2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Skrivet av Badgez:

Dagen inköp utav Sony XG95 55" och återlämning utav Sony A87 (utav ekonomiska själ) var ingen större höjdare, det är märkbart sämre vid hastiga kamera rörelser där det känns som att den "stuttrar" till, skärpan är tyvärr inte heller en höjdare i jämförelse med A87, men detta kanske går att åtgärda om man pillar med bildintställningar??

Jag trodde att fokusen på OLED låg i svärtan, men om det är denna extrema skillnad på skärpan på bilden så får jag nog bita i det sura äpplet för att jag gjorde bytet, dock så fick jag tillbaka 5000kr som är välbehövligt inför julhandeln så "ångrar" inte valet.

TLDR: Kan man genom bildinställningar få bättre skärpa och mindre "stutter" på SONY XG95?

Jag vet att man inte bara kan kopiera andras inställningar, men här är rtings inställningar efter kalibrering. Kan ju kika om det blir bättre med dessa: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950g/settings

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Jag vet att man inte bara kan kopiera andras inställningar, men här är rtings inställningar efter kalibrering. Kan ju kika om det blir bättre med dessa: https://www.rtings.com/tv/reviews/sony/x950g/settings

Tack så mycket, ska ta en titt på det mot kvällen. Laxpudding kanske kan svara på ifall det över huvud taget är möjligt att få bilden krispig och smooth, det var en utav hans kommentarer om att XG95 är så nära OLED man kan komma som inspirerade köpet trotts allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badgez:

Dagen inköp utav Sony XG95 55" och återlämning utav Sony A87 (utav ekonomiska själ) var ingen större höjdare, det är märkbart sämre vid hastiga kamera rörelser där det känns som att den "stuttrar" till, skärpan är tyvärr inte heller en höjdare i jämförelse med A87, men detta kanske går att åtgärda om man pillar med bildintställningar??

Jag trodde att fokusen på OLED låg i svärtan, men om det är denna extrema skillnad på skärpan på bilden så får jag nog bita i det sura äpplet för att jag gjorde bytet, dock så fick jag tillbaka 5000kr som är välbehövligt inför julhandeln så "ångrar" inte valet.

TLDR: Kan man genom bildinställningar få bättre skärpa och mindre "stutter" på SONY XG95?

https://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id...

Finns rekommendationer av inställningar längre ner på den recensionen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kommer behålla Sony XG95 55" och ta bort Philips 58PU8505.
Bättre bild är ju ändå det jag bryr mig mer om.
Sen är ju inte det helt fel att ha e-arc heller.
Litar på Laxpuddings omdöme också

Sen har jag ju varit nöjd med min gamla Sony https://www.dustinhome.se/product/5010545991/kdl-46ex500 som nu är 9 år gammal och gick hädan i en flytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Ja att den är slut betyder väl att den är en hit

Var ju bara två återförsäljare som erbjöd modellen, vet inte hur man ska tolka det.

Permalänk
Bildexpert 📺

Underbart! Där kom den! Har väntat länge på att den ska dyka upp, precis som förra årets Q82R.

Q80T, Q82T och Q84T är samma TV med kosmetisk förändring i syfte att ducka prisjämförelser. Guiden tar upp detta. Men du dök alltså den saknade Q82T upp.

Permalänk
Medlem

Nu ska man bara hitta en vettig soundbar som inte kostar massor men inte heller är för skräp så det knappt är lönt o använda den över tv högtalarna

Bra klarhet i rösterna är väl fokus då man kollar massa serier mest.

Permalänk
Medlem

Står just nu inför valet av antingen en Q70T 75" eller Q80T 65".
Vad hade ni valt?

Tar gärna emot andra förslag också i prisklass 15000kr.

Permalänk
Medlem

Köpråd 65"-75" ca 15000 kr

Skrivet av FireRed:

Står just nu inför valet av antingen en Q70T 75" eller Q80T 65".
Vad hade ni valt?

Tar gärna emot andra förslag också i prisklass 15000kr.

Som personen ovan söker jag en tv i denna prisklass. Jag har helt blank när det gäller sådant, kan vara bra att veta=)
Det tv:n ska användas till är självklart att se på tv och film via Canal digital, Netflix, viaplay, cmore och disney+. Jag ser en hel del på golf med!

Rummet är ett normalt vardagsrum med fönster på ena sidan. Beroende på antalet personer framför tv:n så kommer det bli att alla inte sitter rakt framför.

De jag tittat på är:

Sony Bravia KD-65XH9505

Philips 2020 65" LED-TV 65PUS9435

Samsung QE75Q70TATXXC

Men tar gärna emot andra förslag och tankar kring val!

Permalänk
Medlem

Är lost i TV-djungeln, behöver en 55" då jag flyttat till större lägenhet och 43" räcker inte längre. Har tittat på lg oled 55 CX men om jag kan komma undan billigare vore det bra, finns det någon likvärdig modell som erbjuder dylika egenskaper? Eller ska man satsa på en nanocell 55" istället? Kommer jag märka någon skillnad?

Står mellan dessa i skrivande stund

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153721/lg-55-nan...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...

Tack på förhand

//Marcus

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

@Laxpudding,

Jag vet inte om du kan hjälpa mig med detta, eller någon annan i forumet?

Jag köpte ju en Samsung Q80T. Matar den med en AT4K. Upplever flera problem.
1. Bilden hackar en liten aning när kameror panorerar, då är det 24fps som körs, jag upplever det ännu värre om jag tvingar den att köra 60fps... men ska man verkligen behövs se hack i 24fps? Eller kan man bli kvitt det?
2. Tittar på Apples serie "SEE", ganska mörk serie. i ett avsnitt är de inomhus, det står en lampa i ett av hörnen som lyser konstant, men ljuset i bilden ändras när kameran panorerar in i rummet, det är sjukt störande och känslan blir att lampan i rummet ökar och minskar i styrka (fast den inte gör det). Jag får inte ordning på det hur jag än gör, provat alla möjliga inställningar.

PS. kom precis på i skrivande stund att jag har ju en appletv inbyggd app... körde den och bilden beter sig exakt likadant på "SEE" .DS

Svårt att säga. Du kanske noterar något som är filmat på det sättet. Generellt rekommenderar jag att ställa i Lokal nedtoning på Låg för att undvika tydligt ljuspumpande. Samsung gör sig som regel bäst i Film-läget för att undvika algoritmer som adderar dynamisk kontrast och liknande.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av magma86:

Är lost i TV-djungeln, behöver en 55" då jag flyttat till större lägenhet och 43" räcker inte längre. Har tittat på lg oled 55 CX men om jag kan komma undan billigare vore det bra, finns det någon likvärdig modell som erbjuder dylika egenskaper? Eller ska man satsa på en nanocell 55" istället? Kommer jag märka någon skillnad?

Står mellan dessa i skrivande stund

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153721/lg-55-nan...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...

Tack på förhand

//Marcus

OLED är ju OLED. Du kan komma undan liiite billigare än CX, typ via...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/55-tum/29...

Ska du inte spela ger den nog mycket bildkvalitet för pengarna, @Laxpudding får rätta mig om jag har fel.

Nanocell skulle jag säga spelar i en annan (lägre) liga. Det är LCD:er, och inte kanske enormt vassa bildmässigt ställt mot direkta konkurrenterna från till exempel Samsung.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Är lost i TV-djungeln, behöver en 55" då jag flyttat till större lägenhet och 43" räcker inte längre. Har tittat på lg oled 55 CX men om jag kan komma undan billigare vore det bra, finns det någon likvärdig modell som erbjuder dylika egenskaper? Eller ska man satsa på en nanocell 55" istället? Kommer jag märka någon skillnad?

Står mellan dessa i skrivande stund

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153721/lg-55-nan...
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/oled/lg-oled55cx6la/...

Tack på förhand

//Marcus

Skrivet av emilakered:

OLED är ju OLED. Du kan komma undan liiite billigare än CX, typ via...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/55-tum/29...

Ska du inte spela ger den nog mycket bildkvalitet för pengarna, @Laxpudding får rätta mig om jag har fel.

Nanocell skulle jag säga spelar i en annan (lägre) liga. Det är LCD:er, och inte kanske enormt vassa bildmässigt ställt mot direkta konkurrenterna från till exempel Samsung.

Tack för ditt svar, har sneglat på den fantastiska guiden här på sweclockers för tv, fastnade då på dessa två ovanstående.
Den du länkade verkar också intressant

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Letar efter en 55” LG OLED.
hade hoppats att kanske C9:an skulle trillat ner till 10 000kr men det har väl inte hänt? Isf har jag missat det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av emilakered:

OLED är ju OLED. Du kan komma undan liiite billigare än CX, typ via...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tv-apparater/55-tum/29...

Ska du inte spela ger den nog mycket bildkvalitet för pengarna, @Laxpudding får rätta mig om jag har fel.

Nanocell skulle jag säga spelar i en annan (lägre) liga. Det är LCD:er, och inte kanske enormt vassa bildmässigt ställt mot direkta konkurrenterna från till exempel Samsung.

Panasonic GX960 är en bra OLED. Standardpaneler så inte riktigt Panasonic signum. Men fortfarande kompetent(are) än LG:s OLED när det kommer till detaljkontroll över bildinställningar.

Permalänk
Medlem

Skaffade själv nyss GZ960 o bilden är sjukt fin.

@laxpudding

Fräsch look i videon!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Fy fasen vad bra Thomas! Tack för denna video, gav svar på väldigt mycket för mig.

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Avstängd

Köpte en Sony Bravia KD-55XH8196 på media markt idag. Den kalibrerades också men fick det för en 1000 istället för 1500 iallafall. Bra eller anus?
httpss://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh8196-55-smart-a...

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Letar efter en 55” LG OLED.
hade hoppats att kanske C9:an skulle trillat ner till 10 000kr men det har väl inte hänt? Isf har jag missat det.

Det verkar egentligen bara vara en butik som har den i lager då CDON bara agerar mellanhand för ett företag som visserligen har ett lite annat men ändå snarlikt namn och väldigt snarlik hemsida. Elgiganten säger att de ska få in den i januari men det är nog tveksamt om den ens tillverkas fortfarande.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Slog till på en LG OLED65CX. Extremt nöjd än så länge! Var lite svettigt att få ihop bara

Permalänk
Inaktiv

Har testat min xg95 ett par timmar nu och är otroligt nöjd dock får jag nog sänka brightness ner från max (när tvn verkar vilja ha det i mitt mörka rum) det blir så satans ljust att jag nästan får lite ont i ögonen men herregud vilken bild!

Permalänk
Medlem

Jag var dum och tänkte att det skulle vara värt att vänta tills själva Black Friday för bättre deals... det kom ju inga bättre deals, eller några deals alls. Och nu är allt i princip slutsålt ):
Någon som har tips på en 49-55 tummare med bra bild även fast man inte sitter rakt framför? Budgeten är typ max 8k. Har kollat på de där LG nanocell, som tydligen ska vara nedsatta med flera tusenlappar på Elgiganten. Men om man kollar prisjakt och netonnet så är det origialpriset...

Min farmor ska även hon ha en ny tv. Tips på något som kanske skulle passa för henne? Hon är nästan 90 år gammal, så inget high tech behövs.

Edit: hittade dessa: (något att ha för priset?) https://www.webhallen.com/se/product/318500-TCL-55-55C815-QLE...
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/153461/sony-55-x...

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon259487:

Har testat min xg95 ett par timmar nu och är otroligt nöjd dock får jag nog sänka brightness ner från max (när tvn verkar vilja ha det i mitt mörka rum) det blir så satans ljust att jag nästan får lite ont i ögonen men herregud vilken bild!

Ljusstyrkan bör vara mellan 5–15 för mysbelysta rum och ca 120–200 nits. Detta med "X-tended Dynamic Range" avstängt. Den behövs dock för skjuts i HDR. Då är det ungefär det dubbla ljuset ut.

Permalänk
Medlem

Köpa TV = Investering, haha den var bra..

Permalänk
Medlem

Hej, kollade runt lite om svaren ang. Dolby Vision på Samsung skärmarna. Är det någon jätteskillnad mellan HDR10 och DB, eller övertänker man det lite och man kan acceptera lite för ljusa scener med en q80 från Samsung?

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har nog inte kopplat att vissa är så pass rädda för inbränningar att de väljer bort oled för den sakens skull? Det är alltså inte priset på oled som stör vissa utan risken för inbränningar. Hur stort problem (vanligt) är det egentligen för oled med inbränningar? Har vi folk i tråden här som råkat ut för det?
#18768882

Permalänk
Avstängd

Hej.

Är på jakt efter en ny TV.

Vet inte om jag skall välja OLED eller QLED.

Jag kollar mycket på TV, använder Netflix och dylikt.

Kommer spela PS5 samt Xbox Series X.

Prisklass. Ingen speciell, så länge det är kvalité så kan jag betala.

Helst 65 tum eller större.

Kommer även att använda mig utav en hemmabioanläggning.

Permalänk
Medlem

Nej våran plasma från 2013 får nog behållas ett tag till... är ju inget fel på den ännu, så jag ser inte riktigt någon motivering till att byta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Nej våran plasma från 2013 får nog behållas ett tag till... är ju inget fel på den ännu, så jag ser inte riktigt någon motivering till att byta den.

Fast 7 år är den vanligaste bytetiden för folk med Plasma eftersom TV'n då har förlorat så pass mycket ljusstyrka (pixlarna har blivit bruna) att folk känner de vill uppgradera. Brukar vara ett stort kliv om man uppgraderar så egentligen hade det varit läge för dig i år att uppgradera. Fast du kanske inte kört TV'n så mycket så att den har lite liv kvar kanske?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vilken besvikelse BF2020, sökte en LG CX 55 men har varit +1,000 kr jämfört med vad C9 gick ner till förra året. Såg att i Danmark så reade proshop ut 55 CX till 12,000 men här i Sverige får vi inte bättre deals än 14,000. Uselt.

Nu skiter jag i det här och lägger undan pengarna till sparandet istället.