Permalänk
Medlem

Mest kaffebryggare för ca 2000kr?

Hej mina kära vänner!

Såhär i mörka vintertider så finns det få saker som är så underbart som en varm god kopp kaffe, så nu har jag och flickvännen kommit överens om att vi ska slå på stort och köpa en "rejäl" kaffebryggare!
Jag är utbildad barista men värdelös när det kommer till det tekniska, så jag tänkte överlämna det till er proffs, så som rubriken lyder så söker jag den "bästa" kaffebryggaren för ca 2000kr, om det är någon enstaka hundralapp över eller under spelar ingen större roll om varan rättfärdigar priset.

Hoppas ni har en fortsatt fin dag och tack på förhand!
Mvh Robin

Permalänk
Samsung Sverige

James Hoffmann, som för många är något av en kaffeguru, kör på Sage Precision (runt 2600 med termoskanna som billigast, men under Black friday kanske det kan finnas ett fynd?). Men för egen del lirar inte utseendet riktigt med min smak, så här är det Moccamaster. Kör du färskmalet?

Här är Hoffmanns recension av Sage Precision: https://www.youtube.com/watch?v=HfkdkZRv6Mc

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag slänger in den obligatoriska Moccamaster rekommendationen. Om den är bäst för pengarna låter jag vara osagt - men min brygger fortfarande fantastiskt gott kaffe efter sex år 🙂

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Rekommenderar en Moccamaster. Den gör riktigt gott kaffe, det blir ordentligt varmt och framförallt är den underbart snabb.
Köp en modell med automatiskt dropp-stopp, jag gillar iaf inte de modeller där man manuellt måste stänga dropp-stoppet, lätt att man glömmer det

Visa signatur

Spelburken: Intel Core i5 3570k @ 4,4 Ghz, HD7870 Crossfire, 8GB RAM, Skärmar: 3x Dell U2312HM Eyefinity
Asus Zenbook UX32VD, Nexus 6P
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller någon expert men kan även jag rekommendera Moccamaster. Första kaffebryggaren jag är riktigt nöjd med och kaffet blir riktigt bra

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Som ovan rekommenderar, moccamaster. Håller en evighet och brygger gott kaffe.

Permalänk
Medlem

Spelar större roll om du maler färskrostat imo. En chemex med nymalet och nyrostat kaffe slår en Moccamaster med dåligt pulverkaffe alla dagar i veckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Spelar större roll om du maler färskrostat imo. En chemex med nymalet och nyrostat kaffe slår en Moccamaster med dåligt pulverkaffe alla dagar i veckan

Var hittar du en sådan för under 2000?

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av oztin:

Var hittar du en sådan för under 2000?

Jag tänker att det kanske är en manuell Chemex som avses, inte otto-bryggaren.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag håller med @Abbs här. Vår kaffebryggare åkte ut för några månader sedan, och istället köpte jag en Chemex. (Länk till en 10-koppars för 630 SEK.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Det viktigaste i ens kaffesetup är enligt mig kvarnen, först och främst ska du lägga pengar där.

Själv använder jag både aeropress, chemex och franskpress men jag har även en vanlig moccamaster som används frekvent när man bara känner för att få några koppar kaffe utan större ansträngning.

Moccamaster och wilfa har flera bra modeller på kaffebryggare. Just nu är denna bryggare nedsatt till 1999 kr (från drygt 3000 kr) och mer kaffebryggare för 2000 kr får du nog inte. https://www.elgiganten.se/product/hem-och-hushall/kaffemaskin...

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Avstängd

Sällar mig till kören som rekommenderar Moccamaster. Har kört espressomaskiner, moccabryggare, köpte en ePebo i höstas på rea för att testa, franska pressar osv. men Moccamastern slår det mesta. Det är klart att det blir aningen godare med en bra espressomaskin med (ång-) skummad mjölk och så, men då snackar vi några minuters arbete per kopp liksom, Moccamastern brygger en hel kanna med gott kaffe på en minuts arbete och några minuters bryggtid.

Permalänk
Medlem

Som många andra så kör jag Moccamster..Claes Ohlsson hade sjukt bra rea förra året. Så kanske blir det igen..

Min ser likadan ut som denna: https://www.clasohlson.com/se/Moccamaster-KBG962AO,-kaffebryg...
Kan dock inte svära på att det exakt är samma modell men den ser likadan ut som på bilden. Men minns att jag betalade 1200-1300 på BF 2019.

Permalänk

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5189727

Med ett pris på 99:- får du hela 20 stycken för 2000 kronor!

Skämt åsido, om det är en (filter)bryggare du är ute efter är en moccamaster svårslagen. Själv vill jag gärna slå ett slag för mokabryggare. Bialettis är fantastiska. Byggda som pansarvagnar, håller i en evighet och gör fantastiskt gott kaffe. Finns dessutom i storlekar från "kolibriportion" till "en full termos"

Detta under förutsättning att du kvarnar ditt eget kaffe, och som jag har märkt, väljer en kaffesort som passar bra med vattnet du har i kran.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Moccamaster. Fick en i brölloppsgåva för 5 år sen och den gör verkligen gott kaffe. Bara en varning, köp INTE den utan droppstopp. Jag har nyvaken och groggy råkat trycka på den utan kannan under 2 gånger på morgonen...rekommenderas inte.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Vilken Moccamaster du än väljer så kommer smaken vara likadant. Vet att jag var i dom tankarna när jag köpte min. Lyckades roffa åt mig en KBG741AO för 1500kr på outlet (netonnet). Kan säga att de så kallade extrafunktionerna märker jag ingen skillnad mot gentemot den enklare varianten från ClasOhlson (vilket jag vet har sålts för 1000kr tidigare). Så det är mest för "looks" man tar de andra varianterna

Permalänk
Medlem

Precis som sagts flera gånger ovan - Moccamasters manuella droppstopp är ingenting att hänga i julgranen. Har en manuell på jobbet och har inte lyckats få ordning på den. Läget helt öppet fungerar, halvöppet rinner för långsamt för just en halv kanna (provat både färdigmalet och några egna malningsgrader) och stängt är "nästan stängt". Överlag inte jätteimponerad, så för Moccamaster tror jag det är det automatiska droppstoppet som gäller.
Går man ner lite i pris från den, som kostade 1390.-, till en Wilfa CCM-1500S, vilken jag köpte två av för 600.-/st när den var på rea så får du mer för pengarna.
Fördelar Wilfan:
+Rejälare filterhållare med bättre översvämmningsskydd
+Vattenarmen går att justera utan att ta direkt i den som på Moccamastern
+Steglöst ställbart droppstopp

Dock så kom båda Wilfamaskinerna, precis som Moccamastern, med problem med droppstoppet från start. Var tvungen att öppna filterhållaren och justera en packning för att Wilforna skulle fungera, men sedan det är korrekt monterat så har de fungerat utmärkt. Moccamastern har en annan lösning, som jag inte lyckats justera tillfredsställande - men där brygger jag generellt alltid full kanna och kör således fullt öppet. Så, lite oklart vad gäller Wilfas kvalitetskontroll.

Den Wilfa som tipsas om ovan är mer i Moccamasters prissegment, så där kanske de har kunnat satsa på bättre kontroll. Skulle jag köpa en ny bryggare idag så är det Wilfas Svart-serie som gäller.

Gillar även skarpt kvarnen Wilfa WSFBS-100B, även den i Svart-serien, som jag kör hemma. Betydligt tystare än de billigare Wilfa-kvarnarna. Var nere på 2500.- förra året, ser att den varit det nu i år med, så den bör nog kunna komma under denna månad igen...

Sen beroende på vatten så tycker jag att en filterkanna har gjort susen - framförallt för att bara dricka, men de ska ju ta bort kalk - tänker att då borde jag slippa avkalka så ofta. Dafi är en tillverkare vars kannor brukar säljas till halva priset med jämna mellanrum (99-200.-) på apotek och hälsokostbutiker. Har inte provat andra varianter, men redan där, vilket verkar vara den billigaste, så är det ett riktigt lyft.

Nu blev det lite utsvävningar här, men hoppas att du hittar en bryggare du blir nöjd med!

Permalänk

Panik! Kaffebryggaren har pajjat😩
Kan mao inte vänta på reor, och siktet är efter lite googling inställt på Moccamaster efter att ha läst denna tråd.
Men - vilken modell? Det verkar som att kbg741AO är högt rankad…..?
Andra förslag?
Tack,
Esox

Permalänk
Medlem

Har en Moccamaster själv, en RÖD modell. Gör sig bra mot den svarta bänkskivan och vita väggen.

Såg det här klippet igår...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EsoxLucius:

Panik! Kaffebryggaren har pajjat😩
Kan mao inte vänta på reor, och siktet är efter lite googling inställt på Moccamaster efter att ha läst denna tråd.
Men - vilken modell? Det verkar som att kbg741AO är högt rankad…..?
Andra förslag?
Tack,
Esox

Så länge man inte köper någon specialmodell som bara brygger en liten kopp eller så så är ju själva bryggningen typ densamma vad jag förstår. Det som skiljer är dels om plattan har ett separat värmeelement eller om det är samma som värmer vattnet, och om filterhållaren sitter fast själv eller om det bara står i kannan liksom. Sen finns det kannor (eller lock) som har ett rör i locket så att kaffet som droppar ner blandar sig bättre med det redan i kannan.

Men alla gör ju gott kaffe snabbt, sen handlar det om bekvämlighet kontra pris.

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av Moccamaster Cup-One? Verkar vara blandade omdömen vid googling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Någon som har erfarenhet av Moccamaster Cup-One? Verkar vara blandade omdömen vid googling.

Jag har använt min i några år och kan inte klaga på någonting.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

If I'm not wrong MOCCAMASTER Optio series is best and newest: https://se.moccamaster.com/collections/optio
This one Optio Black look great, but I'm not sure that I need expensive machine
https://se.moccamaster.com/products/optio?variant=40590367719...

Wilfa is probably same quality and it's less expensive:
https://www.wilfa.se/product-category/kok-sv/kaffebryggare-sv...

Permalänk
Medlem

https://www.ecbc.no/overview/domestic/approved-brewers/

APPROVED MODELS

AEG
Gourmet 7 Coffee Maker CM7-1-4MTM

BOB HOME
Perfect Cafe

BRAUN
Braun MultiServe KF9170
Braun MultiServe KF9050

BRAVILOR BONAMAT
Bravilor Bonamat Junior
Bravilor Bonamat Espressions
Bravilor Bonamat ILOU

CHEF
Matteo Epicure

DE’LONGHI
Clessidra

ELECTROLUX
Explore 7 Coffee Maker E7CM1-2GB
Explore 7 Coffee Maker E7CM1-4GB
Explore 7 Coffee Maker E7CM1-6GB
Explore 7 Coffee Maker E7CM1-4MTM

MELITTA
Excellent Steel
Excellent Steel Thermo
Aroma Excellent
Aroma Signature
Aroma Signature de luxe
Melitta Aroma Elegance
Melitta Aroma Elegance de Luxe
Aroma Elegance Therm de Luxe
Epos
Epour

MOCCAMASTER
all models

OBH
Blooming Coffee Maker
Legacy

RUSSELL HOBBS
Elegance

SAGE PRECISION BREWER
SDC450
SDC400

SEVERIN
Cafe Caprice
Cafe Caprice Thermo

WILFA
Svart Presisjon
Svart Optimal
Classic
Classic Tall
Performance WSPL-3B

HÂWS
CM 1550 Bogø

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk

So according to you link ECBC APPROVED MODELS:

MOCCAMASTER: all models
WILFA: Svart Presisjon, Svart Optimal, Classic, Classic Tall, Performance WSPL-3B

MOCCAMASTER prisjakt.nu
WILFA prisjakt.nu

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forestlander:

So according to you link ECBC APPROVED MODELS:

MOCCAMASTER: all models
WILFA: Svart Presisjon, Svart Optimal, Classic, Classic Tall, Performance WSPL-3B

MOCCAMASTER prisjakt.nu
WILFA prisjakt.nu

2000 för billigaste wilfa av de godkända modellerna mot 2086 för billigaste normalstora Moccamaster är väl inte så mycket att gnälla om?

Då får man ju också tio års garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EsoxLucius:

Panik! Kaffebryggaren har pajjat😩
Kan mao inte vänta på reor, och siktet är efter lite googling inställt på Moccamaster efter att ha läst denna tråd.
Men - vilken modell? Det verkar som att kbg741AO är högt rankad…..?
Andra förslag?
Tack,
Esox

Många som skriver att man ska undvika den med manuellt stopp. Jag tycker 2000kr redan är i överkant för en bryggare och det blir 2500kr om man ska ha automatiskt stopp, vi köpte den med manuellt.

Den brygger kaffet så snabbt så jag behöver aldrig ta en kopp medans den brygger, och tar man när den bryggt klart så droppar det inget.
Kan ju kanske förändras efter en längre tid men än så länge funkar manuella stoppet bra.

Permalänk

Very interesting info about Moccamaster Optio