AMD förklarar Smart Access Memory och kylardesign i Radeon RX 6000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det är en PCI-e 4.0 specifik funktion så är den troligen borta om man gär ner till PCI-e 3.0.

Då skulle det kräva en hybridfunktion där man 'kanske' måste växla mellan PCI-e 4.0 och PCI-e 3.0 (On the fly) vilket kanske bara ger problem och/eller ger negativ vinst pga. allt overhead att växla.

Är det samma die mellan 3000 och 5000?

Skullr nog bli förvånad om det verkligen är samma.

Det finns väl inga specifika funktioner på det sättet sett till PCIe 4.0? Någon mer kunnig kanske kan bidra med lite insikter kanske?

IO-die ska vara identisk rent funktionellt med den som finns i 3000-serien. Möjligtvis vissa förbättringar i kislet för högre frekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

I det fallet hoppas väl AMD att man som konsument vill åt den extra prestandan, så man köper vad som krävs, men i verkligheten så resonerar ju snarare kunderna så att "Jag har inte hårdvaran som behövs, så jag kan inte dra nytta av det här, då kan jag lika gärna välja ett Nvidia-kort.

Så resonerar jag i detta fall. Det som ger mig mest för pengarna blir det nu. Får jag inte denna funktion så betyder det en mindre skillnad mellan 6800XT och RTX 3080. Jag tar det som passar mina behov, helt neutral i om det är ett AMD eller Nvidia-kort i lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Så resonerar jag i detta fall. Det som ger mig mest för pengarna blir det nu. Får jag inte denna funktion så betyder det en mindre skillnad mellan 6800XT och RTX 3080. Jag tar det som passar mina behov, helt neutral i om det är ett AMD eller Nvidia-kort i lådan.

Ja du ser. Hade AMD istället gjort det processor/chipset-neutralt så hade du kanske istället tänkt att den här boosten är en fördel jämfört med ett Nvidia kort, så enligt mig så skjuter de sig själva i foten rejält (om det nu är en kostymnisselåsning vill säga)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja du ser. Hade AMD istället gjort det processor/chipset-neutralt så hade du kanske istället tänkt att den här boosten är en fördel jämfört med ett Nvidia kort, så enligt mig så skjuter de sig själva i foten rejält (om det nu är en kostymnisselåsning vill säga)

Jag är helt och hållet med dig här. AMD hade nog till och med tjänat på att aktivera det på Intels plattformar. Om det nu är möjligt vill säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är helt och hållet med dig här. AMD hade nog till och med tjänat på att aktivera det på Intels plattformar. Om det nu är möjligt vill säga.

Undrar om det är så enkelt- låter som något som måste göras på drivrutinsnivå eller bios nivå, alternativt ge Intel tillgång till resurser för att själv implentera det. Man kan argumentera att det är värt det för att få de kunderna som av någon anledning inte vill/kan köpa både gpu/cpu från AMD men har svårt att see att en kostnadsanalys på att:

1. Implementera något man i princip redan har i enbart sina två nyaste releaser eller
2. Även jobba för att implementera det åt sin största konkurrent

skulle väga till favör för alternativ 2.

Om kaby Lake g är något att gå efter så skulle jag inte lita på samarbeta mellan dem vad gäller drivers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Undrar om det är så enkelt- låter som något som måste göras på drivrutinsnivå eller bios nivå, alternativt ge Intel tillgång till resurser för att själv implentera det. Man kan argumentera att det är värt det för att få de kunderna som av någon anledning inte vill/kan köpa både gpu/cpu från AMD men har svårt att see att en kostnadsanalys på att:

1. Implementera något man i princip redan har i enbart sina två nyaste releaser eller
2. Även jobba för att implementera det åt sin största konkurrent

skulle väga till favör för alternativ 2.

Om kaby Lake g är något att gå efter så skulle jag inte lita på samarbeta mellan dem vad gäller drivers.

Det var en hypotetisk tanke. Om det hade gått att aktivera på Intels plattformar.

Varje fördel gentemot Nvidias produkter bör väl vara en positiv grej för att kränga grafikkort no?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tror AMD kan låta alla ta del av teknologin om det blir lite pr-backslash såsom det blev med Zen3 endast för 5-serie moderkort.

Inte om orsaken är hårdvarumässig (vilket jag tror). Då kan ju AMD bokstavligen inte göra något.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det var en hypotetisk tanke. Om det hade gått att aktivera på Intels plattformar.

Varje fördel gentemot Nvidias produkter bör väl vara en positiv grej för att kränga grafikkort no?

Beror väl på om det verkligen är en fördel- om det blir hyped och genererar diskussion och kontrovers och sedan visar sig vara i princip ingenting så blir det mer en pinsam bit historia i stil med HBCC, som i rättvisans namn hade mindre hype men som AMD ändå påstod skulle ge "upp till" 50% bättre fps i vissa scenarion eller något. Vilket aldrig kunde visas. Bästa jag sett sagt om HBCC var att det inte fanns någon riktig anledning att slå av det då det i princip inte gör någon skillnad, typ.

Men ja, kanske en fördel för att kränga kort. Får se om det är en fördel i verkligheten eller bara i marknadslfringsvärlden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag är helt och hållet med dig här. AMD hade nog till och med tjänat på att aktivera det på Intels plattformar. Om det nu är möjligt vill säga.

Kan ju vara så att chipset, processor och GPU samverkar på något sätt så Intel-stöd kan bli svårt, men det enda som skiljer 500-chipset från tidigare generationer är ju just "gatanterat" stöd för PCI-E 4.0, så i sådant fall har de ingen ursäkt att slopa stödet även på egna plattformar. Det vore hål i huvudet. Om det är artificiellt det vill säga.

Särskilt som det finns en avsrsion mot X570 pga fläkten och priset, och att "köpa ner sig" till B550 med allt vad det medför har jag svårt att se att någon som sitter på X370 och X470 vill göra. Men ja än sålänge är ju anledningen höljd i dunkel så vi får väl se vad som egentligen ligger bakom beslutet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vill veta vad det är som gör att tidigare processorer och styrkretsar inte kan nyttja tekniken. Är det en legitim teknisk anledning? Fine. Men är det en artificiell nedlåsning? Bu. Inget som får mig att köpa ett 500-series moderkort i alla fall.

Har du inte fått tillräckligt med "godis" från AMD, nej här ska gnällas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kan vara samma i grunden men i så fall betydligt bättre bin då AMD själva sagt att sweet spot för minneshastighet ligger högre.

Kanske. Men antagligen en kombination av bättre tillverkningsteknik och design.

Ser ingen orsak att AMD inte skulle förbättra sin design av IO-die med tanke på latenser och hastighet, speciellt då det i praktiken då bör påverkar ZEN 3 prestandan positivt.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Beror väl på om det verkligen är en fördel- om det blir hyped och genererar diskussion och kontrovers och sedan visar sig vara i princip ingenting så blir det mer en pinsam bit historia i stil med HBCC, som i rättvisans namn hade mindre hype men som AMD ändå påstod skulle ge "upp till" 50% bättre fps i vissa scenarion eller något. Vilket aldrig kunde visas. Bästa jag sett sagt om HBCC var att det inte fanns någon riktig anledning att slå av det då det i princip inte gör någon skillnad, typ.

Men ja, kanske en fördel för att kränga kort. Får se om det är en fördel i verkligheten eller bara i marknadslfringsvärlden.

Ja, vi får invänta tester och djupdykningar i ämnet. Blir spännande att se. Överhuvudtaget så är det mycket som är spännande nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har du inte fått tillräckligt med "godis" från AMD, nej här ska gnällas

Vad då "tillräckligt"? Ska man hylla ett företag i all evighet för att de gjort något bra någon gång? Nej fy för fan säger jag. Företag skall konstant hållas på sträckbänken och samma sekund som de beslutar att försöka skinna sina kunder på artificiell väg, ja samma sekund så kommer jag att klaga. Visst, de har ingen "skyldighet" att göra ditten eller datten. Men jag som kund har heller ingen skyldighet att ge dem mina pengar om jag tycker att de gör fel.

Och kom ihåg att det var "gnäll" som gjorde att vi med B450/X470 får stöd för 5000-serien. Om vi bara hade suttit tysta och tagit den i tvåan som dumma får som sjunger korporativismens lov, ja då hade vi snällt fått köpa nytt moderkort om vi vill ha 5000-seriens processorer. Vi hade gjort oss själva en rejäl björntjänst om vi inte "gnällt", så nej du. Jag kommer fortsätta "gnälla", nu, och så länge jag lever, när jag upplever att jag som konsument riskerar att bli trampad på av ett företag, så det så!

Skrivet av Bengt-Arne:

Kanske. Men antagligen en kombination av bättre tillverkningsteknik och design.

Ser ingen orsak att AMD inte skulle förbättra sin design av IO-die med tanke på latenser och hastighet, speciellt då det i praktiken då bör påverkar ZEN 3 prestandan positivt.

Det beror väl på vad som ryms i begreppet "design", men vad jag kunnat läsa mig till är enda skillnaden att man kommer kunna köra högre IF/IMC/UMC, med normal variation ala kuselotteriet. Min 3900X klarar t. ex IF på 1900Mhz utan problem men de flesta verkar bara orka runt 1800, och på samma sätt blir det med den nya, fast IF 2000 kommer vara normen, snarare än IF 1800. https://www.sweclockers.com/nyhet/30610-amd-ryzen-5000-proces...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad då "tillräckligt"? Ska man hylla ett företag i all evighet för att de gjort något bra någon gång? Nej fy för fan säger jag. Företag skall konstant hållas på sträckbänken och samma sekund som de beslutar att försöka skinna sina kunder på artificiell väg, ja samma sekund så kommer jag att klaga. Visst, de har ingen "skyldighet" att göra ditten eller datten. Men jag som kund har heller ingen skyldighet att ge dem mina pengar om jag tycker att de gör fel.

Och kom ihåg att det var "gnäll" som gjorde att vi med B450/X470 får stöd för 5000-serien. Om vi bara hade suttit tysta och tagit den i tvåan som dumma får som sjunger korporativismens lov, ja då hade vi snällt fått köpa nytt moderkort om vi vill ha 5000-seriens processorer. Vi hade gjort oss själva en rejäl björntjänst om vi inte "gnällt", så nej du. Jag kommer fortsätta "gnälla", nu, och så länge jag lever, när jag upplever att jag som konsument riskerar att bli trampad på av ett företag, så det så!

Det beror väl på vad som ryms i begreppet "design", men vad jag kunnat läsa mig till är enda skillnaden att man kommer kunna köra högre IF/IMC/UMC, med normal variation ala kuselotteriet. Min 3900X klarar t. ex IF på 1900Mhz utan problem men de flesta verkar bara orka runt 1800, och på samma sätt blir det med den nya, fast IF 2000 kommer vara normen, snarare än IF 1800. https://www.sweclockers.com/nyhet/30610-amd-ryzen-5000-proces...

Hur vet du att dom gör fel, det är väl bara ett hittepå från din sida att dom i detta fallet att dom vill skinna sina kunder, det är såna påståenden som stör mig, sånt som du vet nada om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Högljudda? 37db vid load är väl inte mycket?

Troligen med Radeon Chill aktiverat eller något sånt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Högljudda? 37db vid load är väl inte mycket?

På vilket avstånd undrar jag då? Att bara ange en dB siffra utan någon mer information betyder ingenting.

Permalänk
Medlem

Om man nu ska skryta över strömkontakter borde man väl göra något nytt i alla fall?

Tycker folket verkligen att kontakterna och sladdarna är så snygga att man vill ha dom så synliga det går? Varför sätter man inte kontakterna på andra sidan (på moderkort-sidan) där kortet överhänger moderkortet mot insidan på chassit? Det måste vara en bättre plats vad jag kan se. Anslut kablarna, sätt kortet på plats, inga fula kablar eller kontakter synliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

På vilket avstånd undrar jag då? Att bara ange en dB siffra utan någon mer information betyder ingenting.

Standard brukar vara från 1m. Men vem vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Hur vet du att dom gör fel, det är väl bara ett hittepå från din sida att dom i detta fallet att dom vill skinna sina kunder, det är såna påståenden som stör mig, sånt som du vet nada om

Jag har vad jag kan se skrivit typ "om det visar sig vara en artificiell nedlåsning" i i princip varenda inlägg. Jag har varit nästan övertydlig med att om det är en verklig teknisk begränsning så finns inget att klaga på. Tycker du jag har varit otydlig här vill jag gärna veta hur du anser att jag bör ha formulerat mig annorlunda för att det skall framgå bättre.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det finns väl inga specifika funktioner på det sättet sett till PCIe 4.0? Någon mer kunnig kanske kan bidra med lite insikter kanske?

IO-die ska vara identisk rent funktionellt med den som finns i 3000-serien. Möjligtvis vissa förbättringar i kislet för högre frekvenser.

Specifikationen finns på PCI-SIG men kräver medlems loggin för att man ska få access.

Det som är intressant för att få klarhet är:

  • PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0 (Change Bar)

  • PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0

  • PCI Express Base Specification Revision 3.1a with Change Bar

  • PCI Express Base Specification Revision 3.1a

Wikipedia säger inte mycket mer än bashastigheter och typ av felkorrektion, samma för dom skribenter som fått för sig att skriva om PCI-e. Har dom verkligen Wikipedia som en mall? Och sen rundar av siffrorna, skrämmande....

Oavsett så hittade jag PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0 på:
https://www.scribd.com/document/397443641/PCIe-Gen-4-Spec#dow...

Den är på 1296 sidor, så antagandet att det inte skulle vara några specifika funktioner i PCI-e 4.0 med take på att hastigheten nära på fördubblas mellan generationer utan en dubbling av klocka. Känns nog aningen naivt oavsett...

Hur som, i länken ovan kan revisioner, addenum, och spec. utläsas.
Be my guest

Tänker inte själv läsa igenom den, mest för att jag vet grundläggande förändringar.
Av det skulle jag inte få för mig att förenklat säga "Det finns väl inga specifika funktioner på det sättet sett till PCIe 4.0?", det vore likvärdigt med att skjuta sig själv i foten. AJ!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Standard brukar vara från 1m. Men vem vet.

Möjligt, men varierar ju friskt. Swec mäter tex på "ca 15cm avstånd" så man kan aldrig bara ta en ljudtryckssiffra utan mer information.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker inte riktigt dina exempel är applicerbara här. Att Quadro-korten kostar fan har ju mer att göra med validering för drivrutinerna snarare än hårdvaru och utvecklingskostnad. Och jag ser inte att AMD låter oss med 400-chipset "låsa upp" funktionen mot en kostnad.

Vad är det som inte är applicerbart?

Du kan inte låsa upp ett Geforce, du får köpa ett Quadro-kort.
Du kan eventuellt inte "låsa upp" ett X400 utan får köpa ett X500.

Lik väl som det kostar pengar att köra utveckling, testning och validering för X400-serien. När nvidia validerat drivrutinerna så hade det ju fungerat på Geforce-korten också eftersom det är samma hårdvara...

Skrivet av Ozzed:

Det är klart att utveckling kostar pengar. Därför känns det extra kontraproduktivt att då ta till grepp där det troliga scenariot istället är att man går miste om intäkter.

Förklara gärna hur du tänker, för jag hänger inte med. Man har ju sannolikt räknat att det kostar mer att utveckla, testa och validera funktionen på X400-serien (om det är tekniskt möjligt att implementera detta där) än vad man vinner kunder där SAM tippar vågskålen i AMD's favör.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte om orsaken är hårdvarumässig (vilket jag tror). Då kan ju AMD bokstavligen inte göra något.

Det enda lustiga är ju då att teknologin som tidigare länkats, redan verkar användas i linux, och det var AMD som implementerade den där.
Och nyligen har tydligen Windows fått stöd för detta, och helt plötsligt dyker det upp i AMDs presskonferans som något som kräver B550 och X570 moderkort samt 5k-serie ryzen och 6800 grafikkort.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Specifikationen finns på PCI-SIG men kräver medlems loggin för att man ska få access.

Det som är intressant för att få klarhet är:

  • PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0 (Change Bar)

  • PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0

  • PCI Express Base Specification Revision 3.1a with Change Bar

  • PCI Express Base Specification Revision 3.1a

Wikipedia säger inte mycket mer än bashastigheter och typ av felkorrektion, samma för dom skribenter som fått för sig att skriva om PCI-e. Har dom verkligen Wikipedia som en mall? Och sen rundar av siffrorna, skrämmande....

Oavsett så hittade jag PCI Express® Base Specification Revision 4.0, Version 1.0 på:
https://www.scribd.com/document/397443641/PCIe-Gen-4-Spec#dow...

Den är på 1296 sidor, så antagandet att det inte skulle vara några specifika funktioner i PCI-e 4.0 med take på att hastigheten nära på fördubblas mellan generationer utan en dubbling av klocka. Känns nog aningen naivt oavsett...

Hur som, i länken ovan kan revisioner, addenum, och spec. utläsas.
Be my guest

Tänker inte själv läsa igenom den, mest för att jag vet grundläggande förändringar.
Av det skulle jag inte få för mig att förenklat säga "Det finns väl inga specifika funktioner på det sättet sett till PCIe 4.0?", det vore likvärdigt med att skjuta sig själv i foten. AJ!

Du tolkar in lite väl mycket i vad jag skrev där. Just i detta case menar jag, i hur minnet på GPU adresseras. Sedan bad jag någon kunnig som kanske ville dela med sig varvid du gräver frram ett dokument på över 1000 sidor som du inte vill läsa "för att du redan vet grundläggande förändringar". Tack för den insikten.

Edit: Så, kan man adressera på liknande sätt genom PCIe 3.0? Är det möjligt. Undrar en som inte jobbar med detta eller är kunnig nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Vad är det som inte är applicerbart?

Du kan inte låsa upp ett Geforce, du får köpa ett Quadro-kort.
Du kan eventuellt inte "låsa upp" ett X400 utan får köpa ett X500.

Lik väl som det kostar pengar att köra utveckling, testning och validering för X400-serien. När nvidia validerat drivrutinerna så hade det ju fungerat på Geforce-korten också eftersom det är samma hårdvara...

Förklara gärna hur du tänker, för jag hänger inte med. Man har ju sannolikt räknat att det kostar mer att utveckla, testa och validera funktionen på X400-serien (om det är tekniskt möjligt att implementera detta där) än vad man vinner kunder där SAM tippar vågskålen i AMD's favör.

Det har jag väl gjort, men kanske var en aning otydlig. (Och för tydlighetens skull så nämnet jag igen då att nedan endast gäller om det visar sig att det är ett skumrasklås och ingen verklig teknisk begränsning).

Man får väl anta att om AMD låser ner funktionen på skumraskvis, så gör de det därför att de räknar med att folk som idag inte har B550/X570 så gärna vill ha ett AMD-kort och den här funktionen att de kommer gå man ur huse och köpa ett, vilket säkert stämmer på en väldigt smal del av kundkretsen, men

De som inte har kompativel hårdvara och inte tänker skaffa det för att få tillgång till det som är låst, ja de kan lik så gott istället välja ett Nvidia-kort, medans det annars hade varit en bra tyngd i vågskålen att "Om jag köper ett AMD-kort, så får jag Smart Access Memory", men om man begränsar det till bara en del av kundkretsen så försvinner ju fördelen för alla som inte har 500-serien, och inte heller kan tänka sig att köpa ett sådant moderkort, och det är där jag menar att AMD i det läget aktivt tackar nej till inkomster de annars hade fått.

Och igen då, för att vara tydlig, så gäller ovan om det är en skurkbegränsning och inte en äkta teknisk begränsning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det har jag väl gjort, men kanske var en aning otydlig. (Och för tydlighetens skull så nämnet jag igen då att nedan endast gäller om det visar sig att det är ett skumrasklås och ingen verklig teknisk begränsning).

Man får väl anta att om AMD låser ner funktionen på skumraskvis, så gör de det därför att de räknar med att folk som idag inte har B550/X570 så gärna vill ha ett AMD-kort och den här funktionen att de kommer gå man ur huse och köpa ett, vilket säkert stämmer på en väldigt smal del av kundkretsen, men

De som inte har kompativel hårdvara och inte tänker skaffa det för att få tillgång till det som är låst, ja de kan lik så gott istället välja ett Nvidia-kort, medans det annars hade varit en bra tyngd i vågskålen att "Om jag köper ett AMD-kort, så får jag Smart Access Memory", men om man begränsar det till bara en del av kundkretsen så försvinner ju fördelen för alla som inte har 500-serien, och inte heller kan tänka sig att köpa ett sådant moderkort, och det är där jag menar att AMD i det läget aktivt tackar nej till inkomster de annars hade fått.

Och igen då, för att vara tydlig, så gäller ovan om det är en skurkbegränsning och inte en äkta teknisk begränsning.

Men återigen, det du kallar "skurkbegränsning" kostar pengar, tid och resurser i form av utveckling, testning och validering. Det är business där kravet kostnad < intäkt styr i de allra flesta fall. Du använde ju själv exemplet med Quadro-drivrutiner där det verkade vara ganska självklart att dessa kort kostar skjortan för att nvidia spenderar tid/pengar/resurser på validering.

Det är ju din egen tolkning av situationen. Andra kanske tänker "men då köper jag detta grafikkortet så kan jag få ännu mer prestanda när jag uppgraderar burken i framtiden". Det är tillbaks till vågskålen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Du tolkar in lite väl mycket i vad jag skrev där. Just i detta case menar jag, i hur minnet på GPU adresseras. Sedan bad jag någon kunnig som kanske ville dela med sig varvid du gräver frram ett dokument på över 1000 sidor som du inte vill läsa "för att du redan vet grundläggande förändringar". Tack för den insikten.

Edit: Så, kan man adressera på liknande sätt genom PCIe 3.0? Är det möjligt. Undrar en som inte jobbar med detta eller är kunnig nog.

Killen på phoronix-forumet "agdf" eller vad han heter _är_ grafikdrivrutinsutvecklare och han skrev att det fungerat i åratal på Linux förutsatt att bios-stödet för detta finns.
PCIE 4 har inte funnits i åratal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Men återigen, det du kallar "skurkbegränsning" kostar pengar, tid och resurser i form av utveckling, testning och validering. Det är business där kravet kostnad < intäkt styr i de allra flesta fall. Du använde ju själv exemplet med Quadro-drivrutiner där det verkade vara ganska självklart att dessa kort kostar skjortan för att nvidia spenderar tid/pengar/resurser på validering.

Det är ju din egen tolkning av situationen. Andra kanske tänker "men då köper jag detta grafikkortet så kan jag få ännu mer prestanda när jag uppgraderar burken i framtiden". Det är tillbaks till vågskålen.

Åja. Debacklet med Zen3 visar allt att sådant där inte är hugget i sten. Vad Badwill och negativ PR samt ett skadat varumärke kostar kan inte ens den skickligaste ekonomen räkna ut.

I exemplet ZEN3 så är det bevisligen så att validering och utveckling av AGESA mm kostar pengar, men AMD gjorde i det fallet bedömningen att den kostnaden är värd att ta för att inte svärta ner sitt varumärke, och vem säger att det inte kan vara samma sak även denna gång?

Tesla, Nvidia och Intel har aldrig behövt ge så mycket som en rutten broskbit åt sina lojala kunder. De har alltid kört sitt eget race, aldrig vikit sig för vad de "besvärliga" kunderna tycker. De är så stora så de kan skita i sådant "trams", men där är inte AMD än. Långt ifrån, och kommer de och tror sig kunna mopsa upp sig så är det inte mer än rätt att kunderna trycker till dem ordentligt. Det är så jag ser på det. AMD lever i mångt och mycket på sin goodwill, ryker den, ja då försvinner också en stor del av kundkretsen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror väl på vad som ryms i begreppet "design", men vad jag kunnat läsa mig till är enda skillnaden att man kommer kunna köra högre IF/IMC/UMC, med normal variation ala kuselotteriet. Min 3900X klarar t. ex IF på 1900Mhz utan problem men de flesta verkar bara orka runt 1800, och på samma sätt blir det med den nya, fast IF 2000 kommer vara normen, snarare än IF 1800. https://www.sweclockers.com/nyhet/30610-amd-ryzen-5000-proces...

JA!
Med den ökningen så kan man även resonera, bättre tillverkning så ökar klockan och prestandan.
Tror inte att du vill tro på det är förändringen mellan Ryzen 3000 och Ryzen 5000, så varför då anta att IO-die är oförändrad?

Eller, jag vill inte räkna med att AMD rullar tummarna och enbart förlitar sig till kisel lotteriet, speciellt om man ser till att latenser varit den största orsaken till att AMD legat bakom Intel när det gäller spelprestanda. Visst dom har åtgärdat det med 8 kärnor per CCX, men varför stanna där när latenser mellan CCX - CCX samt mellan CCX - Ram, även det har påverkan.

Hur som så kan vi diskutera IO-dies vara och inte vara i absurdum, vi får helt enkelt vänta på tester som mäter latenserna (pratar nu inte om kortare latenser baserat på högre IF klocka, det kan vi få redan nu på).
Eller att någon tar ett foto på IO-die

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

JA!
Med den ökningen så kan man även resonera, bättre tillverkning så ökar klockan och prestandan.
Tror inte att du vill tro på det är förändringen mellan Ryzen 3000 och Ryzen 5000, så varför då anta att IO-die är oförändrad?

Eller, jag vill inte räkna med att AMD rullar tummarna och enbart förlitar sig till kisel lotteriet, speciellt om man ser till att latenser varit den största orsaken till att AMD legat bakom Intel när det gäller spelprestanda. Visst dom har åtgärdat det med 8 kärnor per CCX, men varför stanna där när latenser mellan CCX - CCX samt mellan CCX - Ram, även det har påverkan.

Hur som så kan vi diskutera IO-dies vara och inte vara i absurdum, vi får helt enkelt vänta på tester som mäter latenserna (pratar nu inte om kortare latenser baserat på högre IF klocka, det kan vi få redan nu på).
Eller att någon tar ett foto på IO-die

Jag går bara på det de sagt själva, och det som varenda välrenommerad tech-sida har skrivit. Men det lär väl visa sig om det stämmer eller ej när någon hylar i processorn och tar kort, som du nämnde, eller om vi ser helt andra rekommendationer för SOC-spänning, VDDG, VDDIO etc jämfört med nuvarande IO-die.

Det är ju förvisso så arr Ryzen 3000-serien kommer tillverkas under många år än, så det kan vara så att de alltid sparat på de "göttaste" chippen till ZEN3, och att ZEN2 fortsatt får bottenskrapet framöver.

Högre RAM-hastighet är ju i sig ingen konst alls på ZEN2 med nuvarande IO-die. Det är när du vill köra 1:1:1 som det varit väldigt knepigt att komma över 1900Mhz.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.