Nvidias forskare ökar kvaliteten på videosamtal med AI

Permalänk
Melding Plague

Nvidias forskare ökar kvaliteten på videosamtal med AI

Nvidia Research har uppfunnit en metod för att dramatiskt öka kvaliteten på videosamtal samtidigt som bandbredden reduceras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltså bara för att det går så betyder det inte att det ska göras, vad händer när man vill visa något annat än sitt ansikte eller bara snurrar på stolen? Kan man ens gapa eller visa ansiktsuttryck?

Sitter alla på 2G eller vad är problemet? Detta hade behövts på 80-talet med modem, men känns lite overkill idag när man har flera megabit över större delen av jorden och Starlink och liknande lösningar kommer allt närmare...

Detta är ju bara ’Animojis’ eller vad apple kallade dem, men med dig själv? Meh...

Permalänk
Medlem

nVidia gör lite smått användbara saker med AI endå, tycker det är spännande.

Pax för att vara Caleb när androidserna gör uppror (west world referens för er som inte tittat på det programmet)

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Imponerande, undrar om detta kan användas på övervakningskameror, film på brottslingar brukar se ut som minecraft ungefär...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Nice! Snart är vi där gamla spionfilmer är. Du säger bara Enhance, och sedan gör AI resten

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk

Ai is the fucture.

Skrivet av medbor:

Sitter alla på 2G eller vad är problemet? Detta hade behövts på 80-talet med modem, men känns lite overkill idag när man har flera megabit över större delen av jorden och Starlink och liknande lösningar kommer allt närmare...

Det dröjer länge innan större delen av befolkningen får tillgång till satelitinternet. Speciellt om man ska ha ett mobilt inbyggt i mobilen med väldigt hög upload hastighet fast man sitter i en Faradays liknande bur som tåget.

Folk idag har konferensar precis överallt och det handlar om att folk har ont om tid och ej har tid att sitta inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Imponerande, undrar om detta kan användas på övervakningskameror, film på brottslingar brukar se ut som minecraft ungefär...

Tjyvarna får skicka in profilbilder till företaget de ska råna/alternativt polisen innan de slår till då

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

ENHANCE! MORE! ENHANCE!
Nice snart är det som film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

ENHANCE! MORE! ENHANCE!
Nice snart är det som film.

Ännu bättre! Den suddiga bilden kan du få att se ut som vem som helst! Bara mata algoritmen med lite exempel i förväg...

Permalänk
Medlem

Kan folk göra så de ser ut som sitt interna ideal kommer det bli en stor hitt.

Ingen makeup -> makeup.
finnig -> icke finnig.
ser trött ut -> mer frisk hy.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Nivity:

ENHANCE! MORE! ENHANCE!
Nice snart är det som film.

Precis, "Zoom in on that window. Now reverse the reflection. Enhance!"
-> *240p inspelad spegelbild i en bilruta blir plötsligt 4K*

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Super Enhance!

Hittade den bara på dailymotion, och videon går inte att bädda in direkt, så det får bli en länk:

Från Red Dwarf

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sitter alla på 2G eller vad är problemet? Detta hade behövts på 80-talet med modem, men känns lite overkill idag när man har flera megabit över större delen av jorden och Starlink och liknande lösningar kommer allt närmare...

Tror att du tänker för mycket på vad du som slutkund har för hastighet och för lite i termer av vad vi har för total hastighet/bandbredd i hela nätet. Ett tydligt exempel bör väl vara att tjänster som netflix tidigare i år minskade kvalitén när efterfrågan ökade kraftigt pga att stora delar av europa satt hemma (detta för att näten i vissa länder inte skulle "braka ihop").
Kan man då med denna och andra liknande metoder minska behovet av mängden överförd data för videosamtal frigörs ju den bandbredden till annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ai is the fucture.

Det dröjer länge innan större delen av befolkningen får tillgång till satelitinternet. Speciellt om man ska ha ett mobilt inbyggt i mobilen med väldigt hög upload hastighet fast man sitter i en Faradays liknande bur som tåget.

Folk idag har konferensar precis överallt och det handlar om att folk har ont om tid och ej har tid att sitta inne.

Jo jag gör det själv med teamsmöten några timmar om dagen, det går fint på 3g redan nu... självklart kan det vara bra med nya saker, men detta hjälper ju bara en liten detalj

Permalänk
Medlem

jag vill ha Pro-varianten, där man säger "Start Lazze v2.0" och så ritar AIn upp mig när jag dricker kaffe och frågar hur alla mår och ber om status. Svaren som kommer in, blir automagiskt antecknade i min Onenote

// Lazze...sAI

Permalänk
Medlem

10 år för sent

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Pied Piper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

10 år för sent

Både ja och nej.

Ja för att man hade segare internet för 10 år sen. Men också nej för att det är fortfarande sjukt bra teknik att ha. Tänk nu när alla arbetar hemmifrån och hur videosamtalen ökar. Tänk på de personer som bor ute på landet och inte har tillgång till fiber, eller kanske bara tillgång på 4G. Där hjälper det nog riktigt bra.

All komprimering som behåller kvalitén men som reducerar dataöverföringen är bra.

Permalänk
Medlem

Tja de vill ju sälja hårdvara för AI. Antar att bilden analyseras och gissar "där är det hår" och så ersätts det med artificiellt hår och så vidare. Skulle ju kunna bli roliga effekter när tekniken gissar fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Både ja och nej.

Ja för att man hade segare internet för 10 år sen. Men också nej för att det är fortfarande sjukt bra teknik att ha. Tänk nu när alla arbetar hemmifrån och hur videosamtalen ökar. Tänk på de personer som bor ute på landet och inte har tillgång till fiber, eller kanske bara tillgång på 4G. Där hjälper det nog riktigt bra.

All komprimering som behåller kvalitén men som reducerar dataöverföringen är bra.

I Småland satsar de flesta små byar på fiber eftersom förväntningarna på ett utbyggt 4G/5G är lågt och kopparnätet lagts ner.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jo jag gör det själv med teamsmöten några timmar om dagen, det går fint på 3g redan nu... självklart kan det vara bra med nya saker, men detta hjälper ju bara en liten detalj

Jag åker också tåg, där ett ställe där tusentals pendlar varje dag. 10 minuter av resan är mottagningen så dåligt så det ej går att ringa riktigt med 2G nätet, samtal avbrytts, brus, ibland går det ej ringa alls.
Orsak. Det är glesbyggd och de har sprängt och byggt spåret så det är nedsänkt. Man ser inte ett skit mer än bergväggar och liknande när man tittar ut. Tåget går dock i nästan 200km/h, så spåret är ej dåligt.

Permalänk
Medlem

Nej fy fan va creepy. Hellre sämre naturligt/original än bra fejk kan ja tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Måttband:

I Småland satsar de flesta små byar på fiber eftersom förväntningarna på ett utbyggt 4G/5G är lågt och kopparnätet lagts ner.

Det är ju väldigt positivt. Heja småland!

Permalänk
Medlem

Hur kan folk tycka att 90% reducering av bandbredden är något dåligt? Vad vill ni ha för att en ny teknik ska vara bra?

Har ni redan glömt att världen skruvade ner alla inställningar för att spara bandbredd i somras? Misstänker att ni tänker utifrån ert eget perspektiv och inte ser till den globala användningen kanske?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Inaktiv

Framtiden är både cool och läskig.

Jag tror vi kommer få se en växande "grön" rörelse i framtiden där folk sparar ihop pengar några år & sen flyttar ut i skogen med minimal teknik. Lite off-topic kanske, men det är min spontana tanke när jag ser utveckligen inom AI.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker det är riktigt bra att Nvidia gör sådana här saker man inte riktigt förväntar sig!
Samma sak med ljudförbättringen med bakgrundljud emiminering som bara kom från ingenstans...

Visar att de ju faktiskt använder sin massiva kapitalvinst till något mer än att bara "tjäna pengar".
De ger ju faktiskt något tillbaka...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Nice! Snart är vi där gamla spionfilmer är. Du säger bara Enhance, och sedan gör AI resten

Spännande framtid framför oss

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske är något man skulle kunna testa för att piffa upp sina gamla VHS-videor Men det blir ju lite som restaurerade gamla svartvita biofilmer där man via dator färglagt dem och tagit bort defekter. Får någon sorts overkligt skimmer över sig.

Permalänk
Avstängd

Hade vart najs om man kunde använda denna för att göra sig lite snyggare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jo jag gör det själv med teamsmöten några timmar om dagen, det går fint på 3g redan nu... självklart kan det vara bra med nya saker, men detta hjälper ju bara en liten detalj

Relevant i sammanhanget är att även fiber byggs ut - och nya trådlösa tekniker så som 5G rullas ut för att klara morgondagens efterfrågan på bandbredd. Hade 4Gnätet inte byggts ut utan vi bara hade haft 3Gnätet för trådlös uppkoppling så hade din 3Guppkoppling laddat bilder pixelrad för pixelrad i dagsläget. För nätet hade varit tokigt överbelastat. Vi hade alltså fått sämre uppkoppling med tiden.

"Jaha - men det har väl inte med saken att göra?"

Mjaa. Jo men det finns en intressant koppling här.
Vi blir konstant fler och fler som använder nätet till mer saker hela tiden. Och tjänsterna som används slukar även mer data för varje år. För att hantera det här kan man effektivisera på lite olika sätt. Ett sätt är vad jag nämnde ovan. Bygg ut mer infrastruktur som klarar fler användare.
Men man kan även angripa problemet från andra hållet. Minska dataanvändningen med mer effektiva överföringsmetoder.
Samma typ av fördelar kan ses när bättre video codecs används. Mindre data behöver överföras för att få över samma kvalité som tidigare.

På individnivå är det här kanske mindre intressant.
Men för infrastrukturen gör det en enorm skillnad om exempelvis allt videomaterial använder 20% eller 50% mindre data över alla "motorvägar" för internetuppkoppling.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled