Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Skrivet av Siddi:

Vi kan nog lugnt räkna med att detta gäller alla regioner. USA är deras största marknad och prio 1.

Pretty sure Asus är ganska svåra att få tag på i USA jämnfört med EU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Pretty sure Asus är ganska svåra att få tag på i USA jämnfört med EU

Just nu eller rent generellt? Jag har alltid trott att USA är deras största marknad.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Skrivet av Siddi:

Just nu eller rent generellt? Jag har alltid trott att USA är deras största marknad.

Rent generellt, ofta hört att Asus är populära och mer etablerade här i EU och t.ex EVGA större i USA och etablerade där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Rent generellt, ofta hört att Asus är populära och mer etablerade här i EU och t.ex EVGA större i USA och etablerade där.

Jag har hört samma sak. Det är samma med Palit som verkar vara stora i Ryssland, Östeuropa och Mellanöstern... Har partnertillverkarna gjort upp och delat in världens marknader månne?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Jag har hört samma sak. Det är samma med Palit som verkar vara stora i Ryssland, Östeuropa och Mellanöstern... Har partnertillverkarna gjort upp och delat in världens marknader månne?

Palit använder av någon anledning många olika märken på sina grafikkort, här i Sverige är de t.ex. mer kända som Gainward eller KFA2.

Permalänk
Medlem

Ja EVGA är dom helt galna i där i USA. Ser många som till och med byter FE 3080 mot EVGA ultra där borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fragilehands:

Rent generellt, ofta hört att Asus är populära och mer etablerade här i EU och t.ex EVGA större i USA och etablerade där.

Intressant! Kanske @Asus.David kan ge input i denna fråga?

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem

Ny info från Webhallen på ASUS TUF GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC
Ändrat "Ej skeppade men allokerade" från "15-16 okt" till "Ingen ETA"

Permalänk

Blev lite desperat på att få svar tidigare idag, så jag skrev ett litet meddelande till Inet och... jag vet inte vad jag förväntade mig.
Fick ett copy-paste svar typ direkt. "Vi får löpande leveranser bla bla bla, vi kan inte gå ut med kö platser osv..."

Frågade varför de inte kunde gå ut med den informationen, men enligt han som skrev visste han inte själv.

Sjukt tråkig situation.

Är det någon i Sverige som har fått ett EVGA 3080 FTW3 Ultra ännu? Hade ju hjälpt att bara se att det faktiskt existerar.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem

Rykten säger att 20gb varianten släpps redan december. Kanse nvidia håller tillbaka gpun för den?

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

Blev lite desperat på att få svar tidigare idag, så jag skrev ett litet meddelande till Inet och... jag vet inte vad jag förväntade mig.
Fick ett copy-paste svar typ direkt. "Vi får löpande leveranser bla bla bla, vi kan inte gå ut med kö platser osv..."

Frågade varför de inte kunde gå ut med den informationen, men enligt han som skrev visste han inte själv.

Sjukt tråkig situation.

Är det någon i Sverige som har fått ett EVGA 3080 FTW3 Ultra ännu? Hade ju hjälpt att bara se att det faktiskt existerar.

Ja, har sett några lyckliga ägare. Finns det förresten några reviews på EVGA 3080 FTW3 Ultra publicerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mawux:

Ja, har sett några lyckliga ägare. Finns det förresten några reviews på EVGA 3080 FTW3 Ultra publicerade?

https://www.pcworld.com/article/3584552/evga-geforce-rtx-3080...

Google and you will find.

Tyvärr lite tråkig recension, de trycker hela tiden på att det är byggt för att överklocka. Så gör de aldrig det...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Siddi:

Intressant! Kanske @Asus.David kan ge input i denna fråga?

Jo men lite så är det väl, alla tillverkare har olika regioner där dem har olika fokus samt riktar sig till en viss kund grupp.
EVGA har ju t ex sitt huvudkontor i USA så därför faller det nog mer naturligt för dem att fokusera på sin hemmmarknad.
Asus har haft kontor i Europa ganska länge nu och i Sverige har vi haft kontor sedan ~2003-2004 så det har väl blivigt naturligt mer fokus på Europa t ex.

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Tyvärr lite tråkig recension, de trycker hela tiden på att det är byggt för att överklocka. Så gör de aldrig det...

Verkligen. Själv kommer jag nog inte OCa speciellt mycket när/om jag får mitt.
Valde den mest för att:

1. Ful som stryk. Färre som väljer den = Kortare kö.
2. Dyr. De flesta verkar gå för de billigare korten, t.ex. TUF. Åter igen, kortare kö.
3. Har bra erfarenhet med EVGAs kundservice.

Tyvärr satt jag o spammade F5 på Nvidias hemsida vid launch. Gav inte upp förens senare på kvällen så blev ingen beställning innan 19:00. :/

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem

Beställt: 2020-09-24 15:01 (Webhallen)
Hämtad i butik: 2020-10-13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Beställt: 2020-09-24 15:01 (Webhallen)
Hämtad i butik: 2020-10-13.
https://i.imgur.com/33gP06T.jpeg

Sjukt! Inet har inte fått ett ända kort då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Beställt: 2020-09-24 15:01 (Webhallen)
Hämtad i butik: 2020-10-13.
https://i.imgur.com/33gP06T.jpeg

Grattis! Undrar hur många sekunder sen jag var då jag hade samma minut som dig, fick mitt mail 15:01:50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neco:

Beställt: 2020-09-24 15:01 (Webhallen)
Hämtad i butik: 2020-10-13.
https://i.imgur.com/33gP06T.jpeg

Ångrar att jag inte valde hämta i butik. De 10 extra sekunderna för att Klarna skulle godkänna köpet kostade mig säkert en hel del köplatser.

Permalänk

Och här trodde jag det var ett grafikkort vi snackade om.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Skrivet av Muppetlord:

Verkligen. Själv kommer jag nog inte OCa speciellt mycket när/om jag får mitt.
Valde den mest för att:

1. Ful som stryk. Färre som väljer den = Kortare kö.
2. Dyr. De flesta verkar gå för de billigare korten, t.ex. TUF. Åter igen, kortare kö.
3. Har bra erfarenhet med EVGAs kundservice.

Tyvärr satt jag o spammade F5 på Nvidias hemsida vid launch. Gav inte upp förens senare på kvällen så blev ingen beställning innan 19:00. :/

Har beställning på Inet på ett EVGA 3080 FTW ej ultra och inte hört ett ord från dom.. fick igenom beställningen 15.34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muppetlord:

https://i.imgur.com/UU6tBh9.png

Och här trodde jag det var ett grafikkort vi snackade om.

A-HA! Det är kod för att Nvidia hotar med repressalier om de läcker info om de topphemliga mytomspunna grafikkorten som sägs existera.

Permalänk
Skrivet av Neco:

Beställt: 2020-09-24 15:01 (Webhallen)
Hämtad i butik: 2020-10-13.
https://i.imgur.com/33gP06T.jpeg

Daaamn, avis :/

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Grattis! Undrar hur många sekunder sen jag var då jag hade samma minut som dig, fick mitt mail 15:01:50

Date: Thu, 24 Sep 2020 15:01:17 Så ser det ut i mailheadern iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boko234:

Alltså gäller detta ej produktionen för EU

"Please be aware information is limited to ASUS North America
This includes the US and Canada. If you are interested in other regions' availability you will need to reach out to ASUS and respective channel partners in those regions."

Jojo, men är ju ändå samma ASUS-fabrik alla kort kommer från, är 3080 non-OC inte ens i produktion blir det svårt att få ett till EU

Verkar dock som om man går på följande länk;
https://mobile.twitter.com/ASUSROGJP/status/1315966928381521920
Att kortet ska börja skickas ut mid-october. Väldigt snart med andra ord!

Förhoppningsvis får man ett innan månadsskiftet

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Riktigt jävla dåligt att inte samproducera OC och _ICKE OC_ korten utan Asus skiljer dem åt sådär..
Då borde man fan gå ut med information till kunder innan om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Riktigt jävla dåligt att inte samproducera OC och _ICKE OC_ korten utan Asus skiljer dem åt sådär..
Då borde man fan gå ut med information till kunder innan om det.

+1

Hade aldrig beställt non-OC om jag visste om detta. Då hade jag ba kört på OC varianten utan att tänka två gånger.

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av FortuN:

Riktigt jävla dåligt att inte samproducera OC och _ICKE OC_ korten utan Asus skiljer dem åt sådär..
Då borde man fan gå ut med information till kunder innan om det.

Den informationen fanns innan 3090 lanseringen om man sökte och sedan är det ju återförsäljare som säljer kort som inte finns via förbokningar

Permalänk
Medlem

Hade själv tänkt skriva informationen i denna tråd men sedan ångrade jag mig då att säga till alla att beställa kortet som jag hade tänkt beställa (OC) istället för icke OC inte lät som en bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfeNn:

+1

Hade aldrig beställt non-OC om jag visste om detta. Då hade jag ba kört på OC varianten utan att tänka två gånger.

Precis, det känns som det är bättre att de skrotar non-OC på en gång om det ska särbehandlas utan information innan beställning.

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatpala:

Den informationen fanns innan 3090 lanseringen om man sökte och sedan är det ju återförsäljare som säljer kort som inte finns via förbokningar

Det är 3080 det gäller för min del och vad jag vet fanns ingen information om det vid släppet.