Nvidia försöker förklara den stökiga Geforce RTX 3080-lanseringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ja vi har pratat en hel del off the record, de har varit hjälpsamma i att nysta fram vad det är som egentligen händer och berättat om volymer.
Problemet är ju att de alla är under NDA så det är ingen som kan uttala sig offentligt, istället för de förbli anonyma.

Vi använder och hänvisar ju till deras uppgifter i nyheter som denna och t.ex. krönikan jag skrev om priset osv.

Angående att göra något åt det specifika problemet med just överbokningar på launch såhär så tror jag att det är en ganska enkel ekvation:
det här rör en handfull produkter bland tiotusentals produkter de erbjuder. Det pågår under en väldigt kort period. Det påverkar relativt få kunder (nischade kunder också som troligen har hyffsad koll på varför det går åt helvete). Och det är en väldigt liten del av deras omsättning. - Ställt mot relativt kostsamma åtgärder (i form av rena pengar eller interna tidsresurser) för att lösa det.

Tack för feedback. Jag förstår att de inte kan uttala sig i reella nummer. Men jag tänkte mig inte mer serverkraft utan mer andra åtgärder. Så som att trogna kunder får nån form av förtur, speciell lanserings sida, kö system in till siten, reservation när man lagt saker i kundkorgen för inloggade användare eller bara begränsning på antalet besökare på siten etc. Eller är allt sånt för dyrt att utveckla är deras åsikt?

Även om det händer sällan så är detta nog inte enda gången detta kommer hända. Antar att redan 3090/3070 kan orsaka liknade problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det går sedan launchdagen inte att boka, förbeställa, skriva upp sig på intresselista eller något sådant på FE-kort längre. Köplänken som fanns på launchdagen dirigerar bara om till en lista av återförsäljare (som inte har FE av förklarliga skäl).

Den kanske återkommer i och för sig.

Det ska den göra, i någon mån!

Skrivet av MinpinStudios:

Varför vill man ha FE då? Konsensus verkar väl vara att det presterar och kyler bättre än de andra som kostar lika mycket?

Utöver att den är snygg är den också sett till volym ganska liten. De flesta partnerkort är mycket större.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

@flashen: Kommer skaffa mig egen bott när/om 3080 (20gig) modellen släpps...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

@ronz: "Jag vet hur marknadsekonomi funkar. Men bara för det behöver folk inte hålla på att vara så egoistiska och förstöra för andra."
Välkommen till marknadsekonomi

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av varget:

Så som att trogna kunder får nån form av förtur, speciell lanserings sida, kö system in till siten, reservation när man lagt saker i kundkorgen för inloggade användare eller bara begränsning på antalet besökare på siten etc. Eller är allt sånt för dyrt att utveckla är deras åsikt?

Jag ska se om jag kan lyfta frågan och få något vettigt ur det!
Jag tog mer hatten på mig från min förra tjänst där jag satt i deras sits och med min erfarenhet kan jag säga att det vore svårt att få igenom stora betydande förändringar just eftersom det påverkan är så "begränsad".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer de släppa mer FE eller är de privatsäljare som gäller nu?

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Det var ett sanslöst tryck vid lanseringen, men det sjuka är att jag gick in på NetOnNet och lade en beställning på ett ASUS TUF vid 17:23 på lanseringsdagen, och det skickades precis. Vet inte riktigt hur det gick till.

Jag lade en beställning på Komplett också, som jag nu tar bort. Fler och fler kommer göra så, vilket gör att "låsningarna" släpper gradvis, skulle jag tro. NetOnNet var en ren chansning, jag lade ordern på Komplett vid 14:57, och ändå var det den här beställningen som blev den gällande.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Söderbäck:

Kanske kan man sammafatta det som tas upp i tråden med följande:

Papperslanseringar är sällan nå vidare populära.
Nvidias 3080släpp kan vad jag förstår inte kallas en papperslansering.

Men vad gör en papperslansering så sur? Kan man återfinna samma problem här som vid en papperslansering kanske?

Kan omöjligt vara en papperslansering, Nvidia säger ju att "supply is great".

stavfel
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Detta låter ju främst som ett problem hos elgiganten i mina öron. Det är ju synd att det är lång väntetid, men det är ju inte så att nvidia inte vill sälja dig ett kort, och visat prestandan bara för att retas. Hade de kunnat hade du haft ett redan.
att ligga ute med pengar suger, men som sagt får ju elgiganten stå för de. Har du provat att höra med dem om du kan få det återbetalar och sedan en faktura när grafikkortet levereras?

Är inte ensam om situationen och problemet likt mitt är inte exklusivt till Elgiganten heller då folk som bl.a. köpt Zotac Trinity hos Komplett står på en lista med leverans i December. Att köpa FE genom Nvidia var ett NO-GO med, bottar skopade upp dom korten på tiden det tog att trycka F5 och få sidan uppdaterad ("Notify Me" > "Out Of Stock" på mindre än några sekunder - Fick inte ens något mejl om att försäljningen startade trots att man varit uppskriven sedan första minuten det gick).

Jag tror många som satt på 2080Ti, eller oavsett GPU egentligen inte hade sålt av sina grafikkort om dom visste att dom skulle bli sittandes utan GPU i 2-3månader trots "förbokningar" eller vad man nu ska kalla denna back-order listan. Och det är väl där den största irritationen ligger egentligen; Faktumet att Nvidia inte var VÄLDIGT TYDLIGA med hur begränsat lager det faktiskt handlade om parat med ÅF's fula "det finns i lager, men ändå inte"-taktiker.

Att ligga ute med pengarna är ett sekundärt problem eller irritationsmoment, egentligen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kan omöjligt vara en papperslansering, Nvidia säger ju att "suply is great".

"Keep checking in with your favorite retailer to be notified of availability."
Vilket mög att hålla på och kolla sajter dag ut och in bara för att se att availability = 0

Permalänk

Hopppas folk har kyla och inte köpa dyra kort på Ebay så dessa scalpers förlorar på det, tyvärr finns det rika som kanske inte bryr sig om att betala överpris. Nvidia kommer ju tillverka kort så det räcker åt alla om man bara orkar vänta.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Är inte ensam om situationen och problemet likt mitt är inte exklusivt till Elgiganten heller då folk som bl.a. köpt Zotac Trinity hos Komplett står på en lista med leverans i December. Att köpa FE genom Nvidia var ett NO-GO med, bottar skopade upp dom korten på tiden det tog att trycka F5 och få sidan uppdaterad ("Notify Me" > "Out Of Stock" på mindre än några sekunder - Fick inte ens något mejl om att försäljningen startade trots att man varit uppskriven sedan första minuten det gick).

Jag tror många som satt på 2080Ti, eller oavsett GPU egentligen inte hade sålt av sina grafikkort om dom visste att dom skulle bli sittandes utan GPU i 2-3månader trots "förbokningar" eller vad man nu ska kalla denna back-order listan. Och det är väl där den största irritationen ligger egentligen; Faktumet att Nvidia inte var VÄLDIGT TYDLIGA med hur begränsat lager det faktiskt handlade om parat med ÅF's fula "det finns i lager, men ändå inte"-taktiker.

Att ligga ute med pengarna är ett sekundärt problem eller irritationsmoment, egentligen.

Det var ju inte direkt så att vi inte visste att det skulle vara begränsad tillgång:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30382-aterforsaljare-om-gef...

Säljer man sitt grafikkort innan en lansering får man ändå acceptera att det finns en risk att det dröjer med tillgång. Det är ju inte direkt unikt innom datorkomponenter.

Tycker också det känns magstarkt att påstå att återförsäljarna avsiktligt lurar kunder att det finns i lager när det sålde slut på några minuter. Kan ju ha ett flertal tekniska anledningar till att det är fördröjning på lagersaldot. Men har du något belägg för det påståendet lyssnar jag gärna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Jävligt bra av Nvidia att kommunicera och försöka reda ut missödet. De stiger(ännu mer) i mina ögon,.

Är det verkligen det? Nvidia kör ju bara med klassisk "damagecontrol" där man menar att man aldrig kunnat förutse så höga beställningssiffror (och man tvekar inte att försöka skapa lite fin PR också)? De reder dock inte ut ett enda "missöde" utan de kommer bara med gamla klyschor.. och fixar nada.

Skrivet av Pe3:

Man kan tydligen sälja vad som helst på ebay som har något med RTX 3080 att göra
Ebay hysterin

Bud över 500 redan

https://www.ebay.com/itm/Nvidia-RTX-3080-Founders-Edition-Ima...

Hmmm... RTX 3080 Founders edition image? Varför får jag en känsla av att man betalar $270 dollar för en bild av ett kort?

Skrivet av juggaz:

Alltså, hur lättkränkta är folk nu för tiden? Livet fortsätter, världen går inte under.

Var är egentligen folk kränkta? Tråden är blandad med folk som suckar, som är irriterad för att de velat ha ett kort men Nvidia strulat till lanseringen och folk som sitter och försöker applicera folk i fack. Väldigt lite kränkthet här.. i alla fall vad jag ser.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Testpilot
Skrivet av DevilsDad:

Det var ju inte direkt så att vi inte visste att det skulle vara begränsad tillgång:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30382-aterforsaljare-om-gef...

Säljer man sitt grafikkort innan en lansering får man ändå acceptera att det finns en risk att det dröjer med tillgång. Det är ju inte direkt unikt innom datorkomponenter.

Tycker också det känns magstarkt att påstå att återförsäljarna avsiktligt lurar kunder att det finns i lager när det sålde slut på några minuter. Kan ju ha ett flertal tekniska anledningar till att det är fördröjning på lagersaldot. Men har du något belägg för det påståendet lyssnar jag gärna.

Det är dock en viss skillnad på när en svensk ÅF (speciellt när det är ett anonymt kluster) hävdar låg tillgång, kontra om Nvidia skulle gå ut officiellt och rapportera om den låga tillgången och sätta förväntningarna därefter också - Speciellt då dom verkade haft ett extremt litet lager med FE-modeller.

Absolut får man väl "skylla sig själv" om man avyttrar sina prylar i förmåg, det säger jag inte egentligen emot. Men det hade helt klart kunnat mitigerats till en större grad om man som potentiell spekulant hade bättre insikt i situationen från allra första början.

Och jag vet inte om jag ens skulle kalla det ett påstående vid detta laget vad gäller ÅFs...
Igen så kan vi ta Elgiganten som ett praktexempel, dom listar fortfarande sina kort med "100+ i lager", dock ska det poängteras att det numera finns en liten gul text där det står "Upp till 2 mån leveranstid" - Vilket det INTE gjorde hela första dagen av launchen när jag och många andra beställde där, detta trots att man fortsatte lista kort med tillgänglig lagerstatus (det ska inte ta timmar att uppdatera sitt lagersaldo eller lägga till en liten notis om att alla ordrar som läggs är bokningar). Även komplett gick det att beställa bl.a. Zotac Trinity ett bra tag inpå att dom redan var slutsålda i verkligheten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om du tycker 7825:- är svindyrt, okej

Jag förstår dig att man tycker så nu.

Men du fattar att vi mer eller mindre blivit hjärntvättade att tycka 7825 kr är billigt med deras katastrofala överpriser av 2000 serien?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jag förstår dig att man tycker så nu.

Men du fattar att vi mer eller mindre blivit hjärntvättade att tycka 7825 kr är billigt med deras katastrofala överpriser av 2000 serien?

480: $499
580: $499
680: $499
780: $649
980: $549
1080: $599
2080: $699
3080: $699

Inflation och faktum att det blir dyrare att tillverka kretsar så ser jag inget konstigt. Känns som du snarare är hjärntvättad av allt hat mot Nvidia vad de än gör utan att kolla fakta. Sedan ska vi inte glömma att AMD gladeligen hänger på priserna som Nvidia sätter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Unpopular opinion:

Tycker det är lustigt att se hur vuxna och för det mesta resonabla människor fullkomligt tappar det när man inte får köpa det nya grafikkortet *nu med detsamma!*

Lugna ner er för bövelen, det var väl tråkigt att lagerna tog slut så fort men det är inte en limited edition vi pratar om..

Det är ingen som står med eldgaffel och facklor precis. Visst finns det personer som går till överdrift, men en generell besvikelse och verbal tillrättavisning är absolut normalt. Skulle alla bara stå med mössan i handen och ta emot så riskerar vi bara ännu värre resultat framöver PGA att det inte blev någon reaktion förra gången.

Reaktionerna är absolut förstående då Nvidia hypat upp alla, för att sedan i en pandemi släppa en handfull med kort för folk att dela på, klantar till Captcha funktionerna samt nu låter folk vänta 4 månader extra på att korten ska släppas.

Inte precis som jag skulle skicka en hallontårta för denna release.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

480: $499
580: $499
680: $499
780: $649
980: $549
1080: $599
2080: $699
3080: $699

Inflation och faktum att det blir dyrare att tillverka kretsar så ser jag inget konstigt. Känns som du snarare är hjärntvättad av allt hat mot Nvidia vad de än gör utan att kolla fakta. Sedan ska vi inte glömma att AMD gladeligen hänger på priserna som Nvidia sätter.

Du glömmer något med 2080 och det är att det låg 100 dollar högre 799 Dollar för founders och gick inte och få tag på för 699 . Samma med 2080 ti som låg på 1200 dollar och inte 999 dollar .Det är inte hat att erkänna att Nvidia höjde priserna .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

480: $499
580: $499
680: $499
780: $649
980: $549
1080: $599
2080: $699
3080: $699

Inflation och faktum att det blir dyrare att tillverka kretsar så ser jag inget konstigt. Känns som du snarare är hjärntvättad av allt hat mot Nvidia vad de än gör utan att kolla fakta. Sedan ska vi inte glömma att AMD gladeligen hänger på priserna som Nvidia sätter.

Jag är nöjd med priset själv men det kunde varit billigare ändå.

Fortfarande stämmer det att Turing var skit och kostade mer än Pascal.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Du glömmer något med 2080 och det är att det låg 100 dollar högre 799 Dollar för founders och gick inte och få tag på för 699 . Samma med 2080 ti som låg på 1200 dollar och inte 999 dollar .

Ja, frågan är var i ledet det gick upp. Var ju under mining boom och vi såg ju att priser gick upp och sedan ner sedan tidigare, så fortfarande inget onormalt. Sedan, vad har 2080Ti med saken att göra? Jag såg vissa priser på den som låg runt 11-12 tusen under "reor" som stämde med $999*växelkurs*1.25(moms), men alla kort som tillverkades såldes ju, så varför sänka?

Man kan ena ha brist på kort för priset är lågt som nu. Eller högt pris och folk har mindre sug att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ja, frågan är var i ledet det gick upp. Var ju under mining boom och vi såg ju att priser gick upp och sedan ner sedan tidigare, så fortfarande inget onormalt. Sedan, vad har 2080Ti med saken att göra? Jag såg vissa priser på den som låg runt 11-12 tusen under "reor" som stämde med $999*växelkurs*1.25(moms), men alla kort som tillverkades såldes ju, så varför sänka?

Man kan ena ha brist på kort för priset är lågt som nu. Eller högt pris och folk har mindre sug att köpa.

Priset var högre än 999 dollar på 2080 ti och högre än 699 på 2080 jag är ledsen . Du kan ju titta på testerna på nätet alla tar ju upp prishöjningen ..... Det är inte hat att vara ärlig och säga att Nvidia höjde priset extremt på Turing .Sen så sålde inte Turing bra .....

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Samma sak händer nu som när dom lanserade GTX1080 och Rtx2080. Sånt här kommer alltid att ske vid ny lanseringar. Bara att gilla läget

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Förklaringen borde vara uppenbar: "vi ville lansera nästa generation före AMD, så vi sket i att vi inte hade tillräcklig tillgång vid lanseringen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

https://www.ebay.com/itm/Nvidia-RTX-3080-Founders-Edition-Ima...

Hmmm... RTX 3080 Founders edition image? Varför får jag en känsla av att man betalar $270 dollar för en bild av ett kort?

För att det är precis det man gör!
Det är iallafall en utskriven bild.

http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItemDescV4...

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Tråden om 1080 hade 18 sidor och tråden om 2080Ti+2080 hade 23. Tråden om 3080 har 40! Trycket verkar ju onekligen jävligt högt jämfört med de 2 tidigare releaserna.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tråden om 1080 hade 18 sidor och tråden om 2080Ti+2080 hade 23. Tråden om 3080 har 40! Trycket verkar ju onekligen jävligt högt jämfört med de 2 tidigare releaserna.

Nja, det är ett sätt att se det, eller så var trycket ungefär det samma, men nvidia var inte ens nära denna gången och folk vädrar sitt missnöje.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Lockpriser och på gränsen till noll tillgång på korten.

Permalänk

Skrattretande att det nu står hos Inet att korten inte kommer in i lager förrän i Januari 2021.

Visa signatur

System 1: MSI B550 Gaming plus | Ryzen 5900x | 4x8 gb DDR4 3200 mhz | nVidia RTX 4080 | Corsair 750w | 480 gb Kingston SSD | 2 tb WD Black SN850x NVME

System 2: MSI Z370-a pro | Intel i7-8700k | 4x4 gb DDR4 2666 mhz | Radeon RX 6800XT | EVGA Supernova G2 650w | 500 gb SSD Samsung 860 Evo | 512 gb Intel 660P M.2 NVME