Nvidia Geforce RTX 3080 "Ampere" – ett ovanligt stort prestandakliv

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Strix OC har kommit flera vågor, men non-OC skulle komma denna vecka eller nästa. Så nästa vecka

Trevligt. Vad har du för källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av At The Gates:

Trevligt. Vad har du för källa?

Asus.David har skrivit i 3080/3090 i lager, tråden Även Webhallen har i samma tråd spillt (lite för mycket?) information om att det ska komma många kort nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Ja ni, det är ingen hemlighet att Elgiganten har klantat sig något brutalt med denna lansering. Men de verkar vara medvetna om det nu åtminstone,

Tog dem bara sisådär, hmm, ca 6 veckor att komma fram till denna slutsats?

Frågan är hur de ens har tänkt åtgärda detta. Hur kunde Elgiganten och Nvidia komma fram till att partnerskap var en bra idé om Elgiganten ändå hade tänkt skita i att ta det seriöst? Visst, de råkar inte vara en av de primära valen, men Webhallen är inte heller primär och de har skött denna lansering alldeles suveränt, bättre än vad någon annan butik någonsin har lyckats med hittills (förutom Proshop kanske, även om det var lite skakigt i början). Tusan, NetOnNet är inte ens med på listan och de har fått iväg betydligt fler kort än vad Elgiganten har åstadkommit med.

Detta är skamligt rent ut sagt. En kan ju hoppas att konsekvenserna biter dem där solen inte skiner, men jag skulle inte bli förvånad om de kommer undan utan större problem så länge korten levereras till alla kunder i slutändan. Alternativt makuleras

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Ja ni, det är ingen hemlighet att Elgiganten har klantat sig något brutalt med denna lansering. Men de verkar vara medvetna om det nu åtminstone,
https://i.imgur.com/8oYaysW.png
Tog dem bara sisådär, hmm, ca 6 veckor att komma fram till denna slutsats?

Det var inget,

Well well, vem vet, de kanske har tänkt leverera kort nu helt plötsligt. Deras lagersaldo är däremot fortfarande missvisande, så jag tänker inte hålla andan på att de har skärpt till sig den här gången.

EDIT: Kanske man får ett TUF OC den 16/09... 2021...

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Jodå, Komplett, Webhallen och Inet har alla bekräftat att alla beställningar som är gjorda när priset låg på 7825 kr kommer få sina kort för detta priset oavsett om dom måste vänta på nya leveranser, priset kommer alltså inte att ändras för dessa.
Det nya högre priset gäller de som bokar kort efter höjningen.

Finns ett antal inlägg om detta i olika 3080 trådar på forumet, det är bara att söka.

Det kanske bara är jag som är skitdålig på att söka i forumet, för jag verkar inte hitta något alls. Var hittar du det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

Det kanske bara är jag som är skitdålig på att söka i forumet, för jag verkar inte hitta något alls. Var hittar du det här?

Ja du, det skrev jag för nästan 2 månader sedan så exakt i vilken/vilka trådar det skrevs vet jag inte idag.
Men representanten för @Webhallen är ju i forumet fortfarande så han borde väl kunna bekräfta eller dementera (om dom nu ändrat sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av godis-apa:

Det kanske bara är jag som är skitdålig på att söka i forumet, för jag verkar inte hitta något alls. Var hittar du det här?

Vill minnas att det står i denna tråden. https://www.sweclockers.com/forum/trad/1607712-3080-3090-i-la...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av MacAllan:

Ja du, det skrev jag för nästan 2 månader sedan så exakt i vilken/vilka trådar det skrevs vet jag inte idag.
Men representanten för @Webhallen är ju i forumet fortfarande så han borde väl kunna bekräfta eller dementera (om dom nu ändrat sig).

Nej ingen höjning kommer ske på bokade priser

/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Super, skönt att höra
Då får vi hoppas att komplett och inet agerar likadant. Vore väldigt irriterande att få en prishöjning tryckt i halsen efter att ha väntat i månader på ett kort som beställts under första minuterna av releasen och fortfarande verkar vara månader bort.

Permalänk
Inaktiv

Man kan inte höja priset på bokningar enligt lag vad jag vet. (Det butiken kan göra i sådana fall är att helt enkelt ta bort beställningen.)

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för nån roll om priser höjs eller inte när kort inte levereras. Många av oss lär inte få något kort förrän sommaren ändå, alltså de som inte bokade första dagen. Webhallen är ju inte ens klar med första timmen än efter två månader när det gäller 3080 TUF OC.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Inaktiv

Looool var tvungen att kika priser vid lanseringen. Är ju fan inte någon kort i närheten av 8000 kr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Looool var tvungen att kika priser vid lanseringen. Är ju fan inte någon kort i närheten av 8000 kr nu

Fick mitt kort igår för 7995 :). Beställde nog det vid release och glömde bort det hela!

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NaaR:

Fick mitt kort igår för 7995 :). Beställde nog det vid release och glömde bort det hela!

Det är ju nice! Men har inte sett något idag för det priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Det är ju nice! Men har inte sett något idag för det priset

Mm, de flesta ligger på 9000 och upp. Går lite av en smärtgräns vid 5k egentligen :P. Men vaffan, man lever bara en gång.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk

"Vid 7825kr är det här är ett jättedyrt grafikkort".

Nu i efterhand var det inte så dyrt.