Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Redan 2080 Ti har ju för hög värmeutveckling för många små chassin.

Det skulle vara intressant att se hur 3080 står sig i t.ex. Louqe Ghost S1 eller Dan A4. Jag tror tyvärr att det kan bli lite väl varmt, även med undervoltning. Sen så är nog RTX 3080 ändå dyrare än jag skulle kunna tänka mig att betala, men blir intressant att se hur RTX 3070 är. Oftast brukar ju de allra snabbare modellerna tappa en del i effektivitet, så med tanke på att Nvidia ändå har gjort vissa små framsteg så kan övre mellanklassen ändå bli helt okej.

Tar väl inte många dagar innan Optimum Tech på youtube lär köra lite tester i SFF-cases. Ska bli spännande å se.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

1440p med RTX3080 och i7-7700k(stock), kommer funka bra? Kör med GTX1080 nu

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

skumt att man på sweclockers fick ökad cpu-temp på grund av kylarlösningen när andra tester jag sett fick faktiskt lägre temp.
Kanske är chassit som skiljer sig dock

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frisell:

Bitwit testar med en nedklockad(4.1Ghz) 3600XT.

https://www.youtube.com/watch?v=VL4rGGYuzms

Tack för tipset!!

Permalänk
Medlem

Return off the AMD

Nu hoppas jag att AMDs kort prestera någorlunda bra annars kommer priserna troligtvis stiga på Nvidias kort inom kort

Permalänk
Inaktiv

Snart är även 4k spelbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Hej alla glada och välkomna till den efterlängtade recensionen av Geforce RTX 3080!

Som vanligt när det kommer till stora recensioner med över tjugo sidor kan det slinka in ett och annat stavfel. Använd gärna rättelsefunktionen i artikeln om ni hittar sådana så rättar vi till dem så snabbt som möjligt!

Nedan har jag samlat några frågeställningar som dykt upp en del i forumet inför den här lanseringen.

Behövs PCI Express 4.0 för att få ut full prestanda ur Geforce RTX 3080?

Det korta svaret är: nej – åtminstone inte med dagens processorhårdvara. Över de tolv spel vi använde med vår AMD-baserade testrigg såg vi en genomsnittlig prestandaskillnad på 1 procent i samtliga upplösningar när vi växlade mellan PCI Express 3.0 och 4.0. I slutändan var vår Intel-baserade testrigg starkare än AMD-ditot och gav grafikkortet mer utrymme att sträcka på benen, och då framförallt i upplösningar under 4K UHD.

Hoppa över till sidan 6 för testet av PCI Express 4.0 vs 3.0.

Behöver jag uppgradera mitt nätaggregat på 650 W till något starkare?

Njae, det beror helt på övrig konfiguration och eventuella önskemål om marginaler vid exempelvis överklockning. Nvidia själva specificerar 750 W som en rekommenderad nivå men skriver också i sin dokumentation att modeller i lägre effektklass kan fungera beroende på hur mycket det övriga systemet drar.

I våra tester med både Core i9-10900K och Ryzen 9 3900XT låg vi konsekvent under 500 W effektuttag för hela systemet (inklusive effektförluster vid AC till DC-konvertering), så ett kvalitativt 650 W-agg i stil med Corsairs RM650x borde utan problem kunna driva runt det hela – åtminstone utan överklockning. Om man är i läget att bygga en helt ny dator skulle jag dock passa på att slänga på en enhet på 750 W för marginalernas skull.

Är inte 10 GB VRAM i minsta laget för Geforce RTX 3080?

Alltså, mer VRAM är aldrig fel, men samtidigt tror jag inte vi hade fått se en prislapp under 8000 kronor för Geforce RTX 3080 om det hade haft exempelvis 20 GB GDDR6X. I de spelen vi testat i 4K UHD med maxade inställningar finns det ett fåtal titlar där vi ser en minnesanvändning som överskrider 6 GB, och då menar vi inte allokerade siffror från GPU-Z eller i spelets meny som hävdar skyhög minnesanvändning, utan faktiska fall där prestandan dyker ned i källaren för att minnet tar slut hos exempelvis Geforce RTX 2060.

Flyttades recensionsembargot av Geforce RTX 3080 för att prestandan var för låg?

Vi kommer nog aldrig att veta exakt varför embargot flyttades. Kanske var det fraktproblem av kort till recensenter eller att Nvidia helt enkelt inte ville att kortet skulle drunkna i nyheterna om företagets förvärv av ARM. Det hade dock inget med prestandan att göra. Vi använde en och samma drivrutin under hela testandet, och det var aldrig något snack om att kortet skulle prestera sämre än väntat.

Om ni har några andra frågor eller funderingar är det bara att skjuta så försöker vi svara så gott det går.

Hej!
Testade ni att undervolta 3080 för att få ned strömförbrukningen och värmeutvecklingen? Om inte vore det jätteintressant snabbtest att prova!

Permalänk
Medlem

Nu inväntar jag bara in AMDs släpp av cpu och gpu så får man se kring jul i vilken riktning man ska röra sig

Skrivet av lindstroem:

Hej!
Testade ni att undervolta 3080 för att få ned strömförbrukningen och värmeutvecklingen? Om inte vore det jätteintressant snabbtest att prova!

Spana in Optimum Tech på tuben, han bygger mycket ITX-system och har gjort guide för att undervolta 2080Ti så det inte går varmt i tex ett Ghost eller Mcase 1 chassi, så det är väl bara en tidsfråga innan det dyker upp där.

Permalänk
Inaktiv

@JonasT Kommer Nvidia Reflex fungera med g sync compatible (aka freesync) skärmar eller bara med ”riktiga” g sync skärmar? 🤓

Permalänk
Medlem

Nån som vet var man kan få tag i en 2x 8 pin pci-e, hane till hane crosair hx850w, saknar kablar

Eller kommer grafik korten med såna?

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem

@puttey: Troligen paketerade med dem.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Som inte ens är nära dubbla 😂

42/29 mot 22/15 är väl i stort sett det dubbla?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Om inte annat så förefaller det som nvidia har skruvat prestanda stegen rätt igen där ett xx80 kort faktiskt är ett insteg i prestandaklassen och prisat där efter, inte som katastrofen RTX2xxx serien där priset gick uppåt och prestandan neråt(sett till "klass")

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så mycket för all panik med avsaknad av PCIE4 på vissa moderkort

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi nämner det, konstant, i hela testet. De två kort vi kommenterar är 2080 och 2080 ti genomgående i hela testet

Men varför skriver ni "Ett ovanligt stort prestandakliv" i titeln?

Det är ju relativt normalt prestandakliv. Varför det sticker ut är ju bara för a Turing var dålig. Tycker det är rätt missvisande.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dizzö:

Men varför skriver ni "Ett ovanligt stort prestandakliv" i titeln?

Det är ju relativt normalt prestandakliv. Varför det sticker ut är ju bara för a Turing var dålig. Tycker det är rätt missvisande.

Visats flera gånger i tråden varför du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Så mycket för all panik med avsaknad av PCIE4 på vissa moderkort

Vilken panik? Det har väl rätt genomgående uttryckts som "det kanske eventuellt kommer göra en ytterst liten skillnad, men om det gör det kommer det handla om någon enstaka procentenhet".

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Om AMD hade något bra att visa att man släppt lite siffror i förskott som Nvidia gjorde. Nu är man långt efter och tiotusentals kommer hinna köpa Nvidia.
Tror man har lite panik där borta och kommer få prisdumpa för att ha en chans med sitt underlägsna kort som dessutom verkar bli fult som stryk.

Underlägsna vad? 3900? 3800? Har du några siffror att dela med dig är du snäll. Har inte sett några..

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Kanske dags för Swec att para intel systemet med 4600-4800 stickor när de kör rtx 3080/3090 och uppkommande rx6xxx när de kör 1080p för att minska cpu-flaskningen.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen grabbar, starkt jobbat
Blir en intressant vinter, men väntar nog in blackfriday och ser om det blir en LG Oled 48CX
Har svårt att tänka mig att AMD har något överhuvudtaget att kontra med tråkigt nog.

Permalänk
Medlem

Kan man köra dubbla GTX 3080?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Om AMD har något att komma med nu ska bli väldigt intressant. Hoppas verkligen att de kan leverera grafikkort som kan konkurrera med detta, även fast jag tror sannolikheten är låg.

Permalänk
Medlem

@JonasT Ni hade väl Hyper Threading avstängt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolflakes:

Kan man köra dubbla GTX 3080?

Tror tyvärr att det endast är en möjlighet med RTX 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Fråga:
Hur påverkade fläkten cpu-temperaturen?
Intressant att veta om man har luftkylare då fläkten trycker varmluft precis vid tornkylarens fläkt.

edit: Såg att frågan ställts tidigare i tråden.

https://m.sweclockers.com/test/30343-nvidia-geforce-rtx-3080-...

Kolla där...

Permalänk
Medlem

Mmmmmm.
I think I’ll wait a bit

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@AxeZ: Tack, det är svårt att missa detta hehe

Tror jag kommer göra som jag tänkte från början vänta till AMD släpper och se vad man vill plocka från båda lagen.
Kanske man har lite mera tid och samla pengar också :S

Skulle nu vilja att @JonasT skulle testa köra in 3080 och 3070 i NR200P. När de blir tillgängliga och när det finns tid över såklart :). Grafikkort i botten och AIO kylare (240 eller 280) på cpu, AIO stående på plattan som medföljer. Eller kanske är bättre i en annan konf.

@livsnjutaren: Hahahha
Jo ja kommer oxå vänta in vänta in dom flesta kort.

Just det chassit är oxå väldigt häftigt men jag är lite åt ett Fractal Design Era Silver

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-13700K 3.4GHz | Asus Prime Z790-P | Corsair 64GB DDR5 3000Mhz | MSI RTX 3070 Ti Ventus 3X OC| Samsung 990 PRO 2TB SSD | Samsung 1TB | Fractal Design North | Asus 28" 4k PB287Q | b]Asus[/b] 27" 144Hz VG27A | Keychron K8 RGB Aluminium Gateron Brown Switch | Corsair Virtuoso | Windows 11 Pro 64bit

Server: Intel Xeon E-2388G CPU @ 3.20GHz | Supermicro X12STW-F | Hynix 128GB DDR4 ECC

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilken panik? Det har väl rätt genomgående uttryckts som "det kanske eventuellt kommer göra en ytterst liten skillnad, men om det gör det kommer det handla om någon enstaka procentenhet".

De va ganska mycket gnäll när intel släppte nya mobos och alla skrek köp AM4 med PCIe 4 istället etc...

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Beklagar om frågan är besvarad, men går det att få någon snabb uppfattning om hur den presterar i Flight Simulator?

https://www.youtube.com/watch?v=lCPi4-BP6sU

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med youtube?