Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Permalänk
Melding Plague

Nya regler kring försäljning av bristvaror i SweClockers Marknad

Från och med onsdag den 11 november tillåts inte längre annonser för förhandsbokningar, köplatser och dylikt på Marknaden. Samtidigt stramar vi åt reglerna kring försäljning av bristvaror.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Underbart! Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Bra det!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Konsolgrävare

Helt rätt! Scalpers är en pest!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Tack!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Sweclockers for president! 💪

Permalänk
Medlem

Bra bra! Kvaliteten ökar.

Permalänk
Medlem

Ett bra steg!

Permalänk
Inaktiv

Heja sweclockers.

Permalänk
Medlem

Med beröm godkänt.

Visa signatur
Permalänk
Konsolpleb 🕹

Uppmanar folk att läsa hela artikeln, inte bara rubriken.
Det är inte ett kategoriskt förbud mot all försäljning av bristvaror vi talar om här. (Däremot kategoriskt förbud mot att sälja "förbokningar" etc)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem

Framförallt väl formulerat!

Det är ett snårigt område att ge sig in på när det kommer till utformning och avgränsning.
Artikeln reder ut sammanhanget väl.

Well played

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara så jag inte missförstår. Jag har en köplats på 3070 som jag gärna ger till någon annan. Framförallt när det kortet bara kostar 5600:- Det får jag alltså inte skänka?

Permalänk
Medlem

Har ni på Swec upplevt att scalping varit ett problem nån gång tidigare? Detta känns lite som "signalpolitik" mot ett problem som inte direkt existerar här i nån meningsfull omfattning.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Så det är okej att sälja en Playstation 5 oöppnad för 12.000kr men inte två enheter?

Så vad hjälper detta? Folk vänder sig väl bara till blocket, marketplace, swedroid och tradera t.ex? Iof är sweclockers inte en del av fenomenet då men lär väl knappast åtgärda problemen i sin helhet?

Permalänk
Medlem

Helt rätt. Jag tror den absoluta majoriteten av medlemmarna är starkt emot fenomenet med scalpers och att därmed förbjuda den typen av försäljningar som göder beteendet är helt i linje med detta.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Uppmanar folk att läsa hela artikeln, inte bara rubriken.
Det är inte ett kategoriskt förbud mot all försäljning av bristvaror vi talar om här. (Däremot kategoriskt förbud mot att sälja "förbokningar" etc)

Då kanske vi ska säga ett bra första steg istället då

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Xenedras:

Bara så jag inte missförstår. Jag har en köplats på 3070 som jag gärna ger till någon annan. Framförallt när det kortet bara kostar 5600:- Det får jag alltså inte skänka?

Har faktiskt inte övervägt skänkes. Sålänge det inte uppstår en situation där det blir en budgivning i skänkesannonser så är det väl inget fel i det förstås.

Men jag är inte redo att säga bu eller bä, vi tar ett snack och återkommer med förtydligande senare i veckan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Bara så jag inte missförstår. Jag har en köplats på 3070 som jag gärna ger till någon annan. Framförallt när det kortet bara kostar 5600:- Det får jag alltså inte skänka?

Står ju att man inte får sälja köplatser/orderbekräftelser (varför man nu skulle göra det), står inget om att du inte får skänka.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

vilket trams , otrolig sandlådenivå , har personligen aldrig sett ngn som säljer en köplats heller på varesig blocket tradera eller här

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Vinolik:

Har ni på Swec upplevt att scalping varit ett problem nån gång tidigare? Detta känns lite som "signalpolitik" mot ett problem som inte direkt existerar här i nån meningsfull omfattning.

Jag ser det mer som ett preventivt steg vad det gäller regeln om bristvaror.

Och angående förhandsbokningar så har vi sett konkreta exempel på det så därför är det i allra högsta grad ett problem vi ville ta itu med.

BTW: både jag och jacob kommer att vara utcheckade från internet en stund framöver så vi kommer inte att kunna svara på några timmar här (genrep inför SweClockers Live)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Vinolik:

Har ni på Swec upplevt att scalping varit ett problem nån gång tidigare? Detta känns lite som "signalpolitik" mot ett problem som inte direkt existerar här i nån meningsfull omfattning.

"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing"
Man kan bara påverka sin egen plattform, men det är definitivt ett steg i rätt riktning, och förhoppningsvis en signal till Blocket och Tradera att det faktiskt går att moderera den här typen av beteende.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon322047:

vilket trams , otrolig sandlådenivå , har personligen aldrig sett ngn som säljer en köplats heller på varesig blocket tradera eller här

Sett enorma mängder vet inte hur ofta du kollar men finns hur många som helst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Har faktiskt inte övervägt skänkes. Sålänge det inte uppstår en situation där det blir en budgivning i skänkesannonser så är det väl inget fel i det förstås.

Men jag är inte redo att säga bu eller bä, vi tar ett snack och återkommer med förtydligande senare i veckan.

Tycker att beslutet var bra oavsett. Såg när ett Xbox kom ut idag. Tänkte direkt att att varför sådant här tillåts på en så seriös sida.
Då reglen träder kraft först imorgon kanske jag ska skynda mig att ge bort platsen. Kommer absolut inte ta betalt för den. Jag skulle först ah kortet men har i efterhand kommit fram till att jag inte har nytta av det. Men priset är ju bra så synd att släppa platsen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon322047:

vilket trams , otrolig sandlådenivå , har personligen aldrig sett ngn som säljer en köplats heller på varesig blocket tradera eller här

Vi har haft annonser här både för Zen 3och PS5 där folk sålt sina köplatser i marknaden, och det vill vi sätta stopp för.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Har ni på Swec upplevt att scalping varit ett problem nån gång tidigare? Detta känns lite som "signalpolitik" mot ett problem som inte direkt existerar här i nån meningsfull omfattning.

Kan inte annat än hålla med. Jag har då inte upplevt att det varit några problem och i de flesta fall där förhandsbokningar sålts så har både säljare och köpare varit glada.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pluffo:

I min mening tyvärr ett steg i helt fel riktning.

Scalpers hjälper till att balansera den fria marknaden och kan göra detta eftersom tillverkarna/återförsäljarna vägrar att tillämpa marknadspris vilket är en förutsättning för ett fungerande kapitalistiskt system. Min önskan skulle vara att scalping blir ett så stort problem och irritationsmoment (för det är trots allt irriterande att som konsument behöva deala med scalpers istället för med återförsäljare) att tillverkarna/återförsäljarna inte ser någon annan utväg än att börja ta betalt vad människor faktiskt är villiga att betala (vilket gör att tillverkarna/återförsäljarna kan använda de extra pengarna till att utveckla sina produkter och tjänster).

En åtgärd som denna känns tyvärr bara som konstgjord andning, typ som att förbjuda försäljning av förstahandskontrakt på hyresrätter.

Dra den om Rödluvan när du ändå är igång.