Ja vi har pratat en hel del off the record, de har varit hjälpsamma i att nysta fram vad det är som egentligen händer och berättat om volymer.
Problemet är ju att de alla är under NDA så det är ingen som kan uttala sig offentligt, istället för de förbli anonyma.
Vi använder och hänvisar ju till deras uppgifter i nyheter som denna och t.ex. krönikan jag skrev om priset osv.
Angående att göra något åt det specifika problemet med just överbokningar på launch såhär så tror jag att det är en ganska enkel ekvation:
det här rör en handfull produkter bland tiotusentals produkter de erbjuder. Det pågår under en väldigt kort period. Det påverkar relativt få kunder (nischade kunder också som troligen har hyffsad koll på varför det går åt helvete). Och det är en väldigt liten del av deras omsättning. - Ställt mot relativt kostsamma åtgärder (i form av rena pengar eller interna tidsresurser) för att lösa det.
Tack för feedback. Jag förstår att de inte kan uttala sig i reella nummer. Men jag tänkte mig inte mer serverkraft utan mer andra åtgärder. Så som att trogna kunder får nån form av förtur, speciell lanserings sida, kö system in till siten, reservation när man lagt saker i kundkorgen för inloggade användare eller bara begränsning på antalet besökare på siten etc. Eller är allt sånt för dyrt att utveckla är deras åsikt?
Även om det händer sällan så är detta nog inte enda gången detta kommer hända. Antar att redan 3090/3070 kan orsaka liknade problem.