Begränsa tillgång till Windows vissa tider (eller tidernas dummaste frågeställning).

Permalänk
Medlem

Begränsa tillgång till Windows vissa tider (eller tidernas dummaste frågeställning).

Här kommer ett rätt långt inlägg. Hoppas att ni orkar läsa och kanske kan komma på något smart.

Vi har en pojk på 10 år. Han har autism typ 1 (det man förut kallade Asperger) och AHD. Sedan han han blev tillräckligt gammal går han själv till skolan på morgnen eftersom det inte funkar bra för honom med fritids (särskilt så på morgonen). Sedan en tid har vi dock fått problem med att han allt oftare kommer för sent tills skolan.

Han har ju alltid en "bra" förklaring på lager men vi är ganska säkra (vi är ju inte själva hemma och kan se vad som faktiskt händer) på att det hela beror på att han fastnar vid datorn. Hans problematik gör ju att han har svårigheter med tidsuppfattning och impulskontroll samt konsekvenstänk. Får han en impuls att han "bara ska kolla en sak" på datorn när det är dags att gå hemifrån fastnar han lätt en timme eller så.
Idag såg vi till att han hade dubbla larm ställda, både för när det var dags att stänga av datorn och när det var dags att gå hemifrån och mamma ringde honom och kollade så att han var på väg (då höll han på att ta på skorna, sa han) och ändå kom han för sent.
Vi misstänker även att han kanske kan vara på väg in i ett beroende, så vi behöver ju agera, såklart.

Samtidigt är datorn en fantastiskt bra plattform för honom att umgås med kompisar och träna på det sociala samspelet, som ju är en annan av de saker som han har svårigheter med. Han är duktig på många saker och hjälper ofta sina vänner med olika saker som de har problem med. Så detta gör mycket för hans självkänsla.

Så det är ju lite dubbelt detta, så vi vill ju inte göra större ingrepp än nödvändigt heller.

Den tid vi är hemma är inte något större problem, då kan vi ju ha koll på när han sitter vid datorn och inte men den tiden han är ensam hemma skulle jag behöva hjälp med att lösa.

Till problematiken hör att han håller på ganska mycket med Minecraft och olika modpacks och han har även en minecraftserver som han experimenterar med och som han spelar på med vänner. Så han har ju adminrättigheter på datorn.
Jag är ju inte dummare än att jag fattar att alla begränsingar som jag lägger in kan han ta bort om han har adminrättigheter. Han är ju inte dum så det skulle förmodligen inte ta särskilt lång tid för honom att klura ut hur man gör om han tog tag i det.

Vad finns det för sätt att göra detta som gör så lite ingrepp som möjligt på hans möjligheter att experimentera med tex Minecraft eller andra program?

I princip vill jag att han ska tvingas logga ut kl 0700 och sedan inte kan logga på på några timmar. Alternativet är ju att datorn inte ens går att starta/ha igång under denna tid. Jag har inte kollat vad det finns för möjligheter i BIOS/UEFI på hans burk ännu.

Alltså jag inser ju att frågeställningen är mer än dum. "Hur begränsar jag en användare som inte har några begränsingar?"
Men ni som är kunnigare än jag (eller tom har egen erfarenhet) kanske förstår problemet och kanske kan tänka i andra tankebanor än jag och komma på något smart?

Permalänk
Medlem

Känns som att han kommer utmana sig själv att försöka komma förbi limits satta av dig på hans dator. Hade nog siktat in att manipulera nätverket eller el i hans rum. Typ ett tidur som klipper strömmen eller kanske routern.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Minns på tidigt 2000-tal fanns det en mjukvara som hette "Enuff" som en kompis till mig så fint fick installerat av föräldrarna. Givetvis skulle vi besegra detta. Det var många aspekter av den mjukvaran som vi inte lyckades kringgå, men listade iaf ut att eftersom den inte startade i safe mode så man kunde ställa om klockan till något bra och sen passa på att stänga av internetsynkronisering (detta var win xp sp2-eran).

Enuff verkar ha försvunnit från marknaden men Time Boss verkar vara snarlikt! https://nicekit.com/index.htm
Har den samma svaga punkt som Enuff och en tioåring listar ut det så ska man nästan vara lite stolt

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Känns som att han kommer utmana sig själv att försöka komma förbi limits satta av dig på hans dator. Hade nog siktat in att manipulera nätverket eller el i hans rum. Typ ett tidur som klipper strömmen eller kanske routern.

Ja, nätverket har jag nog tänkt att man får begränsa alldeles oavsett. Det finns ju andra enheter i hushållet där han skulle kunna fastna med att titta på video av något slag eller liknande, tex. Just hans dator finns det ju grejer på som han skulle kunna sysselsätta sig ett tag med även om han inte har tillgång till internet, därav att jag tror att det är nödvändigt att begränsa tillgången där.
Jag har funderat på timer/smartplug men det går ju väldigt enkelt att komma runt. Man skulle nog få be en elektriker installera något som han inte skulle forcera. Det är kanske inte något vi kommer att överväga i första skedet. Sedan är det väl inte helt bra att bara abrupt kapa strömtillförseln heller eg.

Skrivet av Teddis:

Minns på tidigt 2000-tal fanns det en mjukvara som hette "Enuff" som en kompis till mig så fint fick installerat av föräldrarna. Givetvis skulle vi besegra detta. Det var många aspekter av den mjukvaran som vi inte lyckades kringgå, men listade iaf ut att eftersom den inte startade i safe mode så man kunde ställa om klockan till något bra och sen passa på att stänga av internetsynkronisering (detta var win xp sp2-eran).

Enuff verkar ha försvunnit från marknaden men Time Boss verkar vara snarlikt! https://nicekit.com/index.htm
Har den samma svaga punkt som Enuff och en tioåring listar ut det så ska man nästan vara lite stolt

Jag ska kolla in lite närmare om detta program program skulle kunna vara något. Tack för förslaget.

Permalänk
Medlem

Du nämner inte vilket OS du kör men om du fortfarande kör W7 som jag så finns det inbyggt (har dock aldrig använt det själv)....

https://www.howtogeek.com/howto/10524/how-to-use-parental-con...

IIRC blev borttaget i W10 av okänd anledning men som sagt om du kör W8/W7 kanske det kan vara värt att titta på...

Permalänk
Rekordmedlem

https://download.cnet.com/Romaco-Timeout/3000-2350_4-75325347...
Eller så använder du den lite grövre familjealternativ i win, de kanske är bra nog de också om du bara vill göra en timer.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/4013209/windows-10-p...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Microsoft Family låter dig sitta skrämtid och schema när detta skall gälla, förutsatt att pojken använder ett Microsoft konto för att logga in på datorn.

Visa signatur

- none -