3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Varför flyttar man releasen av 3070? jo för att se vart man ska lägga sig prismässigt mot AMD precis av samma anledning så kommer man pressa ut tokmånga kort i slutet oktober/början november för att utbudet ska finnas mot AMD. Kolla bara hypen som är nu för att det inte finns kort, finns säkert 10 trådar om det på sweclockers.

Hur många har inte köpt 3090 eller dyrare 3080 kort för att det inte finns att få tag i?
Riktigt bra marknadsföring av Nvidia om du frågar mig. Sämre för konsumenten dock.

Bra att du ställer en fråga till dig själv och svarar med ditt egna hittepå

Visst köper folk dyrare kort för att de inte får tag på billigare, men det finns inga dyrare kort heller, det är kö på allt. De har högre efterfrågan än kort och du menar att de inte vill sälja kort för vad? Vad för nytta gör hype när hypen är som högst i historien?

AMD är runt hörnet och har folk inte kort finns det STOR risk att man går över till AMD för att få något kort alls. Uppenbarligen betalar ju folk gärna för lägre prestanda/krona.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Bra att du ställer en fråga till dig själv och svarar med ditt egna hittepå

Visst köper folk dyrare kort för att de inte får tag på billigare, men det finns inga dyrare kort heller, det är kö på allt. De har högre efterfrågan än kort och du menar att de inte vill sälja kort för vad? Vad för nytta gör hype när hypen är som högst i historien?

AMD är runt hörnet och har folk inte kort finns det STOR risk att man går över till AMD för att få något kort alls. Uppenbarligen betalar ju folk gärna för lägre prestanda/krona.

Onödigt dryg du är.. vart hittar jag på att releasen av 3070 är ändrad? varför tror du att dom flyttar datumet till dagen efter releasen av big Navi,tillfällighet? low on stock? jag tror att det är för Big Navi.

Det finns ganska mycket som pekar på att Nivida kör med fula knep.

1, dom har fått det att låta som att denna launch är mer prisvärd än tidigare. det är i princip exakt samma prestanda kliv som tidigare generationer. 3090 är en dyrare variant än 2080 ti.

2. hur förklarar du att information har läckt om att det kommer va en paper launch och att priserna ska höjas i oktober. Har det varit officiellt sedan innan release? jag kanske har missat det.

3. vi vet att Nvidia har sagt att det kommer vara svårt att möta efterfrågan detta år och att dom förmodligen kommer skicka korten q1 2021 korrekt? då får vi se vem som har rätt ganska snart.

4.vanliga konsumenter ställer inte så mycket frågor så det kanske var värt att göra en tidig release för Nvidia med sitt "shyssta pris"
AMD har inte släppt sina kort så dom har ingen konkurrens så det finns ingen anledning att inte release korten i förtid. Badwill övervinns av konsuments ha begär. dyrare 3080 samt 3090 säljs i väntan på den riktiga releasen.

5.Founders Edition korten va det också snack om att det skulle finnas i begränsad upplaga pga kostnaden innan release och att Nvidia egentligen inte ens vill sälja dessa för 3080. Vad har hänt med founderskorten nu?

Kan säkert hitta mer som pekar på att denna release är extremt detaljerat utförd.

Tror du på riktigt att ett företag som Nvidia missat att behövet efter grafikort är stort, OJ DÅ vi visste inte att vi var populära.
Marknadsföring deluxe allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Jag klippte den Dags att avboka MSI 3080 Gaming X Trio på Netonnet, då kanske någon annan hamnar före där i kön!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jag klippte den Dags att avboka MSI 3080 Gaming X Trio på Netonnet, då kanske någon annan hamnar före där i kön!

Gött mannen, enjoy dat performance!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 CPU: Ryzen 9 3900X med Noctua NH-D15 GPU: Asus TUF 3080 10GB OC RAM: 64GB G.Skill Trident Z Neo @ 3600Mhz CL 16-19-19-39 Moderkort:ASUS ROG Crosshair VIII DARK Hero SSD m.2: 2 x 2TB Seagate FireCuda 520 SSD 2.5: 2 x 480GB Kingston A400

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Onödigt dryg du är.. vart hittar jag på att releasen av 3070 är ändrad? varför tror du att dom flyttar datumet till dagen efter releasen av big Navi,tillfällighet? low on stock? jag tror att det är för Big Navi.

Det finns ganska mycket som pekar på att Nivida kör med fula knep.

1, dom har fått det att låta som att denna launch är mer prisvärd än tidigare. det är i princip exakt samma prestanda kliv som tidigare generationer. 3090 är en dyrare variant än 2080 ti.

2. hur förklarar du att information har läckt om att det kommer va en paper launch och att priserna ska höjas i oktober. Har det varit officiellt sedan innan release? jag kanske har missat det.

3. vi vet att Nvidia har sagt att det kommer vara svårt att möta efterfrågan detta år och att dom förmodligen kommer skicka korten q1 2021 korrekt? då får vi se vem som har rätt ganska snart.

4.vanliga konsumenter ställer inte så mycket frågor så det kanske var värt att göra en tidig release för Nvidia med sitt "shyssta pris"
AMD har inte släppt sina kort så dom har ingen konkurrens så det finns ingen anledning att inte release korten i förtid. Badwill övervinns av konsuments ha begär. dyrare 3080 samt 3090 säljs i väntan på den riktiga releasen.

5.Founders Edition korten va det också snack om att det skulle finnas i begränsad upplaga pga kostnaden innan release. Vad har hänt med founderskorten nu?

Kan säkert hitta mer som pekar på att denna release är extremt detaljerat utförd.

Tror du på riktigt att ett företag som Nvidia missat att behövet efter grafikort är stort, OJ DÅ vi visste inte att vi var populära.
Marknadsföring deluxe allting.

Ja, jag kanske är dryg som inte sväljer konspirationsteorier. Jag skrev aldrig att uppskjutningen utav 3070 var påhittad. Givetvis syftar jag på ditt svar som inte har någon källa utan är din egna tolkning av situationen = ditt hittepå.

1. Detta är en av de större hoppen i prestanda , speciellt senare tid (Pascal kommer nära), finns någon graf som visade att detta hopp var #2. 3090 har grymt mycket mer minne än vad ett x80Ti haft tidigare, annars är det likt ett x80Ti, men det är inte samma sak. Vad detta nu har med saken att göra?

2. Detta är ingen papperslansering, det finns kort och det kommer kort. Det har nyss varit Golden Week i Kina så ganska givet att produktion ökar nu igen. Och ja, du missade tydligen att vissa priser var introduktionspriser, detta gick vissa återförsäljare ut med flera dagar innan lanseringen.

3. Det är som sagt en enorm efterfrågan på kort. Kort har kommit varje dag ifrån butiker sedan lansering, och sedan har de sagt att produktionen trappas upp nu. Att vissa tror att det inte kommer kort förens januari är helt fel. Däremot om du ställer dig i kö idag för ett av de mest populära modellerna så finns det chans att du får vänta tills dess.

4. Vet inte vad din poäng är här? Beställer man ett kort för lägre priset får man det för lägre priset. Eftersom folk betalar hade det ju varit smartare att ha högt pris först och lågt pris senare.

5. Founders Edition säljs fortfarande, men inte via Nvidia men Best Buy i USA tydligen. Hur de löser Europa återstår att se, men än så länge är det förhastat att säga att de slutat producera dem.

Jag tror definitivt att Nvidia visste om att efterfrågan var hög, men inte så här hög. Jag har skrivit det förut och du kanske inte sett, men amerikanske webbshoppar hade högre trafik vid releasen av 3080 än under Black Friday. Vet du hur galna amerikaner är under Black Friday? Och sedan sätter du hela den galenskapen + lite till på 1 produkt. Kan du visa en enda källa som spådde att det skulle bli så här galet innan release?

Du får tro exakt vad du vill, men att hålla tillbaka kort och låta AMD ta andelar låter helt galet i mina öron. Du har fortfarande inte förklarat vad de skulle tjäna på att hypa man inte leverera som du påstår att de gör. Bästa tillfället är att de skulle fyllt alla ordrar idag eller möjligtvis nästa vecka. För om man ligger 500 i kö när AMD presenterar och de visar upp något bra, då kommer folk hoppa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Jag klippte den Dags att avboka MSI 3080 Gaming X Trio på Netonnet, då kanske någon annan hamnar före där i kön!

Kan vara klokt att behålla din andra bokning. Speciellt om du inte vet varför kortet fanns som fyndvara. Problem Gigabyte gjort sig kända för var trasiga strömkontakter. Sen kan det vara så att köparen bara ångrat köpet. Kan vara bra att gardera sig om det visar sig att kortet faktiskt inte går att använda när du fått hem den.

Vill inte göra dig orolig men känner att det är något som behöver påpekas.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Kan vara klokt att behålla din andra bokning. Speciellt om du inte vet varför kortet fanns som fyndvara. Problem Gigabyte gjort sig kända för var trasiga strömkontakter. Sen kan det vara så att köparen bara ångrat köpet. Kan vara bra att gardera sig om det visar sig att kortet faktiskt inte går att använda när du fått hem den.

Vill inte göra dig orolig men känner att det är något som behöver påpekas.

roligt om inet skulle sälja ett defekt kort o ge nån förhoppningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Onödigt dryg du är.. vart hittar jag på att releasen av 3070 är ändrad? varför tror du att dom flyttar datumet till dagen efter releasen av big Navi,tillfällighet? low on stock? jag tror att det är för Big Navi.

Det finns ganska mycket som pekar på att Nivida kör med fula knep.

1, dom har fått det att låta som att denna launch är mer prisvärd än tidigare. det är i princip exakt samma prestanda kliv som tidigare generationer. 3090 är en dyrare variant än 2080 ti.

2. hur förklarar du att information har läckt om att det kommer va en paper launch och att priserna ska höjas i oktober. Har det varit officiellt sedan innan release? jag kanske har missat det.

3. vi vet att Nvidia har sagt att det kommer vara svårt att möta efterfrågan detta år och att dom förmodligen kommer skicka korten q1 2021 korrekt? då får vi se vem som har rätt ganska snart.

4.vanliga konsumenter ställer inte så mycket frågor så det kanske var värt att göra en tidig release för Nvidia med sitt "shyssta pris"
AMD har inte släppt sina kort så dom har ingen konkurrens så det finns ingen anledning att inte release korten i förtid. Badwill övervinns av konsuments ha begär. dyrare 3080 samt 3090 säljs i väntan på den riktiga releasen.

5.Founders Edition korten va det också snack om att det skulle finnas i begränsad upplaga pga kostnaden innan release och att Nvidia egentligen inte ens vill sälja dessa för 3080. Vad har hänt med founderskorten nu?

Kan säkert hitta mer som pekar på att denna release är extremt detaljerat utförd.

Tror du på riktigt att ett företag som Nvidia missat att behövet efter grafikort är stort, OJ DÅ vi visste inte att vi var populära.
Marknadsföring deluxe allting.

Varför skulle Nvidia begränsa antalet kort de säljer? Nvidia tjänar inget vad jag vet på om ASUS säljer sina kort för 7800kr eller 14000kr. Eller menar du att Nvidia får en procentuell del av vad Asus säljer sina kort för?

Och vad menar du med att 3080 typ är ett 2080 TI? Det är ju ca 30 procentigt hopp i prestanda mellan dessa två kort? Och då är 3080 alltså inte ett TI-kort.

Varför skulle de vänta in AMDs release? Det är ju redan folk som tröttnar och hoppat över till AMD. Känns helt ologiskt. Vad som vore mer logiskt är väl att de släppte kortet för tidigt för att de ville vara säkra på att folk köper 3080 innan AMD och då innan Nvidia hade tillräckligt stort lager... Och därav totalbrist på kort.

Det var ju introduktionspriser även vid 20xx-seriens release så det krävs ju ingen sierska att gissa på att det skulle hända igen.

Om de ville sälja fler 3090kort borde de väl sett till att den fanns på lager också Men ja 3090 har säkert ökat marginellt i försäljning jämför med om det fanns fulla lager av 3080. Det behöver ju inte vara en konspiration för att vara sant.

Självklart släpper de 3070 den dagen pga att det är dagen efter Big Navi releasen. Det är ju ingen tillfällighet. Men jag förstår inte vad du menar att det betyder?

Jag tror att världen är mindre spännande än vad du tror.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Onödigt dryg du är.. vart hittar jag på att releasen av 3070 är ändrad? varför tror du att dom flyttar datumet till dagen efter releasen av big Navi,tillfällighet? low on stock? jag tror att det är för Big Navi.

Det tror jag med. Men mest spännande att se hur de tänkt sig det ska spelas ut. De har sagt att de vill ha bra med lager av 3070 i butikerna. Vi får helt enkelt se om de kan leverera. Det är en fråga som kommer få se ett svar helt enkelt

Citat:

1, dom har fått det att låta som att denna launch är mer prisvärd än tidigare. det är i princip exakt samma prestanda kliv som tidigare generationer. 3090 är en dyrare variant än 2080 ti.

Det är lite stiltje där framme när det bara finns en aktör ja. Hoppas det blir fart snart.

Citat:

2. hur förklarar du att information har läckt om att det kommer va en paper launch och att priserna ska höjas i oktober. Har det varit officiellt sedan innan release? jag kanske har missat det.

Vilken information har läckt var? Att nvidia subventionerat tredjepartskort var i alla fall allmänt känt. Det var något som t.ex. ASUS sade öppet till Swec redaktion. Webhallen m.fl. var också transparenta med det. Det känns väl helt ok att inte tycka om det. Jag tycker inte om det. Jag tycker folk som slänger 10'000kr+ nu ska fråga sig själva varför de blev hypade från början. 3080 kändes väldigt mycket som att det såg fint ut pga priset kontra prestanda. Knappast var det TDPn som lockade. (Samtidigt är det dock en själv som avgör värdet, så jag knockar ingen som köpte sitt för en extra slant. Förutom om man köpte från en scalper förstås)

Citat:

3. vi vet att Nvidia har sagt att det kommer vara svårt att möta efterfrågan detta år och att dom förmodligen kommer skicka korten q1 2021 korrekt? då får vi se vem som har rätt ganska snart.

Dom sade att tillgång inte möter efterfrågan förrän 2021. Men det betyder inte att alla på kölistor just nu kommer behöva vänta till 2021. "0 kort till 2021" var dels inte vad Jensen sade och det går heller inte alls hop med vad ASUS, EVGA m fl säger, dvs att det rullar ut desto fler kort varje vecka. Ligger de överallt i butikerna i december så ljög/missbedömde väl Jensen antingen eller så sopade AMD mattan med honom så jävla hårt att 3000-serien inte längre ansågs vara attraktiv.

Citat:

4.vanliga konsumenter ställer inte så mycket frågor så det kanske var värt att göra en tidig release för Nvidia med sitt "shyssta pris"
AMD har inte släppt sina kort så dom har ingen konkurrens så det finns ingen anledning att inte release korten i förtid. Badwill övervinns av konsuments ha begär. dyrare 3080 samt 3090 säljs i väntan på den riktiga releasen.

Alla är arga och trötta så detta verkar vara en jobbig strategi. Särskilt när scalpers, butiker och till viss del tredjepart ("kolla vårat OC-kort det ser vi till att det kommer i lager - betala extra!") verkar vara de som konkret tjänar pengar på detta.

Citat:

5.Founders Edition korten va det också snack om att det skulle finnas i begränsad upplaga pga kostnaden innan release och att Nvidia egentligen inte ens vill sälja dessa för 3080. Vad har hänt med founderskorten nu?

Ja senaste var att de släppte en omgång kort på Best Buy samt att de menar att de ska hitta en lösning för fortsatt försäljning i europa. Men det lät som de ska försvinna från marknaden till slut, som tidigare Nvidia in-house designer gjort. Förvisso tråkigt för den uttalade tanken med FE från början var att Nvidias site skulle tillhandahålla sina egna modeller under hela kortets livstid. Men det finns andra förklaringar än att en kylfläns var offantligt dyr. Tredjepart gillar väl inte konkurrensen t.ex. och kan hota med att styra om sin marknadsföring till AMD-kort. Vild spekulation, såklart.

Citat:

Kan säkert hitta mer som pekar på att denna release är extremt detaljerat utförd.

Tror du på riktigt att ett företag som Nvidia missat att behövet efter grafikort är stort, OJ DÅ vi visste inte att vi var populära.
Marknadsföring deluxe allting.

Jag tror de sjabblade upp det. Jag tror inte att marknaden för 8000kr+ kort varit särskilt stor historiskt. Jag tror de förlorar på att inte kunna bemöta efterfågan.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, jag kanske är dryg som inte sväljer konspirationsteorier. Jag skrev aldrig att uppskjutningen utav 3070 var påhittad. Givetvis syftar jag på ditt svar som inte har någon källa utan är din egna tolkning av situationen = ditt hittepå.

1. Detta är en av de större hoppen i prestanda , speciellt senare tid (Pascal kommer nära), finns någon graf som visade att detta hopp var #2. 3090 har grymt mycket mer minne än vad ett x80Ti haft tidigare, annars är det likt ett x80Ti, men det är inte samma sak. Vad detta nu har med saken att göra?

2. Detta är ingen papperslansering, det finns kort och det kommer kort. Det har nyss varit Golden Week i Kina så ganska givet att produktion ökar nu igen. Och ja, du missade tydligen att vissa priser var introduktionspriser, detta gick vissa återförsäljare ut med flera dagar innan lanseringen.

3. Det är som sagt en enorm efterfrågan på kort. Kort har kommit varje dag ifrån butiker sedan lansering, och sedan har de sagt att produktionen trappas upp nu. Att vissa tror att det inte kommer kort förens januari är helt fel. Däremot om du ställer dig i kö idag för ett av de mest populära modellerna så finns det chans att du får vänta tills dess.

4. Vet inte vad din poäng är här? Beställer man ett kort för lägre priset får man det för lägre priset. Eftersom folk betalar hade det ju varit smartare att ha högt pris först och lågt pris senare.

5. Founders Edition säljs fortfarande, men inte via Nvidia men Best Buy i USA tydligen. Hur de löser Europa återstår att se, men än så länge är det förhastat att säga att de slutat producera dem.

Jag tror definitivt att Nvidia visste om att efterfrågan var hög, men inte så här hög. Jag har skrivit det förut och du kanske inte sett, men amerikanske webbshoppar hade högre trafik vid releasen av 3080 än under Black Friday. Vet du hur galna amerikaner är under Black Friday? Och sedan sätter du hela den galenskapen + lite till på 1 produkt. Kan du visa en enda källa som spådde att det skulle bli så här galet innan release?

Du får tro exakt vad du vill, men att hålla tillbaka kort och låta AMD ta andelar låter helt galet i mina öron. Du har fortfarande inte förklarat vad de skulle tjäna på att hypa man inte leverera som du påstår att de gör. Bästa tillfället är att de skulle fyllt alla ordrar idag eller möjligtvis nästa vecka. För om man ligger 500 i kö när AMD presenterar och de visar upp något bra, då kommer folk hoppa.

Du ser det mer som en tillfällighet att det råkar bli dagen Big Navi som 3070 lanseras? och att jag då är hittepå för att jag tror det är pga Big Navi? OK...känner inte att jag behöver besvara det ytterligare.

1.Detta hopp är stort pga av 2000 serien va usel i jämförelse med 1000 serien. går säkert att få fram exakt info om hur många procent varje generation varit. säger du att det är näst högsta hoppet så tror jag dig tillsvidare. Det jag ville få sagt med det är att visa på att denna lansering inte är speciellt prisvärd i jämförelse med tidigare release 2080,1080 låg också på 699 USD var bara 2080 ti som blev extremt dyr, 3090 är dyrare.

2. Det är ingen papperslansering? Vet inte vad jag ska svara faktiskt. Vad är en papperslansering isåfall? nej det finns inte kort än, du har ju själv säkert sett proshop och webhallens listor. Papperslansering. Vart kan man få tag på ett kort för MSRP?

3.Tyckte jag såg en nyhet här på Sweclockers om att Nvidia skjutit på sändingarna och att det eventuellt kommer fram till 2021, kan ha fel.Tror ändå att det skickas Okt/Nov

4. Min poäng är att det är en papperslansering som är välplanerad och att vi snart kommer ha kort och att Nvidia med största sannolikhet vill skapa ett urge. Pengarna kommer dom tjäna ändå då det flesta köper 3070 och att de fått fler 3090 kort sålda pga sitt sätt att göra denna release.

5, Founders säljs säger du,Jag håller inte med. tror du förstår vad jag menar.

Jag har som du ser backat på prestandan och nyheten.

När du säger att det inte är en papperslansering och att FE fortfarande säljs så får känslan av att du aldrig haft eller kommer ha fel så släpper diskussionen med mina svar ovan.

Permalänk
Skrivet av mrE1:

Onödigt dryg du är.. vart hittar jag på att releasen av 3070 är ändrad? varför tror du att dom flyttar datumet till dagen efter releasen av big Navi,tillfällighet? low on stock? jag tror att det är för Big Navi.

Det finns ganska mycket som pekar på att Nivida kör med fula knep.

1, dom har fått det att låta som att denna launch är mer prisvärd än tidigare. det är i princip exakt samma prestanda kliv som tidigare generationer. 3090 är en dyrare variant än 2080 ti.

2. hur förklarar du att information har läckt om att det kommer va en paper launch och att priserna ska höjas i oktober. Har det varit officiellt sedan innan release? jag kanske har missat det.

3. vi vet att Nvidia har sagt att det kommer vara svårt att möta efterfrågan detta år och att dom förmodligen kommer skicka korten q1 2021 korrekt? då får vi se vem som har rätt ganska snart.

4.vanliga konsumenter ställer inte så mycket frågor så det kanske var värt att göra en tidig release för Nvidia med sitt "shyssta pris"
AMD har inte släppt sina kort så dom har ingen konkurrens så det finns ingen anledning att inte release korten i förtid. Badwill övervinns av konsuments ha begär. dyrare 3080 samt 3090 säljs i väntan på den riktiga releasen.

5.Founders Edition korten va det också snack om att det skulle finnas i begränsad upplaga pga kostnaden innan release och att Nvidia egentligen inte ens vill sälja dessa för 3080. Vad har hänt med founderskorten nu?

Kan säkert hitta mer som pekar på att denna release är extremt detaljerat utförd.

Tror du på riktigt att ett företag som Nvidia missat att behövet efter grafikort är stort, OJ DÅ vi visste inte att vi var populära.
Marknadsföring deluxe allting.

Skrivet av wargreymon:

Ja, jag kanske är dryg som inte sväljer konspirationsteorier. Jag skrev aldrig att uppskjutningen utav 3070 var påhittad. Givetvis syftar jag på ditt svar som inte har någon källa utan är din egna tolkning av situationen = ditt hittepå.

1. Detta är en av de större hoppen i prestanda , speciellt senare tid (Pascal kommer nära), finns någon graf som visade att detta hopp var #2. 3090 har grymt mycket mer minne än vad ett x80Ti haft tidigare, annars är det likt ett x80Ti, men det är inte samma sak. Vad detta nu har med saken att göra?

2. Detta är ingen papperslansering, det finns kort och det kommer kort. Det har nyss varit Golden Week i Kina så ganska givet att produktion ökar nu igen. Och ja, du missade tydligen att vissa priser var introduktionspriser, detta gick vissa återförsäljare ut med flera dagar innan lanseringen.

3. Det är som sagt en enorm efterfrågan på kort. Kort har kommit varje dag ifrån butiker sedan lansering, och sedan har de sagt att produktionen trappas upp nu. Att vissa tror att det inte kommer kort förens januari är helt fel. Däremot om du ställer dig i kö idag för ett av de mest populära modellerna så finns det chans att du får vänta tills dess.

4. Vet inte vad din poäng är här? Beställer man ett kort för lägre priset får man det för lägre priset. Eftersom folk betalar hade det ju varit smartare att ha högt pris först och lågt pris senare.

5. Founders Edition säljs fortfarande, men inte via Nvidia men Best Buy i USA tydligen. Hur de löser Europa återstår att se, men än så länge är det förhastat att säga att de slutat producera dem.

Jag tror definitivt att Nvidia visste om att efterfrågan var hög, men inte så här hög. Jag har skrivit det förut och du kanske inte sett, men amerikanske webbshoppar hade högre trafik vid releasen av 3080 än under Black Friday. Vet du hur galna amerikaner är under Black Friday? Och sedan sätter du hela den galenskapen + lite till på 1 produkt. Kan du visa en enda källa som spådde att det skulle bli så här galet innan release?

Du får tro exakt vad du vill, men att hålla tillbaka kort och låta AMD ta andelar låter helt galet i mina öron. Du har fortfarande inte förklarat vad de skulle tjäna på att hypa man inte leverera som du påstår att de gör. Bästa tillfället är att de skulle fyllt alla ordrar idag eller möjligtvis nästa vecka. För om man ligger 500 i kö när AMD presenterar och de visar upp något bra, då kommer folk hoppa.

Detta är OT, men måste ändå sticka in huvudet och stödja mrE1 med lite källor. Jag jobbar med marknadsföring och affärsutveckling och kan intyga att hans analyser inte är helt off. Att man inte har källor innebär ju inte heller att det man skriver är hittepå. Man måste ju få kunna analysera och teoretisera även om man inte har evidens för allt. Jag bjuder gärna på en mer ingående förklaring i en annan tråd om nu nån är superintresserad!

Edit: On topic är det inte helt orimligt att tillgångsläget är artificiellt påverkat av Nvidia.
Edit 2: lade till beskrivning av länkana här nedan.

Källor:
1: "Scarcity marketing": https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/12/12/scarcity-market...
2: Prissättningsstrategi: https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sal...
3: Varumärkesrykte: https://www.econlib.org/library/Enc/BrandNames.html#:~:text=B....
4: Mänskligt beslutsfattande: https://www.smashingmagazine.com/2019/02/human-decision-makin...
5: Tillit och varumärken: https://www.entrepreneur.com/article/289167

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Varför skulle Nvidia begränsa antalet kort de säljer? Nvidia tjänar inget vad jag vet på om ASUS säljer sina kort för 7800kr eller 14000kr. Eller menar du att Nvidia får en procentuell del av vad Asus säljer sina kort för?

Och vad menar du med att 3080 typ är ett 2080 TI? Det är ju ca 30 procentigt hopp i prestanda mellan dessa två kort? Och då är 3080 alltså inte ett TI-kort.

Varför skulle de vänta in AMDs release? Det är ju redan folk som tröttnar och hoppat över till AMD. Känns helt ologiskt. Vad som vore mer logiskt är väl att de släppte kortet för tidigt för att de ville vara säkra på att folk köper 3080 innan AMD och då innan Nvidia hade tillräckligt stort lager... Och därav totalbrist på kort.

Det var ju introduktionspriser även vid 20xx-seriens release så det krävs ju ingen sierska att gissa på att det skulle hända igen.

Om de ville sälja fler 3090kort borde de väl sett till att den fanns på lager också Men ja 3090 har säkert ökat marginellt i försäljning jämför med om det fanns fulla lager av 3080. Det behöver ju inte vara en konspiration för att vara sant.

Självklart släpper de 3070 den dagen pga att det är dagen efter Big Navi releasen. Det är ju ingen tillfällighet. Men jag förstår inte vad du menar att det betyder?

Jag tror att världen är mindre spännande än vad du tror.

Varför skulle Nvidia begränsa antalet kort de säljer? Nvidia tjänar inget vad jag vet på om ASUS säljer sina kort för 7800kr eller 14000kr. Eller menar du att Nvidia får en procentuell del av vad Asus säljer sina kort för?

jag tror att det inte spelar någon roll för Nvidia om det va låg volym i början. Dom ville göra en bra release och skapa ett Urge, jag tror inte det beror på att dom inte visste att det skulle bli så stor efterfrågan eller pga dålig yield etc. Bättre att ha kort vid AMD släppet och att va först med sin release helt enkelt.

Och vad menar du med att 3080 typ är ett 2080 TI? Det är ju ca 30 procentigt hopp i prestanda mellan dessa två kort? Och då är 3080 alltså inte ett TI-kort.

har inte sagt att 3080 är ett 2080 ti? förstår inte vad du menar här?

Varför skulle de vänta in AMDs release? Det är ju redan folk som tröttnar och hoppat över till AMD. Känns helt ologiskt. Vad som vore mer logiskt är väl att de släppte kortet för tidigt för att de ville vara säkra på att folk köper 3080 innan AMD och då innan Nvidia hade tillräckligt stort lager... Och därav totalbrist på kort.

Jag tror dom hellre ville vara först med sin release,Skapa ett urge och släppa säg 50000 kort värden över och få massa bokningar.Nu steppar dom upp för att va med i matchen vid AMDs release. jag tror dom hade kunnat skeppa mer kort innan dess..

Det var ju introduktionspriser även vid 20xx-seriens release så det krävs ju ingen sierska att gissa på att det skulle hända igen.

det jag ville få sagt va att det typ inte finns kort att köpa för MSRP förutom i september. Precis som det var med 2080 ti. Falsk marknadsföring då det verkar som att FE kommer vara begränsade även framöver. det där "bra priset" är inte lika bra längre.

Självklart släpper de 3070 den dagen pga att det är dagen efter Big Navi releasen. Det är ju ingen tillfällighet. Men jag förstår inte vad du menar att det betyder?

Va bra att du tänker samma jag va ju hittepå som antydde detta :), Jag menar att det är en del av marknadsföringen.

Allt det här började med att jag sa att jag tror att Nvidia kommer köra storsläppet av kort i november pga AMDs release och blev då ifrågsatt varför jag tänker så. 3070 var bara ett av alla exempel för att visa hur Nvidia jobbar med sin marknadsföring.

Jag tror att världen är mindre spännande än vad du tror.

Handlar inte om att jag tror världen är spännande eller ej. För mig är det rätt uppenbart att det här är marknadsföring av Nvidia du behöver inte tycka som jag gör.

Permalänk
Medlem

Kan ni ta denna diskussion privat?

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk

Med samma resonemang om "scarcity marketing" är det rimligt att anta att ASUS och andra tredjepartstillverkare FÖRST fyller efterfrågan för sina toppkort. Vore närmast korkat att inte nyttja efterfrågan och passa på att sälja produkter till högre pris när efterfrågan långt överskrider tillgången. Självfallet skulle någon 3PL även kunna gå ut och officiellt ta ställning mot det beteendet, som ett sätt att bygga sig själva – men den strategin skulle bäst lämpas för de aktörer som inte har någon premiumversion de själva kan sälja.

Edit: On topic: därför är det en bra idé att boka på de kort som finns i högre priskategorier för respektive varumärke, om man har råd!

Permalänk

Rekommenderar följande klipp där man tar upp nvidias tillgänglighet samt 3080 20GB.

RTX 3080 20GB Pricing & Ampere Q4 Availability Leak [+Zen 3 Thoughts]

https://www.youtube.com/watch?v=zmbvUK93npo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Jag tror de sjabblade upp det. Jag tror inte att marknaden för 8000kr+ kort varit särskilt stor historiskt. Jag tror de förlorar på att inte kunna bemöta efterfågan.

Jag är också förvånad på den höga efterfrågan.

Men tror det kan ha med allt från ökad handel under Corona att göra, till att det känns som att det nu under ett par generationer har ”jobbats in” en acceptans av högre prisnivå, samt att prestandahopp och prisnivå på 3080 fick det att se prisvärt ut. Säkert även många prestandasvultna gamers som hoppade över 20xx generationen som nu står med laddad plånbok.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Jag är också förvånad på den höga efterfrågan.

det nu under ett par generationer har ”jobbats in” en acceptans av högre prisnivå, samt att prestandahopp och prisnivå på 3080 fick det att se prisvärt ut

Så ÄR det! Exakt samma långsamma prisökningsstrategi som Apple kört med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsgustavarvid:

Detta är OT, men måste ändå sticka in huvudet och stödja mrE1 med lite källor. Jag jobbar med marknadsföring och affärsutveckling och kan intyga att hans analyser inte är helt off. Att man inte har källor innebär ju inte heller att det man skriver är hittepå. Man måste ju få kunna analysera och teoretisera även om man inte har evidens för allt. Jag bjuder gärna på en mer ingående förklaring i en annan tråd om nu nån är superintresserad!

Edit: On topic är det inte helt orimligt att tillgångsläget är artificiellt påverkat av Nvidia.
Edit 2: lade till beskrivning av länkana här nedan.

Källor:
1: "Scarcity marketing": https://www.wordstream.com/blog/ws/2018/12/12/scarcity-market...
2: Prissättningsstrategi: https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sal...
3: Varumärkesrykte: https://www.econlib.org/library/Enc/BrandNames.html#:~:text=B....
4: Mänskligt beslutsfattande: https://www.smashingmagazine.com/2019/02/human-decision-makin...
5: Tillit och varumärken: https://www.entrepreneur.com/article/289167

https://www.entrepreneur.com/article/289167

Den här källan säger i stort sätt precis tvärt emot vad MrE säger att Nvidia har gjort.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Gött mannen, enjoy dat performance!

Blir fint thx yao! Ganska exakt 2x prestanda att gå från 1080Ti till 3090 4K + RTX spelbara fps inc

Skrivet av anon5930:

Kan vara klokt att behålla din andra bokning. Speciellt om du inte vet varför kortet fanns som fyndvara. Problem Gigabyte gjort sig kända för var trasiga strömkontakter. Sen kan det vara så att köparen bara ångrat köpet. Kan vara bra att gardera sig om det visar sig att kortet faktiskt inte går att använda när du fått hem den.

Vill inte göra dig orolig men känner att det är något som behöver påpekas.

Nä! Jag släpper köplatsen, så girig är inte jag. Skulle det vara kaos med detta kortet så blir det 1080Ti i 20fps / 4K några månader till.

Sen upplevde inte jag att bristande kvalitet i kontakterna är ett direkt problem, mer än för den okunnige som "tvingar" i kontakter med våld. Men jag kan ha fel där.

Skrivet av Fragilehands:

roligt om inet skulle sälja ett defekt kort o ge nån förhoppningar

Ok? Tänker du högt nu eller har du egen erfarenhet från att Inet slarvar? Själv har jag köpt/sålt begagnad elektronik i hela mitt liv (30 år) och aldrig haft ett enda problem, mer än intorkad kylpasta. Jag upplever ibland att problem som nämns verkar taget direkt från fantasin eller tokstollar som läst för mycket hittepå utan att ha någon egen erfarenhet.

Inge illa menat, men vad exakt vill du få sagt?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Skrivet av Banco:

https://www.entrepreneur.com/article/289167

Den här källan säger i stort sätt precis tvärt emot vad MrE säger att Nvidia har gjort.

Jag hänvisade till punkt 2 och 5. Självfallet finns det problem med Nvidias avsaknad av transparens och tillgägnlighet, men det innebär inte att fenomenet kring konsekvent leverans av kvalitet och pålitliga produkter som lojalitetsbyggare inte existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Du ser det mer som en tillfällighet att det råkar bli dagen Big Navi som 3070 lanseras? och att jag då är hittepå för att jag tror det är pga Big Navi? OK...känner inte att jag behöver besvara det ytterligare.

1.Detta hopp är stort pga av 2000 serien va usel i jämförelse med 1000 serien. går säkert att få fram exakt info om hur många procent varje generation varit. säger du att det är näst högsta hoppet så tror jag dig tillsvidare. Det jag ville få sagt med det är att visa på att denna lansering inte är speciellt prisvärd i jämförelse med tidigare release 2080,1080 låg också på 699 USD var bara 2080 ti som blev extremt dyr, 3090 är dyrare.

2. Det är ingen papperslansering? Vet inte vad jag ska svara faktiskt. Vad är en papperslansering isåfall? nej det finns inte kort än, du har ju själv säkert sett proshop och webhallens listor. Papperslansering. Vart kan man få tag på ett kort för MSRP?

3.Tyckte jag såg en nyhet här på Sweclockers om att Nvidia skjutit på sändingarna och att det eventuellt kommer fram till 2021, kan ha fel.Tror ändå att det skickas Okt/Nov

4. Min poäng är att det är en papperslansering som är välplanerad och att vi snart kommer ha kort och att Nvidia med största sannolikhet vill skapa ett urge. Pengarna kommer dom tjäna ändå då det flesta köper 3070 och att de fått fler 3090 kort sålda pga sitt sätt att göra denna release.

5, Founders säljs säger du,Jag håller inte med. tror du förstår vad jag menar.

Jag har som du ser backat på prestandan och nyheten.

När du säger att det inte är en papperslansering och att FE fortfarande säljs så får känslan av att du aldrig haft eller kommer ha fel så släpper diskussionen med mina svar ovan.

Du har självklart en poäng i att hålla tillbaka lager för att bygga hype är en strategi. Men just nu behöver Nvidia mer kort att sälja än hype, speciellt med AMD runt hörnet.

För att inte spåra ur tråden så mycket, så agree to disagree. Angående vad en papperslansering har jag skrivit om det förut om du vill läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

https://www.entrepreneur.com/article/289167

Den här källan säger i stort sätt precis tvärt emot vad MrE säger att Nvidia har gjort.

Du länkar till hur ett företag bör va mot sina konsumenter. Tycker du att Nvidia är nedan mot konsumenter?

1. Be accessible.
2. Have a reliable product.
3. Be honest.
4. Bring value to your client.
5. Maintain consistency.

Nr.2 kan jag tycka Nvidia är. resten är dom inte för mig.

Permalänk

Oj. Här vart det krig.

Visa signatur

I9 10900k, Gigabyte 3080 Aorus Master, Corsair 32GB 3200MHz CL16, 1TB Samsung M.2 SSD, Asus Rog Strix Z490F, NZXT Kraken Z73 360mm, Lian-Li O11 Dynamic. Men viktigast av allt, svinmånga RGB fläktar!

Permalänk
Medlem

Hur det här på något sätt skulle vara ett bra exempel på bristmarknadsföring har jag svårt att se.

Om man använder proshops siffror (från 12/10) på 3080 som exempel:

3625 beställningar
416 mottagna kort
103 på väg

Dvs ca 11,5% av beställningarna är levererade EN MÅNAD EFTER PRODUKTSLÄPP.

Någonstans i linan finns det ju problem, men inte jävla chans att Nvidia sitter på ett lager med flera tusen GPU:er eller sagt åt Samsung att dra ner på produktionstakten.

Varje dag utan leveranser är förlorade kunder.

Största sannolikheten är antagligen produktionstakten hos Samsung, sen huruvida det är yield-problem eller något annat som spökar är ju svårt att säga utan insyn.

Vad gäller efterfrågan jämfört med andra releaser kanske @Pliind eller @Asus.David kan svara på om de får eller kanske redan gjort.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Du länkar till hur ett företag bör va mot sina konsumenter. Tycker du att Nvidia är nedan mot konsumenter?

1. Be accessible.
2. Have a reliable product.
3. Be honest.
4. Bring value to your client.
5. Maintain consistency.

Nr.2 kan jag tycka Nvidia är. resten är dom inte för mig.

Det är precis det jag menar. Att ta med en källa på hur ett företag ska agera som går helt emot hur du menar att Nvidia agerar som stöd för dina argument klaffar fel.

Men jag ska ge mig nu och inte fylla den här tråden med mer orelevant diskussion.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

En lite avstickare; men det som AMD skulle behöva är en DLSS 2.0 variant för att på allvar kunna konkurrera med NVIDIA:s Kort. Radeon Image Sharpener -funktionen konkurrerar som bäst med DLSS 1.0. Presenteras en uppdaterad version bör NVIDIA bli oroliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobish:

En lite avstickare; men det som AMD skulle behöva är en DLSS 2.0 variant för att på allvar kunna konkurrera med NVIDIA:s Kort. Radeon Image Sharpener -funktionen konkurrerar som bäst med DLSS 1.0. Presenteras en uppdaterad version bör NVIDIA bli oroliga.

Känner samma sak här. DLSS 2.0 är en stor försäljningspunkt för mig. Speciellt då det verkar integreras mer och mer i de typer av spel jag vanligtvis spelar.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Skrivet av Banco:

Det är precis det jag menar. Att ta med en källa på hur ett företag ska agera som går helt emot hur du menar att Nvidia agerar som stöd för dina argument klaffar fel.

Men jag ska ge mig nu och inte fylla den här tråden med mer orelevant diskussion.

Det är jag som länkat till den källan. Du har till och med taggat mig. Fokus!

Permalänk
Medlem

Dustin hade tidigare i veckan en notis om att 3080 Auros Master skulle komma in i lager i dag vilket verkar ha lockat en del av oss - har någon av er andra fått någon bekräftad försändelse eller har vi alla fått samma uppdaterade besked om "förväntat i lager 15/10"?