Permalänk

Respons på min build?

Hej!

Håller på att planera inför min nya speldator/workstation och behöver lite råd till vad jag borde tänka på och feedback på min build. Har ingen brådska med köpet och kan vänta ett bra tag innan jag gör köpet, missade black-friday vilket är synd men vill inte stressa det här.

Tänkte använda den mesta till gaming på 1440p skärm (60+ FPS) och arbete (CAD 3D-modellering) så behöver en hyfsat biffig grafikkort men även också bra processor som kan hantera de flesta CAD-program. SSD tänkte jag en M.2 med hyfsat höga läs/skriv hastighet samt mekanisk lagring med minst 1TB (helst 2TB) . Nätaggregatet vet jag inte vad jag ska leta efter direkt så tog bara det som såg rimligast ut. Chassir bryr jag inte mig om så mycket så länge den inte begränsar luftintag. RGB, färgteman och annat estetisk bryr jag mig inte om utan fokuserar helt på prestanda.

Budget: 13k +- 2k (exkluderar skärm och annat tillbehör)

Build: https://komponentkoll.se/bygg/GCzjf

EDIT: Råka posta tråden samtidigt som jag skrev.

Permalänk
Medlem

Det är svårt att ge respons när du inte gett något att ge respons på

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut, men behöver du verkligen hastigheten av en Samsung 970?
Sen skulle jag nog bumpa upp RAM, SSD och HDD till det dubbla:

Bytte ut PSU, då jag tror semi-modulärt räcker och 10 års garanti känns lite overkill, det känns inte som att man kommer komma ihåg var man lade kvittot ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tycker det ser bra ut, men behöver du verkligen hastigheten av en Samsung 970?
Sen skulle jag nog bumpa upp RAM, SSD och HDD till det dubbla:
https://komponentkoll.se/bild/MvWUD.png
Bytte ut PSU, då jag tror semi-modulärt räcker och 10 års garanti känns lite overkill, det känns inte som att man kommer komma ihåg var man lade kvittot ändå.

Behöver nog inte en så snabb SSD egentligen, är skillnaden i läs hastighet påtaglig när man använder datorn? Om applikationer startar snabbare varför inte köpa snabbare SSD liksom? Annars kan jag lika gärna köpa en SSD med mer lagring till lägre hastighet som du gjorde.

Vad gäller RAM så tror jag inte att jag kommer behöva mer än 16GB, i värsta fall kan jag ju utöka RAM då det finns plats för 4 på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenskpotatis:

Hej!

Håller på att planera inför min nya speldator/workstation och behöver lite råd till vad jag borde tänka på och feedback på min build. Har ingen brådska med köpet och kan vänta ett bra tag innan jag gör köpet, missade black-friday vilket är synd men vill inte stressa det här.

Tänkte använda den mesta till gaming på 1440p skärm (60+ FPS) och arbete (CAD 3D-modellering) så behöver en hyfsat biffig grafikkort men även också bra processor som kan hantera de flesta CAD-program. SSD tänkte jag en M.2 med hyfsat höga läs/skriv hastighet samt mekanisk lagring med minst 1TB (helst 2TB) . Nätaggregatet vet jag inte vad jag ska leta efter direkt så tog bara det som såg rimligast ut. Chassir bryr jag inte mig om så mycket så länge den inte begränsar luftintag. RGB, färgteman och annat estetisk bryr jag mig inte om utan fokuserar helt på prestanda.

Budget: 13k +- 2k (exkluderar skärm och annat tillbehör)

Build: https://komponentkoll.se/bygg/GCzjf

EDIT: Råka posta tråden samtidigt som jag skrev.

  • Chassi: Chassit (Corsair 275R Airflow) är betydligt högre kvalité än Focus G och det har väldigt bra reviews. Det har även 3 st inkluderade fläktar (2 front, 1 rear) så då slipper man köpa in extra fläktar.

  • Processor: 5600X, känns som det självklara valet.

  • Moderkort: B550 Aorus Elite, har bra reviews och VRM temperaturer samt att det borde ha tillräckligt fan headers och annan IO.

  • RAM: Jag valde medvetet att spendera cirka 150kr extra på RAM eftersom det är viktigt för Ryzen 5000-serien och Crucial Ballistix är grymt bra RAM för pengarna (kan lätt överklockas till sjuka hastigheter).

  • SSD + HDD: Kingston A2000 är en bra SSD på alla sätt och vis förutom att den har en något lägre hastighet än 970 evo plus (2000 MB/s istället för 3000 MB/s) men det brukar generellt inte märkas såvida du inte gör många och stora filöverföringar. HDD:n är en standard HDD, inget speciellt.

  • Nätagg: Bitfenix Whisper M är grymt bra och jag tycker inte att man ska spara in på nätaggregat men vill du det så kan du ju såklart byta ut mot ett billigare nätagg.

  • CPU-kylare: Den är bra och räcker även för överklockning men den kan vara något högljudd, om du vill ha en riktigt tyst dator så kan du byta ut mot NH-D15 eller Dark Rock Pro 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenskpotatis:

Behöver nog inte en så snabb SSD egentligen, är skillnaden i läs hastighet påtaglig när man använder datorn? Om applikationer startar snabbare varför inte köpa snabbare SSD liksom? Annars kan jag lika gärna köpa en SSD med mer lagring till lägre hastighet som du gjorde.

Vad gäller RAM så tror jag inte att jag kommer behöva mer än 16GB, i värsta fall kan jag ju utöka RAM då det finns plats för 4 på moderkortet.

Det är väldigt få saker som man märker skillnad på om man har en SATA SSD eller en NVMe SSD.
En SATA SSD är c.a 5x snabbare än en HDD och det märks, en NVMe SSD kan vara allt från lika snabb som en SATA SSD till 14x snabbare, skillnaden i uppstart av program & spel är marginell.
Samsung 970 är c.a 7x en SATA SSD, medans Kingston är c.a 4x en SATA SSD.

16GB räcker, det är sant jag är dock tveksam hur länge, men det är klart när det är dags, kanske det är DDR5 som gäller ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.