Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej, det sa du inte.

?

Skrivet av torbjorn_75:

Det beror nog på hur man räknar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av torbjorn_75:

Ditt påstående var felaktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ditt påstående var felaktigt.

Jaha? Jag tycker att det var korrekt.

Permalänk
Medlem

Tänker absolut inte hoppa in i den gemytliga dialogen utan bara göra en drive-by med
https://www.bbc.com/future/article/20201120-why-you-really-do...

Tyckte den var välskriven. Finns en slags mestadels irrationell rädsla för vaccin, antar att det har att göra med sprutor. Long covid låter mycket värre.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Tänker absolut inte hoppa in i den gemytliga dialogen utan bara göra en drive-by med
https://www.bbc.com/future/article/20201120-why-you-really-do...

Tyckte den var välskriven. Finns en slags mestadels irrationell rädsla för vaccin, antar att det har att göra med sprutor. Long covid låter mycket värre.

Nog för att många är spruträdda, men tror inte det är där skon klämmer. Det handlar nog mer om rädsla för eventuella biverkningar, som t.ex. narkolepsi med vaccinet mot svininfluensan...

https://www.hd.se/2020-03-07/vaccinexperten-alltid-risk-for-b...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nog för att många är spruträdda, men tror inte det är där skon klämmer. Det handlar nog mer om rädsla för eventuella biverkningar, som t.ex. narkolepsi med vaccinet mot svininfluensan...

Risken att några drabbas av biverkningar mångfaldigas ju förstås för att det är så många som vaccineras. Risken för enskilda individer bör när vaccinet släpps fram vara försumbar jämfört med andra risker (som att insjukna i covid-19). Sen är det värt att poängtera att man inte bara vaccinerar sig för sin egen skull. Det handlar om solidaritet med de som av olika skäl inte kan vaccinera sig. Men jo, det är lite fångarnas dilemma över det hela - för individen är det optimala om alla andra vaccinerar sig så att man själv slipper. Och i de fall man drabbas av allvarliga biverkningar är det ju liten tröst att det är ovanligt.

Skrivet av torbjorn_75:

Jaha? Jag tycker att det var korrekt.

Som du upptäckt går det inte alltid att argumentera sakligt med alla, och då är bästa strategin att ignorera och låta argumentet dö ut snarare än att hålla det vid liv. Det blir annars lätt långdragen pajkastning som intresserar ingen. Bara som ett tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nog för att många är spruträdda, men tror inte det är där skon klämmer. Det handlar nog mer om rädsla för eventuella biverkningar, som t.ex. narkolepsi med vaccinet mot svininfluensan...

https://www.hd.se/2020-03-07/vaccinexperten-alltid-risk-for-b...

Jag tror att det finns många som bär på en överdriven rädsla pga vaccinationsmotståndarnas desinformation och det förekommer ju en del överdrifter om just t.ex. vaccinet mot svininfluensan.

I gårdagens Agenda på SVT, "Vågar vi vaccinera oss mot covid-19?", tyckte jag att Johan Carlsson uttryckte sig bra och var rak och ärlig i sina svar. Det var också intressant att se hur damen vars dotter drabbades av narkolepsi resonerade kring detta med att ta vaccin och jag tyckte hon verkade ha en väl avvägd inställning till det (spoiler; hon tänkte vaccinera sig mot Covid-19).

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

5000 döda i Covid i Kina är ju i stort sett omöjligt, det förstår alla. Det dör ca 4000 varje dag där bara av den dåliga luften.
Vi kommer aldrig få veta hur det gick i kina, el rättare sagt, går.

Fast mina kollegor på Kina kontoret säger att viruset är borta och de lever som vanligt igen. Litar faktiskt mer på dem än dig.

Sen är dålig luft och trafiken i Kina något annat.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast mina kollegor på Kina kontoret säger att viruset är borta och de lever som vanligt igen. Litar faktiskt mer på dem än dig.

Sen är dålig luft och trafiken i Kina något annat.

Får dina kollegor borta i Kina ens säga något annat än, "Vi har besegrat COVID-19!" i och med att det är vi Kina vi pratar om här?

Det skulle inte förvåna mig att som kinesisk medborgare påstå att COVID-19 fortfarande finns kvar i Kina är lika "grovt" som att kritisera regimen för vadsomhelst annat. Men jag kan mycket väl ha del i just detta fall.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Får dina kollegor borta i Kina ens säga något annat än, "Vi har besegrat COVID-19!" i och med att det är vi Kina vi pratar om här?

Det skulle inte förvåna mig att som kinesisk medborgare påstå att COVID-19 fortfarande finns kvar i Kina är lika "grovt" som att kritisera regimen för vadsomhelst annat. Men jag kan mycket väl ha del i just detta fall.

Haha ja det får de

Det blossade ju upp lite nånstans i en provins i norra Kina för några veckor sen och man masstestar typ några miljoner människor.

Men läkaren som varnade för viruset och tystades i början visar väl Kina från deras sämsta sida.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

En biverkning av vaccinet som tystas ner är att man kan bli steril.

Vaccinet mot svininfluensa var "det säkraste vaccinet som finns" enligt Tegnell.
Jo tjena! Den går vi inte på igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

En biverkning av vaccinet som tystas ner är att man kan bli steril.

Vaccinet mot svininfluensa var "det säkraste vaccinet som finns" enligt Tegnell.
Jo tjena! Den går vi inte på igen!

Vad har du fått det ifrån? Jag vet att det var uppgifter om sådan påverkan från själva viruset, eftersom det kan transportera sig till flera ställen i kroppen, men att vaccinet skulle ge sådana biverkningar har jag inte hört nåt om och det låter inte särskilt troligt.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Det finns ett ord du behöver lära dig, det är emergens. Emergens i naturen är fenomen som uppstår av enkla banala processer men som ger upphov till komplexa mönster; läs mer på https://en.wikipedia.org/wiki/Emergence, till att börja med. De kan se ut som en avsiktlig effekt, men inte är det. Snökristallers mönster, spiralgalaxers form, växternas bladstrukturer, människors köpvåndor inför Black Friday, människors inlägg på Sweclockers, människors beteenden i pandemier är alla exempel på repeterade, banala processer som ger svårtolkade resultat. Naturen är inte "smart", men många feltolkar den som så. Det vet vi.

Tack så mycket. Aldrig hört om den där så ska läsas på mer sen. Men jag kvarstår skeptisk tills vidare.

edit: Jag slutade läsa redan på första stycket där det står: https://en.wikipedia.org/wiki/Integrative_level som i sin tur leder till https://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness. Tro vad du vill, det respekterar jag. Inte exakt relevant här iallafall så vi slutar diskutera.

Skrivet av Bakwetu:

Vad har du fått det ifrån? Jag vet att det var uppgifter om sådan påverkan från själva viruset, eftersom det kan transportera sig till flera ställen i kroppen, men att vaccinet skulle ge sådana biverkningar har jag inte hört nåt om och det låter inte särskilt troligt.

Låter inte så konstigt om det är så eftersom jag har läst att faktumet att några otursamma fick narkolepsi av vaccinet mot svininfluensan är för att det viruset påverkar stället där det styr sömnen. Jag vet inte så mycket om vaccinets verkan dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

En biverkning av vaccinet som tystas ner är att man kan bli steril.

Det låter som en sådan där konspirationsteori, tystas ner osv. Då har du ingen källa antar jag? Menar du det ryska vaccinet "Sputnik"?

Skrivet av RCA56:

Vaccinet mot svininfluensa var "det säkraste vaccinet som finns" enligt Tegnell.
Jo tjena! Den går vi inte på igen!

Nja, enligt Tegnell var pandemivaccinerna "säkra utifrån den befintliga dokumentationen". länk SvD

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

En biverkning av vaccinet som tystas ner är att man kan bli steril.

Källa på det tack.

Skrivet av RCA56:

Vaccinet mot svininfluensa var "det säkraste vaccinet som finns" enligt Tegnell.

Även detta vill jag ha en källa på.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Visselblåsare från det Brittiska läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline säger att vaccinet orsakar sterilitet efter tester på bla apor. Framförallt hos kvinnor men även män.

Helt nedtystat av massmedia.

Tegnell går ut och säger att det nya vaccinet är säkrare än Svininfluensa vaccinet.
Jo tjena! Som om vi går på den igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Visselblåsare från det Brittiska läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline säger att vaccinet orsakar sterilitet. Framförallt hos kvinnor men även män.

Helt nedtystat av massmedia.

Tegnell går ut och säger att det nya vaccinet är säkrare än Svininfluensa vaccinet.
Jo tjena! Som om vi går på den igen!

Fortfarande ingen källa.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Visselblåsare från det Brittiska läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline säger att vaccinet orsakar sterilitet. Framförallt hos kvinnor men även män.

Helt nedtystat av massmedia.

Tegnell går ut och säger att det nya vaccinet är säkrare än Svininfluensa vaccinet.
Jo tjena! Som om vi går på den igen!

att skriva något sådant här utan att ge källa är att sprida misinformation

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Visselblåsare från det Brittiska läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline säger att vaccinet orsakar sterilitet. Framförallt hos kvinnor men även män.

Helt nedtystat av massmedia.

Tegnell går ut och säger att det nya vaccinet är säkrare än Svininfluensa vaccinet.
Jo tjena! Som om vi går på den igen!

Det är bättre om du ger länkar till var du fått informationen från, så att andra kan kolla upp och bilda sig en egen uppfattning. Här är en sammanfattnig från Reuters Fact Check:

"A video being shared on social media makes the false claim that a vaccine for COVID-19 has already been made and consists of chemicals that promote infertility."

"VERDICT False. There is no COVID-19 vaccine that has been approved for widespread use. The discussion about an adverse impact on fertility appears to refer directly to a 1989 study into anti-fertility vaccines that is totally unrelated to COVID-19 trials."

Edit: En till analys: "COVID-19 vaccine “whistleblower” information sounds a lot like an unrelated study from 1989"

Summering: Tro inte på allt skräp du läser på sociala medier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Låter inte så konstigt om det är så eftersom jag har läst att faktumet att några otursamma fick narkolepsi av vaccinet mot svininfluensan är för att det viruset påverkar stället där det styr sömnen. Jag vet inte så mycket om vaccinets verkan dock.

Jag tycker det låter mycket konstigt! För att förtydliga, alla läkemedel har biverkningar, men att de skulle tystas ner låter knappast troligt.

Läser man t.ex. bipacksedlarna så kan man ibland se att även vanligt förekommande läkemedel kan ha en del läskiga, men sällsynta (färre än 1 på 1000), biverkningar, som t.ex för Ipren (källa): "Hjärtsvikt, hjärtinfarkt, ... Stevens-Johnsons syndrom ..."

Dessa är livshotande åkommor, men det pratas såvitt jag vet inte mycket om dessa biverkningar bland folk i gemen, men det är inte detsamma som att det tystas ner.

Vad det gäller vad som orsakade narkolepsi hos Pandemrix så fann jag artikeln "Ny studie: därför fick barn narkolepsi av vaccin" läsvärd.

Sen när man, som @RCA56 gör, påstår att "att man kan bli steril" av vaccinet så kanske man ska specificera vilket vaccin man menar. I detta fall utgår jag från att det var något av de nya vaccinerna mot sars-cov-2 som åsyftades. Jag har inte sett någon sådan information från en trovärdig källa. Däremot har jag sett detta:

"A video being shared on social media makes the false claim that a vaccine for COVID-19 has already been made and consists of chemicals that promote infertility.

The 10-minute clip, shared thousands of times on social media ( here here , here ), features a monologue from a man called Zed Phoenix, who uploads videos to YouTube in which he comments about vaccines ( here )."
...
VERDICT
False. There is no COVID-19 vaccine that has been approved for widespread use. ..."

Källa: Fact check: A coronavirus vaccine that makes everyone infertile has not been approved for use

Edit: @deltascu hann före med info från Reuters fact check...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCA56:

Visselblåsare från det Brittiska läkemedelsföretaget Glaxo Smith Kline säger att vaccinet orsakar sterilitet efter tester på bla apor. Framförallt hos kvinnor men även män.

Helt nedtystat av massmedia.

Tegnell går ut och säger att det nya vaccinet är säkrare än Svininfluensa vaccinet.
Jo tjena! Som om vi går på den igen!

GSK har ingen av de vaccinkandidater som ligger närmast ett godkännande. Så även om det skulle röra sig om något mer än en konspirationsteori så är eventuella biverkningar på derad kandidat ointressant när det gäller de vaccin som står inför dörren.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Uppmaning*

Snurrar hänglåset runt fingret, ska vi hålla tråden på en seriös nivå?

Vid påståenden, bifoga källa som styrker påståendet.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag åkte tunnelbana både igår och idag. Knökfulla vagnar.
Det är alltså ok att smitta och smittas på tunnelbanan men inte i en biosalong eller i restaurang/krog.
Man får inte umgås i grupp mer än 8 personer, om man inte åker kollektivtrafik då förstås. För där är det ju ok.
Så trött på menlösa begränsningar. Stäng ned landet fullständigt eller öppna upp fullständigt. Det här är ju bara löjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Källa på det tack.

Även detta vill jag ha en källa på.

Dubbelexakt!

Extraordinära påståenden kräver extraordinära bevis - Carl Sagan.

Om personen verkligen sitter på "rykande bevis" så borde det inte vara några problem att visa "vart det ryker så häftigt".

Låter som vanligt antivaccinationssnack vars grundpunkt är, "Eftersom det alltid finns en viss (oftast mycket låg) risk så borde INGEN vaccineras överhuvudtaget". Klassiska Nirvana fallacy. Med den slutledningen bör man inte leva livet för det finns en viss risk att man dör vad man än gör...

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Jag åkte tunnelbana både igår och idag. Knökfulla vagnar.
Det är alltså ok att smitta och smittas på tunnelbanan men inte i en biosalong eller i restaurang/krog.
Man får inte umgås i grupp mer än 8 personer, om man inte åker kollektivtrafik då förstås. För där är det ju ok.
Så trött på menlösa begränsningar. Stäng ned landet fullständigt eller öppna upp fullständigt. Det här är ju bara löjligt.

Självbevarelsedriften borde väl säga åt en att inte åka i en knökfull vagn, oavsett vad FHM/politiker säger!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Självbevarelsedriften borde väl säga åt en att inte åka i en knökfull vagn, oavsett vad FHM/politiker säger!?

Det är ju det som är kruxet, det är inte pest eller kolera. Den slår väldigt hårt mot sjuka, gamla, och sårbara människor, men utgör i princip inte ett hot mot majoriteten friska och hälsosamma människor. Det är främst för deras skull som vi ombeds att motverka smittspridningen. Visst händer det att unga friska människor blir väldigt sjuka och dör, men de är relativt få.

Med andra ord så finns det ingen egentlig anledning för vår naturliga självbevarelsedrift att kicka in.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Självbevarelsedriften borde väl säga åt en att inte åka i en knökfull vagn, oavsett vad FHM/politiker säger!?

Några problem med det.
För det första, jag bryr mig inte ett dugg om Covid längre. Alls.
För det andra, jag klev på en tom vagn, ska jag kliva av då när vagnen börjar bli full tycker du?

Vad menar du med självbevarelsedriften? Jag är inte rädd för min egen hälsa att få covid. Så hur ska det kunna vara självbevarelsedrift?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZyntaX:

Några problem med det.
För det första, jag bryr mig inte ett dugg om Covid längre. Alls.
För det andra, jag klev på en tom vagn, ska jag kliva av då när vagnen börjar bli full tycker du?

Vad menar du med självbevarelsedriften? Jag är inte rädd för min egen hälsa att få covid. Så hur ska det kunna vara självbevarelsedrift?

Du är allt som är fel med hur folk beter sig. Tänker bara på sig själva.

Permalänk
Medlem

Visst hade väl Kina ett vaccin under utveckling också?
Hur har det gått med det?
Inte hört så mycket i media om det.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ronnylov:

Visst hade väl Kina ett vaccin under utveckling också?
Hur har det gått med det?
Inte hört så mycket i media om det.

Brasilien fick tydligen testa det, och avbröt när nån fick nån tråkig reaktion vad jag minns.
Fast nu har de visst börjat igen:
https://www.bbc.com/news/world-latin-america-54908537

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield