Hur skulle du förbättra Samsungs mobiltelefoner?

Permalänk
Medlem

- Snapdragon i hela världen, eller iaf tills Exynos är bättre
- Ta bort allt bloat, men behåll ikon paketet.... Sikta på något likt Oneplus's Oxygen, men med bättre ikoner

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Generella önskemål:

  • Bort med Bixby. Eller låt mig åtminstone stänga av den helt och hållet.

  • Mer greppvänlighet. När jag tidigare använde iPhone och HTC hade jag aldrig skal till mobilen. Med Samsung så är skal ett måste, annars går mobilen inte att hålla i utan att den glider ur händerna. Felet på Samsung är dels att dom är för smala, och dels att baksidan är hal som en ål.

  • Apropå smalheten: Gör resten av mobilen lika tjock som bakre kameran. Proppa den full med extra batteri om ni inte hittar något vettigare att stoppa i det utrymmet.

  • Inga rundade skärmkanter. Helt värdelöst, gör bara att touchen buggar ur när man "håller mobilen lite fel". Dessutom sitter inte skalen (som åter igen är ett krav pga ovanstående problem) lika bra på rundade skärmkanter.

  • Sluta spamma mig med notifieringar om backup via Samsung cloud, samtal via wifi och allt möjligt hittepå. Har jag sagt nej en gång kommer jag knappast ändra mig bara för att ni frågar igen minst en gång i månaden.

I övrigt önskar jag som många andra en mindre "flaggskeps"-mobil. Jag använder för det mesta mobilen i en hand, men tangenterna längst till vänster går knappt att nå utan att vricka tummen. (Jag är högerhänt) En "mindre mobil" har i min värld en skärmstorlek på ca 5 tum.
På frågan om vad som kan offras från en "fullstor" mobil för att göra den mindre, så skulle jag svara i princip allt förutom:

  • Bra skärm (bildkvalitet och dpi)

  • Bra högtalare

  • Bra kamera

  • Dubbla SIM

  • Fingeravtrycksläsare

  • Respektabel batteritid

Dvs, personligen kan jag t.ex. offra:

  • Viss prestanda

  • Trådlös laddning

  • 5G

  • Hörlursuttag

Permalänk
Medlem

Mindre bloatware, speciellt Facebook services. Jag har redan köpt er produkt.

Aktivera Call Recording i CSC. Jag var tvungen att roota min telefon för att återigen aktivera den funktionaliteten i android och eftersom vi enbart pratar om att ändra en nolla till en etta i en text fil så ser jag ingen orsak till att inte erbjuda det. Det är tillåtet enligt svensk lagstiftning och det är redan aktiverat i andra regioner (Indien t.ex). Det är en såpass viktigt funktion för mig att jag väljer bort alla mobiler som inte tillåter det.

Ett galet önskemål är ge kunder en möjlighet att byta ut batteriet eller erbjuda en möjlighet att betala en rimlig summa för att byta ut det i en service butik. En funktion för att begränsa hur mycket batteriet kan bli laddat efter önskemål (I mitt fall ca 80%). Jag är ute efter en mobiltelefon som är såld för att vara i längden, speciellt när kostnaden för ett flaggskepp är så hög.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Snooc:

Mindre bloatware, speciellt Facebook services. Jag har redan köpt er produkt.

Aktivera Call Recording i CSC. Jag var tvungen att roota min telefon för att återigen aktivera den funktionaliteten i android och eftersom vi enbart pratar om att ändra en nolla till en etta i en text fil så ser jag ingen orsak till att inte erbjuda det. Det är tillåtet enligt svensk lagstiftning och det är redan aktiverat i andra regioner (Indien t.ex). Det är en såpass viktigt funktion för mig att jag väljer bort alla mobiler som inte tillåter det.

Ett galet önskemål är ge kunder en möjlighet att byta ut batteriet eller erbjuda en möjlighet att betala en rimlig summa för att byta ut det i en service butik. En funktion för att begränsa hur mycket batteriet kan bli laddat efter önskemål (I mitt fall ca 80%). Jag är ute efter en mobiltelefon som är såld för att vara i längden, speciellt när kostnaden för ett flaggskepp är så hög.

Vad bör kostnaden vara för att byta ett batteri? Om jag kikar på Samsungservice.se verkar det kosta 850 kronor för en IP-klassad mobiltelefon, oavsett modell, och 650 kronor om mobilen inte har IP-klass. Är det orimligt?

Övriga förslag hamnar i listan!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snooc:

Aktivera Call Recording i CSC. Jag var tvungen att roota min telefon för att återigen aktivera den funktionaliteten i android och eftersom vi enbart pratar om att ändra en nolla till en etta i en text fil så ser jag ingen orsak till att inte erbjuda det. Det är tillåtet enligt svensk lagstiftning och det är redan aktiverat i andra regioner (Indien t.ex). Det är en såpass viktigt funktion för mig att jag väljer bort alla mobiler som inte tillåter det.

Bra argument! Det där är ett riktigt stort minus, faktiskt!
Det kan vara väldigt viktigt att kunna spela in t ex hotfulla samtal utan att personen i andra änden vet om att samtalet spelas in. Oerhört dåligt att den möjligheten försvann från Android 9.

Tydligen ska det återkomma i senare versioner, men då i en stympad version där dessutom ett meddelande spelas ut för andra parten om att samtalsinspelning pågår. Riktigt, riktigt illa. Dock inte Samsungs fel - det är Google som är boven där.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Vad bör kostnaden vara för att byta ett batteri? Om jag kikar på Samsungservice.se verkar det kosta 850 kronor för en IP-klassad mobiltelefon, oavsett modell, och 650 kronor om mobilen inte har IP-klass. Är det orimligt?

Övriga förslag hamnar i listan!

Gäller samma pris utan garanti? Så länge priset inte överstiger 1000:- så är jag nöjd.
Tack! Pusha möjligheten att spela in samtal så mycket du kan!

Skrivet av cyklonen:

Bra argument! Det där är ett riktigt stort minus, faktiskt!
Det kan vara väldigt viktigt att kunna spela in t ex hotfulla samtal utan att personen i andra änden vet om att samtalet spelas in. Oerhört dåligt att den möjligheten försvann från Android 9.

Tydligen ska det återkomma i senare versioner, men då i en stympad version där dessutom ett meddelande spelas ut för andra parten om att samtalsinspelning pågår. Riktigt, riktigt illa. Dock inte Samsungs fel - det är Google som är boven där.

Ja, jag har redan haft en otroligt stor hjälp av att spela in mina telefonsamtal och fysiska möten. Det är definitivt Google som är boven. Eftersom vi har en lagstiftning som tillåter oss att spela in våra privata samtal utan att meddela motparten så är en stympad version meningslös. Jag har (tyvärr) för närvarande en anmälan till IVO som vilar tungt på mina ljudupptagningar. Vi har en rätt att bemötas med värdighet och vår möjlighet till att spela in våra konversationer innebär att vi enklare kan ta vara på de rättigheterna!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Snooc:

Gäller samma pris utan garanti? Så länge priset inte överstiger 1000:- så är jag nöjd.
Tack! Pusha möjligheten att spela in samtal så mycket du kan!

Ja, jag har redan haft en otroligt stor hjälp av att spela in mina telefonsamtal och fysiska möten. Det är definitivt Google som är boven. Eftersom vi har en lagstiftning som tillåter oss att spela in våra privata samtal utan att meddela motparten så är en stympad version meningslös. Jag har (tyvärr) för närvarande en anmälan till IVO som vilar tungt på mina ljudupptagningar. Vi har en rätt att bemötas med värdighet och vår möjlighet till att spela in våra konversationer innebär att vi enklare kan ta vara på de rättigheterna!

Jag kikade på den här listan och ser inte att det skulle vara någon skillnad inom eller utom garantiperiod. Frakt tillkommer dock om man inte kan besöka någon av servicebutikerna. https://samsungservice.se/prislista/

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kikade på den här listan och ser inte att det skulle vara någon skillnad inom eller utom garantiperiod. Frakt tillkommer dock om man inte kan besöka någon av servicebutikerna. https://samsungservice.se/prislista/

Tack, det är mycket möjligt att jag har missuppfattat vad kostnaden var när jag har kollat upp det tidigare.

Permalänk
Medlem

De problem jag upplevt själv (S10) är:

* Det är onödigt omständigt att välja ljudenhet för uppspelning om man har mer än en bluetoothenhet ansluten.
* Önskar möjlighet att programmera om Bixbyknappen till något annat, som man har användning av. Alternativt stänga av helt.
* Saknar möjlighet att välja att alltid SMSa från ett visst SIM
* Vill också kunna välja att alltid ringa vissa kontakter från ett specifikt SIM
* Telefonen är väldigt tjatig om Samsung-konto. Jag vill kunna välja att slippa skapa ett sånt utan att den tjatar oavbrutet

De problem jag noterat på jobbet (A3 2015-2017, J5, A6, A8, A40, S8, S10, xCover 4, xCover 4s) är:

* Skulle önska en funktion för att återställa FRP-låsning på företagsägda enheter, som inte kräver åtkomst till googlekontot
* Livslängden på batterierna är märkligt kort, brukar bli märkbart dåliga efter ca 2 år.
* På äldre enheter fylls minnet upp av någonting. En A3 (16GB) kan ha 2GB ledigt efter fabriksåterställning.
* Man kan inte återställa telefonen via inställningar utan att logga ut från Samsungkontot, och det kräver att man anger lösenordet
* De krökta skärmarna i S8 och S10 är VÄLDIGT sköra, man måste ha plånboksfodral för att telefonen ska överleva
* Google Play Services har en tendens att börja krascha konstant i xCover 4s. Upplevt det på över 1% av enheterna vi har ute.
* Teman: Sluta med det. Skitjobbigt att supportera telefoner som inte har standardutseende.

Det var nog allt jag kan komma på just nu, övriga stora problem vi har med jobbets enheter ligger hos Microsoft

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Fixa swipe to delete https://eu.community.samsung.com/t5/other-smartphones/text-sm...

Detta är skälet till att det absolut inte kommer in en Samsung i den här familjen eller till äldre släktingar. På tok för användarovänliga

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

1. Ren android.

2. Liten (4 till 4.5 tums skärm, med rimlig storlek på bezels).

3. Inte överdrivet snabba komponenter (onödigt med tanke på så liten skärm). Inte superbilligt, men heller inte dyr tack.

4. Säkerhetsuppdateringar som garanteras i 4 år från säljstart (släng på en 500kr på priset för att kompensera).

Ni kan säkert skapa något form av special-branding på punkt nummer 4, typ "Samsung Secure Pledge"/"Samsung Secure Seal". Då blir folk glada av att få betala er en extra femhundring för telefonen om det marknadsförs som att den går till säkerhet (Sedan gäller det att Samsung faktiskt håller löftet också).

Lyckas ni leverera punkt 2-3 så blir det nog min nästa telefon. Punkt 1-3 eller 2-4 och jag byter direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Fixa swipe to delete https://eu.community.samsung.com/t5/other-smartphones/text-sm...

Detta är skälet till att det absolut inte kommer in en Samsung i den här familjen eller till äldre släktingar. På tok för användarovänliga

Jag tror inte att jag raderat ett SMS sen jag hade en Nokia 3310. Vad ska det tjäna för syfte?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Råd och rön har ett stort test på mobiler som kommer ut strax. I gratis förhandsläsning, den del man kan läsa så gör de tydligt att batteriltiden har fått allt högre betydelse.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan ju flika in att 3.5mm jack är något som får mig att aktivt leta andra alternativ då det bara fastnar smuts i det.

Får man smuts i hålet har det i alla fall tidigare funnits små proppar som man kan sätta dit för att göra telefonen extra vatten-/smutsskyddad. Vet inte om det finns fortfarande, men borde gå att göra själv om inte annat. 3D-skrivare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Rykte
Om dom då inte levereras med laddare som standard måste det bli möjligt att få en laddare till gratis, kan ju vara som ett val vid köpet.

Laddare är aldrig gratis. Om de ingår när du köper telefonen så får du betala för den, om än indirekt. Om telefonerna levereras utan laddare blir kostnaden lägre om man redan har en laddare som passar, och de har/kommer alla att ha när alla telefoner och grejor i allmänhet har USB-C.

Om det säljs 1,5 miljader mobiltelefoner om året i världen innebär det att det blir 1,5 miljarder nya mobilladdare på sopberget varje år. Och då tillkommer alla surfplattor, Chromecast och alla andra saker som kommer med laddare. Låt oss köpa laddare separat om vi behöver dem. Det blir billigare i längden och bättre för miljön.

Samma sak med hörlurar. Jag har en hel låda med såna som jag aldrig använt, som kommit med saker jag köpt. De är ofta för dåliga för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Ni kan ju börja med ett renare Android utan era bloatware kanske?

Samt ett anat filter på kameran. Suddigare än vanligt tycker jag sedan updateringar. Lite som Sony 2010. Tyvär.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Får man smuts i hålet har det i alla fall tidigare funnits små proppar som man kan sätta dit för att göra telefonen extra vatten-/smutsskyddad. Vet inte om det finns fortfarande, men borde gå att göra själv om inte annat. 3D-skrivare?

Skulle jag nog aldrig göra, har inga skal eller liknande på mina telefoner och vill inte sätta dit gummiproppar heller. Nu skulle ju inte en telefon med 3.5mm bli direkt diskvalificerad för mig men finns det 2 likvärdiga enheter tar jag den utan 3.5mm alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Laddare är aldrig gratis. Om de ingår när du köper telefonen så får du betala för den, om än indirekt. Om telefonerna levereras utan laddare blir kostnaden lägre om man redan har en laddare som passar, och de har/kommer alla att ha när alla telefoner och grejor i allmänhet har USB-C.

Om det säljs 1,5 miljader mobiltelefoner om året i världen innebär det att det blir 1,5 miljarder nya mobilladdare på sopberget varje år. Och då tillkommer alla surfplattor, Chromecast och alla andra saker som kommer med laddare. Låt oss köpa laddare separat om vi behöver dem. Det blir billigare i längden och bättre för miljön.

Samma sak med hörlurar. Jag har en hel låda med såna som jag aldrig använt, som kommit med saker jag köpt. De är ofta för dåliga för mig.

Det gör ju ofta inte det. Vet inte hur många extra usb-c vi fått skaffa. Tvivlar på att bestälningarna från ebay, tyskland, england, usa är så värst miljövänliga.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voltaire63:

Laddare är aldrig gratis. Om de ingår när du köper telefonen så får du betala för den, om än indirekt. Om telefonerna levereras utan laddare blir kostnaden lägre om man redan har en laddare som passar, och de har/kommer alla att ha när alla telefoner och grejor i allmänhet har USB-C.

Tror du på allvar att dom sänker priset pga att laddare inte följer med?
Vi lär heller aldrig få veta svaret om dom inte kommer med 2 olika förpackningar där man då kan välja om man vill ha med laddare eller inte och att den utan laddare är billigare.

En mobil skall säljas med de tillbehör som krävs för att den skall fungera att använda (mer än 1 dygn), därav kan jag acceptera att hörlurar inte följer med.
Men visst om dom gör olika förpackningar där kund kan välja om laddare skall följa med eller inte är ok, men då skall den utan laddare också vara billigare.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Samsung:

Jag kikade på den här listan och ser inte att det skulle vara någon skillnad inom eller utom garantiperiod. Frakt tillkommer dock om man inte kan besöka någon av servicebutikerna. https://samsungservice.se/prislista/

@Snooc med flera som hade funderingar kring reparationer.

Jag har haft upp frågan om servicepriser lite mer med de som faktiskt har benkoll på detta inom Samsung i Norden och det är ju en hel kedja av olika faktorer som påverkar.

Till att börja med: Samsung vill definitivt att produkterna ska kunna repareras och ha en lång livslängd. Det är viktigt av flera skäl, bland annat hållbarhetsmässiga.

Men om vi tar ovanstående prislista (från en verkstad som jobbar mycket med Samsung) som exempel så kan jag försöka bena ut hur jag ser det:

1) Komponenten i sig kostar en slant. Dagen skärmar, speciellt till flaggskeppsmodeller, är tämligen avancerade och får därmed en ganska hög kostnad som enskild del. Därtill finns det ju en viss kostnad för lagerhållning och transport av enskilda delar till en verkstad, kontra att montera dessa i stor skala i fabrik.

2) Monteringen kostar en slant. Du har helt enkelt en lönekostnad per timme för en person i en verkstad, och speciellt när en mobiltelefon har IP-klassning så skapas ett par extramoment. Dels försvåras demonteringen, dels måste verkstaden se till att IP-klassen faktiskt behålls när den nya komponenten monterats. Det kan låta enkelt, men det räcker med en liten miss för att så inte ska vara fallet längre.

3) I fallet som ovan ingår även extratjänster som att batteriet byts ut samtidigt som att skärmen repareras, om jag tolkar tabellen rätt.

Med det sagt behöver ju också verkstaden ha en viss marginal på serviceuppdraget som kunden ger för att kunna fortsätta existera som företag.

Om man som kund upplever att kostnaden för ett skärmbyte är högt (och det kan jag absolut förstå!) finns det ju många hemförsäkringar som antingen i grunden, eller med drulle/allrisktillägg, alternativt särskilda försäkringar för mobiltelefoner, som kan ta kostnaden för ett skärmbyte. Det kan absolut vara värt att kolla upp i samband med köp!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

@Snooc med flera som hade funderingar kring reparationer.

Om man som kund upplever att kostnaden för ett skärmbyte är högt (och det kan jag absolut förstå!) finns det ju många hemförsäkringar som antingen i grunden, eller med drulle/allrisktillägg, alternativt särskilda försäkringar för mobiltelefoner, som kan ta kostnaden för ett skärmbyte. Det kan absolut vara värt att kolla upp i samband med köp!

Angående hemförsäkring så är ju självrisk på typ 1500?
För mobiltelefoner så får man bara full ersättning av nyvärdet om telefonen är köpt inom sex månader. Så fort det slår över sex månader blir det bara 75 % ersättning eller liknande och efter ett år är det bara 50 %.

har ingen koll på drulle försäkring just för mobiler men i alla hemförsäkringar räknas inte mobil/kamera

Men i dagens slit o släng samhälle är det oftast inte värt att nyttja drullen om man nu inte har tur i oturen att den är nyare än 6 månader

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Galming:

Angående hemförsäkring så är ju självrisk på typ 1500?
För mobiltelefoner så får man bara full ersättning av nyvärdet om telefonen är köpt inom sex månader. Så fort det slår över sex månader blir det bara 75 % ersättning eller liknande och efter ett år är det bara 50 %.

har ingen koll på drulle försäkring just för mobiler men i alla hemförsäkringar räknas inte mobil/kamera

Men i dagens slit o släng samhälle är det oftast inte värt att nyttja drullen om man nu inte har tur i oturen att den är nyare än 6 månader

Villkoren skiljer sig så mycket åt mellan olika försäkringsformer att det är svårt att uttala sig om. Jag vet personligen att jag vid något tillfälle haft någon variant av stor hemförsäkring som haft nyvärdesersättning under två år på hemelektronik. Som sagt, det är värt att kolla upp vad som gäller i fallet med hemförsäkring, och möjligen teckna en tilläggsförsäkring.

Jag har hittills (sedan 1997) lyckats spräcka en (1) skärm vad jag kan minnas, så för min del hade det förmodligen blivit dyrare med en försäkring som är bra till just detta. Men vi är alla olika! Jag har en kompis som säkert har spräckt 15 mobiltelefonskärmar de senaste fem åren, så för hans del hade det säkert varit en bra affär.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hade kunnat tänka mig gå över till Samsung men tyvärr tycker jag telefonerna bara blir större och större, Därför jag valde Sony (igen)

xperia 5 II
+ snapdragon
+ 158 x 68 x 8mm 21:9 ratio, 449 ppi
+ 163g
+ kamerorna

- oerhört sega på uppdatera android
- bloatware som tex fortnite som ej går att ta bort utan root

förvånad över att 21:9 ration skulle göra sådan stor skillnad men den är hur läcker som helst och enkel att styra med en hand.
Andra telefoner känns det som jag är 80 bast och får peka med fingret från andra handen.

Hade det funnits en high end Samsung som är vettig storlek ( MAX 6.1-6.2" ) hade jag nog hämtat ut en imorgon

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Galming:

Hade kunnat tänka mig gå över till Samsung men tyvärr tycker jag telefonerna bara blir större och större, Därför jag valde Sony (igen)

xperia 5 II
+ snapdragon
+ 158 x 68 x 8mm 21:9 ratio, 449 ppi
+ 163g
+ kamerorna

- oerhört sega på uppdatera android
- bloatware som tex fortnite som ej går att ta bort utan root

förvånad över att 21:9 ration skulle göra sådan stor skillnad men den är hur läcker som helst och enkel att styra med en hand.
Andra telefoner känns det som jag är 80 bast och får peka med fingret från andra handen.

Hade det funnits en high end Samsung som är vettig storlek ( MAX 6.1-6.2" ) hade jag nog hämtat ut en imorgon

Hur känner du kring avlång kontra mer fyrkantig form på skärmen?

Min rent personliga reflektion kring storlekar på skärmar: Innan jag hoppade på det här uppdraget åt SweClockers och Samsung hade jag Xperia 1, och jag var lite fundersam på hur stor Galaxy Note 20 Ultra skulle kännas, men det var i princip samma format på höjden, men snäppet bredare.
Det har varit mycket enklare än vad jag trodde att anpassa sig. Jag har visserligen ganska stor räckvidd på fingrarna, men jag har egentligen inte reflekterat över att Note 20 Ultra är särskilt stor. Det skulle vara intressant att höra hur andra upplever det!

Bra återkoppling, hur som helst. Jag har definitivt tryckt på önskemålet kring ~6 tums skärm när jag har sammanfattat den här grymma tråden åt samtliga olika nivåer på Samsung jag jobbar med. Och ja: jag lovar, jag har tagit med förslagen om mindre skärmstorlek än så också!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror inte att jag raderat ett SMS sen jag hade en Nokia 3310. Vad ska det tjäna för syfte?

Bli av med skräp tex

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Som många nämnt - en mindre mobil, kanske runt 4,5-5". Det är något både min flickvän och många andra letat efter. Jag själv tycker att 6,5" funkar bra, men med de fickor tjejer har får de helt enkelt inte plats.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mats42:

Bli av med skräp tex

Det är en intressant diskussion! @mats42 med flera som diskuterar Swipe to delete.

Som jag upplever det har många typer av skräpposts-funktioner någon typ av fördröjning av radering, alltså att meddelanden flyttar till skärpkorg och sedan når en raderingskö där de försvinner efter X antal dagar. Tanken är som jag förstår det att ge användaren en tidsfrist att ångra misstag.

På samma sätt brukar ju klassiska Outlook e-mail fungera. Du trycker "delete" på ett meddelande, men det hamnar i papperskorgen. Den tömmer sig själv efter en viss tid, när användaren fått en chans att ångra sig.

Om ni fick välja: Hur skulle meddelande-funktionen utformas för att ge användaren både en chans att ångra sig (om man Swipe:ar av misstag), och ge möjligheten till att ta bort något permanent utan krångel?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Hur känner du kring avlång kontra mer fyrkantig form på skärmen?

Min rent personliga reflektion kring storlekar på skärmar: Innan jag hoppade på det här uppdraget åt SweClockers och Samsung hade jag Xperia 1, och jag var lite fundersam på hur stor Galaxy Note 20 Ultra skulle kännas, men det var i princip samma format på höjden, men snäppet bredare.
Det har varit mycket enklare än vad jag trodde att anpassa sig. Jag har visserligen ganska stor räckvidd på fingrarna, men jag har egentligen inte reflekterat över att Note 20 Ultra är särskilt stor. Det skulle vara intressant att höra hur andra upplever det!

Bra återkoppling, hur som helst. Jag har definitivt tryckt på önskemålet kring ~6 tums skärm när jag har sammanfattat den här grymma tråden åt samtliga olika nivåer på Samsung jag jobbar med. Och ja: jag lovar, jag har tagit med förslagen om mindre skärmstorlek än så också!

Jag har nog rätt små händer så jag tror den passar mig perfekt, har tex storlek 8 på handskar, kan dra på 7or men då får jag djupa märken vid vristen
En stor del varför jag vill gå över till samsung är att det finns oändligt mycket mer tillbehör till den som är lätt att få tag på
Sony är extremt små i europa ( mobiler ) och det märks helt klart när man letar tex skal

Jag velade faktist mellan s10e och xperian men valde xperian för jag ville prova på en " compact modell " 6.1" 🤷‍♀️
Har en xperia xz1 som backup och den tyckte jag var absolut på gränsen till för bred.
Valde tillslut xperian mest pga snapdragon/exynos och snäppet smalare och jag fick med WF-1000XM3 earbuds på köpet

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Galming:

Jag har nog rätt små händer så jag tror den passar mig perfekt, har tex storlek 8 på handskar, kan dra på 7or men då får jag djupa märken vid vristen
En stor del varför jag vill gå över till samsung är att det finns oändligt mycket mer tillbehör till den som är lätt att få tag på
Sony är extremt små i europa ( mobiler ) och det märks helt klart när man letar tex skal

Jag velade faktist mellan s10e och xperian men valde xperian för jag ville prova på en " compact modell " 6.1" 🤷‍♀️
Har en xperia xz1 som backup och den tyckte jag var absolut på gränsen till för bred.
Valde tillslut xperian mest pga snapdragon/exynos och snäppet smalare och jag fick med WF-1000XM3 earbuds på köpet

Tack för svaret! Jag har oftast storlek 9/10 i handskar, så det förklarar säkert en del av upplevelsen.

Om vi funderar framåt: Om du skulle sätta ihop en önskelista till din perfekta mobiltelefon, hur skulle den se ut? Om vi tänker storlek/prestanda, och prioriterade funktioner?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag har oftare än förväntat svårt att fota eftersom någon del av handen ligger mot kantdisplayen och det blir ibland zoom eller andra konstigheter. Att skaffa skal för att touchpanelen är för bred känns bakvänt.
Har en s10.

En bred skärm kanske ser fint ut, men jag skulle hellre kunna fota problemfritt och ha en rimlig kant att hålla i...