Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Permalänk
Melding Plague

Apples ARM-processorer gör intåg i bärbara och stationära

Företaget mjukstartar eran med Apple Silicon-processorer med två bärbara datorer och den kompakta minidatorn Mac Mini.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mac Minin var en riktig överraskning! Ska bli kul att se hur den presterar, för priset verkar väldigt bra för det man får.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Jäklar, kände precis hur marken rörde sig! ARM till datormarknaden från blott en dröm till verklighet den 10 november 2020. Ska bli oerhört spännande att följa!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Verkar bra, men inte så bra att jag direkt ville kasta ut min MBP jag köpte i somras som jag har oroat mig för att jag skulle göra inför eventet. Blir väldigt intressant med riktiga recensioner och siffror.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Det här verkar ju minst sagt intressant. Apples datorer har länge känts dyra i förhållande till prestandan, men det kan det ju bli ändring på nu.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Trevligt!

En Air kanske man skulle införskaffa igen.

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter, så ska egentligen inte klaga. Men blir ändå lite antiklimax när "from 1299$" betyder 23495 kr om man vill ha 16 Gb RAM och 1Tb SSD, som väl ändå får ses som standard i en prestandalaptop idag.

Det ska bli väldigt skoj att följa, men får kanske bli på håll ett tag. Och vill nog ändå se vad de hittar på med sextontummaren innan jag ruinernar mig.

Ska även bli extremt intressant att se hur minin presterar i Photoshop och Lightroom. Kan eventuellt bli en väldigt trevlig redigeringsdator för en rimlig summa.

Permalänk
Medlem

Varför ingen 16" macbook pro? Kan det vara begränsningar i CPU:n som gör GPU för slö , max minnesmängd för liten och enbart två thunderbolt?

Permalänk
Medlem

Det känns som att detta är det mest spännande som hänt på CPU-marknaden sedan de började få fler kärnor. Hoppas bara mjukvaran hänger med nu också, och att fler än apple satsar på ARM-datorer.

Permalänk
Medlem

Trevligt, än så länge bara till laptops med små skärmar och den något begränsade Mac Mini - men framtiden ser onekligen ljus ut för ARM. Får hoppas MS får tummen ur usb-porten också.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Batteritider som en chromebook, låter lite för bra för att vara sant nästan.

Ser fram emot massor av tester av minin och att priset antingen stannar eller går ner till M2 chippet!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför ingen 16" macbook pro? Kan det vara begränsningar i CPU:n som gör GPU för slö , max minnesmängd för liten och enbart två thunderbolt?

De inväntar M1x

Permalänk
Medlem

Med tanke på deras telefonpriser så trodde jag att datorn skulle kosta mycket mer. Men både mini och air hade ju ok prislapp.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Jäklar, kände precis hur marken rörde sig! ARM till datormarknaden från blott en dröm till verklighet den 10 november 2020. Ska bli oerhört spännande att följa!

Jo detta var klart bättre än vad man kunde vänta sig
Rätt sugen på en Mac Book nu.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Endast 16GB Ram, det var synd. Har 16GB på min nuvarande MBP och det är i minsta laget tycker jag.

Permalänk
Medlem

16 000 kr för 8 GB RAM år 2020. Wow.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Jaha ja, då blev jag fattig då. En Macbook Pro med 16 GB RAM kommer ersätta mitt gamla MBP-härke från 2014, med en Haswell Core-i5 för bövelen. Den fungerar fortfarande oförskämt bra, men svettas som vintergrisen när video ska hanteras på något sätt. En M1-MBP med 16 GB RAM och en PS5 med tillbehör, ja jag kommer göra skäl för smeknamnet i forumet i alla fall.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför ingen 16" macbook pro? Kan det vara begränsningar i CPU:n som gör GPU för slö , max minnesmängd för liten och enbart två thunderbolt?

Rykten går att 16” MBP ska få en 12-kärnig processor. Likt en framtida iMac. Skulle tippa på att vi ser den i Q2.

Permalänk
Medlem

Saknar M1X (8?+4 cores) och 16”, men bara att vänta då...

Permalänk

Riktigt bra, samtidigt som förväntat. Apple gör som de alltid har gjort att sälja de allra enklaste modellerna prismässigt konkurrenskraftiga. Problemet är att börjar man ställa lite högre krav så blir det genast svindyrt.
16GB ram och 1TB ssd är ju inte extremt på något sätt och då man uppe i nästan 20 000kr. Nu kanske dessa går att uppgradera i efterhand även om det lär vara svårt.

Skrivet av jan-banan:

Varför ingen 16" macbook pro? Kan det vara begränsningar i CPU:n som gör GPU för slö , max minnesmängd för liten och enbart två thunderbolt?

En 16" macbook air med 16Gb ram, 1TB ssd (minst 512GB) och sedan resten det enklaste är vad jag vill ha. Alltså cpun och gpun får gärna vara lite billigare om den blir flera tusen kronor billigare.

Permalänk

Tackar alla early adopters för min nästa laptop lär bli en ARM macbook, Väntat på ARM datorer så jävla länge och Apple har ju bästa chippen.

Nu ska dom bara bli av med notchen så är blir man 100%

Permalänk
Medlem

Givet att tangentbordet är OK (varierat väldigt i kvalitet på de senaste årens bärbara Mac:ar som jag använt), så är jag enormt pepp på en Macbook Air med ARM.

Tycker dock att de är lite snåla med RAM. För de priserna så hade jag gärna sett att alla konfigurationer haft dubbla mängden RAM-minne. Men ändå; så spännande och kul att de äntligen är här!

Grymt Apple!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det är lite surt med Apple och deras lagrings- och RAM-priser. De senaste macarna jag köpte har jag själv bytt HDD mot en 7200RPM HDD i första och sedan en SSD i den andra. Båda uppgraderades med RAM. Tror att det gick på 10000 att få en 512 SSD sist (iofs var det 2011) och det kunde jag inte svälja även om jag hade råd. Det är också det som hållit mig ifrån att köpa en ny då priserna sticker iväg (det och att den gamla höll i 9 år). Tråkigt att de inte bättrat sig där.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

16 000 kr för 8 GB RAM år 2020. Wow.

Går inte att köpa 8 GB RAM löst vad jag vet men om du hittat det för 16 tusen ja det låter dyrt.

Permalänk
Medlem

Kommer bli som 3070,3080 det finns men ingen har dem

Permalänk
Skrivet av martinot:

Givet att tangentbordet är OK (varierat väldigt i kvalitet på de senaste årens bärbara Mac:ar som jag använt), så är jag enormt pepp på en Macbook Air med ARM.

Tycker dock att de är lite snåla med RAM. För de priserna så hade jag gärna sett att alla konfigurationer haft dubbla mängden RAM-minne. Men ändå; så spännande och kul att de äntligen är här!

Grymt Apple!

Många tillverkare som Lenovo gör samma sak med ram. Där Lenovo t.o.m. marknadsför datorerna som workstationen med bara 8Gb ram, men ni kan uppgradera för ockerpriser.
Nu tror jag att majoriteten av alla köpare av denna mac klarar sig fint med 8GB ram, men det handlar om att maximera vinsten emot de som inte gör det. Precis som andra märken.

Skrivet av Badmondy:

Kommer bli som 3070,3080 det finns men ingen har dem

Jag tror Apple inte kommer ha problem och leverera och de lär sälja som smör. Som jag har sagt priset för de som inte har höga krav är inte så farligt. Detta gör att många är målgruppen. Vi andra, så får vi öppna plånboken mer eller fundera på hur vi ska göra.
Alltså jag personligen skulle vilja ha en sådan här mac, men när den kostar över 20 000kr för vad jag anser är basicmodellen så anser jag mig inte ha råd.

Permalänk
Medlem

3x! 5x! 9x! 2000x!!
Det var ungefär streamen

Får se vad riktiga tester säger dock.

Men ser ju ändå trevligt ut.
Även om jag personligen aldrig skulle köpa en MAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Badmondy:

Kommer bli som 3070,3080 det finns men ingen har dem

Än så länge är det leverans nästa vecka vad jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är att börjar man ställa lite högre krav så blir det genast svindyrt.

Det är skillnad på svindyrt och mycket pengar. Med Apples bärbara behöver man se till vad man får för pengarna. Ta exempelvis videoredigering och encoding, det gör du supersmidigt även på en enklare Macbook Air tack vare T2 chippet. Så om det är målet så får du mycket för pengarna. Om du inte nyttjar fördelarna så blir det ju dyrt oavsett modell.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

” Mini är en tiondel av storleken av motsvarande PC-system, men erbjuder fem gånger bättre prestanda.”

Detta måste väl vara någon felskrivning? 4800U och 10710U (och modeller med i7-1165G7 är påväg ut) sitter ju i maskiner i nuc-formfaktorn? Eller vad är det egentligen Apple tycker är ”motsvarande”?