2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvirrad, är tex Samsung QLED QE65Q80T så pass bra så att ni frivilligt tar den framför att gå ner lite i storlek till en Oled 55 tummare som ligger på samma prisnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvirrad, är tex Samsung QLED QE65Q80T så pass bra så att ni frivilligt tar den framför att gå ner lite i storlek till en Oled 55 tummare som ligger på samma prisnivå?

Det är väl personligt hur man resonerar tänker jag och vad man haft innan. Jag kommer från en 4-5år gammal LG 65" 4k budget-lcd. Valde en 75" sony XH90 LCD nu istället för 65" LG OLED.
Prioriterar en större upplevelse och vet att bilden är ändå mycket bättre än det jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ]P[:

Det är väl personligt hur man resonerar tänker jag och vad man haft innan. Jag kommer från en 4-5år gammal LG 65" 4k budget-lcd. Valde en 75" sony XH90 LCD nu istället för 65" LG OLED.
Prioriterar en större upplevelse och vet att bilden är ändå mycket bättre än det jag har idag.

Ah, 75, nice, ja, ok, jag förstår hur du tänker.

Själv gick jag ju på ett "budget" 70 tum alternativ (The One), får väl se hur denna chansning faller ut... (inte fått den ännu).

Men ändå lite klurigt val ibland kan jag tycka, lite mindre TV men Oled eller lite större till något sämre kvalitet/bild.

Permalänk
Medlem

Är ute efter en soundbar till Philips 58" 58PUS8505.
Kommer ha denna i sovrummet istället, och är ute efter lite bättre ljud där.

Denna TV saknar e-arc men har DV.
Så något tips på en soundbar som klarar Dolby Vision antar jag? Som är iaf rätt mycket bättre än TV ljud men inte highend soundbars för 6-12k.

Har en Apple TV som också ska kopplas in så Dolby Vision fungerar hela vägen så att säga med netflix.
En Atmos soundbar är onödigt då eftersom TVn saknar E-arc som jag fattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Jag är lite förvirrad, är tex Samsung QLED QE65Q80T så pass bra så att ni frivilligt tar den framför att gå ner lite i storlek till en Oled 55 tummare som ligger på samma prisnivå?

Jag gick från en 6år gammal 65" Panasonic LCD till att nu köpa Samsungs Q80T 75", men jag har fortfarande priskoll på OLED 77", droppar den 10k till imorrn, till 30k. Då vet i fan om jag inte lämnar tillbaka min SQ80T.

Annars kommer jag behålla, jag var kluven om jag skulle välja OLED 65" till samma peng, men valde i slutänden att få en större bild. Nu efter två dagar så börjar jag få till en bra bild, det är sjukt mycket bättre än vad jag hade, men visst den lider lite av halos runt ljus objekt mot kolsvart bakgrund... tror iofs inte man tänker på det om ett tag... det är just nu man sitter och är sjukt kritisk.

Sen var ju HDRtekniken också något som gjorde att jag tvekade länge på Samsungen... Ja, vi får se... jag har ju 90dagars öppet köp från NETONNET.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Är ute efter en soundbar till Philips 58" 58PUS8505.
Kommer ha denna i sovrummet istället, och är ute efter lite bättre ljud där.

Denna TV saknar e-arc men har DV.
Så något tips på en soundbar som klarar Dolby Vision antar jag? Som är iaf rätt mycket bättre än TV ljud men inte highend soundbars för 6-12k.

Har en Apple TV som också ska kopplas in så Dolby Vision fungerar hela vägen så att säga med netflix.
En Atmos soundbar är onödigt då eftersom TVn saknar E-arc som jag fattat det.

Denna köpte jag till min nyinköpta Philips 8505 43tum som jag ska ha till sovrummet ( ville inte ha någon subba)
Kan säga att det var mycket bra ljud för den pengen!
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-ht-x8500-2-1-kanal...

Mvh Peter

Permalänk

Hej!

Någon som har bra tips på en ca. 50"-TV för runt 4000-6000 SEK?
Varken jag eller tjejen är några bildnördar, så vi lägger oss rätt lågt i priset.

Tittade lite på..

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/197113/samsung-5...
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/32480/tcl-50-ep6...

Någon som har erfarenhet av TCL? Har förstått att Smart-TV:s kan tendera att krångla när man går ner i pris p.g.a. firmware som är problemfylld, m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Hej!

Någon som har bra tips på en ca. 50"-TV för runt 4000-6000 SEK?
Varken jag eller tjejen är några bildnördar, så vi lägger oss rätt lågt i priset.

Sitter och tittar med samma budget.

Tänker om Philips PUS8505 kommer tillbaka för 5999 blir det nog en sådan för att den har Dolby Vision och ambilight.
Annars har vi Samsungs Q60T för samma summa, alternativt Xiaomi Mi 4s för 4999kr.
LG Nano79 för 5999 verkar också helt okej.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

@Laxpudding, jag kan nu bekräfta att Samsung Q80T tar emot och visar 4K 120Hz VRR (119hz står det). Detta i huvudmenyn på Xbox Series X.

Gott! Nu hoppas vi på någon som avgöra vad som gäller för Q70T.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nivity:

Är ute efter en soundbar till Philips 58" 58PUS8505.
Kommer ha denna i sovrummet istället, och är ute efter lite bättre ljud där.

Denna TV saknar e-arc men har DV.
Så något tips på en soundbar som klarar Dolby Vision antar jag? Som är iaf rätt mycket bättre än TV ljud men inte highend soundbars för 6-12k.

Har en Apple TV som också ska kopplas in så Dolby Vision fungerar hela vägen så att säga med netflix.
En Atmos soundbar är onödigt då eftersom TVn saknar E-arc som jag fattat det.

Nästan

Du behöver inte Dolby Vision i Soundbaren. Du kopplar AppleTV till TV:n och där kör du Dolby Vision. ARC till Soundbaren och där kör du Dolby Atmos vid Dolby Digital Plus som vanligt.

Skillnaden är att du saknar eARC och därför inte kan köra Dolby Atmos via True HD. Detta är främst ett problem för dem som har källor med Atmos via True HD – likt UHD Blu-ray – och kör med mer avancerade ljudsystem. Kör en du en enklare soundbar och enbart kör Netflix och liknande är det egentligen inget du förlorar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nästan

Du behöver inte Dolby Vision i Soundbaren. Du kopplar AppleTV till TV:n och där kör du Dolby Vision. ARC till Soundbaren och där kör du Dolby Atmos vid Dolby Digital Plus som vanligt.

Skillnaden är att du saknar eARC och därför inte kan köra Dolby Atmos via True HD. Detta är främst ett problem för dem som har källor med Atmos via True HD – likt UHD Blu-ray – och kör med mer avancerade ljudsystem. Kör en du en enklare soundbar och enbart kör Netflix och liknande är det egentligen inget du förlorar.

Lite följd fråga spelar det någon roll om jag kör en Optiskkabel eller en hdmi kabel mellan tv och soundbaren
Får jag ut samma ljudformat oavsett vilken jag använder

Mvh Peter

Permalänk
Medlem

Var in på elgiganten idag och spanade på tv-apparater. Säljaren pratade varmt om att man kunde köpa till "bildoptimering" för 795kr.

Han sa att det var någonting som dom ställde in i någon servicemeny som man annars inte kommer åt. Funderar dock hur det där fungerar i praktiken? Det finns ju flera hdmi-ingångar och dessutom olika "modes" som tv kan köra i, det kan ju inte bli optimerad i samtliga?

Dessutom så kommer ju allt bli felinställt om man råkar ändra något i själv i den vanliga setup-menyn.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nästan

Du behöver inte Dolby Vision i Soundbaren. Du kopplar AppleTV till TV:n och där kör du Dolby Vision. ARC till Soundbaren och där kör du Dolby Atmos vid Dolby Digital Plus som vanligt.

Skillnaden är att du saknar eARC och därför inte kan köra Dolby Atmos via True HD. Detta är främst ett problem för dem som har källor med Atmos via True HD – likt UHD Blu-ray – och kör med mer avancerade ljudsystem. Kör en du en enklare soundbar och enbart kör Netflix och liknande är det egentligen inget du förlorar.

En följdfråga på detta. Om man matar med en Dolby Atmos TrueHD källa till sin soundbar/tv setup som saknar eARC vad händer då? Blir det inget ljud alls eller blir det downsamplat till Dolby Atmos digital plus?

Permalänk

Söker en TV till mina föräldrar.
Söker så bra man kan få för ca 4-6k. Om det finns något som är sjukt bra för lite dyrare så går säkert det också bra.
Jag har troligen fått dem att köpa en LG Sj3 Soundbar som kommer göra stor skillnad för ljudet men de har en rätt så gammal TV.
Så nu funderar de på att slå till på en ny TV under black friday när de ändå köper en soundbar.
Kom gärna med tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Nästan

Du behöver inte Dolby Vision i Soundbaren. Du kopplar AppleTV till TV:n och där kör du Dolby Vision. ARC till Soundbaren och där kör du Dolby Atmos vid Dolby Digital Plus som vanligt.

Skillnaden är att du saknar eARC och därför inte kan köra Dolby Atmos via True HD. Detta är främst ett problem för dem som har källor med Atmos via True HD – likt UHD Blu-ray – och kör med mer avancerade ljudsystem. Kör en du en enklare soundbar och enbart kör Netflix och liknande är det egentligen inget du förlorar.

Gött. Då ökar utbudet rätt markant på soundbars
Tackar som vanligt för all hjälp

Permalänk
Medlem

Fått hem min Q80T och 4k 120hz med G Sync fungerar finfint!

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lumpa:

Var in på elgiganten idag och spanade på tv-apparater. Säljaren pratade varmt om att man kunde köpa till "bildoptimering" för 795kr.

Han sa att det var någonting som dom ställde in i någon servicemeny som man annars inte kommer åt. Funderar dock hur det där fungerar i praktiken? Det finns ju flera hdmi-ingångar och dessutom olika "modes" som tv kan köra i, det kan ju inte bli optimerad i samtliga?

Dessutom så kommer ju allt bli felinställt om man råkar ändra något i själv i den vanliga setup-menyn.

Bildoptimering är El-Gigantens skojeri där de gör sådant som att titta på att panelen inte är trasig (!) samt "kalibrerar" den genom att ta ett gäng färdiga inställningar och knacka in i TV:n. Eller bara ge dig en stencil på inställningarna så får du själv knacka in. Tyvärr säljs detta ofta som kalibrering på falska grunder. Kalibrering ska utgå från varje enskilt exemplar (dvs ditt exemplar) och innehålla en rapport på hur färgerna beter sig efter kalibrering.

Det är mer effektivt att själv läsa tester och se resonemangen om hur TV:n bör ställas in. Det är ju bara en googling bort.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av punkarn89:

En följdfråga på detta. Om man matar med en Dolby Atmos TrueHD källa till sin soundbar/tv setup som saknar eARC vad händer då? Blir det inget ljud alls eller blir det downsamplat till Dolby Atmos digital plus?

Ja, det går ned till enklare formatet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Lite följd fråga spelar det någon roll om jag kör en Optiskkabel eller en hdmi kabel mellan tv och soundbaren
Får jag ut samma ljudformat oavsett vilken jag använder

Beror nog främst på prylarna du använder. Jag har själv inte fördjupat mig i soundbars, men det kan vara så att du med optiskt får klassisk Dolby Digital och inte får med Atmos-ljudet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Beror nog främst på prylarna du använder. Jag har själv inte fördjupat mig i soundbars, men det kan vara så att du med optiskt får klassisk Dolby Digital och inte får med Atmos-ljudet.

Okej är det bättre att köra hdmi då?
Nu verkar det ju vara så att tv Philips pus8505 inte har HDMI eARC
Men soundbar har det så det kanske inte spelar någon roll?
Eller får man ut mer av ljudsignal genom hdmi än en optisk kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej är det bättre att köra hdmi då?
Nu verkar det ju vara så att tv Philips pus8505 inte har HDMI eARC
Men soundbar har det så det kanske inte spelar någon roll?
Eller får man ut mer av ljudsignal genom hdmi än en optisk kabel?

Du kan inte få ut dolby atmos via optisk kabel vad jag vet utan du måste höra hdmi för det.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Okej är det bättre att köra hdmi då?
Nu verkar det ju vara så att tv Philips pus8505 inte har HDMI eARC
Men soundbar har det så det kanske inte spelar någon roll?
Eller får man ut mer av ljudsignal genom hdmi än en optisk kabel?

eARC är inte ett måste för Dolby Atmos som kan gå via flera Dolby-format inklusive Dolby Digital Plus via HDMI på gamla vanliga ARC. Det är de bättre ljudformaten med högra kvalitet som kräver eARC, likt dolby Atmos Dolby True HD.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av mani13:

Du kan inte få ut dolby atmos via optisk kabel vad jag vet utan du måste höra hdmi för det.

Skrivet av Laxpudding:

eARC är inte ett måste för Dolby Atmos som kan gå via flera Dolby-format inklusive Dolby Digital Plus via HDMI på gamla vanliga ARC. Det är de bättre ljudformaten med högra kvalitet som kräver eARC, likt dolby Atmos Dolby True HD.

Okej tack för svaren!
Blir hdmi då 🙂
Sökte på nätet och gick fram detta :

You've got Atmos content on a device that can support Atmos, on a TV that can pass through Atmos, but because you're using an optical cable instead of HDMI ARC, the TV has to down-convert the audio to Dolby Digital 5.1 (otherwise known as EAC), because optical connections cannot cope with the higher bandwidth

Permalänk

Köpråd 55" för konsolgaming och streaming.

Först av allt. Tusen tack för guiden!

Jag letar efter något som budgeten tillåter i 55" storlek. TV:n kommer att användas främst för gaming från PS4pro (och snart någon av nästa generations konsol) och streaming från Plex. Jag har ett ganska ljust vardagsrum så är lite orolig för att en TV ska ha för svagt ljus.

Givet detta har jag hittat tre alternativ:

LG Nano 866 ~ 7990 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/2-5184025/TV/LG-55NANO866-prise...

Sony XG9505 ~ 7990 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/2-4847192/TV/Sony-KD-55XG9505-p...

Samsung ~ 8990 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/2-5167004/TV/Samsung-QE55Q75T-p...

Kommer väl vänta tills i morgon men givet Vad tycker ni ger bäst bang for the buck?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av DFTBAhitch:

Kommer väl vänta tills i morgon men givet Vad tycker ni ger bäst bang for the buck?

Bangen för bucken är svårt att svara på. Din buck. Din bang. Men guiden är tydlig med vilken som är toppklass och vilka två som inte är toppklass.

Permalänk
Skrivet av DFTBAhitch:

Först av allt. Tusen tack för guiden!

Jag letar efter något som budgeten tillåter i 55" storlek. TV:n kommer att användas främst för gaming från PS4pro (och snart någon av nästa generations konsol) och streaming från Plex. Jag har ett ganska ljust vardagsrum så är lite orolig för att en TV ska ha för svagt ljus.

Givet detta har jag hittat tre alternativ:

LG Nano 866 ~ 7990 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/2-5184025/TV/LG-55NANO866-prise...

Sony XG9505 ~ 7990 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/2-4847192/TV/Sony-KD-55XG9505-p...

Samsung ~ 8990 kr.
https://www.pricerunner.se/pl/2-5167004/TV/Samsung-QE55Q75T-p...

Kommer väl vänta tills i morgon men givet Vad tycker ni ger bäst bang for the buck?

XG95!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

EDIT: Verkar som att LG fortfarande har problem med audio sync när man kör olika Dolby-format över ARC och eventuellt även eARC. Låter som att det varit ett problem sedan åtminstone C7.

Verkade inte få redigera mitt inlägg så citerar istället.

Problemet med ljudsynk på LGs modeller gäller tydligen bara vid traditionell ARC, inte eARC. Folk som har ljudsystem utan eARC har löst det genom att lägga till det via en SHARC.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@Laxpudding,

Jag vet inte om du kan hjälpa mig med detta, eller någon annan i forumet?

Jag köpte ju en Samsung Q80T. Matar den med en AT4K. Upplever flera problem.
1. Bilden hackar en liten aning när kameror panorerar, då är det 24fps som körs, jag upplever det ännu värre om jag tvingar den att köra 60fps... men ska man verkligen behövs se hack i 24fps? Eller kan man bli kvitt det?
2. Tittar på Apples serie "SEE", ganska mörk serie. i ett avsnitt är de inomhus, det står en lampa i ett av hörnen som lyser konstant, men ljuset i bilden ändras när kameran panorerar in i rummet, det är sjukt störande och känslan blir att lampan i rummet ökar och minskar i styrka (fast den inte gör det). Jag får inte ordning på det hur jag än gör, provat alla möjliga inställningar.

PS. kom precis på i skrivande stund att jag har ju en appletv inbyggd app... körde den och bilden beter sig exakt likadant på "SEE" .DS

Permalänk

Köpråd

Hej!

Ska köpa ny tv och velar mellan två modeller pga budgetskäl.
Tvn kommer främst användas för streaming + xbox series x.

Val 1: https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/lg-65un7300...

Val 2 : https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/70tumochstorre/phili...

Är jag dumsnål om jag köper LGn och inte lägger 1000:- mer och får phillipsen?

Visa signatur

If he dies , he dies.