3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopp3n:

Precis det jag syftade på! Jag har ett 1080 ftw och anmälde mig till det där kittet dom skickade ut. Tog en vecka och så fick jag hem en liten pärm med manualer och allt jag behövde. Sen var jag klantig nog att slinta med nageln då dom kuddarna som redan fanns där satt som lim, och då råkade jag riva av ett litet smt-motstånd. Förklarade detta för supporten och de bytte ut mitt kort på bara en vecka, och detta när kortet var ett år gammalt (behövde inte ens kvitto, räckte med serienummer)

OJ det var en extremt bra support. Undrar hur många andra tillverkare skulle gjort liknande, troligtvis inte många?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Sitter någon kvar i kö hos Elgiganten för ett 3080 TUF OC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

OJ det var en extremt bra support. Undrar hur många andra tillverkare skulle gjort liknande, troligtvis inte många?

De vete tusan.. jag kände mig ganska körd när det hände, men vart hur glad som helst när det löste sig så smidigt. Ska man vara petig så var det ju ändå deras eget fel från början när dom slarvade med kuddarna, men jag hade inte förväntat mig den hjälpen

Visa signatur

ASUS Z370 E Gaming | Intel Core i5 8600K | Fractal Design Celcius S24 | 16gb ram 3000Mhz LED | EVGA GeForce GTX 1080 FTW | XFX Core Edition 750W Modulär | Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Sitter någon kvar i kö hos Elgiganten för ett 3080 TUC OC?

Jag gör det och det skulle jag tro att många andra också gör, ett tag efter releasen var det bara hos Elgiganten man kunde köpa TUF eftersom de andra hade stängt beställningarna på de korten. Sen öppnade åtminstone webbhallen igen när det närmade sig slutpunkten för introduktionspriserna. Det finns säkert också ett och annat skalparkräk som tänker tjäna på mellanskillnaden mellan introduktionspris och nuvarande pris trots att de får vänta länge på leverans.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

www.oc.nu
Har ett Palit 3080 på hyllan fast det står slut på deras hemsida, var in där igår.
Det står noll på internet, kanske kan ringa och beställa.

Vilket jävla tips! Är bosatt i Luleå så det första jag gjorde igår morse var att ringa dem. Mycket riktigt fanns det ett Palit som jag reserverade, plockade upp efter jobbet samt installerade. Tusentack för tipset!

Permalänk

Ett Zotac 3080 Trinity OC uppe på Webbhallen nu.

Permalänk
Medlem

Lär dyka upp ett och annat på återköp som dom inte får skicka som nytt till ny kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Sitter någon kvar i kö hos Elgiganten för ett 3080 TUC OC?

Yup och inte hört ngt ifrån dem alls. Hade det inte varit för introduktionspriset hade jag avbeställt för längesedan ifrån de pajasarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrFatman:

Vilket jävla tips! Är bosatt i Luleå så det första jag gjorde igår morse var att ringa dem. Mycket riktigt fanns det ett Palit som jag reserverade, plockade upp efter jobbet samt installerade. Tusentack för tipset!

Det var så lite, mycket nöje

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Glitch_SE:

Ett Zotac 3080 Trinity OC uppe på Webbhallen nu.

Hur kan det var möjlig när det är 32 i kö?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Hur kan det var möjlig när det är 32 i kö?

Folk gör endel återköp, kanske har plockat bort plasten och annat som de inte kan skicka som nya till just folk som beställt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonhead:

Hur kan det var möjlig när det är 32 i kö?

Skrivet av VinterX:

Folk gör endel återköp, kanske har plockat bort plasten och annat som de inte kan skicka som nya till just folk som beställt.

Nu vet jag inte hur det fungerar men jag avbokade ett Zotac 3080 Trinity OC på Webhallen igår (eller var det i förrgår?) då Inet redan skickat ett EVGA 3080 XC3 till mig.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

hur ser det ut med gainwards och palits kort hos @webhallen ?

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk

Apologies for English, I'm still relatively new to Sweden -
Started a new build about three months ago because my GTX 970 has been huffing and puffing. Terrible timing of course. I've put everything together, just need the GPU like many others. I really only wanted to settle with the TUF OC 3080 because of the awesome cooling (I'm on a stock R6 Define and the case fans aren't very impressive.) Planning on playing at 1440p at 144hz.

I've been trying to snipe one unsuccessfully for what feels like ages, but finally bit the bullet and pre-ordered one at the inflated price from inet.se. The tentative shipping date is January 15, is this accurate or should I plan on waiting an additional few months?

Thanks for input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CapnMerka:

Apologies for English, I'm still relatively new to Sweden -
Started a new build about three months ago because my GTX 970 has been huffing and puffing. Terrible timing of course. I've put everything together, just need the GPU like many others. Like many of you, I really only wanted to settle with the TUF OC 3080 because of the awesome cooling (I'm on a stock R6 Define and the case fans aren't very impressive.) Planning on playing at 1440p at 144hz.

I've been trying to snipe one unsuccessfully for what feels like ages, but finally bit the bullet and pre-ordered one at the inflated price from inet.se. The tentative shipping date is January 15, is this accurate or should I plan on waiting an additional few months?

Thanks for input.

My advice is to try and snipe a RTX 3070, its plenty enough for 1440p gaming. The shipping date for the 3080 is fairly uncertain at this point.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CapnMerka:

Apologies for English, I'm still relatively new to Sweden -
Started a new build about three months ago because my GTX 970 has been huffing and puffing. Terrible timing of course. I've put everything together, just need the GPU like many others. Like many of you, I really only wanted to settle with the TUF OC 3080 because of the awesome cooling (I'm on a stock R6 Define and the case fans aren't very impressive.) Planning on playing at 1440p at 144hz.

I've been trying to snipe one unsuccessfully for what feels like ages, but finally bit the bullet and pre-ordered one at the inflated price from inet.se. The tentative shipping date is January 15, is this accurate or should I plan on waiting an additional few months?

Thanks for input.

According to Inet the date stated on their website is for when the product will have a positive number in stock --
i.e., when all current orders have been shipped out.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CapnMerka:

Apologies for English, I'm still relatively new to Sweden -
Started a new build about three months ago because my GTX 970 has been huffing and puffing. Terrible timing of course. I've put everything together, just need the GPU like many others. I really only wanted to settle with the TUF OC 3080 because of the awesome cooling (I'm on a stock R6 Define and the case fans aren't very impressive.) Planning on playing at 1440p at 144hz.

I've been trying to snipe one unsuccessfully for what feels like ages, but finally bit the bullet and pre-ordered one at the inflated price from inet.se. The tentative shipping date is January 15, is this accurate or should I plan on waiting an additional few months?

Thanks for input.

i think the date could be better or worse than that, seems like there's a lot of shipping delays, people ordering multiple cards and then canceling so the queue suddenly gets shorter etc, so it's pulling in both directions.

loads of people in the thread have talked about EVGA 3080s from inet having shorter delivery times, so you could look at that if you're interested. the prices of EVGAs cards are even more inflated than the rest, though.

as already mentioned, the 3070 has much better availability than the 3080. the 3070 is still a really fast graphics card, so if you're not keen on waiting then perhaps go with that.

Permalänk

Yah I considered the 3070 but I wanted to future proof a bit. Been pushing my last rig along for 5 years now. Came really close to pulling the trigger on a few of the EVGA cards but at the end of the day I was really looking for the coolest running 3080. I guess waiting's not a huge deal right now- I've got my new rig up and running with the 970 (feels like a muscle car with a toyota corolla engine.) Avoiding cyberpunk spoilers will be the toughest part

Also buying hardware in Europe is brutal on the prices. You guys would really have a field day at Microcenter.

Fingers crossed on the canceled cards, but I suspect a lot of people will hock their extras on Tradera/blocket/ebay and make a few thousand per card.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

My advice is to try and snipe a RTX 3070, its plenty enough for 1440p gaming. The shipping date for the 3080 is fairly uncertain at this point.

3070 would struggle quite a bit under RT without having to use dlss though. So I can see why you go for the 3080 instead. Both cards are still similarly expensive. 7 or 10 k while spending those amounts, the more expensive card would probably age better.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av CapnMerka:

Apologies for English, I'm still relatively new to Sweden -
Started a new build about three months ago because my GTX 970 has been huffing and puffing. Terrible timing of course. I've put everything together, just need the GPU like many others. I really only wanted to settle with the TUF OC 3080 because of the awesome cooling (I'm on a stock R6 Define and the case fans aren't very impressive.) Planning on playing at 1440p at 144hz.

I've been trying to snipe one unsuccessfully for what feels like ages, but finally bit the bullet and pre-ordered one at the inflated price from inet.se. The tentative shipping date is January 15, is this accurate or should I plan on waiting an additional few months?

Thanks for input.

Sniping a tuf atm is probably nigh impossible, have you tried looking at other brands and models?

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Vet man något om hur det går på Inet? Haft best. på 3080 tuf oc sedan första dagen, antar att det går riktigt segt på kön?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vet man något om hur det går på Inet? Haft best. på 3080 tuf oc sedan första dagen, antar att det går riktigt segt på kön?

Du kan helt enkelt bara höra med support via chatten t.ex. de kan säga direkt var i kön du ligger. De kan inte säga när de får leveranser etc tyvärr, men man kan fråga lite då och då för att avgöra, och titta på Scan's hemsida, för de har en tabell med leveranser av kort, som stämmer ganska bra med när Sverige får leveranser.

Nu är det så att jag förväntar mig att du kommer få ett kort snart. Jag beställde en dag efter release och är 59 i kön på det kortet. Gick från 174 till 59 på en vecka med leverans. Ser ut som det var en stor leverans den veckan, och förväntar mig inte lika stort köhopp nästa leverans, men du borde få ett.

Skulle kommit en leverans denna veckan, men blev uppskjuten till nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vet man något om hur det går på Inet? Haft best. på 3080 tuf oc sedan första dagen, antar att det går riktigt segt på kön?

Det är det överlägset mest bokade kortet. På webhallen har TUF gameing OC 930 i kö. Nr2 har 432 och Nr3 har 239. Kan vara en ide att boka ett andra kort som är lite mer udda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterX:

Det är det överlägset mest bokade kortet. På webhallen har TUF gameing OC 930 i kö. Nr2 har 432 och Nr3 har 239. Kan vara en ide att boka ett andra kort som är lite mer udda?

Det stämmer, men om man beställt det kortet dag ett, och jag som beställde 24 timmer efter release ligger på 59, så ska man definitivt inte avboka nu. Lär få ett inom några veckor.

Permalänk
Medlem

Asus strix 3080 inte oc versionen har någon fått något exemplar av den? Min beställning gick igenom 15.09 oss komplett och nu har jag förväntad leveranstid 2 januari. Är det bara oc versionen som kommer in?

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA 3080 xc3 black kom igår!

Visa signatur

Keep the flow

Permalänk
Medlem

Tänkte höra om det är någon som beställt 3090 tuf från komplett och fått hem det? Vilken tid är eran beställning lagd?
La en beställning 15.08 på releasedagen och datumet har skjutits fram hela tiden från 17 okt och är på 2 jan 2021..

Permalänk
Medlem

Tröttnade på spridda skurar och långa köer på andra kort, så la en beställning på 3080 Ventus hos NoN.
Förhoppningsvis kan jag förbruka lite tur så här i slutet av året och få hem åbäket innan Cyberpunk släpps.

Visa signatur

Intel i7 5930k 4.5Ghz @ 1.2V ][ SLI Gigabyte GTX 980 Ti Gaming G1 1560/8366
Phantek Enthoo Primo ][ Fractal Design Newton R3 1000W ][ Asus X99-A ][ 32GB DDR4 Crucial Ballistix 2400Mhz

Permalänk
Avstängd

https://www.notebookcheck.net/New-financial-analysis-suggests-the-Nvidia-RTX-3000-ongoing-shortages-could-be-pinned-on-crypto-miners.506389.0.html

It is a hard facts - 175 million $ in sales when whole regions have gotten couple thousand units in month...
I trust it more. And this thing about shipping. I ordered tea from China recently (3 kg) - 25th of November it was shipped. Guess what? It is already in Cologne (Germany) and on Monday it will be in Sweden. Yep, DHL express did cost me 85$ but it is just a week of waiting time. I checked biggest Asian e-shops for 3080 same situation - out of stock. If you want to blame broken logistics chains - why Asian market also does not have 3080s???

So bottom line - it is not COVID or logistics - I believe it is more bad yield ratios at Samsung fabs and NVidia shipping chips to miners in bulk.

Permalänk
Medlem

Beställde ett MSI 5700 XT Gaming X för 4.5k så länge då det verkar dröja innan jag får mitt RTX 3070. Det räcker med nöd och näpe för mina spel på angenäma settings, men frågan är om det är bättre att skicka tillbaka det för mer future-proofing. Hur skulle ni tänka? 6k är egentligen min smärtgräns.

Visa signatur

Intel i7 3930K @4.3GHz | Phanteks PH-TC14PE White | 24GB CL9 @1600Mhz | 2x Asus 280X DCII TOP | MSI X79A-GD45 PLUS | Fractal Design Define R4 | Corsair RM 1000W |