3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Waiting game är 1/10 så ja hellre ett kort i handen. Din kompis skrattar nog gott nu. Waiting game har ju alltid vart det mest ekonomiskt fördelaktiga så inget nytt där. Det roliga är att 2080ti memes nu kan upprepa sig för när 3080 väl släpps så är måhända en 7 mm 3080 ti refresh inte många månader bort om AMD lyckas ruska om med big Navi.

Hur som alla som bränner 15 k inkl undertecknad gjort på 2080 ti är lika stora idioter som köper 3090 för liknande priser men kul är det. Dock så gav 2080 ti lite större hopp i prestanda jämte 2080 eller så är det selektiv jämförelse som är i farten för att rättfärdiga galenskap

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Blir lite smått irriterad av att höra detta.

Jo tack. Nu är han i förnekelse och låtsas som att det var ett bra köp.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

jävla tjat om 20gb.. juo de kanske kommer en dag typ 2022... men det blir samma hype som nu... den som alltid väntar behöver inget heller

Kanske för att det tydligen redan ska komma i december och inte 2022..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Skrivet av muSashi:

Kanske för att det tydligen redan ska komma i december och inte 2022..

tror du på det själv?

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ragin Pig:

Även om det sker någon sorts binning på dom här korten så kan jag inte tänka mig att några golden samples går till tuf oc. Rimligtvis läggs dom bästa gpuerna åt sidan för att användas till strix, vilket säkert också är anledningen till att dom korten dröjjer.

stämmer, vi är såklart lite extra kinkiga med GPU'er för STRIX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Kanske för att det tydligen redan ska komma i december och inte 2022..

Hur ska de kunna släppa ett nytt kort med den enorma backlog de har i produktionen nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

tror du på det själv?

Lanseras ja. I lager för gemene man är en annan femma.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/324458-Zotac-Gaming-GeFo...

Verkar finnas 1st Zotac-Gaming-GeForce-RTX-3090-Trinity-24GB tillgänglig i Malmö triangeln.

Edit: slut.

Permalänk
Medlem

Verkar inte gå få någon information via netonet om köplats eller fick jag tag i fel support?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Verkar inte gå få någon information via netonet om köplats eller fick jag tag i fel support?

nej netonnet är riktigt tråkiga på den punkten, vad har du beställt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greywiind:

nej netonnet är riktigt tråkiga på den punkten, vad har du beställt ?

Samma 3080 som vad 70 % av alla 3080 köpare naturligtvis Asus 3080 tuf non oc varianten. Läste här tror jag det var att det gick att få tag på köplats men det stämmer måhända inte?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag fick info från butik på NoN att de va 350 tuf kort som sålts. Tips är att gå till butik och fråga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar inte gå få någon information via netonet om köplats eller fick jag tag i fel support?

Min flickvän arbetar på NoN, hon kan inte se köplats, bara antalet beställningar. Däremot har ju varje order ett datum (antar att de inte kan sortera?). Så det finns ju givetvis en kö som bearbetas i ordning.

Fun fact: Det fanns 2 3090 ASUS TUF till release, bägge skickades ut till ordrar gjorda ~13:30 på releasedagen i något internt system (ej online bokning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Min flickvän arbetar på NoN, hon kan inte se köplats, bara antalet beställningar. Däremot har ju varje order ett datum (antar att de inte kan sortera?). Så det finns ju givetvis en kö som bearbetas i ordning.

Fun fact: Det fanns 2 3090 ASUS TUF till release, bägge skickades ut till ordrar gjorda ~13:30 på releasedagen i något internt system (ej online bokning)

Dvs ngn anställd som snodde dem ifrån ”massan”, undrar vad chefen på stället tyckte om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Min flickvän arbetar på NoN, hon kan inte se köplats, bara antalet beställningar. Däremot har ju varje order ett datum (antar att de inte kan sortera?). Så det finns ju givetvis en kö som bearbetas i ordning.

Fun fact: Det fanns 2 3090 ASUS TUF till release, bägge skickades ut till ordrar gjorda ~13:30 på releasedagen i något internt system (ej online bokning)

Jahopp då är det bara vänta och va sur som gäller då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jahopp då är det bara vänta och va sur som gäller då

Man kan nog gnälla till sig sin köplats. Det handlar om att veta var ens order befinner sig i förhållande till alla. Inte så svårt men man får nog stå på sig och ”hota” med en avbokning.

Ska göra ett försök imorgon för mitt 3080 TUF kort

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Man kan nog gnälla till sig sin köplats. Det handlar om att veta var ens order befinner sig i förhållande till alla. Inte så svårt men man får nog stå på sig och ”hota” med en avbokning.

Ska göra ett försök imorgon för mitt 3080 TUF kort

Varför skulle någon på kundtjänst bry sig om du avbokade ditt kort dock?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Varför skulle någon på kundtjänst bry sig om du avbokade ditt kort dock?

Nä det är ju sant men tänker att man som anställd på kundtjänst ändå gör allt för att inte tappa kunder. Förra gången jag hörde av mig lyftes min fråga till inköp iaf. Så håller hoppet uppe!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Dvs ngn anställd som snodde dem ifrån ”massan”, undrar vad chefen på stället tyckte om det

Kan vara eller inringd order, men knäpp personal som låter folk boka innan release tiden i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Man kan nog gnälla till sig sin köplats. Det handlar om att veta var ens order befinner sig i förhållande till alla. Inte så svårt men man får nog stå på sig och ”hota” med en avbokning.

Ska göra ett försök imorgon för mitt 3080 TUF kort

Som jag sa, min flickvän kunde inte se i deras system vad du har för könummer, bara antal ordrar på det kortet. Tror ingen tänker jämföra 300 ordrar för att du gnäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Som jag sa, min flickvän kunde inte se i deras system vad du har för könummer, bara antal ordrar på det kortet. Tror ingen tänker jämföra 300 ordrar för att du gnäller.

Okej men har du problem med att jag ringer kundtjänst imorgon? Låter så. Har fått gjort mycket genom att prata med rätt personer tidigare. Så låt mig göra ett försök här så ser vi helt enkelt.

Edit: en snubbe jag snackade med i butiken sa precis tvärtom, att kundtjänst kan se vilken plats jag har. Hur ska de annars veta vem som ska få ett kort först?

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Nä det är ju sant men tänker att man som anställd på kundtjänst ändå gör allt för att inte tappa kunder. Förra gången jag hörde av mig lyftes min fråga till inköp iaf. Så håller hoppet uppe!

Tror du överskattar din betydelse som kund. Kundtjänster i regel är till för att svara på dina frågor och va behjälpliga. tror inte dom kunde bry sig mindre om du faktisk köper produkten eller ej.De går ditt för sin lön inte för att övertala kunder att inte cancellera ordrar.

Permalänk
Medlem

Haha asså jag orkar inte...

Iaf. Detta va en intressant läsning
https://www.google.se/amp/s/wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3...

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Okej men har du problem med att jag ringer kundtjänst imorgon? Låter så. Har fått gjort mycket genom att prata med rätt personer tidigare. Så låt mig göra ett försök här så ser vi helt enkelt.

Edit: en snubbe jag snackade med i butiken sa precis tvärtom, att kundtjänst kan se vilken plats jag har. Hur ska de annars veta vem som ska få ett kort först?

Nej, du får väl trakassera någon stackare om du vill.

Kan hälsa att när de får dryga kunder i butik som inte vill ge sig så säger de "Kontakta kundtjänst" bara för att bli av med dem.

Permalänk

Självklart ska man alltid vara artig och så trevlig som det går, även om man tjatar. Dock tycker jag det känns rimligt att kundtjänst svarar på sina kunders frågor (eller ger någon förklaring till varför de inte kan det), inte ljuger (om lagersaldon) eller ger olika information beroende på vem man pratar med (till exempel på grund av att man inte har koll).

De arbetar med service. Bryr de sig inte om företagets kunder går nån annan stans så är de kanske inte så lämpade för sitt jobb och det tror jag deras chefer håller med om. Sen om de verkligen bryr sig eller inte är en annan femma.

Om vi alla skulle vara så snälla som möjligt mot företagen vi beställer från skulle vi inte få mycket till syl i vädret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mastrovious:

Haha asså jag orkar inte...

Iaf. Detta va en intressant läsning
https://www.google.se/amp/s/wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-3...

Ingen nyhet egentligen.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Ingen nyhet egentligen.

Nä det skrev jag aldrig men tyckte det var intressant

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Nej, du får väl trakassera någon stackare om du vill.

Kan hälsa att när de får dryga kunder i butik som inte vill ge sig så säger de "Kontakta kundtjänst" bara för att bli av med dem.

Aha så du jobbar på Netonnet och kan deras kunddialog?

Du har bara bestämt dig för att jag hade en otrevlig ton mot butikspersonalen och att han gjorde allt för att få iväg mig. Du har ingen aning.

Jag var där i annat ärende och passade på att avboka mitt 3090 Tuf kort (som ej gick att avboka på nätet pga att deras "skapa ärende" funktion var paj). Fick till svar att butiken inte kan avboka webborder, men vet du vad, efter en stunds dialog vad tror du hände? Jodå, hon kunde mycket riktigt avboka min order. Lätt som en plätt.

Väl i butiken tog jag tillfället i akt och snackade med en snubbe där om att jag lagt en order för nästa en mån sen men vet ej status på den, kan du se något här i butik? Han fick mitt ordernr, inser att det är en webborder och säger att han bara ser lagersaldo för butiken, däremot kan han se att det ligger 350 order på just det kortet och säger med glimten i ögat att han hoppas att jag ligger tidigt i den kön. Varpå jag frågar om han kan ser om butiken har några kort på ingång, det har dom inte men han säger då att det borde inte vara några problem för dig att få reda på var min köplats är, det har kundtjänst stenkoll på. Ha en fortsatt fin söndag avslutade vi samtalet med och imorgon kommer jag ringa kundtjänst.

Jag lovar att återrapportera utfallet här.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Larsgustavarvid:

De arbetar med service. Bryr de sig inte om företagets kunder går nån annan stans så är de kanske inte så lämpade för sitt jobb och det tror jag deras chefer håller med om. Sen om de verkligen bryr sig eller inte är en annan femma.

Om vi alla skulle vara så snälla som möjligt mot företagen vi beställer från skulle vi inte få mycket till syl i vädret.

Kan garantera att de flesta inte bryr sig om företagets kunder, man jobbar inte på kundtjänst för att det är något slags kall om du tror det. Dessutom är lönen rent av kass, man gör det man måste och oftast inte mer. Ibland kan man göra det lilla extra kanske, om kunden är jättetrevlig.

Man gör det, för att man behöver stålar och för att det är ett lätt jobb att få. Vad cheferna tycker är helt irrelevant, det är extrem personalomsättning på de flesta kundtjänster för att ingen orkar jobbar kvar någon längre stund.

Mvh med någon med lite för många års erfarenhet från flera olika kundtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Kan garantera att de flesta inte bryr sig om företagets kunder, man jobbar inte på kundtjänst för att det är något slags kall om du tror det. Dessutom är lönen rent av kass, man gör det man måste och oftast inte mer. Ibland kan man göra det lilla extra kanske, om kunden är jättetrevlig.

Man gör det, för att man behöver stålar och för att det är ett lätt jobb att få. Vad cheferna tycker är helt irrelevant, det är extrem personalomsättning på de flesta kundtjänster för att ingen orkar jobbar kvar någon längre stund.

Mvh med någon med lite för många års erfarenhet från flera olika kundtjänster.

Fast det är ju förmodligen inte Kalle eller Stina i kundtjänst som kommer ge mig svaren jag vill ha utan chefen eller någon annan från inköp, det är så man når fram och får svar. Du som jobbat där vet också att de flesta kundtjänstmedarbetare mer än gärna slänger över bajsmackor till sina chefer/ansvariga eller andra avdelningar. Lite som föregående talare menar på att butikspersonalen gör - hänvisar till kundtjänst. All skit rinner nedåt brukar man säga..

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop