2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Jag fick mitt PS5 idag och min XH90 kommer imorgon. Några spel du rekommenderar som såg schyssta ut och lirade nice?

Det där är supersvårt och är så personligt!
Spelen är inte direkt billiga så kolla på youtube men jag tror att du blir toknöjd vilket spel du än väljer.
Call of duty är grymt snyggt och demon souls likaså.
Gillar du inte spelet sälj på tradera😊

Konstigt att Priset på sony xh90 har gått upp 1000 kr på mediamarkt

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk
Bildexpert 📺

Vid Dolby Vision-källor som körs mot en Samsung kommer Dolby Vision-signal aldrig att alstras. Istället faller det tillbaka på HDR10. Samsung är rätt konsekventa med att tonemappa HDR10 lite för ljust. Mer lämpligt för att titta på HDR i en ljus miljö.

Forcerar man en Dolby Vision-signal till en Samsung blir bilden alldeles rosa och märkligt eftersom Dolby Vision är 12-bitars YCbCr 4:2:2 som tunnlas genom 8 bitars RGB. Samsungen försöker tolka detta som RGB och då blir bilden så här:

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Varför kan ni inte ha mindre TV om ni önskar?

Annars vore Sony XH95 med sitt filter för bättre vinklar vara ett alternativ om det inte vill väljas en OLED.

Vi har en gammal 60" LG 1080p plasma och sambon ska prompt inte ha mindre. Själv tänker jag att 65" helt enkelt gör 4K mer rättvisa. Men 20 000 är så jävla mycket pengar för en TV enligt mig.

Just det XH95. Hur påverkar vidvinkelfiltret bildkvaliteten? Jag gillar f ö inte ljus bild på kvällen, så det har varit ännu en anledning att jag sneglat mot OLED.

Men, när jag nu tar mig tid och grunnar på detta med ny TV så är nog den största frågan om det egentligen kommer göra någon skillnad rent subjektivt varandes mitt uppe i en riktigt bra serie, film, eller spel. Ett hål i plånboken blir det dock alldeles säkert... Man borde väl försöka få till en vettig visning av de apparater man är intresserad av egentligen, för att returnera en sån jäkla pjäs är mer besvär än det är värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Hur kan de hantera Dolby Vision när de inte stödjer Dolby Vision.

De hanterar inte Dolby Vision per se men hanterar hdr väldigt bra och Metflix streamar både Dolby Vision och HDR10

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anothersheep:

Just det XH95. Hur påverkar vidvinkelfiltret bildkvaliteten? Jag gillar f ö inte ljus bild på kvällen, så det har varit ännu en anledning att jag sneglat mot OLED.

Filtret ger ett lägre mätbart kontrastförhållande vilket inte alltid säger allt om upplevelsen. Svärtan behålls bättre i vinkel. I ett mörkt rum för den person som sitter i perfekt rät vinkel framför riskera en filtrerad VA upplevas som lite sämre på just svart. Särskilt vid HDR när TV:n ska försöka lysa så stark den kan och samtidigt släcka ned så mycket den kan där man märker av att ≈100 zoner eller så inte riktigt räcker.

I båda fallen är det in intrimningsfråga runt inställningar. Men ja, du slipper ju tänka på detta med en OLED.

Permalänk
Medlem

Nu får jag beslutsångest igen....kommer ha beställt alla TV när detta är klart. 90% spel med PC, 10% Netflix. Sekundära TV i hushållet. 3m mellan soffa och TV. Fönster bakom soffan utan mörkläggningsgardiner, dock i norrläge.
Vilken rekommenderas
65” Sony xh90xx
65” Samsung q80t
55” LG CX

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem

@Laxpudding har du inte varit med om vrr med flickering och raised blacks/gamma på Lg c9 och cX ?,många som skriver om det på andra forum och vissa video exempel är vad som fått mig att fundera på nästa års Lg C1 och helt enkelt hoppas den fixar problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Borde funka så att du kopplar in konsolerna till tv och tv skickar ut ljudet till soundbaren.

Edit : köpte också denna soundbar och en pus8505 43 tum till sovrummet nu i veckan.
Fått hem tv men väntar på soundbar som ligger på posten ska hämta den imorgon 🤪.
Tror det är en bra soundbar för det priset 😉
Mvh Peter

Nöjd med TVn?

Permalänk

Nu kommer det nog bli så att jag slår till på en pus8535, men vill bara kolla med er som kan mer. Har i dagsläget en riktigt gammal Panasonic plasma PX70 o en lite nyare plasma Panasonic ST50. Riktig nöjd med dessa två, de ansågs vara lite åt highend hållet på sin tid. Hur står sig en "medium budget" tv som Philips 8535 mot dessa? Så att jag inte åker på någon otrevlig överraskning.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ronja_Hood:

Nu får jag beslutsångest igen....kommer ha beställt alla TV när detta är klart. 90% spel med PC, 10% Netflix. Sekundära TV i hushållet. 3m mellan soffa och TV. Fönster bakom soffan utan mörkläggningsgardiner, dock i norrläge.
Vilken rekommenderas
65” Sony xh90xx
65” Samsung q80t
55” LG CX

Gardin för fönstret och LG CX för det bättre reflexfiltret. Har inte sett HX90 i samma situation, men den är mer likt Q80T i hur det dämpar:

Från denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/30366

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av punkarn89:

Nu kommer det nog bli så att jag slår till på en pus8535, men vill bara kolla med er som kan mer. Har i dagsläget en riktigt gammal Panasonic plasma PX70 o en lite nyare plasma Panasonic ST50. Riktig nöjd med dessa två, de ansågs vara lite åt highend hållet på sin tid. Hur står sig en "medium budget" tv som Philips 8535 mot dessa? Så att jag inte åker på någon otrevlig överraskning.

Det som gamla plasmaögare ofta reagerar på är hur annolrunda bilden är. Men reaktionerna är högst individuella.

Tänk på att du med en plasma sällan har så mycket ljus att leka med alls – men en djup svärta. En LCD som "The One" lär braka på ordentligt, kanske 3–4 ggr ljusstarkare än innan. Vilket du kanske älskar eller hatar. Beroende på VA-panel eller IPS-panel kan du få ned svärtan om du sänker "Kontrast" som styr ljusstyrkan på en Philips. Men det kanske aldrig ser ut som du önskar. Eller så älskar du det nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Gardin för fönstret och LG CX för det bättre reflexfiltret. Har inte sett HX90 i samma situation, men den är mer likt Q80T i hur det dämpar:
//cdn.sweclockers.com/artikel/fil/89708?key=ecc7ae28f0417c5ee5ae6c1c38c29be8

Från denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/30366

👍👍

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marow:

@Laxpudding har du inte varit med om vrr med flickering och raised blacks/gamma på Lg c9 och cX ?,många som skriver om det på andra forum och vissa video exempel är vad som fått mig att fundera på nästa års Lg C1 och helt enkelt hoppas den fixar problemen.

Jag har inte kört VRR på någon TV ännu. Hoppas på att kunna göra det vid tillfälle framöver.

Generellt är det en god idé att vänta om du kan vänta på att just alla inkörningsproblem fixar sig. Ingen tillverkare kunde (uppenbarligen) förutspå under utvecklingsfasen för 2020-modellerna (sommar, höst 2019) alla de problemen som presenterats nu med RTX3080, PS5, VRR etc.

För 2021-modellerna finns ännu tiden – får vi hoppas – till att lösa problemen eftersom nu finns källorna här och missnöjda användare är högljudda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har inte kört VRR på någon TV ännu. Hoppas på att kunna göra det vid tillfälle framöver.

Generellt är det en god idé att vänta om du kan vänta på att just alla inkörningsproblem fixar sig. Ingen tillverkare kunde (uppenbarligen) förutspå under utvecklingsfasen för 2020-modellerna (sommar, höst 2019) alla de problemen som presenterats nu med RTX3080, PS5, VRR etc.

För 2021-modellerna finns ännu tiden – får vi hoppas – till att lösa problemen eftersom nu finns källorna här och missnöjda användare är högljudda.

Tackar för svaret, Blir nog att vänta tills nästa år då, får hoppas barn problemen med hdmi 2,1 är någorlunda lösta då.

Permalänk
Medlem

Ser att konversationen om formatkriget fortsätter... Jag har pillat lite här hemma precis för att få igång Dolby Atmos på min Samsung Q80T 75", tillsammans med min SONOS ARC. När alla inställningar var på plats, (hann med att uppdatera tv:n till senaste mjukvaran också... ) så säger min AP4K såhär i NETFLIX. "Dolby VISION" "Dolby ATMOS"

*försökte klistra in en bild hr men gick bet, kanske inte går annat än för @Laxpudding?

Vad har hänt? Har Samsung plötsligt uppdaterat mjukvaran i TV:n och den klarar DV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vid Dolby Vision-källor som körs mot en Samsung kommer Dolby Vision-signal aldrig att alstras. Istället faller det tillbaka på HDR10. Samsung är rätt konsekventa med att tonemappa HDR10 lite för ljust. Mer lämpligt för att titta på HDR i en ljus miljö.

Forcerar man en Dolby Vision-signal till en Samsung blir bilden alldeles rosa och märkligt eftersom Dolby Vision är 12-bitars YCbCr 4:2:2 som tunnlas genom 8 bitars RGB. Samsungen försöker tolka detta som RGB och då blir bilden så här:
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42142?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxNDIiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMDA0MDgifSwia2V5IjoiNzI4ZWE1ZTQxMzBjMjY2NzFkNjA3YTIzNzI1MmE2YWEifQ%3D%3D

Det är lite som ett poppigt filter i alla dessa kamera appar!

På tal om RGB och färgåtergivning.... har en gammal x-rite i1 skärmkalibrator liggandes. Borde väl gå att kalibrera en TV som används för spelande med denna, dvs datorns grafikkort sköter färgprofilen. Är ju annat att kalibrera för filmtittande?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDan77:

Det där är supersvårt och är så personligt!
Spelen är inte direkt billiga så kolla på youtube men jag tror att du blir toknöjd vilket spel du än väljer.
Call of duty är grymt snyggt och demon souls likaså.
Gillar du inte spelet sälj på tradera😊

Konstigt att Priset på sony xh90 har gått upp 1000 kr på mediamarkt

Supernöjd över köpet. Vilken jäkla TV. 😍

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske men behövs hdmi 2.1 och gpu som stödjer det (AMD 6000 och GTX 3000?) för att få VRR, eller är det bara att kombinationen 4k, 120hz och VRR inte funkar med annat än 2.1? Har ett AMD 5700xt just nu och har inga planer på att uppgradera än eller skaffa de nya konsolerna (hade inte ens kunnat om jag velat iofs). Går jag miste om VRR då eller kan jag spela i 4k 60hz med VRR? Beställt en Sony HX90 som troligtvis dyker upp imorgon.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det som gamla plasmaögare ofta reagerar på är hur annolrunda bilden är. Men reaktionerna är högst individuella.

Tänk på att du med en plasma sällan har så mycket ljus att leka med alls – men en djup svärta. En LCD som "The One" lär braka på ordentligt, kanske 3–4 ggr ljusstarkare än innan. Vilket du kanske älskar eller hatar. Beroende på VA-panel eller IPS-panel kan du få ned svärtan om du sänker "Kontrast" som styr ljusstyrkan på en Philips. Men det kanske aldrig ser ut som du önskar. Eller så älskar du det nya.

Blir ju orolig när du skriver så här med ljusstyrkan, att det ska vara sådan extrem skillnad men antar att man kan ångra sig om man inte blir nöjd. Om jag fattar informationen från Media Markt korrekt så är det öppet köp till 31/1 2021 vilket jag antar betyder att man ändå kan använda TVn till dess men ändå ångra sig men kanske säkrast att dubbelkolla så att jag inte missförstått något.

Både 58 och 70 tummaren ska vara VA panel men de har några andra skärmstorlekar i The One serien som är IPS. VA panel har väl nackdelen med sämre betraktningsvinkel men å andra sidan någon fördel jämfört med IPS också, är det svärtan eller kontrasten?

Permalänk
Medlem

43pus8505

Skrivet av hollowman71:

Borde funka så att du kopplar in konsolerna till tv och tv skickar ut ljudet till soundbaren.

Edit : köpte också denna soundbar och en pus8505 43 tum till sovrummet nu i veckan.
Fått hem tv men väntar på soundbar som ligger på posten ska hämta den imorgon 🤪.
Tror det är en bra soundbar för det priset 😉
Mvh Peter

Får man fråga vad du knep TVn för?

Mvh Fredrik

Permalänk
Medlem

Det här verkar vara en bra tråd för de som köpt/köper Philips The One
https://www.avforums.com/threads/any-news-about-pus8505.22902...

51 sidor lång hittills.

Permalänk
Skrivet av Grand03:

Får man fråga vad du knep TVn för?

Mvh Fredrik

5490kr från webbhallen när dom hade rea på den i helgen som va 🙂.

Permalänk
Skrivet av makatech:

Nöjd med TVn?

Har inte test den än pga att jag väntar på en soundbar som ska sättas upp samtidigt!
Men jag tror det blir bra ska ha den i sovrummet och endas användas till Netflix och Telia play appen.
Mvh Peter

Permalänk
Skrivet av makatech:

Blir ju orolig när du skriver så här med ljusstyrkan, att det ska vara sådan extrem skillnad men antar att man kan ångra sig om man inte blir nöjd. Om jag fattar informationen från Media Markt korrekt så är det öppet köp till 31/1 2021 vilket jag antar betyder att man ändå kan använda TVn till dess men ändå ångra sig men kanske säkrast att dubbelkolla så att jag inte missförstått något.

Både 58 och 70 tummaren ska vara VA panel men de har några andra skärmstorlekar i The One serien som är IPS. VA panel har väl nackdelen med sämre betraktningsvinkel men å andra sidan någon fördel jämfört med IPS också, är det svärtan eller kontrasten?

Minns när jag köpte min senaste plasma runt 2010. Då var plasman utdöende och alla skulle hoppa på LCD/LED. Men alla dåtidens LCD jag tittade på var bara pixliga, taggiga och hängde inte med, jämfört med plasmans mjuka o följsamma bild. Detta var väldigt tydligt på "vanlig" tv sändning, där plasman har en otrolig förmåga att släta ut o få allt att se bra ut. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men de som har plasma vet vad jag talar om.

O andra sidan så är vi här nu 10år senare, så hoppas att tekniken gjort framsteg där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punkarn89:

Minns när jag köpte min senaste plasma runt 2010. Då var plasman utdöende och alla skulle hoppa på LCD/LED. Men alla dåtidens LCD jag tittade på var bara pixliga, taggiga och hängde inte med, jämfört med plasmans mjuka o följsamma bild. Detta var väldigt tydligt på "vanlig" tv sändning, där plasman har en otrolig förmåga att släta ut o få allt att se bra ut. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men de som har plasma vet vad jag talar om.

O andra sidan så är vi här nu 10år senare, så hoppas att tekniken gjort framsteg där.

Vi får väl hålla tummen för att vi blir nöjda med våra Philips The One, i värsta fall får man helt enkelt nyttja öppet köp, inte värre än så. Tror väl att Media Markt har förlängt öppet köp till 31/1 2021 på The One och en lång rad med andra produkter? Bildkällan, upplösningen är så klart viktig också, nu förtiden är det ju en salig röra var folk tar sin bildkälla ifrån, många olika TV leverantörer, streamingtjänster, dvd, blueray, sparade filmer på datorn samt iptv. För de av oss med 70 tummaren kan ju eventuella brister i bildkällan förstoras, i synnerhet om man sitter relativt nära runt 2,5-3 meter. Det är väl två saker som oroar mig lite. Taskigare bildkvalité för de som inte sitter nästan mitt emot TVn (frågan är dock hur taskig) samt det här med svärtan som Valloniet skrev om i tråden (vilket förhoppningsvis är en inställnings sak eller att man inte stör sig på det för mycket).

Permalänk
Medlem

Uppdaterade firmware också på Sony KD-75XH9096 UHD-TV , återkommer senare under dagen med 120HZ testet

däremot så har jag ett annat problem med att jag ej får någon bild på TVn efter att den har stått i stand-by över natten... måste dra ut strömmen helt för att få bild igen på Tvn ?! någon annan som upplevt samma problem?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Ja, det är det jag är orolig för. Stor TV är mäktigt, men chans för problem blir större. Nåväl, jag bokade en 8535 precis på min lokala ELON butik, känns bättre så. Kan man bara åka tillbaka med den om det är något istället för att trassla med leverans.

Det var så mycket lättare att köpa TV förr. Nu är det ju väldigt rörigt upplever jag det. Men frågan är hur the One hanterar "vanligt material", dvs. 720p och 1080p. Många snöar in på 4k och HDR o Dolby hit o dit. I mitt fall kommer det mest rulla vanlig HD. Vanlig Boxer antenn, vanlig Netflix, spelkonsoll.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Vad har hänt? Har Samsung plötsligt uppdaterat mjukvaran i TV:n och den klarar DV?

Det är nog ATV4K som påminner dig om att just det Netflix-materialet, filmen, serien är kodat i Dolby Vision. Du får statisk HDR10.

Jag tror inte Samsung kan aktivera DV i efterhand. Kräver normalt hårdvara byggd för ändamålet. Eller vill för den delen heller. Blir dyrt att betala retroaktiva licenser för miljoner TV-apparater. Så om DV kommer till Samsung kommer det på nya modeller.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ronja_Hood:

Det är lite som ett poppigt filter i alla dessa kamera appar!

På tal om RGB och färgåtergivning.... har en gammal x-rite i1 skärmkalibrator liggandes. Borde väl gå att kalibrera en TV som används för spelande med denna, dvs datorns grafikkort sköter färgprofilen. Är ju annat att kalibrera för filmtittande?

Ja, annan och mer manuell process att kalibrera TV:n. Plus att äldre mätare kan få det svårt för den typ av ljuskällor som sitter i TV. Men det går att öva och testa med exempelvis HCFR om man har tiden och lust.

De flesta spel ignorerar annars färgprofiler. Kan vara att det hjälper om du kör i Windowed mode/borderless.

Dock brukar mjukvaran för att mäta bli helt spattig av en TV. Det är så mycket dynamik som pågår med FALD och diverse algoritmer att resultatet kan bli väldigt udda.

Permalänk
Medlem

Kom på nu att vi endast har Netflix standard och därmed inte Dolby Vision i abonnemanget, om jag förstått det rätt.
Ändrar det på något sätt om man väljer mellan Samsung Qled eller LG/Philips Oled?
Jag kan väl tycka att bilden redan var tillräckligt bra på min gamla oled.