Väljer att inte kommentera det vidare för att det inte ska spåra ur.
Jodå, är ganska medveten om hur det ser ut i världen just nu. Är minst lika medveten om hur ofta det argumentet används som förklaring fastän det inte alltid är relevant.

Jag kommer inte bidra till mer meta-diskussioner eller OT, bättre att alla hoppas på att få sina kort så fort som möjligt.
Den som vill kan "välja med fötterna" nästa gång ett köp av denna magnitud ska göras, den som inte vill göra det behöver inte göra det. Fritt land, fritt val.

God jul!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 Suprim X beställt på webhallen är äntligen skickat! Tog ett tag men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d - Gigabyte AORUS x570 PRO - 32gb 3200mhz CL15 - Fractal Design Lumen s24 - ASUS TUF RX 7900 XTX - Fractal Design North
Topping DX3 Pro Plus - Hifiman Edition XS - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hämtade mitt Zotac 3080 AMP Holo från Webhallen nyss. Har dock ingen möjlighet att testa det än då jag väntar på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperDa:

Inet har flertalet 3090 ( 22st Gigabyte, 4st EVGA till det humana priset av 24k nästan! ), bara att låta impulserna styra

EVGA har iaf. garanti värd namnet som dessutom är global, tillåter officiellt byte av kylare samt har ett XOC bios som släpper lös ftw3 Ultra med 500W powerlimit. Om det sen är värt vad det kostar över ett standard kort är upp till var och en, nu finns ju iaf detta att få snabbt.
Fanns 20st i lager igår på dagen, var 8st på kvällen innan jag reagerade igår och 7st innan beslut att slå till. Nu 4st så potentiellt 16st sålda på ca 24h utöver ett Gigabyte kort som nu är beställningvara med 45dagars ledtid.
Återstår att välja vilket vattenblock som skall föräras att få sitta kortet som landar på måndag.
Var ute efter ett 3080ti som kanske skulle komma om AMD triggar det, men verkligheten är ju att det inte kommer finnas närmsta halvåret om det ens kommer alls då det inte finns någon plats för det någonstans i stegen mellan korten hos nvidia och bristen vi nu har på kort generellt räcker långt in i 2021.

Permalänk
Skrivet av zaikk:

Tjena! Jag har ett 3080 FTW3 Ultra med röd clown mun och har inte haft ett enda problem med det hittills :)! Peppar peppar ta i trä, men än sålänge har det flutit på bra i snart en månad! Ett fantastiskt kort so far!

Grymt!! Vi ska hoppas att det funkar bra. Blir iaf att avboka Asus rtx 3080 rog strix OC Thx!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rpha:

Status: Plockas
Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB AORUS MASTER @ inet
De fick in ett gäng kort?
Orderdatum 2020-11-17

Blir det skickat lämnar jag kön för strix OC 3080 regular och white på webhallen

Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB AORUS MASTER är nu hämtad och monterad
Mjukvaran för RGB är kass, hittar inte kortet. (ibland hittar den Gskill RAM)

Galleri https://imgur.com/a/gSor6yu (Asus Strix 1080 ovanpå)

Avbokat på webhallen
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC (17e Sep. 16:27)
ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 Gaming OC 10GB Vit (3e Dec 15:05)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Hämtade mitt Zotac 3080 AMP Holo från Webhallen nyss. Har dock ingen möjlighet att testa det än då jag väntar på processorn.

Damn, skulle valt till butik också. Mitt ligger under behandling just nu.

Permalänk
Medlem

@webhallen

MSI RTX 3080 SUPRIM
Antal kundbokningar Nästa bekräftade leverans Ej skeppade men allokerade
55 tidigast v51 Ingen ETA

Dessa kort som verkar ha fått hem idag. Går det bort från kön eller är kön som satt efter dessa leveranser? Asså är det 55st i kö innan folk fått hem sina kort eller är efter?

Bytte kort från Asus till detta så hoppas det blir lite flyt med MSI. Får ni leveranser varje vecka för Suprim? Är leveranserna på 20st för varje tillfälle?

Många frågor men så blir det när räknar dagar,
Timmar, sekunder osv. Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

För er som är kluvna över 3070RTX och Vram.

Har testat spela några timmar på 5120x1440 på högsta inställningar + RTX och gsync (trots att jag har freesync skärm) påslaget och inte upplevt något annat än flyt.

Har endast hunnit testa apex legends, BF5 och Meteo. Blir Crusader Kings och Total War i helgen

7100 fick jag lägga för TUF korten och tycker definitivt är värt, vill nog även påstå att TUF korten är tystare än min Be Quiet Dark Rock 4 PRO.. som förövrigt är riktigt tyst.

https://support.cdprojektred.com/en/cyberpunk/pc/sp-technical...
Kommer lira i 4K med RT ultra, antar att många andra gör det. Om CDPR drar gränsen vid 10GB där känns det svettigt att köpa ett 3070.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Hur ser Gigabyte Eagle fronten ut? Såg att kön där inte alls var lång och skulle kunna sträcka mig till den prisklassen för ett 3080..

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Hämtade mitt Zotac 3080 AMP Holo från Webhallen nyss. Har dock ingen möjlighet att testa det än då jag väntar på processorn.

hur var kortet? 😀

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Towbiekun:

Fläktar som vägrar stanna när kortet inte används, dom ligger alltid på 48% även om kortet är nere på 30C idle. Visserligen ett problem som går att lösa med Afterburner och egen curve men det känns fortfarande inte rätt. Trist att behöva gå runt ett problem som inte borde existera out of the box.

Kortet går väldigt varmt överlag under load, har ett relativt välventilerat chassi men det blir så varmt som 80C i nyare titlar. Det blir bättre med en custom curve men fortfarande väldigt varmt och går fläktarna över 65% så låter det som ett jetplan.

RGBn fungerar inte som det ska, har nog inte direkt med kortet att göra utan nog mer med Firestorm som är Zotacs mjukvara, lever sitt eget liv och återställer sig titt som tätt.

Har inga problem överlag med hur kortet presterar i spel, kanske är jag som är relativt kräsen men det tycker jag man får vara för ett så pass dyrt kort.

Oj vad konstigt, jag håller med om att det går varmt. Jag har aldrig kommit över 76 grader men det är rätt högt. Jag har ett pinsamt dåligt ventilerat chassi dock så om du kommer upp i 80 kanske det var något måndagsexemplar för de andra problemen har jag inte märkt av alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabaldern:

Ja det kliade i beställfingret när det kom upp, äckligt snyggt kort, hade passat bra i burken med!

Jag det var riktigt snyggt! Har väntat på att ett vitt kort ska dyka upp.
Det enda jag sett är GALAX/KFA2 men det verkar inte ha kommit till Sverige än

Skrivet av DRAKKISH:

Samma här! Hoppas man får info snart om när första batchen skickas, håller koll på scan och där ser det tomt ut även den 7e jan

EDIT: såg fel, 7e dec var det!

Grymt! Ja det vore sjysst om den skickas i år men det känns tveksamt(?)

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phrawmi:

@webhallen

MSI RTX 3080 SUPRIM
Antal kundbokningar Nästa bekräftade leverans Ej skeppade men allokerade
55 tidigast v51 Ingen ETA

Dessa kort som verkar ha fått hem idag. Går det bort från kön eller är kön som satt efter dessa leveranser? Asså är det 55st i kö innan folk fått hem sina kort eller är efter?

Bytte kort från Asus till detta så hoppas det blir lite flyt med MSI. Får ni leveranser varje vecka för Suprim? Är leveranserna på 20st för varje tillfälle?

Många frågor men så blir det när räknar dagar,
Timmar, sekunder osv. Haha

Kan svara på några av dessa frågor å Webbis vägnar.

Korten som skickats från Webhallen till oss som redan fått korten inkluderas inte i kön på 55 personer.
Vi har alla antingen fått korten skickade till oss eller så är dem uthämtade/på väg att bli uthämtad.
Så de 55 personerna som är placerad bland kundbokningar är folk som väntar på nästa leverans och vidare.

I detta läget så vet varken Patrik eller någon annan på Webhallen hur leveranserna på denna modell kommer se ut.
Får dem info om mer kommande leveranser så kommer dem dyka upp direkt på sidan, detta kan du lita på att Patrik och Webbis fixar. Gällande antal så varierar det från leverans till leverans, företagen (Msi i detta fallet) tilldelar återförsäljare och ibland blir tex Webhallen tilldelad 20 kort, ibland 50 och i mindre bra fall kanske bara 5.

Hoppas detta besvarar dina funderingar lite iaf

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem

Skrev sist att jag lämnar tråden ett tag pga Asus 3080 STRIX GAMING OC flyttades till 15e februari. Blev så trött på det. Förra veckan låg jag på plats 151. Idag ligger jag på 140. Så det rulllar in, men vääääääääldigt sakta.
Funderar på att köra på EVGA som några andra i tråden börjat göra.

Visa signatur

Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz||ASUS ROG STRIX B550-F GAMING||Phanteks Revolt Pro 1000W||AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB||ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC||Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black ||G.Skill 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo ||M.2: Corsair Force MP400 2TB ||Mus: Logitech G402||Tangentbord: Razer Huntsman Elite

Permalänk

yay ~!

EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA - Shipped from Inet
Expected to reach home on Monday !!

Ordered - 30th November 2020 !