AMD förklarar Smart Access Memory och kylardesign i Radeon RX 6000

Permalänk
Medlem

"edge power connection"
Shots fiered

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De producerar inga egna kort, utan de skapar bara en referens design som kommer allra först och som Sapphire tillverkar åt dem. Sen får partnertillverkarna börja spotta ut kort med egna designer.

Fast det är ju deras egna kort då, (egen design) Sapphires egna är inte likadana även om dom nu tillverkar dom för AMD. Man kan väl säga att desamma gäller Nvidia då. Dom tillverkar (vad jag vet) inte heller några egna kort utan har ett annat företag som gör korten åt dom. Kanske har ändrats dock.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Är lite udda, vet inte om ursäkten är att detta är byggt för deras custom SOC för konsoler och att de bara snott över till PC. Kan tycka att det borde gå på åtminstone Zen2, men är väl inte prio. De har ju varit väldigt snåla med detaljer så får se vad som kommer- om det är ett fall av kan göra men vill inte göra så vore det väldigt trist. För min del lär jag uppgradera CPU till vad nu sista generationen blir på X570 vilket bör vara Zen3+. Tänker definitivt inte uppgradera bara för att få någon slags flytande +~5% i vissa utvalda titlar.

Dock är det väl nice för de som redan var inne på att bygga en rigg med cpu från 5000-serien.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

De producerar inga egna kort, utan de skapar bara en referens design som kommer allra först och som Sapphire tillverkar åt dem. Sen får partnertillverkarna börja spotta ut kort med egna designer.

Hur är skillnaden på att de designar ett grafikkort som Sapphire tillverkar åt dem och att de designar en GPU som TSMC tillverkar åt dem?
Vart drar man gränsen för vad man tillverkat?

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Enligt inlägg här verkar det som att man kan använda det i linux på äldre system

https://www.phoronix.com/forums/forum/phoronix/latest-phoroni...

Smart Access Technology works just fine on Linux. It is resizeable BAR support which Linux has supported for years (AMD actually added support for this), but which is relatively new on windows. You just need a platform with enough MMIO space. On older systems this is enabled via sbios options with names like ">4GB MMIO".

Detta är skrivet av någon med titeln ATI driver developer, vad som nu menas med det.

edit: hittade mer ifrån en amd-address

"That feature is rather important for graphics hardware, because the PCI
BARs are usually limited to 256MB while on modern cards you can easily
find 4GB or more VRAM. The end result is that only a fraction of that
VRAM is CPU accessible, causing a whole bunch of workarounds in the
driver stack for that hardware."

https://patchwork.kernel.org/project/linux-pci/patch/5662C61F...

och detta stämmer ju med informationen i artikeln här på sweclockers. Så Detta är alltså inget nytt, och har funnits sedan ett tag tillbaka i Linux , men nu väljer AMD att låsa det till 5k-serie Ryzen och 6800-grafikkort om jag tolkar det hela rätt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Intressant men borde väl fungera ungefär lika bra med nvidia korten & direct access när det väl släpps på windows också övrigt ogillar jag lösningar som låser en till en tillverkare.
nu börjar det med mer låsta lösningar på pc sidan också inte någon bra utveckling

Antar att du menar Nvidia's GPUDirect Storage

Skrivet av Zoxx0:

Undrar om nVidias GPU Direct Storage kommer ge liknande prestandavinning förutom loading times som Smart Access Memory. Vad tror ni?

Nu har ni blandat ihop olika tekniker, Nvidia's GPUDirect Storage är samma som MS DirectStorage vilket även AMD stödjer.

MS DirectStorage är en teknik som nyttjar DMA för överföring mellan M.2 SSD och grafikkortet, när överföringen är initierad så är inte CPU'n inblandad.

Det AMD pratar om nu är att gå förbi en adresserings begränsning i PCI-e och då mellan GPU och CPU.
Ett liknande exempel kan tas från PC'ns barndom där PC-XT hade 20-adress bitar (adresserade 1 MB), när PC-AT kom så ökades antalet adress bitar till 24-bitar (16 MB). Inte samma men kan kanske ge en förståelse gällande 256 MB begränsningen.

Spontant så känns det som att den utökade adresseringen har något att göra med Infinit Fabric, då IF och PCI-e har en snarlik uppbyggnad.
Samma då med att det endast fungerar på Ryzen 5000 och Radeon 6000 då båda har senaste generationen IF.
På ett 400 moderkort så faller dom då tillbaka till en äldre generation (PCI-E 3.0) och funktionen är då inte existerande.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag vill ha all extra prestanda som är möjlig att få, men principiellt är jag starkt emot att man nu "måste" ha en plattform från AMD om man vill ha maximal prestanda från framtida AMD-grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag vill ha all extra prestanda som är möjlig att få, men principiellt är jag starkt emot att man nu "måste" ha en plattform från AMD om man vill ha maximal prestanda från framtida AMD-grafikkort.

När AMD nu gått om intel på processorsidan kommer både nvidia och amd grafikkort vara flaskade på intel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoxx0:

Undrar om nVidias GPU Direct Storage kommer ge liknande prestandavinning förutom loading times som Smart Access Memory. Vad tror ni?

helt olika saker. Nej, om något så kommer nvidis direct storage vara en roadblock för deras ynka vram.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Spontant kan jag tänka mig två anledningar. Man kom på det hela efter att 400-serien redan var producerad och behövde något annorlunda i styrkretsen, som kopplar upp mot något i CPU'n som tidigare inte fanns där, för att det skulle funka. Något man lärde sig med utvecklingen av nya konsolerna och att PCIe4 kanske är en del av lösningen.

Jag hade gärna vetat mer om det tekniska... men kanske är något det inte vill vara toktydliga med för sina konkurrenter?

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Jag gissar att det har med PCIe Gen4 att göra
Antingen för bandbredd eller kanske nåt med latency?

Skrivet av Novdid:

Det är nog en artificiell nedlåsning av någon sort misstänker jag. Kräver det PCIe 4.0 så är det också en artificiell nedlåsning då banorna från CPU är kapabla till 4.0 även på äldre bord beroende på vilken CPU som är installerad. AMD valde att låsa ner det i rädsla av att vissa äldre brädor kanske skulle ha undermåliga ledningsbanor, vilket är förståeligt. Ska bli intressant att se djupdykningar i det. Precis som Direct Storage borde ju PCI-generationer inte spela någon roll för funktionalitet, bara för bandbredd. Så det kanske inte ger 4-11% som på 500-seriens bord utan säg 0-5% på 400-serien. Oavsett en boost som de kanske gör sig själva en otjänst att inte aktivera på äldre styrkretsar, speciellt med tanke på att B550 och X470/B450 har minimala skillnader som styrkretsar och rent tekniskt inga skillnader alls sett till primära PCIe x16-kontakten grafikkortet sitter i bortsett från AMD:s nedlåsning av PCIe 4.0 på 400-serien.

Sedan är ju frågan om det egentligen borde fungera med 3000-seriens CPU:er också då IO-die är samma som i 5000-serien?

Skrivet av Shiprat:

Är lite udda, vet inte om ursäkten är att detta är byggt för deras custom SOC för konsoler och att de bara snott över till PC. Kan tycka att det borde gå på åtminstone Zen2, men är väl inte prio. De har ju varit väldigt snåla med detaljer så får se vad som kommer- om det är ett fall av kan göra men vill inte göra så vore det väldigt trist. För min del lär jag uppgradera CPU till vad nu sista generationen blir på X570 vilket bör vara Zen3+. Tänker definitivt inte uppgradera bara för att få någon slags flytande +~5% i vissa utvalda titlar.

Dock är det väl nice för de som redan var inne på att bygga en rigg med cpu från 5000-serien.

Skrivet av CubaCola:

Enligt inlägg här verkar det som att man kan använda det i linux på äldre system

https://www.phoronix.com/forums/forum/phoronix/latest-phoroni...

Smart Access Technology works just fine on Linux. It is resizeable BAR support which Linux has supported for years (AMD actually added support for this), but which is relatively new on windows. You just need a platform with enough MMIO space. On older systems this is enabled via sbios options with names like ">4GB MMIO".

Detta är skrivet av någon med titeln ATI driver developer, vad som nu menas med det.

edit: hittade mer ifrån en amd-address

"That feature is rather important for graphics hardware, because the PCI
BARs are usually limited to 256MB while on modern cards you can easily
find 4GB or more VRAM. The end result is that only a fraction of that
VRAM is CPU accessible, causing a whole bunch of workarounds in the
driver stack for that hardware."

https://patchwork.kernel.org/project/linux-pci/patch/5662C61F...

Mina tankegångar är väl ungefär att om det finns ett legitimt tekniskt skäl för det hela så är det ju slutdiskuterat liksom, men om det skulle kunna fungera med vilken styrkrets och processor som helst, och det hela är ett affärstekniskt beslut så blir det flera nivåer knepigare.

I det fallet hoppas väl AMD att man som konsument vill åt den extra prestandan, så man köper vad som krävs, men i verkligheten så resonerar ju snarare kunderna så att "Jag har inte hårdvaran som behövs, så jag kan inte dra nytta av det här, då kan jag lika gärna välja ett Nvidia-kort.

Samma är det ju med Intel's artificiella nedlåsning om "2 generationer per moderkort, punkt" där hoppas de såklart att folk då ska köpa nytt moderkort så att de får kränga fler styrkretsar, men i verkligheten tänker konsumenten att "eftersom jag ändå måste köpa nytt moderkort så kan jag lika gärna titta på vad AMD" har att erbjuda, och Intel går då miste om minst ett processorköp om konsumenten istället väljer AMD, så sådanna här försök till inlåsning lönar sig inte.

Visst finns det folk som prompt skall ha ett visst märke och då fogar sig till det tillverkaren låtsas kräva, men jag tror inte den typiska konsumenten är såpass märkeslojala att taktiken lönar sig i det långa loppet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Antar att du menar Nvidia's GPUDirect Storage

Nu har ni blandat ihop olika tekniker, Nvidia's GPUDirect Storage är samma som MS DirectStorage vilket även AMD stödjer.

MS DirectStorage är en teknik som nyttjar DMA för överföring mellan M.2 SSD och grafikkortet, när överföringen är initierad så är inte CPU'n inblandad.

Det AMD pratar om nu är att gå förbi en adresserings begränsning i PCI-e och då mellan GPU och CPU.
Ett liknande exempel kan tas från PC'ns barndom där PC-XT hade 20-adress bitar (adresserade 1 MB), när PC-AT kom så ökades antalet adress bitar till 24-bitar (16 MB). Inte samma men kan kanske ge en förståelse gällande 256 MB begränsningen.

Spontant så känns det som att den utökade adresseringen har något att göra med Infinit Fabric, då IF och PCI-e har en snarlik uppbyggnad.
Samma då med att det endast fungerar på Ryzen 5000 och Radeon 6000 då båda har senaste generationen IF.
På ett 400 moderkort så faller dom då tillbaka till en äldre generation (PCI-E 3.0) och funktionen är då inte existerande.

Skrivet av _Merc_:

helt olika saker. Nej, om något så kommer nvidis direct storage vara en roadblock för deras ynka vram.

Topp, då vet jag

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Tveksam till det. Och även om de testar med det igång så måste de även testa med allt sådant avslaget för att få någon form av grund för sina resultat. Annars blir det inte seriöst.

Tror helt ärligt att de bytte för att även Nvidia stödjer PCIe 4.0 med RTX 3000-serien. Jag tycker inte det var rätt att byta då Intel i alla fall fram till nästa vecka har snabbast CPU:er för spel, men resultaten verkar stämma väl med resten av testsajterna även om de använt en undermålig spel-CPU.

Nu var du väl lite hård, nog för att intel cpuerna är bättre i spel men att gå så långt som att kalla AMD 3xxx serien som unermålig är väl att ta i lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

... borde fungera med 3000-seriens CPU:er också då IO-die är samma som i 5000-serien?

Är I/O verkligen identiska?
Med tanke på skillnaderna i CCX borde det väl även krävas någon skillnad i utformningen av kommunikationen mellan I/O och CCX. Då är steget inte långt till att även peta in en än så länge outnyttjad skillnad i den utåtriktade delen av I/O.

Sedan uppkommer frågan när SAM-tekniken utvecklats så långt att man bestämt hårdvarukraven för kommunikationen.
Fanns den när arkitekturen för 400-serien chipset utvecklades (2016-17)? Med största sannolikhet inte!
Fanns den ett år senare, när X570 och B550 utvecklades? Mer sannolikt, så om där krävs några extra ledare eller funktioner i chipset/moderkort kan det bara finnas i de senaste.
Även om det ur moderkortssynpunkt bara (mest) är en mjukvarufråga kan man misstänka att det kräver mer minne för BIOS än de 8 MB som är (var) norm för 300- och 400-serien av chipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mina tankegångar är väl ungefär att om det finns ett legitimt tekniskt skäl för det hela så är det ju slutdiskuterat liksom, men om det skulle kunna fungera med vilken styrkrets och processor som helst, och det hela är ett affärstekniskt beslut så blir det flera nivåer knepigare.

I det fallet hoppas väl AMD att man som konsument vill åt den extra prestandan, så man köper vad som krävs, men i verkligheten så resonerar ju snarare kunderna så att "Jag har inte hårdvaran som behövs, så jag kan inte dra nytta av det här, då kan jag lika gärna välja ett Nvidia-kort.

Samma är det ju med Intel's artificiella nedlåsning om "2 generationer per moderkort, punkt" där hoppas de såklart att folk då ska köpa nytt moderkort så att de får kränga fler styrkretsar, men i verkligheten tänker konsumenten att "eftersom jag ändå måste köpa nytt moderkort så kan jag lika gärna titta på vad AMD" har att erbjuda, och Intel går då miste om minst ett processorköp om konsumenten istället väljer AMD, så sådanna här försök till inlåsning lönar sig inte.

Visst finns det folk som prompt skall ha ett visst märke och då fogar sig till det tillverkaren låtsas kräva, men jag tror inte den typiska konsumenten är såpass märkeslojala att taktiken lönar sig i det långa loppet.

Den logiken går ju applicera betydligt bredare, egentligen på allt som är nedlåst i mjukvara:

* Varför är Quadro-funktioner nedlåsta på Geforce-korten?
* Varför kostar Autopilot till Tesla ~70 000kr när all hårdvara och mjukvara redan finns i bilen?
* Varför är saker nedlåsta i Win 10 Home jämfört med Professional?
...

Utveckling kostar pengar och behöver finansieras, det är inget konstigt. Det finns begränsat med resurser och företag behöver prioritera; givetvis prioriterar man sin senaste teknik när det gäller ny funktionalitet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Ofantligt många negativa åsikter om att man låser sig till AMD pga CPU, gpu och moderkort.

Personligen ser jag bara positiva saker, de fortsätter med AM4, du får en boost om man väljer helhetslösningen med AMD, de har PS5/X-Box som spelmarknad och de spelen kommer komma till och med rdna2 utvecklingen. Det är fortfarande billigare än Intel/nVidia och de utvecklar mer mjukvara för att implementera så användaren faktiskt får en extra skjuts prestanda för att nämna några saker.
Angående mjukvaran/drivrutinerna så det som var då är historia, nVidia hade problem med nya seriens drivrutiner med om jag inte läste fel men inte uppstår det ett ståhej och rabalder kring detta eller de andra släppen med dåliga drivrutiner heller för den delen.

Detta är inte nytt, biltillverkare, mobiltelefoner, handverktyg har kört samma spår sålänge jag kan minnas och du är givetvis inte låst till någonting, sitter du på en g-sync skärm så finns det fortfarande alternativ, sälj/byt/köp ny, det är ingen som tvingar någon till att göra ett val åt det ena eller andra hållet, fri vilja existerar, sen att det är surt med nyinköpt g-s skärm kan jag förstå men oavsett, ej låst till någonting.

Att kombinera GPU/CPU/MoBo blir det ”nya”, komplett, INET, Webhallen, Mediamrkt, Elgiganten osv kommer sälja detta som smör till barn vars föräldrar inte har så bra koll, det förutspår jag.

Datorer är en dyr hobby men kan vara riktigt billig med, har man inte råd att betala för det man vill ha ska man heller inte gnälla nu när AMD faktiskt levererar och med detta ”nya” kommer ju med största sannolikhet få se mer revolutionerande möjligheter som kommer gynna prestandan.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Den logiken går ju applicera betydligt bredare, egentligen på allt som är nedlåst i mjukvara:

* Varför är Quadro-funktioner nedlåsta på Geforce-korten?
* Varför kostar Autopilot till Tesla ~70 000kr när all hårdvara och mjukvara redan finns i bilen?
* Varför är saker nedlåsta i Win 10 Home jämfört med Professional?
...

Utveckling kostar pengar och behöver finansieras, det är inget konstigt. Det finns begränsat med resurser och företag behöver prioritera; givetvis prioriterar man sin senaste teknik när det gäller ny funktionalitet.

Jag tycker inte riktigt dina exempel är applicerbara här. Att Quadro-korten kostar fan har ju mer att göra med validering för drivrutinerna snarare än hårdvaru och utvecklingskostnad. Och jag ser inte att AMD låter oss med 400-chipset "låsa upp" funktionen mot en kostnad.

Det är klart att utveckling kostar pengar. Därför känns det extra kontraproduktivt att då ta till grepp där det troliga scenariot istället är att man går miste om intäkter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mina tankegångar är väl ungefär att om det finns ett legitimt tekniskt skäl för det hela så är det ju slutdiskuterat liksom, men om det skulle kunna fungera med vilken styrkrets och processor som helst, och det hela är ett affärstekniskt beslut så blir det flera nivåer knepigare.

I det fallet hoppas väl AMD att man som konsument vill åt den extra prestandan, så man köper vad som krävs, men i verkligheten så resonerar ju snarare kunderna så att "Jag har inte hårdvaran som behövs, så jag kan inte dra nytta av det här, då kan jag lika gärna välja ett Nvidia-kort.

Samma är det ju med Intel's artificiella nedlåsning om "2 generationer per moderkort, punkt" där hoppas de såklart att folk då ska köpa nytt moderkort så att de får kränga fler styrkretsar, men i verkligheten tänker konsumenten att "eftersom jag ändå måste köpa nytt moderkort så kan jag lika gärna titta på vad AMD" har att erbjuda, och Intel går då miste om minst ett processorköp om konsumenten istället väljer AMD, så sådanna här försök till inlåsning lönar sig inte.

Visst finns det folk som prompt skall ha ett visst märke och då fogar sig till det tillverkaren låtsas kräva, men jag tror inte den typiska konsumenten är såpass märkeslojala att taktiken lönar sig i det långa loppet.

Visst kan det finnas affärstekniska intressen bakom. Men jag skulle nästan se det som mer troligt att de skulle velat påvisa att du får bättre prestanda med flera generationer Ryzen om de kunde, möjligen att man "behövde" ett 500-seriens moderkort. Hade ju varit mycket bättre PR och man hade "givit" folk med 3000-seriens Ryzen något, även om de fick köpa nytt moderkort för att dra nytta av allt.

Så spontant känns det som att de är begränsade av någon faktisk begränsning. Någon nyhet som det lagt in i deras nya CPU:er eller någon annan tekniskt begränsning som inte gör det stabilt på andra systemlösningar.

Men, vi kommer nog få veta strax. Sådant här brukar komma fram förr eller senare

Skrivet av Izenoz:

Ofantligt många negativa åsikter om att man låser sig till AMD pga CPU, gpu och moderkort.

Personligen ser jag bara positiva saker, de fortsätter med AM4, du får en boost om man väljer helhetslösningen med AMD, de har PS5/X-Box som spelmarknad och de spelen kommer komma till och med rdna2 utvecklingen. Det är fortfarande billigare än Intel/nVidia och de utvecklar mer mjukvara för att implementera så användaren faktiskt får en extra skjuts prestanda för att nämna några saker.
Angående mjukvaran/drivrutinerna så det som var då är historia, nVidia hade problem med nya seriens drivrutiner med om jag inte läste fel men inte uppstår det ett ståhej och rabalder kring detta eller de andra släppen med dåliga drivrutiner heller för den delen.

Detta är inte nytt, biltillverkare, mobiltelefoner, handverktyg har kört samma spår sålänge jag kan minnas och du är givetvis inte låst till någonting, sitter du på en g-sync skärm så finns det fortfarande alternativ, sälj/byt/köp ny, det är ingen som tvingar någon till att göra ett val åt det ena eller andra hållet, fri vilja existerar, sen att det är surt med nyinköpt g-s skärm kan jag förstå men oavsett, ej låst till någonting.

Att kombinera GPU/CPU/MoBo blir det ”nya”, komplett, INET, Webhallen, Mediamrkt, Elgiganten osv kommer sälja detta som smör till barn vars föräldrar inte har så bra koll, det förutspår jag.

Datorer är en dyr hobby men kan vara riktigt billig med, har man inte råd att betala för det man vill ha ska man heller inte gnälla nu när AMD faktiskt levererar och med detta ”nya” kommer ju med största sannolikhet få se mer revolutionerande möjligheter som kommer gynna prestandan.

Tilläggas kan ju att Nvidia med sitt nForce chipset också pratade om optimerad prestanda med sina grafikkort back in the day. Men de hade ju inte en helt ny slot för grafikkorten som var begränsad till deras egna kort. Så de som hade andra kort kunde fortfarande köra och få ut den prestanda man kunde förvänta sig från de korten. Så anser inte detta är att låsa in sig.
Gsync kan man argumentera är att låsa in sig då funktionen där är låst och inte fungerar med andra kort.
Men om du tar freesync som fungerar på alla tillverkares kort men någon tillverkare släppte ett kort där de optimerat latency till skärmen så är det ju inte att låsa in någon. Det är bara att man kan få lite "extra" om man vill genom att köpa just det kortet.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Visst kan det finnas affärstekniska intressen bakom. Men jag skulle nästan se det som mer troligt att de skulle velat påvisa att du får bättre prestanda med flera generationer Ryzen om de kunde, möjligen att man "behövde" ett 500-seriens moderkort. Hade ju varit mycket bättre PR och man hade "givit" folk med 3000-seriens Ryzen något, även om de fick köpa nytt moderkort för att dra nytta av allt.

Så spontant känns det som att de är begränsade av någon faktisk begränsning. Någon nyhet som det lagt in i deras nya CPU:er eller någon annan tekniskt begränsning som inte gör det stabilt på andra systemlösningar.

Men, vi kommer nog få veta strax. Sådant här brukar komma fram förr eller senare

Ja, om det faktiskt rör sig om verkliga tekniska hinder så är det som det är. Då är jag inte det minsta upprörd.

Men om det visar sig att det här är resultatet av ett gäng konstymnissar som suttit med "paketeringen" och "erbjudandet" och bestämt att det skall se ut såhär "för att kortsiktig vinst såklart är viktigare än långsiktig kundvård", ja då känner jag att jag lika gärna kan välja Nvidia till mitt nästa kort. Är de bättre? Nej knappsst, men är de sämre? Nej. Om både Nvidia och AMD skall ägna sig åt svinerier så spelar det ingen roll vem man väljer. Det är så jag menar.

Känns som att AMD har varit "The good guy" i några år nu, men sedan började de tappa det när de låste ner PCI-E 4.0 till 500-serien, och sedan försökte de dra en rejäl fuling med att 5000-serien skulle bli exklusiv för 500-seriens styrkretsar, men ändrade sig efter att kunderna klagat. Om de nu än en gång ska doppa tårna i "corporate bullshit"-soppan så vet jag inte hur mycket mer jag tål med. Men får ju som sagt se om det är en äkta eller artificiell spärr först. Är det det senare tänker i alla fall inte jag vara tyst, utan jag kommer vara med och välta internet, precis som jag var när de tänkte låsa ute 400-serien från 5000-processorerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Hahaha 37 dBA vid load... aa tjena, mätte de ute från trapphuset då eller?

Vi vet inte hur mycket load

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

AMD prodcuerar väl inga egna kort?

Nej det var länge sedan AMD producerade egna grafikkort direkt till konsument, vill minnas att det var så långt tillbaka som ATI tiden, alltså före AMD köpte ATI.
Däremot så designar de egna kort tillsammans med någon av sina samarbetspartners, vanligen Sapphire. Så skulle gissa att det är så i detta fallet också, AMD har designat kortet tillsammans med en samarbetspartner som sedan tillverkar kortet på AMDs beställning.

Permalänk
Medlem

Tror AMD kan låta alla ta del av teknologin om det blir lite pr-backslash såsom det blev med Zen3 endast för 5-serie moderkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det är nog en artificiell nedlåsning av någon sort misstänker jag. Kräver det PCIe 4.0 så är det också en artificiell nedlåsning då banorna från CPU är kapabla till 4.0 även på äldre bord beroende på vilken CPU som är installerad. AMD valde att låsa ner det i rädsla av att vissa äldre brädor kanske skulle ha undermåliga ledningsbanor, vilket är förståeligt. Ska bli intressant att se djupdykningar i det. Precis som Direct Storage borde ju PCI-generationer inte spela någon roll för funktionalitet, bara för bandbredd. Så det kanske inte ger 4-11% som på 500-seriens bord utan säg 0-5% på 400-serien. Oavsett en boost som de kanske gör sig själva en otjänst att inte aktivera på äldre styrkretsar, speciellt med tanke på att B550 och X470/B450 har minimala skillnader som styrkretsar och rent tekniskt inga skillnader alls sett till primära PCIe x16-kontakten grafikkortet sitter i bortsett från AMD:s nedlåsning av PCIe 4.0 på 400-serien.

Om det är en PCI-e 4.0 specifik funktion så är den troligen borta om man gär ner till PCI-e 3.0.

Då skulle det kräva en hybridfunktion där man 'kanske' måste växla mellan PCI-e 4.0 och PCI-e 3.0 (On the fly) vilket kanske bara ger problem och/eller ger negativ vinst pga. allt overhead att växla.

Skrivet av Novdid:

Sedan är ju frågan om det egentligen borde fungera med 3000-seriens CPU:er också då IO-die är samma som i 5000-serien?

Är det samma die mellan 3000 och 5000?

Skullr nog bli förvånad om det verkligen är samma.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det är en PCI-e 4.0 specifik funktion så är den troligen borta om man gär ner till PCI-e 3.0.

Då skulle det kräva en hybridfunktion där man 'kanske' måste växla mellan PCI-e 4.0 och PCI-e 3.0 (On the fly) vilket kanske bara ger problem och/eller ger negativ vinst pga. allt overhead att växla.

Är det samma die mellan 3000 och 5000?

Skullr nog bli förvånad om det verkligen är samma.

Kan vara samma i grunden men i så fall betydligt bättre bin då AMD själva sagt att sweet spot för minneshastighet ligger högre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

jag var super inne på ett 3080, nu är jag inte alls lika säker på att de blir så för min del, så nu väntar jag på tester korten emellan.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Intressant men borde väl fungera ungefär lika bra med nvidia korten & direct access när det väl släpps på windows också övrigt ogillar jag lösningar som låser en till en tillverkare.
nu börjar det med mer låsta lösningar på pc sidan också inte någon bra utveckling

Proprietära lösningar på grafiksidan får vi vänja oss vid om vi inte vill se att utvecklingen skall bromsa in, det är en helt annan sak om det sker med moderkort och processorer, om de kräver egen version av Windows. Det är ju inte så att det inte finns alternativ, vill du inte ha Amd's lösningar så finns ju Nvidia/Intel. Självklart skall de utnyttja sin styrka med att ha både CPU- & GPU-er i toppklass, kan de skapa en ännu bättre lösning genom att dessa samarbetar så är väl det kanon. Att de skulle skapa detta samarbete med konkurrenternas produkter är orimligt. Sen, det är ju inget krav att ha både Amd CPU & GPU, de fungerar ju enskilt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mina tankegångar är väl ungefär att om det finns ett legitimt tekniskt skäl för det hela så är det ju slutdiskuterat liksom, men om det skulle kunna fungera med vilken styrkrets och processor som helst, och det hela är ett affärstekniskt beslut så blir det flera nivåer knepigare.

I det fallet hoppas väl AMD att man som konsument vill åt den extra prestandan, så man köper vad som krävs, men i verkligheten så resonerar ju snarare kunderna så att "Jag har inte hårdvaran som behövs, så jag kan inte dra nytta av det här, då kan jag lika gärna välja ett Nvidia-kort.

Samma är det ju med Intel's artificiella nedlåsning om "2 generationer per moderkort, punkt" där hoppas de såklart att folk då ska köpa nytt moderkort så att de får kränga fler styrkretsar, men i verkligheten tänker konsumenten att "eftersom jag ändå måste köpa nytt moderkort så kan jag lika gärna titta på vad AMD" har att erbjuda, och Intel går då miste om minst ett processorköp om konsumenten istället väljer AMD, så sådanna här försök till inlåsning lönar sig inte.

Visst finns det folk som prompt skall ha ett visst märke och då fogar sig till det tillverkaren låtsas kräva, men jag tror inte den typiska konsumenten är såpass märkeslojala att taktiken lönar sig i det långa loppet.

Det kan ju vara lite som med stöd för Ryzenprocessorer har varit på äldre kort osv- rykten hit och dit och sedan nämner de att jo, det kommer finnas stöd på äldre hårdvara senare. Kan vara så att AMD garanterar på 500-serien med 5000-cpus enbart men ger tillåtelse att implementera på äldre för moderkortstillverkare som är intresserade. Dock isåfall är det ett minus i min bok för AMD's PR, men vore inte första gången.

Med Intels styrkretsar och kompatibilitet så undrar jag om det ens finns något så sammanhängande resonemang i bakgrunden- det känns helt obefogat hela saken, särskilt när det till exempel finns moddade bios ute här och var som låser upp mer kompatibilitet osv. Känns nästan som ett sådant där beslut som bara fattats av någon som inte bryr sig riktigt och som sedan ingen ändrat på då det tekniskt sett betyder mer arbete och inte fanns något gott skäl då det inte varit stor konkurrens på marknaden.

Jag tror inte heller att de flesta konsumenter är så märkeslojala, och jag tror att andelen entusiaster som är det är väldigt över-representerade på sådana här forum och att de flesta som bygger sina egna datorer är villiga att ta vilket märke som än erbjuder det de vill ha för tillfället.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det kan ju vara lite som med stöd för Ryzenprocessorer har varit på äldre kort osv- rykten hit och dit och sedan nämner de att jo, det kommer finnas stöd på äldre hårdvara senare. Kan vara så att AMD garanterar på 500-serien med 5000-cpus enbart men ger tillåtelse att implementera på äldre för moderkortstillverkare som är intresserade. Dock isåfall är det ett minus i min bok för AMD's PR, men vore inte första gången.

Med Intels styrkretsar och kompatibilitet så undrar jag om det ens finns något så sammanhängande resonemang i bakgrunden- det känns helt obefogat hela saken, särskilt när det till exempel finns moddade bios ute här och var som låser upp mer kompatibilitet osv. Känns nästan som ett sådant där beslut som bara fattats av någon som inte bryr sig riktigt och som sedan ingen ändrat på då det tekniskt sett betyder mer arbete och inte fanns något gott skäl då det inte varit stor konkurrens på marknaden.

Jag tror inte heller att de flesta konsumenter är så märkeslojala, och jag tror att andelen entusiaster som är det är väldigt över-representerade på sådana här forum och att de flesta som bygger sina egna datorer är villiga att ta vilket märke som än erbjuder det de vill ha för tillfället.

Om det är ett "kostymnisse-beslut" som de backar ifrån efter påtryckningar så är det bra nog tycker jag. Vi konsumenter måste visa att det är vi som har pengarna de vill åt och är vi inte nöjda, ja då blir det inget. Grundtanken kan inte vara att vi ska vara glada vad än de hittar på. Då leder det till att vi får betala mer och mer för mindre och mindre, vilket är en situation jag inte vill ha i något segment.

Sen kan det ju vara så att de känner att de måste ge de med B550 och X570 ett köttben, då det "enda" de fick från början var PCI-E 4.0, men att hela kundbasen skall bli lidande för att de har skitit i det blå skåpet känns inte rimligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

Om det gör så mkt som 5-11 %, förstår jag plötsligt varför siter som hardware unboxed nyligen valt att byta till Ryzen för speltestbädd. De vill att Radeon 6xxx ska prestera så bra som möjligt när den kommer och de fick säkert förhandsinfo om detta från AMD.

Haha, det har jag verkligen svårt att tro på... De bytte ju till Ryzen för länge sen. Detta är ju dessutom något som enligt AMD enbart funkar på Zen 3 och inte Zen 2 som Hardware Unboxed och andra kör med idag. Utöver det har jag väldigt svårt att tro att AMD skulle nämna något om sånt långt i förväg till hårdvarutestare. Sen är det är ju ingen hemlig teknik, de pratar ju öppet om det.

Foliehatt mycket?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Nu var du väl lite hård, nog för att intel cpuerna är bättre i spel men att gå så långt som att kalla AMD 3xxx serien som unermålig är väl att ta i lite

Ordvalet var inte helt lyckat, jag håller med. Jag har ju helt migrerat över till AMD:s plattformar här hemma så undermåligt anser jag det uppenbarligen inte vara. Något "sämre i vissa spelscenarion" hade väl passat bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Jag vill ha all extra prestanda som är möjlig att få, men principiellt är jag starkt emot att man nu "måste" ha en plattform från AMD om man vill ha maximal prestanda från framtida AMD-grafikkort.

Se det som bonus där AMD ger oss lite extra när de kan med nya tekniker. Visst kan man gnälla på att man får mer prestanda med nya tekniker men de flesta ser det som nått positivt... och kallar det utveckling.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730