3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av barden82:

Den som driver 2+ 4k skärmar och/eller flera olika appar/spel samtidigt kan nog stöta på det här betydligt tidigare, men det är verkligen niche-case.

Vi har ju VR också som kräver en hel del.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag spelar flertalet spel där mängd vram använding går över 10gb, sniffar runt 15gb i vissa spel.

Microsoft flight simulator bland annat är en riktigt vram-bov.

Ja, men det var också därav jag skrev ”för den största majoriteten människor”. Tittar man på Steam Hardware Survey är det fortfarande 65% av alla Steam-användare vars primära spelskärm har 1920x1080 i upplösning. Dessutom är Microsoft Flight Simulator inte heller ett spel som majoriteten människor ägnar sig åt att spela.

Så jag säger inte att det inte finns situationer där mer än 10GB VRAM är nödvändigt. Jag menar att för den största andelen spelare är mer än 10GB VRAM onödigt då man i de flesta fall inte ens kommer använda den mängden ändå. CS:GO, Among Us, WoW, CoD, Battlefield, GTA etc etc behöver definitivt inga 20GB VRAM i 1080 eller ens i 1440 för den delen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Undra hur många som ligger på första 20 sekunderna på 15.01 på webhallens 3090 strix OC.. Kommit två leveranser nu utan att jag fått grön bock och då tog det mig 10-15 sekunder att klicka in den i korgen samt beställa..

Samma här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av arabfis:

Jag hoppas du får övertidsersättning för dina timmar här. Tack buddy

tack själv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Elgiganten har inget eget lager utan de beställer från annan part som i sin tur beställer från tillverkaren.

Deras lagerstatus är ren fantasi och kan frånses helt och hållet.

Mjo, jag känner till det.

När jag menar "deras lagerstatus" så menar jag inte specifikt Elgigantens egna lagerlokaler. Det jag menar är hur den just listar 100+ i lager fast att det inte stämmer, därav ett systemfel som de kallar det. Deras status verkar inte räkna hur mycket som faktiskt finns i lager utan den verkar ha något helt annat som sin källa, typ antal bokningar från kunder eller antal beställningar hos distributör osv. Det vill säga ett grovt systemfel, sedan om detta är medvetet eller inte kan man också spekulera runt.

En kan ju hoppas att Elgiganten kommer dras med konsekvenser i form av uteslutning som partner hos Nvidia framöver. Inte för att Elgiganten verkar bry sig speciellt mycket däremot...

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Ja, men det var också därav jag skrev ”för den största majoriteten människor”. Tittar man på Steam Hardware Survey är det fortfarande 65% av alla Steam-användare vars primära spelskärm har 1920x1080 i upplösning. Dessutom är Microsoft Flight Simulator inte heller ett spel som majoriteten människor ägnar sig åt att spela.

Så jag säger inte att det inte finns situationer där mer än 10GB VRAM är nödvändigt. Jag menar att för den största andelen spelare är mer än 10GB VRAM onödigt då man i de flesta fall inte ens kommer använda den mängden ändå. CS:GO, Among Us, WoW, CoD, Battlefield, GTA etc etc behöver definitivt inga 20GB VRAM i 1080 eller ens i 1440 för den delen.

Det är ju iof en konstig logik för ett high end kort. 3070 är overkill för de liren i de upplösningarna. Hade vi diskuterat 3070 hade det ju vart vettigare. AMD har i samma läge 16 GB för det kortet som verkar ha liknande prestanda som 3080.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag spelar flertalet spel där mängd vram använding går över 10gb, sniffar runt 15gb i vissa spel.

Microsoft flight simulator bland annat är en riktigt vram-bov.

Användning eller allokering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju iof en konstig logik för ett high end kort. 3070 är overkill för de liren i de upplösningarna. Hade vi diskuterat 3070 hade det ju vart vettigare. AMD har i samma läge 16 GB för det kortet som verkar ha liknande prestanda som 3080.

Hänger inte helt och hållet med på vad du menar. Både 3070 och kommande kort från AMD är kort med mycket fler skillnader än bara VRAM. Nu jämför vi 3080 10GB med 3080 20GB.

Lek med tanken att skillnanden mellan de två korten i stort sett bara är mängden VRAM. Inte antalet CUDA-kärnor, minnesbandbredd, klockhastighet osv som man måste jämföra med om i fallet med 3070 eller AMD. I det scenariot menar jag att 20 GB VRAM troligen bara är en dyrare variant av "samma" kort och helt onödigt för majoriteten gamers då majoriteten gamers spelar spel som inte kräver den mängden VRAM i upplösningar som inte kräver den mängden VRAM.

Skulle AMD komma med ett kort som presterar bättre än 3080 skulle jag troligen välja det istället, men inte för att det har mer VRAM utan för att det isåfall i sin helhet presterar bättre. Men det återstår såklart att se

Om jag missförstod dig får du hojta

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Användning eller allokering?

Användning förstås

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

I teorin bör OC korten vara "ännu stabilare" iom att dem är binnade för att klara OC bättre. Än mer om man tar ned dem till standard värden.

Intressant, så det är en binning process som sker mellan OC och icke OC? Måste säga att jag är lite förvånad över detta då prislappen inte reflekterar detta. 500kr extra för att garanterat få ett golden sample känns som lite pengar speciellt när priset är runt 20k på båda modellerna.

Surt för mig som nu får boka om mitt kort och hamna längst bak i kön!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vardagsrum:

Hänger inte helt och hållet med på vad du menar. Både 3070 och kommande kort från AMD är kort med mycket fler skillnader än bara VRAM. Nu jämför vi 3080 10GB med 3080 20GB.

Lek med tanken att skillnanden mellan de två korten i stort sett bara är mängden VRAM. Inte antalet CUDA-kärnor, minnesbandbredd, klockhastighet osv som man måste jämföra med om i fallet med 3070 eller AMD. I det scenariot menar jag att 20 GB VRAM troligen bara är en dyrare variant av "samma" kort och helt onödigt för majoriteten gamers då majoriteten gamers spelar spel som inte kräver den mängden VRAM i upplösningar som inte kräver den mängden VRAM.

Skulle AMD komma med ett kort som presterar bättre än 3080 skulle jag troligen välja det istället, men inte för att det har mer VRAM utan för att det isåfall i sin helhet presterar bättre. Men det återstår såklart att se

Om jag missförstod dig får du hojta

Din argumentation är att 3080 är helt onödigt för gemene gamer och att långsammare kort med mindre RAM räcker. Det stämmer helt.

Nu diskuterade vi ju VRAM och där är det ingen skillnad VRAM och VRAM. Tar minnet slut så stryps korten oavsett bandbredd, cuda cores, infinite cache etc. Kolla bara 8k benchmarks på 3080 vs 3090. Det är inga 10 % skillnad i prestanda längre när 10 GB överskrids.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Din argumentation är att 3080 är helt onödigt för gemene gamer och att långsammare kort med mindre RAM räcker. Det stämmer helt.

Nu diskuterade vi ju VRAM och där är det ingen skillnad VRAM och VRAM. Tar minnet slut så stryps korten oavsett bandbredd, cuda cores, infinite cache etc. Kolla bara 8k benchmarks på 3080 vs 3090. Det är inga 10 % skillnad i prestanda längre när 10 GB överskrids.

Ah men då tänker vi nog likadant.

Vill dock förtydliga att jag inte tycker att RTX 3080 är onödigt. Har själv en beställning på det och ser verkligen fram emot att efter många år med en 1440p-skärm kunna få ut full potential då 980 Ti inte riktigt klarat det i nyare titlar.
Jag tycker RTX 3080 20GB är onödigt i jämförelse med RTX 3080 10GB. Det kommer kosta mer och kommer, i min mening, inte påverka prestanda särskilt mycket för de flesta.

Men jag kan såklart också ha helt fel! Vi får helt enkelt se när dem släpper kortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS ROG Strix X670E-F | ASUS TUF RTX 3080 10GB |
32GB Kingston Fury 6000MHz | Corsair RM1000X v3 |
1x Samsung M.2 970 EVO Plus 1TB | 2x Samsung M.2 980 EVO 1TB |
MSI MPG271QRX + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Viking
Skrivet av Wasp:

Användning förstås

Vad jag sett så drar Flight simulator ca 9,5gb som max i 4k och högsta inställningar. Och det är även det högsta jag sett i något spel. Så hur mäter du din användning?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Intressant, så det är en binning process som sker mellan OC och icke OC? Måste säga att jag är lite förvånad över detta då prislappen inte reflekterar detta. 500kr extra för att garanterat få ett golden sample känns som lite pengar.

Surt för mig som nu får boka om mitt kort och hamna längst bak i kön!

Även om det sker någon sorts binning på dom här korten så kan jag inte tänka mig att några golden samples går till tuf oc. Rimligtvis läggs dom bästa gpuerna åt sidan för att användas till strix, vilket säkert också är anledningen till att dom korten dröjjer.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Vad jag sett så drar Flight simulator ca 9,5gb som max i 4k och högsta inställningar. Och det är även det högsta jag sett i något spel. Så hur mäter du din användning?

måste vara min upplösning alternativt afterburner som rapporterar fel isåfall. Högsta jag sett med fligt sim är drygt 15.5 gig. Eller möjligtvis att spelet dynamiskt laddar in fler texturer i minnet om möjlighet finns.

Permalänk
Viking
Skrivet av Wasp:

måste vara min upplösning alternativt afterburner som rapporterar fel isåfall. Högsta jag sett med fligt sim är drygt 15.5 gig. Eller möjligtvis att spelet dynamiskt laddar in fler texturer i minnet om möjlighet finns.

Där har du problemet. Afterburner visar bara allokerat minne.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Där har du problemet. Afterburner visar bara allokerat minne.

Efter lite påläsning så får jag det till att allokerat minne också är "använt" minne. Dvs det är bra att ha extra plats så spelet slipper anropa fler texturer.

Mao, inte nödvändigt med mer än 9.5gb men inte heller slöseri att ha mer än det.

Permalänk
Viking
Skrivet av Wasp:

Efter lite påläsning så får jag det till att allokerat minne också är "använt" minne. Dvs det är bra att ha extra plats så spelet slipper anropa fler texturer.

Mao, inte nödvändigt med mer än 9.5gb men inte heller slöseri att ha mer än det.

Exakt, det är ju dumt att ha minne som aldrig används. Så då allokeras mer upp av spelet, men den allokeringen är inget måste och blir därför missvisande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Din argumentation är att 3080 är helt onödigt för gemene gamer och att långsammare kort med mindre RAM räcker. Det stämmer helt.

Det stämmer väl idag, men "gemene gamer" som köper ett dyrt grafikkort idag, kommer antagligen ha det ett par år (säg minst 2) och man kan kanske komma fram till någon sorts grafikkort kostnad per år och per gamer-glädje så att säga, där det är mer priseffektivt att köpa ett dyrare "overkill" kort idag och ha i 24 månader än ett "bra" kort idag och sen ett till "bra" kort om 12 månader..

Jag har inte gjort den kalkylen alls själv. Men om jag skulle gissa så köp det näst dyraste vartannat år så ligger man nog ganska bra på det.

Men sweclockers är ju inte "gemena gamers" heller

Permalänk
Medlem

Verkar som att Webhallen får in ett gäng kort från ASUS nästa vecka eftersom alla har V43. Pray to the gods!

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Verkar som att Webhallen får in ett gäng kort från ASUS nästa vecka eftersom alla har V43. Pray to the gods!

Inga 3080 Strix
Varken OC eller non-OC

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Inga 3080 Strix
Varken OC eller non-OC

Hittar 3 av 8 (ASUS 3080/3090) som har info om V43, så inte nån majoritet direkt ;p Dessutom bara allokerade, inte skickade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Personligen har jag inte så överdrivet stor brådska att få kortet men man kan i alla fall hoppas lite på att datumet (16-19okt) på Gainward 3090 stämmer så att de dyker in i lagret hos webhallen på Måndag

Avvaktar och kollar på hemsidan om det blir någon update till veckan på det. Känner att en hårt jobbande och grym person här på forumet inte ska behöva svara på så mycket mer frågor om leveranser

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Var förbi Netonnet i Göteborg idag för att avboka mitt 3090 kort (onlinetjänsten där man skapar ärende va paj...) passade på att pressa dom lite kring 3080 TUF (ej OC) som jag också har på beställning. Han kunde bara se butikens lagerstatus däremot kunde han se att det var totalt 350 beställningar på just det kortet. Så första vettiga info från Netonnet. Sen sa han också att man kan begära att få se sin köplats, det har kundtjänst stenkoll på. Ska slå en signal på måndag helt enkelt.

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem

Lite skönt att sitta med mitt Strix 2080Ti och inte ha panik över en beställning för en gångs skull.

(Jag vet att jag gjorde ett dåligt köp på mitt 2080ti i mars 2019)

Sitter och inväntar EVGA 3080 hybrid kort lungt och stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lybo:

Lite skönt att sitta med mitt Strix 2080Ti och inte ha panik över en beställning för en gångs skull.

(Jag vet att jag gjorde ett dåligt köp på mitt 2080ti i mars 2019)

Sitter och inväntar EVGA 3080 hybrid kort lungt och stilla.

Mars 2019 var väl inte så farligt, är ju 1.5 år sedan. En annan sak om det varit mars i år eller för 3 månader sen

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Mars 2019 var väl inte så farligt, är ju 1.5 år sedan. En annan sak om det varit mars i år eller för 3 månader sen

Nä verkligen! Jag köpte mitt i januari och monterade ihop datorn först i maj i år (pga flytt). Det kan man säga var ett lite trist köp.

Permalänk
Skrivet av lybo:

Lite skönt att sitta med mitt Strix 2080Ti och inte ha panik över en beställning för en gångs skull.

(Jag vet att jag gjorde ett dåligt köp på mitt 2080ti i mars 2019)

Na, det var ändå ett bra tag sedan. Dem som ska känns sig dumma är dem som köpte ett 2080ti under dem senaste 3-4 månaderna. Då visste vi ändå ungefär när dem nya korten skulle komma. Hade en polare som brände 15k på ett EVGA 2080ti typ en vecka innan Nvidia visade upp 3000 serien. Sa till honom gång på gång att vänta, men han köpte det iaf. Han satt redan på ett 1080ti så han var ju inte i något stort behov direkt.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Viking
Skrivet av Muppetlord:

Hade en polare som brände 15k på ett EVGA 2080ti typ en vecka innan Nvidia visade upp 3000 serien. Sa till honom gång på gång att vänta, men han köpte det iaf. Han satt redan på ett 1080ti så han var ju inte i något stort behov direkt.

Blir lite smått irriterad av att höra detta.

Stavfel :)
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

jävla tjat om 20gb.. juo de kanske kommer en dag typ 2022... men det blir samma hype som nu... den som alltid väntar behöver inget heller

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd