Förbudet mot Huawei-hårdvara i svenska 5G-nätverk upphävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tar det som att du inte hade svar på det andra och korrekt det är på frekvenser de hyr in nyttjande rätt men märka ord där betydelsen är förstådd är ganska menlöst och ger inget. Speciellt inte när du inte kommer med något annat.

EDIT:
Såg att du svarat i två inlägg av någon anledning. Ansvaret ligger på den som har området

PTS kan inte utföra en säkerhetsprövning av operatörerna. Säkerhetsprövning är något som görs på en fysisk person och tillsyn (där Försvarsmakten inte står för den) görs normalt av Säkerhetspolisen. Ingen har gjort någon säkerhetsprövning här.

Säkerhetsskyddslagen betyder sedan tidigare (innan senaste ändringen) förvisso att PTS ska ha tillsyn över de som agerar inom elektronisk kommunikation, men i praktiken har de ingen personal till detta och när folk hos operatörerna och deras konsulter prövas så sker det av Säkerhetspolisen samt bolagens egna utredning. Det är inte relevant till spektrumtillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Ministerstyre by proxy kallas det och är ett erkänt problem inom Svensk förvaltning (dock görs inget åt saken så länge tjänstemannaansvaret saknas). Media tycker inte heller det är intressant att granska.
En GD för en myndighet är en politisk tillsättning, alltså för att bli GD krävs att man har goda kontakter med den regering som tillsätter tjänsten. Det innebär att informellt ministerstyre (ministerstyre by proxy) i det närmaste är oundvikligt. Tydligaste exemplet är tillsättningen av Energimyndighetens GD:er eller följ Dan Eliassons karriär.

Med tanke på att den mest utstakade vägen att bli rådman i Sverige går genom regeringskansli eller statliga utredningar i samband med ny lagstiftning, således krävs även politiska kontakter för införskaffning av erforderlig erfarenhet för att anställas som rådman eller råd i någon av de högre instanserna.

Återigen gällande marknadsdomstolen så är den en del av Stockholmstingsrätt, att den skulle vara mer oberoende politiskt inflytande än någon annan domstol i landet är farligt naivt att tro på. Återigen, se 'Rätten och rättvisan', vad en nuvarande ledamot i högsta domstolen säger i den dokumentären är mycket anmärkningsvärt. Christian Diesen medverkar och ger en liknande bild kring Svenskt rättsväsende.

Edit, tillägg;
Vad gäller Huawei och deras bakdörrar i sin hårdvara borde detta inte förvåna någon, samtliga leverantörer av näthårdvara har bakdörrar i sina system efter påtryckningar av bland annat USA.
Ericsson hamnade i blåsväder när Iranska regimen jagade oppositionella via Ericssons nät, exempelvis PS-artikel
Att Huawei och deras utrustning skulle användas för industrispionage och annan underrättelseaktivitet är givetvis en ickefråga, då samtliga leverantörer av nätutrustning har sådana möjligheter i sina system. Finns en anledning till att man använder ändpunktskryptering i verksamheter som har krav på informationssäkerhet.

Låter som du behöver en definition av ministerstyre. I den bredare termologin så innebär det när en minister styr sitt departement eller ministerium. Vilket i sig inte är olagligt. Börjar dock ministern att styra andra departement eller försöker utnyttja sin ställning som minister för att tvinga andra aktörer eller departement att göra som denne vill.. ja då når vi den definition som brukar vara vad ministerstyre räknas till i folkmun. Alltså den olagliga delen. En minister får inte aktivt försöka tvinga andra aktörer till något. I detta faller får inte ministrar tvinga HD att göra något eftersom det bryter mot en rad lagar. Inkluderat delar av våran grundlag. Så att Ygeman skulle lägga sin karriär i spel för Kina ser jag som något med nästan 0% chans för.

Men om du har belägg så får du gärna lägga fram dessa.

Rabblandet om "Tjänstemannaansvaret" är ju något som däremot kommer som ett brev på posten när det kommer till denna typ av argument. Kort och gott så är inte tjänstemannaansvaret helt avskaffat även om det är ett ganska vanligt faktafel. Lagar gäller fortfarande och man kan inte avsäga sig dessa. Oberoende om man är toppolitiker eller inte. Lagen om tjänstemannaansvar existerar fortfarande även om den är delvis inskränkt (I och med att enbart grova fall av oaktsamhet och tjänstefel kan leda till åtal.. vilket varit fallet i över 40 år). Något som på senare år börjat ses över.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/...

https://newsvoice.se/2015/10/sd-politikerna-har-fel-tjanstema...

Angående Dan Eliassons karriär bygger på att han är en erkänt duktig administratör. Hans meritlista talar för sig själv..

Förvaltningsdomstolens är inte heller partiskhet rent politiskt så kan jag säga dig att den är inte mer partisk än HD.

Problemet med din whataboutism angående Huawei är att du fullständigt missat vad debatten handlar om. Det handlar inte om Huawei spionerar eller inte per se utan den handlar om att Huawei ligger direkt under Kina som i sin tur är en kommunistisk diktatur. En diktatur som aktivt hotar alla som inte gör som de vill.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Låter som du behöver en definition av ministerstyre. I den bredare termologin så innebär det när en minister styr sitt departement eller ministerium. Vilket i sig inte är olagligt. Börjar dock ministern att styra andra departement eller försöker utnyttja sin ställning som minister för att tvinga andra aktörer eller departement att göra som denne vill.. ja då når vi den definition som brukar vara vad ministerstyre räknas till i folkmun. Alltså den olagliga delen. En minister får inte aktivt försöka tvinga andra aktörer till något. I detta faller får inte ministrar tvinga HD att göra något eftersom det bryter mot en rad lagar. Inkluderat delar av våran grundlag. Så att Ygeman skulle lägga sin karriär i spel för Kina ser jag som något med nästan 0% chans för.

Vänta lite här nu.
Ministrar har rätt att styra sina egna departement i Sverige.
Olagligt ministerstyre innebär att en minister går in och detaljstyr i förvaltningsärenden hos en enskild myndighet.
Detta handlar om maktdelning mellan den beslutande makten (regering & riksdag) och den verkställande makten (myndigheterna). Dock har maktdelningen mellan folkvalda och myndigheter sedan länge satts ur spel i Sverige. Behöver jag påminna om PTS plötsliga och märkliga kovändning kring datalagringen för några år sedan?

Ministerstyre by proxy innebär att myndighetens chef sköter myndigheten efter tillsättande regerings önskemål, på detta sätt går det inte att bevisa ministerstyre trots att det är vad som faktiskt sker. Lagens intention är att stoppa direktinflytande från politiker över myndigheternas betänkanden och lagtolkningar. Återigen PTS kovändning om datalagringen är ett ypperligt exempel på detta, även om det tog omvägen genom en 'opartisk juridisk utredare'.

Skrivet av Xinpei:

Så att Ygeman skulle lägga sin karriär i spel för Kina ser jag som något med nästan 0% chans för.

Detta har jag aldrig påstått, dock är det tämligen naivt (och farligt) att tro att oddset ligger på 0%. Kina och Kinesiska intressen har ett stort inflytande över Svensk politik via inflytande och löpande investeringar i Svenska företag (och energiinfrastruktur). Det är många industrijobb som ligger under Kinesiskt inflytande och därmed något som Såssar (och även blåa laget) väl är medvetna om. Hade jag haft konkreta bevis för att regeringen går Kinesiska ärenden så hade jag sedan länge skickat dessa till pressen, om nu någon hade vågat publicera något sådant. 3:e stadsmakten är ju hopplös i det här landet...men sådan information hade garanterat klassats som hot mot rikets säkerhet och relation med främmande makt. Dels har Ygeman utövat ministerstyre över PTS i fallet kring datalagringen, dock indirekt via sin 'opartiska juridiska utredare'.

Skrivet av Xinpei:

Rabblandet om "Tjänstemannaansvaret" är ju något som däremot kommer som ett brev på posten när det kommer till denna typ av argument. Kort och gott så är inte tjänstemannaansvaret helt avskaffat även om det är ett ganska vanligt faktafel. Lagar gäller fortfarande och man kan inte avsäga sig dessa. Oberoende om man är toppolitiker eller inte. Lagen om tjänstemannaansvar existerar fortfarande även om den är delvis inskränkt (I och med att enbart grova fall av oaktsamhet och tjänstefel kan leda till åtal.. vilket varit fallet i över 40 år). Något som på senare år börjat ses över.

Tack för att du bekräftar mitt påstående. Dock är det inte ofta enskilda tjänstemän fälls för tjänstefel, när det väl händer är det mycket grova fall.
Newsvoice? SARA!? Mjo, tjena...

Skrivet av Xinpei:

Angående Dan Eliassons karriär bygger på att han är en erkänt duktig administratör. Hans meritlista talar för sig själv..

Här avslöjar du dig rejält. De myndigheter han har basat för har han lämnat i ruiner. Det är tur han till slut hamnade på MSB, de kanske kan hantera en så stor katastrof som GD. Vad han snubblade över under sin tid på SÄPO hade varit roligt att få reda på...undrar vad han sitter på för information och om vem!?

Skrivet av Xinpei:

Förvaltningsdomstolens är inte heller partiskhet rent politiskt så kan jag säga dig att den är inte mer partisk än HD.

Säger inte så mycket i sammanhanget även om man bortser från den märkliga meningsbyggnaden. Sten Heckscher som tidigare var ordförande i Högsta förvaltningsdomstolen var uttalad socialdemokrat och tidigare (S)-minister och statssekreterare åt A-G Leijon, exempelvis...samt Ygemans 'oberoende utredare' i fallet om datalagring och utfallet i EU-domstolen. Prosit!

Skrivet av Xinpei:

Problemet med din whataboutism angående Huawei är att du fullständigt missat vad debatten handlar om. Det handlar inte om Huawei spionerar eller inte per se utan den handlar om att Huawei ligger direkt under Kina som i sin tur är en kommunistisk diktatur. En diktatur som aktivt hotar alla som inte gör som de vill.

Jag vet inte vad du kallar whataboutism, men faktum kvarstår; Huawei är ett Kinesiskt företag som har verktyg till sina system som går att använda för underrättelseinhämtning och industrispionage då samtliga leverantörer av liknande system har liknande verktyg. Precis som du säger så lyder Huawei Kinesisk regering och inte någon demokratisk sådan (nåja). Och det är precis detta som det handlar om!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Det gör även jag. Kapitalismen och företagandet är det som står för mycket innovationer och framgångar idag. Utan detta så hade inte staterna haft någon bas för att ta in sina skatter och finansiera sin välfärd.

https://www.tesla.com/

https://www.spacex.com/launches/

Tror att myndigheter, som tex. försvarsmakten och säkerhetspolisen, i känsliga och viktiga sammanhang jobbar enligt försiktighetsprincipen. Precis som i flygindustrin och kärnkraftsindustrin; de måste få bevis för och bli övertygade om att risker inte finns innan de accepterar en lösning/leverantör (än tvärt om; som en del tänker).

Tycker du att vår försvarsmakt och andra myndigheter gör fel i sina analyser, och du tycker att vi bör förbjuda AMD och Intel i Sverige, så får du kontakta de myndigheterna med din oro.

ja, Elon Musk ja..
Honom gillar jag, han är undantaget som bekräftar regeln att kapitalism i det moderna samhället endast kväver oss och vår frihet.

Jag skiter fullständigt i både amd och intel och huawei för den delen.
Jag säger bara att "försiktighetsprincipen" även kanske borde gälla för processorer som har en uttalad sk "service port"(?) som ingen tycks kunna förklara mer än "det är ingen backdoor! ... och tror du det.. HA-Ha-HA, ja-ja, du är en tinfoilhat!"
(fö. samma "serviceport" som patchades förra(?) året och gällde i stortsett alla deras CPU:er, eftersom den kunde ge "obehöriga" tillgång till din pc... frågan är dock vem INTEL räknar som obehörig.)

Som sagt, problemet är inte att företag och länder spionerar enligt mig, det är att "känslig information" delas och processeras i/på samma platform som det kommersiella/vardagliga befinner sig.