Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, POST misslyckas

Satte in nytt moderkort, processor och RAM i datorn idag men nu kommer den inte förbi POST när jag startar den.

Specs,
Asus Rog Strix B460-F Gaming
Intel core i5 - 10600K
Be quiet! Pure Rock 2
Corsair Vengance LPX 16GB DDR4
Asus GeForce GTX 760
Be quiet! Pure power L8 630W
Intel 530 2,5" SSD
Fractal Design Define R5

Allt går igång fint men POST misslyckas, inget pip från BIOS men QLED på moderkortet lyser grönt.
Tog ut RAM och testade starta, då lyser QLED orange och indikerar att minne saknas vilket är korrekt men jag får fortfarande inget pip från BIOS..?

Har dubbelkollat alla anslutningar, 8-pin och 24-pin från PSU, RAM sitter ordentligt, grafikkort sitter ordentligt och får ström, hårddiskarna är rätt kopplade. Moderkortet står på distanser och PSU fungerar korrekt, den är kollad. Har testat att koppla HDMI både till grafikkort och moderkort.

Det jag inte har gjort är att kolla CPU men funderar på det faktum att BIOS inte piper när jag tar ut RAM, den borde väl pipa felkod? Kan det vara fel på moderkortet eller är CPU fortfarande misstänkt?

Bild på hur det ser ut när jag startat den
https://iili.io/2DyXyX.jpg

Permalänk
Medlem

"Har testat att koppla HDMI både till grafikkort och moderkort."

Om du inte redan testat det så prova ta ur grafikkortet och koppla skärmen till moderkortet istället. Då kan du utesluta eventuella problem med ditt grafikkort. Inte säkert du får bild ut från moderkortet om det sitter ett grafikkort i.

Permalänk
Medlem

Ok tack jag har testat detta nu men med samma resultat tyvärr...

Permalänk
Medlem

Har du testat o sätta ram minnen i slot 1 o 3 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Har du testat o sätta ram minnen i slot 1 o 3 istället?

Och om inte det heller funkar så testa med bara ett minne i slot 1, alternativt flytta runt minnet till olika slottar om slot 1 inte funkar. Sedan samma test med andra minnesstickan. Testa med displayport istället för HDMI. Kolla att skärmen står inställd på rätt ingång.

Permalänk
Medlem

Har hittat en möjlig ledtråd till problemet, jag har 2 diskar i den en liten HDD och en SSD, när jag kopplar ur SSDn så bootar den faktiskt, kopplar i den och samma problem igen.
Testade att koppla SSDn med kablarna från HDD disken men funkar ändå inte.
Endast HDD och den startar, HDD + SSD ingen start.
Kan det helt enkelt vara fel på SSDn?
Vill inte boota från HDDn.

Testade det ni tipsade om men CPU kylaren sitter i vägen så jag får inte ned minnet i slot 1 men testade att ha endast ett minne i slot 2 sen 3 sen 4 men samma resultat ändå. Gjorde samma med båda minnena.
Har testat både displayport och skärmen är på rätt input.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niinja:

Har hittat en möjlig ledtråd till problemet, jag har 2 diskar i den en liten HDD och en SSD, när jag kopplar ur SSDn så bootar den faktiskt, kopplar i den och samma problem igen.
Testade att koppla SSDn med kablarna från HDD disken men funkar ändå inte.
Endast HDD och den startar, HDD + SSD ingen start.
Kan det helt enkelt vara fel på SSDn?
Vill inte boota från HDDn.

Testade det ni tipsade om men CPU kylaren sitter i vägen så jag får inte ned minnet i slot 1 men testade att ha endast ett minne i slot 2 sen 3 sen 4 men samma resultat ändå. Gjorde samma med båda minnena.
Har testat både displayport och skärmen är på rätt input.

Ja just det ja. Koppla ur alla diskar är ett bra test så som du gjorde. Ja det verkar ju som att din SSD är problemet. Det hjälper inte att boota från USB-minne med installationsmedia (Windows eller Linux installer) och partitionera/formatera om din SSD?

Kommer du in i UEFI/BIOS inställningarna och kan ändra till kompabilitetsläge eller något sådant så att den startar upp i läge bakåtkompatibelt med BIOS? Tänker om din SSD är formaterad med MBR partitionstabell, då känns den inte igen av UEFI.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara ide att uppdatera UEFI/BIOS innan vidare felsökning.
Finns ju chans att du har en tidig version av UEFI/BIOS som har detta fixat i senare versioner.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niinja:

Har hittat en möjlig ledtråd till problemet, jag har 2 diskar i den en liten HDD och en SSD, när jag kopplar ur SSDn så bootar den faktiskt, kopplar i den och samma problem igen.
Testade att koppla SSDn med kablarna från HDD disken men funkar ändå inte.
Endast HDD och den startar, HDD + SSD ingen start.
Kan det helt enkelt vara fel på SSDn?
Vill inte boota från HDDn.

Testade det ni tipsade om men CPU kylaren sitter i vägen så jag får inte ned minnet i slot 1 men testade att ha endast ett minne i slot 2 sen 3 sen 4 men samma resultat ändå. Gjorde samma med båda minnena.
Har testat både displayport och skärmen är på rätt input.

Vad säger manualen om hur du ska koppla SATA diskar m.m.? Te.x mitt moderkort stänger av vissa SATA portar om jag kopplar in NVMe diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ja just det ja. Koppla ur alla diskar är ett bra test så som du gjorde. Ja det verkar ju som att din SSD är problemet. Det hjälper inte att boota från USB-minne med installationsmedia (Windows eller Linux installer) och partitionera/formatera om din SSD?

Kommer du in i UEFI/BIOS inställningarna och kan ändra till kompabilitetsläge eller något sådant så att den startar upp i läge bakåtkompatibelt med BIOS? Tänker om din SSD är formaterad med MBR partitionstabell, då känns den inte igen av UEFI.

Tack jag tror att det här kan vara problemet, jag ska testa uppdatera BIOS först och sen gå vidare och formatera om disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Vad säger manualen om hur du ska koppla SATA diskar m.m.? Te.x mitt moderkort stänger av vissa SATA portar om jag kopplar in NVMe diskar.

Hittar inget om att jag måste koppla på ett visst sätt och har ingen NVM disk inkopplad. Funkar med samma SATA om jag kopplar den till HDD disken så jag tror inte porten är inaktiverad.

Permalänk
Medlem

Har du någon annan dator du kan testa SSD-disken i? Verkar som att den är trasig och behöver bytas ut. NVMe är himla smidigt, slipper sladdar och man kan få riktigt bra prestanda så det kanske är dags att köpa en sådan istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har du någon annan dator du kan testa SSD-disken i? Verkar som att den är trasig och behöver bytas ut. NVMe är himla smidigt, slipper sladdar och man kan få riktigt bra prestanda så det kanske är dags att köpa en sådan istället?

Har uppdaterat BIOS nu utan resultat.

Testade att sätta SSDn i ett skal och koppla in i laptopen, den hittar disken men kan inte öppna och visa filerna. Det ska den väl kunna?
Kanske är så att den behöver bytas..