Powercolor Radeon RX 6800 XT Red Devil

Permalänk
Medlem

Ockerpris, från AMD inte powercolor

Permalänk
Medlem

Känns fel med prisnivån, men kan det vara att partnertillverkarna har satt priset efter tillgången? Det finns knappt några kort och därför är de dyra? Time will tell...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Moderator
Testpilot

2700 MHz...

https://youtu.be/QwfAbGo9OJw

der8uer är väldigt imponerad av detta kort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte priserna. Jag köpte mitt RTX 2070 för 4500 kr. Det känns som att när priserna på 3000/6000-serien väl är nere i 4500 kr, kommer prestandan vara sämre än ett RTX 2070...?

Skrivet av RobertN:

Nu får du nog omformulera lite. Tror inte att prestandan kommer degraderas med tiden.

Vad han menar är inte 3070 eller 3080, utan att ett nytt kort i dessa serier med likvädrig prestanda som 2070 troligen kommer att vara dyrare, alternativt att kort i samma prisklass har sämre prestanda än just 2070-kortet.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Borde inte kosta mer än 5000-6000 kr, sjuka överpriser.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

När kan jag köpa detta? Hmm kanske i mars?
Dyrt, kanske bättre pris i mars?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag påstod ju inte att detta var ett bra köp. Jag förutsätter att det kommer komma billigare modeller som ligger runt 7000kr eller vad nu är rimligt för 6800xt. Det jag menade var att det typ alltid finns modeller som denna som är orlimligt dyra.

Lär inte hända då RX 6800 referens kostar 6900:-

Billigaste 6800xt kommer vara dyrare än billigaste 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

År 2020, det sämsta året i modern tid?

Av tråden att döma låter det som att många helt missat (ignorerat?) vilket år det har varit och fortfarande är...

........va? av ditt meddelande inlägg att döma verkar du vara en fanboy eller ha undvikt allt vad or från AMD har varit.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vilken sida som får äran att testa världens enda 6900XT. För mer än så lär dom inte producera under 2020.

Kanske har dom ett extra för något AMD-museum där de kommer glasa in det mitt i ett eget rum med laserstrålar kors och tvärs för att förhindra att någon grafikkåt Sweclockare ska sno det!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Viking
Skrivet av medbor:

Den länken visar 10999kr...

Var ett bra pris så länge det varade. (9800kr)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Priserna är ju ordentligt saftiga, men man får ha lite perspektiv. Tycker det känns som att det generella intrycket verkar vara att dessa kort är orimligt dyra? Att man förväntar sig ett pris i linje med typ 2070 Super.

Verkligheten är ju den att dessa kort presterar ju bättre än 2080 Ti, typ 25% bättre, så att de kostar ungefär lika mycket eller t.o.m. lite mindre är ju ett mirakel.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Priserna är ju ordentligt saftiga, men man får ha lite perspektiv. Tycker det känns som att det generella intrycket verkar vara att dessa kort är orimligt dyra? Att man förväntar sig ett pris i linje med typ 2070 Super.

Verkligheten är ju den att dessa kort presterar ju bättre än 2080 Ti, typ 25% bättre, så att de kostar ungefär lika mycket eller t.o.m. lite mindre är ju ett mirakel.

Jo men det presterar ju knappast bättre än ett 3080 och är ändå dyrare. Visst, det är vad det är, men AMD är ena jävla rövhål när de hypar upp korten med prisrekommendationer under 7000 kr.

Permalänk

Men snälla Sweclockers.

Är inte Red Devil ett kort med en "värsting kylare" alla Asus Strix? I så fall är det ju i princip samma pris. Jag vet att ni inte har recenserat 3080 Strix, men jag är tveksam att detta kort inte skulle få en utmärkelse av er trots det högre priset.

Jag köper att ni inte ger detta kort en utmärkelse pga det höga priset, men då borde inte ett motsvarande 3080 kort få det heller. Tillgängligheten är ju precis lika usel från båda leverantörerna så det borde spela lika stor roll. 3080 är ett bättre kort, men inte med stor marginal. Tycker ni är inkonsekventa här...

Och nej, jag är ingen "fan boy". Jag är nöjd ägare till ett 2080 idag och inte spekulant på något av de nya korten..

Visa signatur

🎮 → AMD 3700X • MSI Gaming Z Trio 3080 12 GB• 32GB DDR4 • ASUS ROG Swift PG279Q
🖱 → Logitech g703 / ⌨ → Corsair Strafe Silent RGB
💻 → Macbook Pro 13" M1 • 16GB • 512GB
📱 → iPhone Xr • 128GB
🎧 → BOSE 700 & SteelSeries Arctis 7 2019

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ortopeden:

Men snälla Sweclockers.

Är inte Red Devil ett kort med en "värsting kylare" alla Asus Strix? I så fall är det ju i princip samma pris. Jag vet att ni inte har recenserat 3080 Strix, men jag är tveksam att detta kort inte skulle få en utmärkelse trots det högre priset.

Jag köper att ni inte ger detta kort en utmärkelse pga det höga priset, men då borde inte ett motsvarande 3080 kort få det heller. Tillgängligheten är ju precis lika usel från båda leverantörerna så det borde spela lika stor roll. 3080 är ett bättre kort, men inte med stor marginal. Tycker ni är inkonsekventa här...

Och nej, jag är ingen "fan boy". Jag är nöjd ägare till ett 2080 idag och inte spekulant på något av de nya korten..

På vilket sätt är vi inkonsekventa? Så sent som igår släppte Kenneth sin recension av 3090 Strix, vilket inte fick någon utmärkelse.

De senaste 3080-korten vi testat har legat kring 9000 kronor och bumpats ned ett steg på utmärkelsetrappan sett deras höga prislappar.

Red Devil kostar 10500 kronor, vilket är för mycket hur man än vrider och vänder på det.

Permalänk
Medlem

Samma som med nVidia. Känns som att referenskylaren satt ribban högt. Har hellre referenskortet.

Permalänk
Medlem

proshop har en lista likt sin rtx3080-lista

6800xt får ju rtx3080 att se massproducerad ut

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

proshop har en lista likt sin rtx3080-lista

6800xt får ju rtx3080 att se massproducerad ut

https://preview.redd.it/xc33zmguxe161.png?width=985&auto=webp&s=b189a5c936d4d0bf48e97d8f36d34e9e3b920ec7

ANLEDNING varför det är brist på Grafikkort och Cpuer stavas konsoller

Microsoft har redan avslöjat att lanseringen av Xbox Series S och X var deras bästa någonsin, men hur gick det för Sony då? Jo, även de satte rekord, och via Twitter avslöjas nu att Playstation 5 tar över kronan från Playstation 4 som Sonys snabbast säljande någonsin. Därmed verkar det sannolikt att det också kommer slå Playstation 4-försäljningen på 7,6 miljoner under det första året.

Dessa kunder tar man på allvar om de meddelar att de önskar +30% mer volym än vad som var tanken från början. Tyvärr så kommer vi som nyttjar PC kompnenter i kläm vid brister av kapacitet. AMD har "inget" val när dessa två kunder kräver mer volym.

Et sätt att fylla upp lagerhyllorna är att sätta pris som begränsar försäljningen vilket nu AMD gör. Kallas i folkmun marknads priser.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Lite besviken är man på AMD. Dyrare än Nvidia och ser ut som dom även har sämre tillgång på kort.
AMD har annars varit dom som dragit ner priserna och minns ganska fina releaser till bra pris som t.ex. när R9 290/290X kom.

Vill inte lägga uppåt 10tkr så blev att jag beställde ett RTX 3070 idag. Verkar som man får bra prestanda per krona med dom.

jag tänker lite så här! Nvidia har fått viss info om hur AMD ska lägga sig i pris/prestanda!(ren spekulation) de sänker sina priser för de ska försöka pytsa ut så många kort de kan under tiden AMD får fram sina grejer efter lansering" om nu amd fått en serie nu som konkurerar med nvidia på allvar och inte prisdumpar sina varor för att kompensera prestandatappet.. tycker lätt de kan ha de priserna de har

sen att de inte finns kort i handeln tja det va exakt lika så med Nvidia om jag inte minns fel så det e klart det finns kort nu av de gröna, det va väl ca 1,5 månader mellan lanseringarna och försäljning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Et sätt att fylla upp lagerhyllorna är att sätta pris som begränsar försäljningen vilket nu AMD gör. Kallas i folkmun marknads priser.

Vilken försäljning? finns inga kort. priserna kommer inte ändra det faktumet. AMD vill inte begränsa försäljning utan vill maximera vinsten precis som alla andra företag men priserna är idag helt irrelevanta eftersom det saknas produkter.

Personligen tror jag priserna kommer bestå och det är för att folk klagar men köper ändå och så länge det sker så kommer inget ändras.

Är inte direkt så att företagen bryr sig om kunde klagar på priset och sen köper ändå, det signalerar snarare att kunden tänkte fel och kom till sina sinnesfullabruk att priset var rätt endå annars hade kund ej köpt varan.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag förstår inte priserna. Jag köpte mitt RTX 2070 för 4500 kr. Det känns som att när priserna på 3000/6000-serien väl är nere i 4500 kr, kommer prestandan vara sämre än ett RTX 2070...?

3060Ti förväntas ligga runt 2080S I prestanda och kosta runt 4-4500:-. Så var inte orolig, prestanda/krona går upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

ANLEDNING varför det är brist på Grafikkort och Cpuer stavas konsoller

Microsoft har redan avslöjat att lanseringen av Xbox Series S och X var deras bästa någonsin, men hur gick det för Sony då? Jo, även de satte rekord, och via Twitter avslöjas nu att Playstation 5 tar över kronan från Playstation 4 som Sonys snabbast säljande någonsin. Därmed verkar det sannolikt att det också kommer slå Playstation 4-försäljningen på 7,6 miljoner under det första året.

Dessa kunder tar man på allvar om de meddelar att de önskar +30% mer volym än vad som var tanken från början. Tyvärr så kommer vi som nyttjar PC kompnenter i kläm vid brister av kapacitet. AMD har "inget" val när dessa två kunder kräver mer volym.

Et sätt att fylla upp lagerhyllorna är att sätta pris som begränsar försäljningen vilket nu AMD gör. Kallas i folkmun marknads priser.

Har du någon länk var PS5 satte rekord? För alla försäljningssiffror jag hittat säger att den sålde långt under vad PS4 gjorde, och det var på grund av dålig tillgång av konsoler.

De höga priserna beror nog snarare på höga inköpspris ifrån AMD. Sweclockers har ju redan skrivit om det, så vi kan nog glömma att AMD satt höga priser för att konsolerna ska vara kvar på hyllorna.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

3060Ti förväntas ligga runt 2080S I prestanda och kosta runt 4-4500:-. Så var inte orolig, prestanda/krona går upp

Enligt Nvidias MSRP kanske... riktiga priser lär vara över 5000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Enligt Nvidias MSRP kanske... riktiga priser lär vara över 5000kr

Ett 3060Ti kan inte lägga sig för nära 3070 i pris som billigaste ligger på 6090:- idag. Därför är förväntningarna 4-4500:-, eftersom det var där 2060(S) låg i pris som lägst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett 3060Ti kan inte lägga sig för nära 3070 i pris som billigaste ligger på 6090:- idag. Därför är förväntningarna 4-4500:-, eftersom det var där 2060(S) låg i pris som lägst.

3070ti är dock ganska nära 3070 i prestanda...

Edit: menade 3060ti om inte det var uppenbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har du någon länk var PS5 satte rekord? För alla försäljningssiffror jag hittat säger att den sålde långt under vad PS4 gjorde, och det var på grund av dålig tillgång av konsoler.

De höga priserna beror nog snarare på höga inköpspris ifrån AMD. Sweclockers har ju redan skrivit om det, så vi kan nog glömma att AMD satt höga priser för att konsolerna ska vara kvar på hyllorna.

Samtidigt har människor i EU kunnat beställa 6800XT från AMD för en bit under 700 euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ett 3060Ti kan inte lägga sig för nära 3070 i pris som billigaste ligger på 6090:- idag. Därför är förväntningarna 4-4500:-, eftersom det var där 2060(S) låg i pris som lägst.

Om vi utgår från riktpriset 5625:- som 3070 bara såldes för vid release i ett fåtal ex så skulle 3060ti hamna runt 4500:-. Men riktigt pris börjar nog runt 5000:-

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Varför skulle det påverka priserna något markant? Du kanske förväntar dig att Nvidia lättar på marginalerna och att de sänker sitt pris när stormen har lugnat sig de med?
Kommer inte hända, this is the hand you've been dealt.

Om de sänker priset så kommer det vara för att ingen vettig person skulle köpa detta kort.

Som läget är nu så är efterfrågan på kort i taket samtidigt som tillgåbgen är låg vilket gör att priserna är i taket. Om marknaden blir mättad om några månader och tillgången ökar bör priserna krypa nedåt.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Som läget är nu så är efterfrågan på kort i taket samtidigt som tillgåbgen är låg vilket gör att priserna är i taket. Om marknaden blir mättad om några månader och tillgången ökar bör priserna krypa nedåt.

Ytterst tveksamt. Dessa är de priser AMD tyckte passade bra under en pandemi. Varför skulle då sänka när allt är back to normal? Efterfrågan styr inte direkt priser i sverige som det gör i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Lär inte hända då RX 6800 referens kostar 6900:-

Billigaste 6800xt kommer vara dyrare än billigaste 3080.

Hoppas de rättar till priserna när det inte är brist på korten då. Var ju lite samma sak när jag köpte mitt grafikkort då var priserna på alla grafikkort höga pga brist eftersom mining folket köpte alla kort.
Jag avvaktar med grafikkort en generation tror jag, så jag slipper lägga 7000kr för att få en rimlig skillnad i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Grymt kort men ja, det känns som att AMD underskattat hur mycket priserna ökat i kedjan mellan dem och konsument, så deras priser blir helt fel. Förhoppningsvis blir det bättre framöver.

Var ju som under mininghysterin...Satan vad priserna gick upp. 1080ti tex kostade ju helt plötsligt mer än när kortet släpptes, avsevärt mer, var ju helt sjukt. Så någon stans i kedjan är det ju någon som lever gott och utnyttjar situationen även denna gång känns det ju som iaf. Eller så är det varje led som kryddar lite extra.

Om det inte är AMD och Nvidia som i de dolda utnyttjar situationen och säljer dyrare när det är priset dvs. Men det känns på ngt vis minst sannolikt, men vem vet.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |