Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem

Har nu fått upp ögonen att det går att casta musik till Shield:n, t.e.x. via en NAS, utan att du behöver en display kopplad eller igång till Shield:n.
Vad rekommenderar ni för Android-appar för detta ändamål, det ser ut som flesta är betalappar, t.e.x Hifi Cast och Mediamonkey, eller BubbleUpnp. VIlken är ni mest nöjda över?

Vette tusan om det här är offtopic i denna tråd...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Jag är inne på att införskaffa mig en Nvidia Shield Pro men funderar om om det är värt att vänta till Black Friday, Nvidia Shield har väl inte direkt varit föremål för stora prissänkningar vid tidigare reor?

Permalänk
Medlem

Får alltid ett högt knäppande ljud vid start av valfritt klipp på en shield pro 2019 är det någon som varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Får alltid ett högt knäppande ljud vid start av valfritt klipp på en shield pro 2019 är det någon som varit med om något liknande?

Jag tror det är din högtalare som startar från viloläge. Min tv-högtalare gör detta när den vaknar.

Skrivet av Matheeeew:

Jag är inne på att införskaffa mig en Nvidia Shield Pro men funderar om om det är värt att vänta till Black Friday, Nvidia Shield har väl inte direkt varit föremål för stora prissänkningar vid tidigare reor?

Jo då. Det har varit rea tidigare. Jag köpte min väldigt billigt under Black friday 2018

Permalänk
Medlem

Min fjärr dog utan anledning men gick igång igen efter jag gjort shielden strömlös.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag har en Shield Tv 2019 (inte pro) och upplever att Netflix ibland hackar till lite. Ser precis ut som att det blir låg fps eller låg uppdateringsfrekvens. Inte upplevt att det inträffat med någon annan streamingapp. Är det någon som upplevt samma problem och har ni lyckats lösa det?

Permalänk
Medlem

Någon som testat en dunmy HDMI dongle för att streama spel i hdr? Sugen på att testa men 500kr för en sådan känns mycket.

https://www.reddit.com/r/ShieldAndroidTV/comments/g1t68m/game...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Jag har en Shield Tv 2019 (inte pro) och upplever att Netflix ibland hackar till lite. Ser precis ut som att det blir låg fps eller låg uppdateringsfrekvens. Inte upplevt att det inträffat med någon annan streamingapp. Är det någon som upplevt samma problem och har ni lyckats lösa det?

Händer för mig också. Speciellt i "utzoomade" scener.

Permalänk
Medlem

Jag var så nöjd med Shield 2018 så jag uppgraderade till nya 2019 för att få AI-Upscaling
Fantastisk produkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Jag var så nöjd med Shield 2018 så jag uppgraderade till nya 2019 för att få AI-Upscaling
Fantastisk produkt!

Jag kollar en del Twitch på en 82-tums-TV och måste faktiskt säga att AI-uppskalning gör skillnad. Det känns som högre upplösning än vad det faktiskt är.

Edit: Jag kör AI-enhanced low. Högre än så tycker jag det blir ett överdrivet "vitt sken" runt saker.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shakermaker:

Jag kollar en del Twitch på en 82-tums-TV och måste faktiskt säga att AI-uppskalning gör skillnad. Det känns som högre upplösning än vad det faktiskt är.

Edit: Jag kör AI-enhanced low. Högre än så tycker jag det blir ett överdrivet "vitt sken" runt saker.

Jag har bara en 32 tums tv och som bara klarar 1080p så de blir stor skillnad om jag kör allt på high men alla appar har inte stöd för detta vilket är synd.

Permalänk
Medlem

Min Nvidia Shield Pro 2019 ger inget ljud ibland när jag sätter på den. Tvungen att starta om.
Någon mer? Annars får jag felsöka HDMI kabel eller Soundbaren.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Är allmänt lite konstiga fel nu och då så man får starta om för att fixa dom fel som är, jag har problem med streaming från vissa appar som helt plötsligt slutar starta den man ska se och de brukar lösa sig med omstart.

Permalänk

Min shield 2017 modell, inköpt 2018 tvärdog igår.
Skickade mail till nvidia, får se om dom har nått tips på lösning.
Jag har haft återkommande hdcp error på netflix också. Inte hittat nån fix, mer än tvångsavslut och omstart.

Permalänk

Någon som installerat senaste uppdateringen? Den verkar hänga sig för mig å andra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Någon som installerat senaste uppdateringen? Den verkar hänga sig för mig å andra.

8.2 är väl den senaste?
Funkar kanon på min Shield Pro

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

8.2 är väl den senaste?
Funkar kanon på min Shield Pro

8.2.1 är senaste,kom igår typ, men nu funkar det bra, var bara en bugg, hoppas denna patch fixar så min Nas inte dismountas ibland.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Går i tankarna att slå till på en Shield Pro nu kommande BF. Hur är apputbudet? Har idag en Apple TV där det flitigt använda Cmore, Viaplay, SVT play, Dplay och ibland Comhem Play. Finns allt detta?

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tartin:

Går i tankarna att slå till på en Shield Pro nu kommande BF. Hur är apputbudet? Har idag en Apple TV där det flitigt använda Cmore, Viaplay, SVT play, Dplay och ibland Comhem Play. Finns allt detta?

Allt finns och fördelen är att systemet inte är lika låst som Apples, jag gick från Apple Tv och skillnaden är enorm, helt plötsligt har man en dator till tvn, jag har kopplat in flera USB minnen med filmer och spel och jag har utökat lagringen så jag har ca 1tb.

Spelar massor med spel, just nu är de klassiska Nintendo 8-bitars och Sega Megadrive som gäller, har i stort sett alla spel som släppts till bägge, kör även Nintendo 64, Gamecube och Sony Playstation 1.

Finns nästan inget man inte kan göra med den här fantastiska lilla lådan.

Att jämföra den mot en Apple Tv är som att jämföra en Ferrari med en gammal Opel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Allt finns och fördelen är att systemet inte är lika låst som Apples, jag gick från Apple Tv och skillnaden är enorm, helt plötsligt har man en dator till tvn, jag har kopplat in flera USB minnen med filmer och spel och jag har utökat lagringen så jag har ca 1tb.

Spelar massor med spel, just nu är de klassiska Nintendo 8-bitars och Sega Megadrive som gäller, har i stort sett alla spel som släppts till bägge, kör även Nintendo 64, Gamecube och Sony Playstation 1.

Finns nästan inget man inte kan göra med den här fantastiska lilla lådan.

Att jämföra den mot en Apple Tv är som att jämföra en Ferrari med en gammal Opel.

Säger jag med, fast tvärtom då, hehehe
Finns väl ingen autoHZ, och auto HDR/SDR i settings? blir inte tex 23.976hz och HDR per automatik i tex netflix, prime etc? Dock i plex och Kodi funkaer väl auto HZ och auto SDR/HDR? Finns ju inget värre än när det är fel hz på en film, småhackar i tex panoreringar
Sen grymt bra kvalite när man hyr filmer i Itunes, 4k hdr... om man vill vara laglig ibland :P(däerr funkar autoHZ, och HDR också)
Dock spelar vi inget... på DEN punkten är väl shielden bättre... men blev att vi sålde den, och behöll appleTVn...
Sen är det väl bättre stöd för sv stream appar, cmore, Dplay etc? Fast blivit bättre nu kanske på shielden?
Är ju lite vad man prioriterar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swennis:

Säger jag med, fast tvärtom då, hehehe
Finns väl ingen autoHZ, och auto HDR/SDR i settings? blir inte tex 23.976hz och HDR per automatik i tex netflix, prime etc? Dock i plex och Kodi funkaer väl auto HZ och auto SDR/HDR? Finns ju inget värre än när det är fel hz på en film, småhackar i tex panoreringar
Sen grymt bra kvalite när man hyr filmer i Itunes, 4k hdr... om man vill vara laglig ibland :P(däerr funkar autoHZ, och HDR också)
Dock spelar vi inget... på DEN punkten är väl shielden bättre... men blev att vi sålde den, och behöll appleTVn...
Sen är det väl bättre stöd för sv stream appar, cmore, Dplay etc? Fast blivit bättre nu kanske på shielden?
Är ju lite vad man prioriterar

Eftersom jag ser noll film utan använder min Shield till tv tittande och spel så har jag noll behov av bra ljud och bild.

Kör på en 32 tums 1080p tv och de duger gott för mig, har skrotat allt med hembio som jag hållit på med i mer en 30 år enda sen VHS tiden och jag har inte ens kopplat in min shield till min Stereo, jag upplever shielden som en dator där jag kan göra i stort sett allt vilket var omöjligt på Appletv men ska man bara se film så visst då är nog Apple bättre men inget för mig.
Jag kör med IPTV på min och använder även VPN och de funkar kanske inte så bra på Apple tv.

Jag har även dom flesta streaming appar som finns och de är ingen skillnad mot Apple tv.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag att shielden passar dig bättre
Vi har en gammel HTPC/NAS upptill appleTVn, så kan om vi vill streama från spelPC till den genom steam, funkar skitbra... men blir typ aldrig av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Allt finns och fördelen är att systemet inte är lika låst som Apples, jag gick från Apple Tv och skillnaden är enorm, helt plötsligt har man en dator till tvn, jag har kopplat in flera USB minnen med filmer och spel och jag har utökat lagringen så jag har ca 1tb.

Spelar massor med spel, just nu är de klassiska Nintendo 8-bitars och Sega Megadrive som gäller, har i stort sett alla spel som släppts till bägge, kör även Nintendo 64, Gamecube och Sony Playstation 1.

Finns nästan inget man inte kan göra med den här fantastiska lilla lådan.

Att jämföra den mot en Apple Tv är som att jämföra en Ferrari med en gammal Opel.

Skrivet av Swennis:

Säger jag med, fast tvärtom då, hehehe
Finns väl ingen autoHZ, och auto HDR/SDR i settings? blir inte tex 23.976hz och HDR per automatik i tex netflix, prime etc? Dock i plex och Kodi funkaer väl auto HZ och auto SDR/HDR? Finns ju inget värre än när det är fel hz på en film, småhackar i tex panoreringar
Sen grymt bra kvalite när man hyr filmer i Itunes, 4k hdr... om man vill vara laglig ibland :P(däerr funkar autoHZ, och HDR också)
Dock spelar vi inget... på DEN punkten är väl shielden bättre... men blev att vi sålde den, och behöll appleTVn...
Sen är det väl bättre stöd för sv stream appar, cmore, Dplay etc? Fast blivit bättre nu kanske på shielden?
Är ju lite vad man prioriterar

Hur är det med att streama ens desktop från dator till Nvidia Shield? Tänkte försöka byta ut både Apple TV och Steam Link mot endast Nvidia Shield. Använder Steam Link dagligen för att få bild och ljud från en stationär dator på andra sidan lägenheten till TV'n men stör mig på att allt blir låst vid 30hz när jag streamar skrivbordet och webläsare.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Hur är det med att streama ens desktop från dator till Nvidia Shield? Tänkte försöka byta ut både Apple TV och Steam Link mot endast Nvidia Shield. Använder Steam Link dagligen för att få bild och ljud från en stationär dator på andra sidan lägenheten till TV'n men stör mig på att allt blir låst vid 30hz när jag streamar skrivbordet och webläsare.

Fungerar utmärkt, jag har lagt till "battle.net" appen för att komma direkt in till skrivbordet och kan därifrån styra allt och köra så som jag vill. Använder det kanske inte dagligen men väldigt ofta. jag lirar i 1440p som skalas upp till 4k av TV och har stadiga 60fps, fungerar utmärkt i mitt tycke.
Speciellt för sofflir där latens kanske inte är 100% viktigt

Visa signatur

5900x, asus dark hero, 64GB ram, RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tartin:

Hur är det med att streama ens desktop från dator till Nvidia Shield? Tänkte försöka byta ut både Apple TV och Steam Link mot endast Nvidia Shield. Använder Steam Link dagligen för att få bild och ljud från en stationär dator på andra sidan lägenheten till TV'n men stör mig på att allt blir låst vid 30hz när jag streamar skrivbordet och webläsare.

På den biten vinner shielden lätt!!

Permalänk
Medlem

Någon som kollar sport på Cmore på sin Shield? Jag får väldigt konstig färgåtergivning samt ett kostant lagg/hack i sändningen när jag kollar hockey på Cmore med min Shield. Bilden är väldigt vit så man ser knappt pucken samt att det som sagt laggar. Jag har provat stänga av upscaling men ingen skillnad. Sport i andra appar så som Viaplay och SVT fungerar bra och när jag använder Cmore-appen i min Samsung-TV så är sändningen bra. Är Cmore helt enkelt dåligt optimerad för Android TV?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Någon som kollar sport på Cmore på sin Shield? Jag får väldigt konstig färgåtergivning samt ett kostant lagg/hack i sändningen när jag kollar hockey på Cmore med min Shield. Bilden är väldigt vit så man ser knappt pucken samt att det som sagt laggar. Jag har provat stänga av upscaling men ingen skillnad. Sport i andra appar så som Viaplay och SVT fungerar bra och när jag använder Cmore-appen i min Samsung-TV så är sändningen bra. Är Cmore helt enkelt dåligt optimerad för Android TV?

Jag kollar hockey på Cmore på min Shield och jag tycker det fungerar hyfsat. Inte reagerat på det du skriver. Men jag tycker att kvalitéten på alla cmores program är urusel. Detta gäller även deras serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZeneBent:

Jag kollar hockey på Cmore på min Shield och jag tycker det fungerar hyfsat. Inte reagerat på det du skriver. Men jag tycker att kvalitéten på alla cmores program är urusel. Detta gäller även deras serier.

Ok för mig är det natt och dag mellan appen på TV och Cmore, går ej att titta via Shield. Har tyvärr bara en TV så man ej testa med annan enhet. Skulle i och för sig kunna testa med datorskärmen och se hur det ser ut där.
Ja överlag har de väldigt låg kvalitet, något tyvärr all streaming lider av när man kollar sport. Det blir så tydligt när man följer rörliga objekt i hög hastighet så som bollar och puckar, som att uppdateringsfrekvensen är för låg. Antar att bandbredden inte är tillräcklig hos tjänsterna? Men kräver sport så mycket mer jämfört med 4K för att leverera bra kvalitet?

Kan det ha att göra med att jag har fel bildinställning på min Shield? Just nu inställd på default vilket är 4K 59,940 Hz, HD 10 Ready? Bättre att byta till 50 Hz?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Någon som hört något om nvidia kommer släppa en ny sheild med hdmi 2.1? Känns lite tråkigt att den inte stödjer 120Hz 4k.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Någon som hört något om nvidia kommer släppa en ny sheild med hdmi 2.1? Känns lite tråkigt att den inte stödjer 120Hz 4k.

Känns väl inte läge än? Varför behöver du 120hz 4K på shielden menar du?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!