Permalänk

Jag jobbade hemifrån från mars till juni ungefär, men sedan semestern tog slut i augusti har jag jobbat från kontoret. Personligen tycker jag att det går mycket bättre att jobba från kontoret, även om det var rätt härligt att slippa spendera tid på cykeln till och från jobbet (c:a 40 min per dag). Det är lättare att snacka med kollegor, och eftersom jag jobbar mycket med fysiska produkter underlättar det att kunna undersöka och skruva i dem. Den sociala aspekten är väldigt viktig har jag insett, för även om det var skön omväxling att sitta hemma själv och jobba ostört, så trivs jag mycket bättre med folk.

För att vara lite mer specifik så jobbar jag som produktutvecklare/mekanikkonstruktör.

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Statlig myndighet?

Japp, men gällande egen utrustning så var det liknande situation på min tidigare arbetsplats så jag skulle sammanfatta det som "same same, but different".

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån sedan mars, och kommer göra det minst året ut.

Jobbar för Telia för närvarande, med huvudkontoret i Solna (Mall of Scandinavia)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Jobbat hemifrån som utvecklare/team-ledare sen Mars nu antar jag. Fick ett par nya i mitt team samtidigt som allt kickade off och vi samtidigt hade köriga problem/frågot att försöka lista ut. Samtidigt som man ska hålla ett någorlunda stort team motiverat, effektiva, och ha svar på allt och vara en rationell röst.

De började nyligen släppa tillbaka folk igen och jag fick ganska omgående plats där på grund utav stress samt 50% sjukskrivning för att kunna återhämta mig då att jobba hemma med tre små barn som skriker, drar i en och springer nakna i webcamen i något möte, sliten fru och bråk därtill och allt ovanstående helt enkelt förstörde en rakt av.

Att få tillgång till kontoret igen för att få separation Hemma/Jobb har varit guld värt.

Kunde stå på COOP och stirra på mjölkpaketen och undra vad jag tittade på. Nu för tiden funderar jag på att bo i en stuga i bergen och leva på björnar och bär.

Permalänk
Medlem

Har jobbat hemifrån sedan mars, beslut tagit på året ut, sedan tar man nytt beslut för hur det blir nästa år i slutet av december. Tur som en tokig är jag inte tvingad att enbart använda myndighetens utrustning utan kan sitta vid min "vanliga" dator med kortläsare, varvat med av arbetsgivarens tillhandahållna utrustning. Jag har jobbat hemma ett par dagar i veckan senaste 10 åren, men visst saknar man kompisarna och "tugget" på fikarasterna. Det blir som inte riktigt samma sak via skype / mattermost. Längtar tills den här skiten är över...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jumpcut:

Jobbar hemma, vilket jag gjort sedan mitten av mars.

På min arbetsplats ska alla som kan jobba hemma göra det. Max en dag per vecka på plats.

Jobbar som IT-chef samt har egen IT-konsultfirma vid sidan av mitt vanliga jobb. Dagarna går rasande fort, då det är mycket att göra. Jobbar ofta långa pass, igår fick jag, och svarade på, sista jobbmailet runt 22:15. Ett problem jag har är att alla rutiner är som bortblåsta. Inga raster, möjligtvis går jag och hämtar en kopp kaffe, kort snabb lunch och sen bara "på't igen!"
Dock kan man ju hinna med lite ärenden och fix hemma under tiden också, så det går att vara ganska effektiv.

Gissar att du chefar även som inhyrd/konsult också?

Om inte så hade iaf jag som arbetsgivare haft synpunkter på din bisyssla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har jobbat hemma sedan i våras och hoppas kunna göra det i framtiden. Är egenföretagare/konsult inom embedded programmering/system arkitekt. Köpte ett höj och sänkbart skrivbord och en ny kontorsstol direkt i våras så ergonomin inte får lida. Sen tog det ett litet tag innan jag fick rutinerna på plats men nu är jag mycket effektiv. Mer än jag var på kontoret. Ska tilläggas att jag har ett våningsplan i huset för mig själv när jag jobbar.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vi har dock inte haft retrospectives sedan det här började vilket är lite synd för vi hade antagligen kunnat förbättra vårt arbetssätt om vi aktivt försökte.

DET DÄR! Upplever det också och vad jag hör från andra, verkar som "alla" fortfarande utgår ifrån att detta är något kortvarigt, temporärt som går över strax så vi behöver inte bry oss. Jag saknar verkligen (även om jag försöker driva det själv) ett större engagemang och vilja att hitta möjligheterna och kontinuerlig förbättring av de digital arbetssätten. Arbetade alla aktivt med detta så skulle vi snart tycka att detta är ett bättre sätt att arbeta än att häcka på kontor dagarna i ända.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master

Fortfarande varannan vecka hemma, sen mars, april nångång. Minns inte exakt.
Tar de chanser jag kan för att sitta hemma oftare om möjligt. Inte för att jag inte trivs på kontoret, men det är mycket bekvämare att kunna gå upp 07:55, ta en kopp kaffe och sitta med jobb 08:00 än att behöva pendla med lokaltrafik en timme, alternativt köra bil 30 minuter.
Hade inte haft nåt emot att jobba hemma på heltid och bara åka in ett par gånger i månaden, men chefen kräver att vi ska ha minst en person på plats från vårt team på roterande schema. Inte för jag vet varför egentligen, allt vårt jobb går att göra på distans och vi servar redan stora delar av verksamheten utanför kontoret, där vi ändå inte kan vara på plats.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Varit hemma sedan mars, frågan är om jag kommer återgå till kontoret förens efter nästa sommar givet hur det ser ut nu. Å andra sidan var jag hemma minst 3 av 5 dagar även innan så det är väl inte så stor skillnad även om det vore trevligt att träffa kollegorna ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det som är så fantastiskt konstigt är att ingen tillverkare av kaffemaskiner verkar kunna få till något sånär gott kaffe. Alla får ungefär samma bismak, och den har jag väldigt svårt för. Ungefär som att den goda kaffesmaken blir urvattnad, och den skarpa syran sticker i höjden. Nästan värst tycker jag att Jura har varit, speciellt eftersom arbetsgivaren då ändå satsat på något hyfsat dyrt.

Ja, det är minst sagt spännande det där, håller helt klart med dig.
Vi har ett par ganska maffiga WMF-maskiner som jag antar kostar i storleksklassen X antal månadslöner, i mina ögon gör de inte märkbart bättre kaffe än "standardmaskinerna", typ Selectas billigaste historia du hittar på Bilprovningen...
Samma problem på bensinmackarna för övrigt, nu för tiden när jag är ute och åker köper jag nästan alltid kaffe på vägkrogarna som har vanliga filterbryggare.

Permalänk
Medlem

Jobbar hemifrån kanske ~85% av tiden. Började nytt kontorsjobb i början av augusti, och det är lite knepigt att komma in i det måste erkännas. Har knappt någon relation till nya kollegorna, annat än att man träffat på dem en handfull gånger samt känner igen deras namn från mailkonversationerna.

I stora drag har jag inget emot att jobba hemifrån, men det hade varit schyst om det kunde varvas med lite sociala tillställningar. Just nu får jag varken social stimulans från jobbet eller någon annanstans ifrån. Träffar väl vänner ~1 gång i veckan eller så, men det är inte tillräckligt känner jag.

Samtidigt så finns det helt klart de som har det värre.

EDIT: IT-projektledare, kommunal verksamhet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Gissar att du chefar även som inhyrd/konsult också?

Om inte så hade iaf jag som arbetsgivare haft synpunkter på din bisyssla.

1. Nej, jag är anställd.
2. Tur att jag inte har dig som arbetsgivare då.
3. Självklart har jag ett skriftligt avtal med VD som reglerar min bisyssla.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

Har arbetat huvudsakligen hemifrån i drygt 4 år nu. På mitt nu-inte-så-nya-längre jobb blev det en långsam progression från 5 dagar i veckan på kontoret till 4 dagar till 3 till 2 till 1 och slutligen nu iom vinnar-året vi har började jag köra 100% hemifrån och flyttade sen även ~7800km söderut, så nu blir det svårt att ta mig till kontoret.

Jag kan tänka mig att det är svårt att shifta från kontoret till hemmet på kort notis, så jag är rätt glad över att ha haft den här väldigt utdragna inlärnings-kurvan för att anpassa mig, hur jag arbetar, och hur jag separerar på arbete/fritid.

Programmerare. Hur, socialt menar du? Som introvert i dess sanna bemärkelse har jag inget behov öht att umgås med folk dagligen. Jag får nog interaktion genom flickvän, hobbys, någon pubrunda här och där, etc.

För mig är det lite tvärtom, jag är inte särskilt social i mitt privatliv så kontoret är ett av få ställen där jag träffar folk och kan diskutera saker och så. Flickvännen i all ära men jag behöver mer än en person att interagera med liksom. Nu låter det som att jag är en hemmasittare av rang, men riktigt så är det ju inte heller. Det är bara att åldern och familjelivet liksom har gjort att min bekantskapskrets inte träffas alls så ofta nu som vi gjorde för tio eller tjugo år sedan.

Citat:

Det här kan låta lite inflamatoriskt, jag tror verkligen inte arbetande hemifrån är för alla, men jag har absolut noll sympati för de som grinar över att de saknar kontoret. De som alltid föredragit att arbeta hemifrån fick sällan chansen, och hade de chansen fick de istället höra från kollegor att "höhö det blir väl inget arbetande på den fronten." Nu sitter skon på andra foten, och kontors-arbetarna får känna på frustrationen ett tag. Suck it, helt enkelt.

Jag uppskattar att kunna jobba hemifrån och har gjort det mycket där det har varit möjligt, att mer eller mindre tvingas jobba hemifrån varje dag är något helt annat. Det har inget med arbetsprestation att göra utan om isolering och förstås att separera arbetsliv och privatliv. Jag skiter i om du jobbar en timme om dagen eller femton liksom, bara du gör tillräckligt. Men det jag känner att jag tappar är vad de andra teamen gör på mitt jobb exempelvis, eller ett par ord med chefen i korridoren, gemensamma luncher och så. Sen är det ju hela pliktgrejen, om jag går på toa på jobbet eller dricker kaffe så är det förstås arbetstid, gör jag det hemma så känns det mer som "hushållssysslor" speciellt om man också passar på att sätta igång diskmaskinen eller något. Det är förstås något man kan ändra på själv, men det är inte helt enkelt att göra det, för mig i alla fall.

Citat:

Jag är aningen skeptisk, men jag hoppas verkligen vi kommer ur detta med en förståelse av varandra, att man faktiskt kan få jobb gjort hemifrån, och det är inte one-size fits all.. Mer sannolikt kommer de som grinar idag komma tillbaka med ett "aldrig igen"-tankesätt och fortsätta diktera att andra minsann ska behöva dra deras arslen in till kontoret med, för jag vet inte, annat vore orättvist?? /s?

Jag hoppas (och tror) också detta kommer att innebära högre acceptans för hemarbete bland organisationer som har varit negativa till det tidigare. Men man behöver ju styra upp det på något sätt. Nu skänker jag kontorsyta och ström till mitt företag utan att få något för det exempelvis, och det är ju inte konstigt nu när situationen är som den är, men när detta är lite mer över och folk får fortsätta sitta hemma, så kommer företagen förstås att dra ner på kontorsyta, städning, kaffemaskiner och så vidare och en del av dessa besparingar borde förstås komma arbetstagaren till godo.

Permalänk
Medlem

Jag har cirka 10 år av mestadels hemarbete bakom mig, dels som anställd, dels som konsult. Samma med min fru.
Det blev markant svårare att jobba hemifrån när man fick barn som nu dessutom ständigt och jämt ska vårdas i hemmet för snuva.

Tills dom förstår att man inte kan ha öppen planlösning för kunskapsarbetare så går jag aldrig tillbaka till ett kontor. Jag är glad för den här silverkanten, nu när konsultmarknaden vaknar till liv är det fler uppdrag än vanligt som är ok med remote.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Tills dom förstår att man inte kan ha öppen planlösning för kunskapsarbetare så går jag aldrig tillbaka till ett kontor.

Öh, va? Det är ju just för kunskapsarbete det är som bäst: "Osmotisk kommunikation betyder att vi genom tillgång till information samt vilja och förmåga att ge information också skapar ett effektivt sätt att arbeta, kommunicera och lösa problem.". Genom att överhöra vad som pågår så får vi kunskapsutbyte och lär oss saker osmotiskt utan att behöva aktivt delta hela tiden.

Är det folk runt omkring som sitter i telefon hela tiden så är det kasst, men det är ju inte kunskapsarbete, det är bara störande!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Öh, va? Det är ju just för kunskapsarbete det är som bäst: "Osmotisk kommunikation betyder att vi genom tillgång till information samt vilja och förmåga att ge information också skapar ett effektivt sätt att arbeta, kommunicera och lösa problem.". Genom att överhöra vad som pågår så får vi kunskapsutbyte och lär oss saker osmotiskt utan att behöva aktivt delta hela tiden.

Är det folk runt omkring som sitter i telefon hela tiden så är det kasst, men det är ju inte kunskapsarbete, det är bara störande!

Vet ej ifall du är sarkastisk, men öppna kontorslandskap är väldigt negativa för värdefull produktivitet (s.k ”deep work”).

Permalänk
Medlem

Jag har börjat jobba hemifrån efter väldigt lång sjukskrivning och pga "the big coof" och det gör i princip hela företaget

Jobbar som en slags support åt ett stort företag, kan inte säga saker om det men det är vad jag gör i princip

Bästa jag fått göra, för min del eftersom jag annars inte tar mig till jobbet pga mina sjukdomar, gör också att jag numera köper hem mat via nätet och hemkörning

Sen jobbar vi i öppet kontorslandskap vilket är rena mordet för min hälsa pga mitt usla immunförsvar, tidigare kunde jag ha förkylningar och infektioner månadsvis, nu kan jag bara jobba på och bidra med hjälp, känns extremt bra

Vi umgås socialt dels via chatt men vi har videomöten regelbundet och pratar osv, fungerar mycket över förväntan
Slipper också 2 timmars pendling kommunalt per dag

Sen har jag min inneboende sedan 12 år tillbaka, så mänsklig närhet finns

Så för min del har jobba hemifrån varit en väldigt bra sak

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Öh, va? Det är ju just för kunskapsarbete det är som bäst: "Osmotisk kommunikation betyder att vi genom tillgång till information samt vilja och förmåga att ge information också skapar ett effektivt sätt att arbeta, kommunicera och lösa problem.". Genom att överhöra vad som pågår så får vi kunskapsutbyte och lär oss saker osmotiskt utan att behöva aktivt delta hela tiden.

Är det folk runt omkring som sitter i telefon hela tiden så är det kasst, men det är ju inte kunskapsarbete, det är bara störande!

Skrivet av Abbs:

Vet ej ifall du är sarkastisk, men öppna kontorslandskap är väldigt negativa för värdefull produktivitet (s.k ”deep work”).

Verkar gå en skiljelinje här som har mycket att göra med det jag skrev tidigare.
Dvs. kan du arbeta väldigt individuellt och självständigt (fungera som en svart låda) med supertydliga inputs och outputs - givetvis - här behövs mer avskildhet och möjlighet till fokus.

I det andra scenariet ligger fler och större hinder för att producera värdefull output i att du inte ens vet om exakt vad du behöver veta för att utföra ditt jobb. Då är det värdefullt att kunna snappa upp saker genom överhörning, som ett komplement till välfungerande och strukturerad kommunikation/informationsspridning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Då är det värdefullt att kunna snappa upp saker genom överhörning, som ett komplement till välfungerande och strukturerad kommunikation/informationsspridning.

Jag skulle ändå påstå att: Om du är beroende av att tjuvlyssna på kollegor i ett kontorslandskap, för att få den info du behöver, har företaget är enormt problem med sina kommunikationskanaler.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag skulle ändå påstå att: Om du är beroende av att tjuvlyssna på kollegor i ett kontorslandskap, för att få den info du behöver, har företaget är enormt problem med sina kommunikationskanaler.

Mjae, håller delvis med. Ja det är problematiskt men samtidigt ett faktum. Bara i pyttesmå företag/organisationer kommer alla medarbetarna veta exakt vem de ska fråga om vad, när och hur.

Som jag skrev så är överhörning ett komplement.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Mjae, håller delvis med. Ja det är problematiskt men samtidigt ett faktum. Bara i pyttesmå företag/organisationer kommer alla medarbetarna veta exakt vem de ska fråga om vad, när och hur.

Som jag skrev så är överhörning ett komplement.

Men det funkar ju inte om inte det öppna landskapet består av typ tre pers som är precis de som man behöver "tjuvlyssna" på. Mer än så blir det bara brus/bröt. Däremot tycker jag det öppna landskapet har vissa fördelar, det är lättare att gå och be om hjälp och tydligare ifall någon är upptagen exempelvis, ska man knacka på en dörr så vet man ju inte om personen därinne är upptagen och dörren i sig blir ju ett hinder (mentalt mest). Men jag besväras inte så mycket av ljud runtomkring mig, jag har haft jobb i industrimiljöer och liknande så jag är liksom van, en del av mina kollegor har dock extrema svårigheter med typ vanliga samtal i rummet bredvid eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det funkar ju inte om inte det öppna landskapet består av typ tre pers som är precis de som man behöver "tjuvlyssna" på. Mer än så blir det bara brus/bröt. Däremot tycker jag det öppna landskapet har vissa fördelar, det är lättare att gå och be om hjälp och tydligare ifall någon är upptagen exempelvis, ska man knacka på en dörr så vet man ju inte om personen därinne är upptagen och dörren i sig blir ju ett hinder (mentalt mest). Men jag besväras inte så mycket av ljud runtomkring mig, jag har haft jobb i industrimiljöer och liknande så jag är liksom van, en del av mina kollegor har dock extrema svårigheter med typ vanliga samtal i rummet bredvid eller så.

Jo visst är det oftast ineffektivt och har man inte förmåga att mental koppla bort omvärlden vid behov så är det också problematiskt.

Min poäng är väl mest bara det att det behövs en mer organisk arena för kommunikation/lärande/informationsspridning där dörren (helst) både kan vara stängd och öppen samtidigt. Öppet kontorslandskap + brusreducerande hörlurar är en ganska stor grej, då mitigerar du en av de större baksidorna med att det kan bli just brusigt ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig är det lite tvärtom, jag är inte särskilt social i mitt privatliv så kontoret är ett av få ställen där jag träffar folk och kan diskutera saker och så. Flickvännen i all ära men jag behöver mer än en person att interagera med liksom. Nu låter det som att jag är en hemmasittare av rang, men riktigt så är det ju inte heller. Det är bara att åldern och familjelivet liksom har gjort att min bekantskapskrets inte träffas alls så ofta nu som vi gjorde för tio eller tjugo år sedan.

Jag avskyr att säga hur folk ska leva sina liv, och menar inte att peka ut dig specifikt här, men är man beroende av sin dos av social interaktion från jobbet, (kanske särskilt om det är kontorsjobb? brain fart) då skulle jag inte kalla det ett särskilt balanserat liv. Jag förstår att även det blir svårare när man har barn osv, men många verkar klara av det ändå. Finns en vilja..

Skrivet av snajk:

Jag uppskattar att kunna jobba hemifrån och har gjort det mycket där det har varit möjligt, att mer eller mindre tvingas jobba hemifrån varje dag är något helt annat.

Absolut. Min poäng tidigare var just den att alla, oavsett preferens, mer eller mindre tvingats jobba från kontoret tidigare. Sko, möt andra fot.

Skrivet av snajk:

Det har inget med arbetsprestation att göra utan om isolering och förstås att separera arbetsliv och privatliv. Jag skiter i om du jobbar en timme om dagen eller femton liksom, bara du gör tillräckligt. Men det jag känner att jag tappar är vad de andra teamen gör på mitt jobb exempelvis, eller ett par ord med chefen i korridoren, gemensamma luncher och så. Sen är det ju hela pliktgrejen, om jag går på toa på jobbet eller dricker kaffe så är det förstås arbetstid, gör jag det hemma så känns det mer som "hushållssysslor" speciellt om man också passar på att sätta igång diskmaskinen eller något. Det är förstås något man kan ändra på själv, men det är inte helt enkelt att göra det, för mig i alla fall.

Jag förstår absolut svårigheten folk har med detta när de tvingades in i nuvarande situation på kort notis. Det är just detta jag långsamt lärt mig helt enkelt vara ok med. Mellan 9-5 är linjen mellan arbete och hem diffus, med fokus på arbete, efter det stänger jag av Slack etc om jag känner att jag behöver det. Går jag då och handlar innan lunch, som jag tar tid att laga i mitt kök, då är allt det helt enkelt ok. Som du sa själv, det är prestationen som räknas. (bör tilllägga att som programmerare kan jag ofta fortsätta "arbeta" även när jag är ute och går)

Skrivet av snajk:

Jag hoppas (och tror) också detta kommer att innebära högre acceptans för hemarbete bland organisationer som har varit negativa till det tidigare. Men man behöver ju styra upp det på något sätt. Nu skänker jag kontorsyta och ström till mitt företag utan att få något för det exempelvis, och det är ju inte konstigt nu när situationen är som den är, men när detta är lite mer över och folk får fortsätta sitta hemma, så kommer företagen förstås att dra ner på kontorsyta, städning, kaffemaskiner och så vidare och en del av dessa besparingar borde förstås komma arbetstagaren till godo.

Man kan nog ha en lång diskussion kring detta. Å ena sidan kan det du säger kännas "orättvist", å andra sidan är det samma gamla marknadskrafter oavsett. Kanske har det mer att göra med vad du verkligen behöver för att utföra ditt jobb, som en laptop, kanske skrivbord borde räknas in? Vad ifall man inte har plats för sådant där man bor, borde arbetsgivaren ha kontor för en då? Etc.. Det är väl bara en extra dimension att ta i åtanke när man letar och förhandlar om jobb.

Jag hade varit nöjd om arbetsgivare bara är öppna för att man jobbar hemma, utan något extra stöd. Bara tiden man sparar på pendling är mer värd för mig än det monetära du nämnde.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Fan vad civil tråd jag har skapat.
Blir stolt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Verkar gå en skiljelinje här som har mycket att göra med det jag skrev tidigare.
Dvs. kan du arbeta väldigt individuellt och självständigt (fungera som en svart låda) med supertydliga inputs och outputs - givetvis - här behövs mer avskildhet och möjlighet till fokus.

I det andra scenariet ligger fler och större hinder för att producera värdefull output i att du inte ens vet om exakt vad du behöver veta för att utföra ditt jobb. Då är det värdefullt att kunna snappa upp saker genom överhörning, som ett komplement till välfungerande och strukturerad kommunikation/informationsspridning.

Bra beskrivet! (och jag var absolut inte sarkastisk i mitt inlägg), men andelen black box arbeten som du beskriver måste vara på utdöende, absolut att vi alla har det kortare stunder, men då drar man sig undan och sätter sig på annan plats och arbetar förstås. (det är kanske dessa utrymmen som det snålas med på vissa arbetsplatser)

Sen är jag väl part i målet, arbetar uteslutande i projektform och vet av erfarenhet att en diversifierad (i tankesätt) grupp som arbetar tillsammans kommer på betydligt bättre lösningar än en heterogen (i tankesätt) grupp (eller en ensam person, som absolut inte får några andra infallsvinklar än sina egna!).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jumpcut:

1. Nej, jag är anställd.
2. Tur att jag inte har dig som arbetsgivare då.
3. Självklart har jag ett skriftligt avtal med VD som reglerar min bisyssla.

Har ni avtalat om det så är ju saken biff (och då hade ju arbetsgivaren antagligen synpunkter)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av gibbon_:

Jag avskyr att säga hur folk ska leva sina liv, och menar inte att peka ut dig specifikt här, men är man beroende av sin dos av social interaktion från jobbet, (kanske särskilt om det är kontorsjobb? brain fart) då skulle jag inte kalla det ett särskilt balanserat liv. Jag förstår att även det blir svårare när man har barn osv, men många verkar klara av det ändå. Finns en vilja..

Det handlar inte så mycket om vilja utan om tid, ork och prioriteringar. Visst har jag några gamla polare som inte har bildat familj och som bor kvar i staden som jag skulle kunna gå ut och supa med varje fredag och lördag, men det är inte värt det för mig. Jag spenderar hellre mina helger med sonen och leker, spelar, bygger koja, badar eller så, och hela grejen med att supa som verkar vara hur folk i allmänhet umgås känns ganska passerad för mig. Jag är social som person, i bemärkelsen att jag har många vänner både nära och mer ytliga bekantskaper, gillar att umgås och så, men inte så att jag måste göra en massa saker hela tiden bara för sakens skull utan jag klarar mig bra utan sånt också. Men det senaste har jag märkt av att jag behöver lite kontakt med andra personer då den i princip har försvunnit. Jag behöver inte en massa djupa samtal eller så, men någon att snacka skit med ibland helt enkelt.

Citat:

Absolut. Min poäng tidigare var just den att alla, oavsett preferens, mer eller mindre tvingats jobba från kontoret tidigare. Sko, möt andra fot.

Tja, menar du att din skadeglädje över detta är bra? Sen varierade förstås det, jag har haft jobb där jag fick jobba hemma hur mycket jag ville och jobb där det inte var tillåtet alls tack vare direktiv från högsta ledningen. Att låta folk välja själva är bra, men att folk kommer in till kontoret emellanåt är också bra i mina ögon. Det behöver inte vara varje vecka eller så, men till exempel vid större planeringar och sånt.

Citat:

Jag förstår absolut svårigheten folk har med detta när de tvingades in i nuvarande situation på kort notis. Det är just detta jag långsamt lärt mig helt enkelt vara ok med. Mellan 9-5 är linjen mellan arbete och hem diffus, med fokus på arbete, efter det stänger jag av Slack etc om jag känner att jag behöver det. Går jag då och handlar innan lunch, som jag tar tid att laga i mitt kök, då är allt det helt enkelt ok. Som du sa själv, det är prestationen som räknas. (bör tilllägga att som programmerare kan jag ofta fortsätta "arbeta" även när jag är ute och går)

Jo det är ju alltid en avvägning. Det är bara att det är enklare på jobbet då det är så avgränsat från resten av ens liv. När jag var på kontoret så satt vi ofta och käkade frukost en halvtimme, och det räknade vi ju ändå som arbetstid liksom. Hemma så skulle jag inte göra det. På kontoret är frukosten visserligen med mina kollegor och hemma med flickvännen, men mängden prat om jobbet är nog ungefär samma ändå.

Citat:

Man kan nog ha en lång diskussion kring detta. Å ena sidan kan det du säger kännas "orättvist", å andra sidan är det samma gamla marknadskrafter oavsett. Kanske har det mer att göra med vad du verkligen behöver för att utföra ditt jobb, som en laptop, kanske skrivbord borde räknas in? Vad ifall man inte har plats för sådant där man bor, borde arbetsgivaren ha kontor för en då? Etc.. Det är väl bara en extra dimension att ta i åtanke när man letar och förhandlar om jobb.

Tja, jag vet inte hur det kommer att bli framöver förstås. Men det är ju skillnad på vad man behöver för att göra sitt jobb och vad som gör jobbet enklare. Jag hade väl kunnat jobba på bara en laptop exempelvis, men jag är mer effektiv vid ett skrivbord med skärm, mus och tangentbord. Ergonomiskt är det heller inte bra att sitta med bara en laptop och det är ju ändå arbetsgivarens ansvar även vid hemarbete.

När det gäller yta så vet jag inte, hade jag haft ett barn till så hade det nog inte funkat att sitta i lägenheten och jobba, så vad hade jag gjort då? Satt mig på ett Café? Det är inget alternativ med industrispionage och liknande (min arbetsgivare är rätt orolig för sånt). I somras satt jag ute emellanåt, när vädret var fint och jag hade möten som inte var så känsliga, men det är svårt nu. Jag tror att det som hade hänt hade varit att jag hade åkt till kontoret de två dagar jag får vara där per vecka, någon timme om dagen kanske jag hade kunnat sitta vid köksbordet utan att bli avbruten konstant och resten av tiden hade jag inte fått något gjort helt enkelt. Jag kanske hade kunnat ta viktiga möten i sängen eller nåt, men i övrigt så hade jobbet mer eller mindre fått vänta tills jag var på kontoret. Och jag hade säkerligen levererat vad som krävdes, dock inte till samma kvalitet förstås, men arbetsgivaren hade nog godtagit det ändå och låtit det rulla på. Personligen hade jag blivit mer stressad av det, dagarna på kontoret hade sannolikt blivit längre och mer stressiga, och när jag var hemma så hade jag stressat upp mig över att inte få något gjort. Så för både min och arbetsgivarens del så hade det varit bättre om de hade hyrt en lokal åt mig eller liknande.

Citat:

Jag hade varit nöjd om arbetsgivare bara är öppna för att man jobbar hemma, utan något extra stöd. Bara tiden man sparar på pendling är mer värd för mig än det monetära du nämnde.

Jo men det är ändå en skillnad att tillåta hemarbete och att kräva det. Kräver din arbetsgivare att du är hemma, vilket många gör nu, så borde de behöva ge ersättning för användandet av ditt hem. Vår plan hemma var att byta sovrum i somras så att sonen skulle få ett eget rum, men det går inte nu för jag behöver sitta där och jobba. En del av mina kollegor sitter i soffan och liknande (dock inte utvecklare, de behöver oftast ett skrivbord och så), men jag behöver bättre ergonomi än så tyvärr, och det skapar ju problem med barn som gapar, sambos som dammsuger och liknande.

Min farsa hade sitt kontor hemma i ett antal år då företaget låg i Stockholm och han satt här i Göteborg. Då fick han hyra och ersättning för el på ungefär 2500 i månaden om jag inte minns fel, plus att de betalade bredbandet vilket inte var helt gratis på den tiden. Hade jag och en kollega eller två gått ihop så hade vi kunnat hyra en liten lokal här i närheten för 3-4000 och jobbat i lugn och ro, fått mer gjort och så. Men det skulle företaget aldrig gå med på tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ändå en skillnad att tillåta hemarbete och att kräva det. Kräver din arbetsgivare att du är hemma, vilket många gör nu, så borde de behöva ge ersättning för användandet av ditt hem. Vår plan hemma var att byta sovrum i somras så att sonen skulle få ett eget rum, men det går inte nu för jag behöver sitta där och jobba.

Min farsa hade sitt kontor hemma i ett antal år då företaget låg i Stockholm och han satt här i Göteborg. Då fick han hyra och ersättning för el på ungefär 2500 i månaden om jag inte minns fel, plus att de betalade bredbandet vilket inte var helt gratis på den tiden. Hade jag och en kollega eller två gått ihop så hade vi kunnat hyra en liten lokal här i närheten för 3-4000 och jobbat i lugn och ro, fått mer gjort och så. Men det skulle företaget aldrig gå med på tyvärr.

Tycker du ska klaga hos skatteverket/vår regering, för det kräver som för din farsa, ett dedikerat rum och är hårt reglerat. Ersätter man i största allmänhet även de som inte dedikerar rum och hyr ut och börjar köpa möbler o.s.v. till någons privata hem så ska allt förmånsbeskattas då det finns möjlighet att du kan tänkas använda det privat också och mitt i allt blev det dyrt både för företaget och den anställde. Bredband får du som arbetsgivare inte ersätta alls (utan förmånsbeskattning) eftersom skatteverket numer anser att alla svenskar med ett arbete har bredband av privata skäl redan.

...så allt handlar inte om elaka arbetsgivare utan ibland handlar det om bakbundna arbetsgivare.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag kör hemifrån, sparar väl ca 3500 kronor i månaden på det om man räknar luncher och resor till och från jobbet.
Är ruskigt trött på alla som ska ockra på sin arbetsgivare och dra det till extrema längder.

Det enda vi inte får ersättning för är skrivbord och stol men det är ju ungefär vad tjänar in på att jobba hemma i en månad.