Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne74:

Tips utifrån Proshops uppdaterade leveranser nu på morgonen, 14 st MSI RTX 3090 VENTUS 3X 24G OC beställda och 15 st på väg in.

Fick precis bekräftelse att ovan är skickat från Proshop nu. Avbokat 3 st TUF från Webhallen & Komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Det är fullt möjligt iaf, skulle ta lite höjd med att säga kanske får räkna med December iom att du ligger en bit bak i kön.
Men just nu är det väldigt svårt att spå då vi inte får klara basked från nVidia heller förutom att dem säger att "produktionen ska öka under Oktober". Så kan gå både snabbare och långsammare :/

Stort tack för bra svar. Håller tummarna för november men ställer in mig på december.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Denna youtuber har en källa med rätt så jävla intressant info! Om detta stämmer kommer nog folk inte bli så glada.
Kortfattad summering:
- RTX 3080 20GB kommer i december och beräknas ha ett pris på 849$ till 999$ beroende på tillverkare och variant. Founders editions kommer ej finnas av denna.
- Nvidia har hållit på sina lager och har inte alls någon brist på komponenter, dom väntar helt enkelt till Big Navi launch och kommer flooda marknaden med RTX3000 kort. Beräknad mängd: 300,000+ 3080, 30,000 RTX 3090 samt "a boat load of 3070"
- Nvidia kräver endast att 20% av korten säljs för MSRP och tillåter att företag så som Gigabyte etc prioriterar de dyra modellerna först. Något som vi kan se rätt lätt här i Sverige där kort såsom Gigabyte gaming OC har kommit i mängder medans Eagle knappt kommit några alls.

Blir inte särskilt förvånad om allt detta stämmer. Det bör nämnas att det är saker som källan nämnt innan ens kortet blev released den 17 sept.. Själv köpte jag ett vision oc ifrån komplett för 9800kr istället för mitt TUF jag först beställde för 2000 kr mindre helt enkelt för jag inte orkar vänta
Källa: https://www.youtube.com/watch?v=zmbvUK93npo&feature=youtu.be

Jag tycker ärligt talat att det låter extremt långsökt att göra så. Varför skulle dom vänta till konsumenten kan ta ställning till om amd är bättre? Det är väl betydligt smartare att sälja så mycket som möjligt nu innan konsumenten kan få en uppfattning om hur bra amd:s alternativ är. Personligen blir jag mindre benägen att behålla min beställning på mitt 3080 ju längre tiden går eftersom att det nog egentligen är smartare att köpa ett 3070 men jag var villig att betala dom extra kronorna för att få kortet tidigare. Det faktum att folk som beställde 10 minuter efter release inte ens fått sina kort ännu tyder bara på hur långsamt nvidia kan få ut kort, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Mitt 3080 TUF OC hos Komplett flyttades fram (igen) från 27:e oktober till 1:a november.

Flyttat till 12 november för mig, förväntar mig inte se ett kort i år

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Flyttat till 12 november för mig, förväntar mig inte se ett kort i år

Vilket datum och tid la du din beställning? Jag beställde 17:e kl 21:24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Vilket datum och tid la du din beställning? Jag beställde 17:e kl 21:24

Jag la den 19'e efter en 'rekommendation' härifrån att det såg 'lovande' ut med inkommande leverans på de korten på komplett. Dumt nog avbokade jag de kort jag beställt den 17'e för det försämrade min kreditvärdighet tydligen ganska mkt att ha flera bokade kort på faktura.

Man kan ju tycka de inte läggs till på 'ens namn' (eller vad man ska kalla det?) förrns de ens är skickade men så funkar det tydligen inte.

Försökte boka ett Series X med All Access veckan efter tror jag o de gick inte då, så även det dröjde några dagar innan jag kunde lägga en sån bokning. Jäkla röra med nya grafikkort o konsoler denna höst bara.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Dags att förbereda sig för att 3090 ramlar in.
Köper nog ett nytt 1000W nätagg, dock verkar det bara ingå 2 PCI-e 8pin(6+2) till det nätagget och de hade inget vettigt hemma i lös kabelväg. ASUS kräver tre PCI-e 8-pin om jag greppat rätt.

Har såklart en massa gamla PCI-e över från nuvarande nätagg och något annat bygge...antar att det passar mellan olika tillverkare av PSU ? ( i detta fall från fractal design till Corsair).

Visa signatur

i9 13900KF/Z790F/32Gb DDR5@6200/4090/ 3x Samsung m2.
Reverb G1, Varjo Aero. Haft Oculus Rift, Pimax 8KX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

ar såklart en massa gamla PCI-e över från nuvarande nätagg och något annat bygge...antar att det passar mellan olika tillverkare av PSU ? ( i detta fall från fractal design till Corsair).

Nej! Du behöver kablar från specifik tillverkare av PSU.

PSA: Mixing Modular PSU Cables Can Kill Components

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AAKEE:

Dags att förbereda sig för att 3090 ramlar in.
Köper nog ett nytt 1000W nätagg, dock verkar det bara ingå 2 PCI-e 8pin(6+2) till det nätagget och de hade inget vettigt hemma i lös kabelväg. ASUS kräver tre PCI-e 8-pin om jag greppat rätt.

Har såklart en massa gamla PCI-e över från nuvarande nätagg och något annat bygge...antar att det passar mellan olika tillverkare av PSU ? ( i detta fall från fractal design till Corsair).

Låter som dags för att beställa lite sjyssta kablar från tex CableMod. Finns bryggande 3x8 helt enligt dina önskemål för ca 1000kr inkl frakt. Räkna med ca 3-4v leveranstid.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

Vi har övrigt materiale redo så får vi GPU som planerat kan dem skickas på Fredag alternativ bästa vecka.

När du säger att ni kan skicka, pratar vi ifrån nånstans i Sverige eller från nån annan världsdel dom skickas ?

Permalänk

Idag dök det upp ett litet trevligt paket från Komplett...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Idag dök det upp ett litet trevligt paket från Komplett...

https://i.imgur.com/Phk9IDR.jpeg

Grattis! Jag kan inte rättfärdiga ett 3090 för eget bruk men jag skulle ljuga om jag sa att den där förpackningen inte lockar!

Permalänk
Skrivet av Warder:

Grattis! Jag kan inte rättfärdiga ett 3090 för eget bruk men jag skulle ljuga om jag sa att den där förpackningen inte lockar!

Tack, jag kan egentligen bara hålla med dig. Ett 3080 hade räckt gott och väl när man såg prestanda gentemot pris. Men med tanke på rådande lagerstatus och att jag vill kunna lira Cyberpunk i bästa möjliga kvalité fick det bli ett sånt här
Lustigt nog så råkade jag precis paja flärpen på mitt Asus moderkort när jag skulle montera det, hade ju hoppats på lite bättre kvalité på ett moderkort för 3200kr (ASUS ROG Strix Z490-F GAMING). Andra gången jag tar in och ur ett grafikkort i just det moderkortet så lite konstigt att flärpen bröts av. Men allt är uppe och rullar nu så ingreppet gick bra till slut

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Strix Z490-F | ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | Fractal Design Define 7 Mid Tower | Corsair Force Series MP600 1TB | LG 27GL850 |

Permalänk
Medlem

Komplett uppdaterade precis min bokning från 22 oktober till 27 oktober på ett 3080 ROG Strix OC.
Jag la beställningen 15:02 men i bekräftelsen står det 15:25.
Hoppas det inte blir ytterligare förseningar bara.

Visa signatur

| Fractal Design Define 7 TG Dark Tint | Corsair RM850x V2 850W | 3x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm |
| ASUS ROG Strix Z490-F Gaming | Intel Core i9-10900K @ 5.1GHz |
Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz CL16 | Seagate FireCuda 520 SSD 2TB M.2 NVMe |

| ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC | ASUS 27" ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem

Proshop fortsätter med sin transparens: https://videocardz.com/newz/danish-retailer-received-86-gefor... ser mörkt ut även på 3070-fronten då, om inte allting har med Golden Week att göra och släpper denna vecka eller nästa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Catglider:

När du säger att ni kan skicka, pratar vi ifrån nånstans i Sverige eller från nån annan världsdel dom skickas ?

att vi skickar från fabrik, sen tar det 1-2 veckor innan dem finns i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perra2001:

Idag dök det upp ett litet trevligt paket från Komplett...

https://i.imgur.com/Phk9IDR.jpeg

Grattis! Mitt flyttades fram idag till den 21/10 så håller tummarna 🤞. Hur är det med coil whine på ditt ex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

att vi skickar från fabrik, sen tar det 1-2 veckor innan dem finns i Sverige.

Med andra ord denna vecka eller nästa för Strix 3080 non-OC?
Tack för infon! <3

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

att vi skickar från fabrik, sen tar det 1-2 veckor innan dem finns i Sverige.

Sen kommer det väl troligtvis inte kort av alla modeller till samma ÅF varje vecka. Låter som januari 2021 skulle kunna vara rätt troligt leveransdatum då om det blir ett par veckor mellan varje leverans.

Får nästan hoppas att AMD lever upp till förväntningarna så att köerna minskar något.

Permalänk

Tuf kortet har flyttas fram 4 gången nu för mig från den 27 oktober nu senast till den 7 november .. Får nog nöja mig med MSI kortet

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Tuf kortet har flyttas fram 4 gången nu för mig från den 27 oktober nu senast till den 7 november .. Får nog nöja mig med MSI kortet

Jag har en dålig känsla att det kommer någon nyhet snart att de slutat tillverka dom och alla som beställt får sinda beställningar avbokade

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har en dålig känsla att det kommer någon nyhet snart att de slutat tillverka dom och alla som beställt får sinda beställningar avbokade

Av vilken anledning skulle det vara ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Av vilken anledning skulle det vara ?

De vill tjäna mer pengar på dyrare varianter och det verkar vara väldigt ont om chip från nvidia

Permalänk

Tror snarare dom dels bromsar pga AMDs nya samt skapar extra stor efterfrågan, easy marketing ”shit ALLA vill ha det nya kortet, jag borde nog också köpa så fort det finns igen” *poff* Nvidia skapar större efterfrågan än vad som fanns från början.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tror snarare dom dels bromsar pga AMDs nya samt skapar extra stor efterfrågan, easy marketing ”shit ALLA vill ha det nya kortet, jag borde nog också köpa så fort det finns igen” *poff* Nvidia skapar större efterfrågan än vad som fanns från början.

Att öka efterfrågan på det sättet är bara vettigt om man antingen har tillgången att möta den eller höjer priserna. Nvidia skulle lätt kunnat tagit "skalper" priser de första veckorna, men gjorde inte det. Att nvidia inte höjer priserna, men artificiellt skulle begränsa tillgången med amds lansering runt hörnet finns det ingen strategiskt vinning i. Om amd kommer ut med ett kort som kan konkurrera så kommer många av de som nu sitter och väntar på ett nvidia kort av avboka. Hur tjänar det nvidia?

Nej jag tror att nvidia försökte få ut korten så tidigt som möjligt just för att slippa konkurrera med amd. De ville skeppa så många kort som gick och få så många förhandsbokningar som möjligt att marknaden var mättad när amd släpper sina kort. Detta har vi sett gång på gång mellan nvidia och amd samt intel och amd. Den som kommer först har en jättefördel map tidigare försäljningar. Denna jakt att vara först ledde till att de inte vara redo med varken produktion eller testning och lanseringen blev som den blev.

Tolka mig rätt. Jag tror inte nvidia för en sekund skulle dra sig för den typen av strategi för att tjäna pengar; nvidia är ingen moralisk högborg direkt, men i detta fall så kan jag inte se hur de skulle tjäna pengar på att inte sälja kort som finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem

Tur att man är nöjd med sitt kort. helst skulle ja vilja ha amd kort i min men förra generationen höll inte min standard ja hoppades på trots alla recensioner. ett av mina största problem var att de kraschade med 3 skärmar men inte med 1 skärm som alla testar med. ett år senare efter att 5700xt släpps så hade de samma problem med drivarna vilket inte var ok. jag har haft igång min dator sen 3 oktober utan krascher så ja e sjukt nöjd nu. nu kan ja börja stänga av datorn o veta att ja inte får random krascher som innan.

jag hoppas för allas skull (även om detta är en nvidia tråd) att amd kan mätta allas hunger efter ett bra kort för 4k osv då man inte ser nån garanti på att fylla marknaden från nvidia mer än "produktionen ska öka denna månad"

sedan glömmer man bort i dessa tider att inget är normalt, alla har inte den mängd arbetare man hade innan osv. eller så är de bara så att nvidia inte får fram tillräckligt många gpuer/minnen

Visa signatur

AMD 3700x, 3080 gigabyte aorus master (aka unicorn), 4x8gb 3000mhz ddr4 corsair, x570 gigabyte gaming x, asus TUF 35" ultrawide 100hz
twitch.tv/heikalive wow classic streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Att öka efterfrågan på det sättet är bara vettigt om man antingen har tillgången att möta den eller höjer priserna. Nvidia skulle lätt kunnat tagit "skalper" priser de första veckorna, men gjorde inte det. Att nvidia inte höjer priserna, men artificiellt skulle begränsa tillgången med amds lansering runt hörnet finns det ingen strategiskt vinning i. Om amd kommer ut med ett kort som kan konkurrera så kommer många av de som nu sitter och väntar på ett nvidia kort av avboka. Hur tjänar det nvidia?

Nej jag tror att nvidia försökte få ut korten så tidigt som möjligt just för att slippa konkurrera med amd. De ville skeppa så många kort som gick och få så många förhandsbokningar som möjligt att marknaden var mättad när amd släpper sina kort. Detta har vi sett gång på gång mellan nvidia och amd samt intel och amd. Den som kommer först har en jättefördel map tidigare försäljningar. Denna jakt att vara först ledde till att de inte vara redo med varken produktion eller testning och lanseringen blev som den blev.

Tolka mig rätt. Jag tror inte nvidia för en sekund skulle dra sig för den typen av strategi för att tjäna pengar; nvidia är ingen moralisk högborg direkt, men i detta fall så kan jag inte se hur de skulle tjäna pengar på att inte sälja kort som finns tillgängliga.

Du tänker helt rätt. Ska vara så jäkla tillfredställande om AMD lyckas med sitt kort, att avbeställa det där nVidiakortet och skaffa AMD istället. Jag behöver bygga ett helt nytt rig, annars hade jag aldrig beställt vid lansering. Problemet är att man sitter i klistret och "måste" ha ett grafikkort snart.

Undrar om AMD kör samma sak som i processorerna, dvs har lanseringen 28 och börjar inte sälja först om några veckor, ännu mer väntande, suck...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av chedst:

Komplett uppdaterade precis min bokning från 22 oktober till 27 oktober på ett 3080 ROG Strix OC.
Jag la beställningen 15:02 men i bekräftelsen står det 15:25.
Hoppas det inte blir ytterligare förseningar bara.

Och nu blev det 7 november... :/

Visa signatur

| Fractal Design Define 7 TG Dark Tint | Corsair RM850x V2 850W | 3x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm |
| ASUS ROG Strix Z490-F Gaming | Intel Core i9-10900K @ 5.1GHz |
Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz CL16 | Seagate FireCuda 520 SSD 2TB M.2 NVMe |

| ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC | ASUS 27" ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av chedst:

Komplett uppdaterade precis min bokning från 22 oktober till 27 oktober på ett 3080 ROG Strix OC.
Jag la beställningen 15:02 men i bekräftelsen står det 15:25.
Hoppas det inte blir ytterligare förseningar bara.

Komplett uppdaterade min bokning på samma kort till den 1:a november. Min beställning gick igenom 15:11, ser mörkt ut för oss.
ninja-edit: Såg nu att du fått uppdaterat till den 7:e.

Visa signatur

Dator med Skärm.

Permalänk

Mitt 3090 Strix OC från komplett ändrades från förväntas i lager 1 nov till bekräftat i lager 25 oktober. Hoppas jag har det på måndag eller tisdag då. Så taggad

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight