Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Fick min skärm idag. När jag kör 144hz så är det som om vissa tecken på hemsidor lyser rött.
Sänker jag till 120hz så försvinner det. Väldigt skumt. Men för 3600:- så är jag nöjd.

Hade bytt direkt om det inte går att få bort. Mer framtidssäker med 144hz!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk

Då jag har precis installera detta monster och fy fan vilken upplevelse måste jag säga samt vilken kanon skärm!
3592:- för den här skärmen känns som en ren stöld!

Allt ser riktigt bra ut och byggkvalitet känns kanon.

Som det ser ut just nu ställde jag in standardinställningar med följande små justeringar:

Brightness - 45
Black level - 48
Color temperature - Custom (50/49/50) - Standard inställningen gillade jag inte så jag ställde in custom
Response time - Medium
FreeSyncPremium - On

Jag är som sagt ingen expert men jag måste verkligen säga att den här skärmen har gett mig ett mycket positivt intryck!

Mvh Augustburg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Fick min skärm idag. När jag kör 144hz så är det som om vissa tecken på hemsidor lyser rött.
Sänker jag till 120hz så försvinner det. Väldigt skumt. Men för 3600:- så är jag nöjd.

Hur ser dina inställningar ut här när du har i 144 Hz?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hur ser dina inställningar ut här när du har i 144 Hz? https://lambdan.se/img/2020-09-15_18-38-50.428.png

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Ah, YCbCr422 är nog problemet. Se om du kan ändra dessa till vad jag har (RGB och Full). Se till att du har en bra Displayport kabel också, fast jag gissar på att du använder den som kom i lådan och den ska väl duga tycker man.

EDIT: Oh, nu såg jag i din signatur att du har GTX 980? Stämmer det? Isf har du Displayport 1.2 vilket ej orkar med 3440x1440 @ 144 Hz. Du kan räkna det med matte eller kolla det i den här tabellen:

(från https://linustechtips.com/main/topic/729232-guide-to-display-...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Ah, YCbCr422 är nog problemet. Se om du kan ändra dessa till vad jag har (RGB och Full). Se till att du har en bra Displayport kabel också, fast jag gissar på att du använder den som kom i lådan och den ska väl duga tycker man. https://lambdan.se/img/2020-09-15_18-56-59.417.png

EDIT: Oh, nu såg jag i din signatur att du har GTX 980? Stämmer det? Isf har du Displayport 1.2 vilket ej orkar med 3440x1440 @ 144 Hz. Du kan räkna det med matte eller kolla det i den här tabellen: https://lambdan.se/img/2020-09-15_19-11-40.328.png
(från https://linustechtips.com/main/topic/729232-guide-to-display-...

Jaha där ser man. Får införskaffa mig ett nytt grafikkort då.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Som @lambdan skriver så stödjer inte ditt grafikkort full RGB i 8 bit över 120Hz.

Edit: Toksen på bollen. Sorry.

Permalänk
Medlem

@lambdan: Är det samma dp version på gtx1060?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

@lambdan: Är det samma dp version på gtx1060?

Verkar vara 1.4 på 1xxx serien, som mitt 1080Ti. Borde fungera.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på bra programvara för att arrangera fönster i Windows?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Någon som har tips på bra programvara för att arrangera fönster i Windows?

Vad menar du? Win + piltangenter fungerar väl?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Någon som fick sin skickad idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Någon som har tips på bra programvara för att arrangera fönster i Windows?

Kolla in "powertoys" eller om det var powertools. Det har något som heter fancy zones.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Någon som fick sin skickad idag?

Nope, väntar fortfarande på leveransbekräftelse. Beställde 13.15 29/8. Håller tummarna att den skickas i veckan iallafall så man har den i början av nästa typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Kolla in "powertoys" eller om det var powertools. Det har något som heter fancy zones.

Ska kolla upp det, tack!

Skrivet av Dreijer:

Vad menar du? Win + piltangenter fungerar väl?

Det kände jag inte till, men det var ändå inte tillräckligt avancerat. Vill kunna ställa in ett fönsters yta med mer precision

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av MALmen:

Någon som fick sin skickad idag?

Nope.

Dock plingade Klarna till nu och sa att ordern är redo att betalas. Antar att något hänt från Mi Stores sida då.

Edit: Där kom mailet om lev. Beställde 29e.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Ska kolla upp det, tack!

Det kände jag inte till, men det var ändå inte tillräckligt avancerat. Vill kunna ställa in ett fönsters yta med mer precision

Rekommenderar verkligen PowerToys. Började använda på min 49" samsung men använder det mer eller mindre på alla mina skärmar nu privat och i arbetet.

Nedladdning:
https://github.com/microsoft/PowerToys/releases/download/v0.2...

Mer om FancyZones:
https://github.com/microsoft/PowerToys/wiki/FancyZones-Overvi...

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Fick precis mail om att jag har leverans påväg.
Beställde 30/8 ~kl 20.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Skickade en fråga till mi store supporten ang. hur det går med min leverans (beställde 31 aug). ca en timme senare kom leveransbekräftelsen. Antingen var det en tillfällighet eller så behövde dom påminnas.

Permalänk
Medlem

Woho! Nu kom precis leveransbekräftelsen, då borde man ju ha skärmen till helgen, perfekt!

Permalänk
Medlem

Om de släpper en med IPS blir det köp direkt, eller NANO IPS skulle inte klara av TN suttit med IPS så länge.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Om de släpper en med IPS blir det köp direkt, eller NANO IPS skulle inte klara av TN suttit med IPS så länge.

Men den har ju VA? Kanske inte är lika hemskt att gå till från IPS:en 🙂

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Men den har ju VA? Kanske inte är lika hemskt att gå till från IPS:en 🙂

ah haa, tyckte jag läste att det var TN. Aldrig testat en VA dock... hmm kanske kan gå till MIstore här i MOS och kolla om de har någon som man kan titta på.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Augustburg:

3592:- för den här skärmen känns som en ren stöld!

Vart hittar du den för det priset? Som billigast hittar jag för 4500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av effe0p:

Vart hittar du den för det priset? Som billigast hittar jag för 4500:-

Mistore hade en 20% rabatt på hela onlinebutiken i samband med att de öppnade sin nya flaggskeppsbutik i Stockholm (som går att läsa om tidigare i tråden), denna rabattkod gick dock ut i slutet av augusti.

Har du tillgång till studentrabatt/någon som är student kan du åtminstone få 10% rabatt via mecenat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ah haa, tyckte jag läste att det var TN. Aldrig testat en VA dock... hmm kanske kan gå till MIstore här i MOS och kolla om de har någon som man kan titta på.

Kan säga så här prova så kommer du bli grymt överraskad! (Den här VA panelen har mycket bra färger)
Min bror fick hem sin Xiaomi 34 igår och då jämförde vi den mot en IPS skärm som vi satte bredvid och skillnaden vart inte stor ifall du frågar mig, det är en otroligt prisvärd skärm som håller mycket bra kvalitet.

Men det är bara min åsikt och jag är ingen expert.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Mistore hade en 20% rabatt på hela onlinebutiken i samband med att de öppnade sin nya flaggskeppsbutik i Stockholm (som går att läsa om tidigare i tråden), denna rabattkod gick dock ut i slutet av augusti.

Har du tillgång till studentrabatt/någon som är student kan du åtminstone få 10% rabatt via mecenat!

Tack för tipset! Bytte direkt från Webhallen till Mistore. 450 kr är många nudelpaket!

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk

@Paw: Funkade inte För du menar på mistore?

Permalänk
Medlem

Nån av er jävlar hade antagligen hunnit före till deras support, tjejen jag snackade med sa att hon pratat om samma skärm och leverans precis innan haha. Hon verifierade det vi antog att leveransen kom i måndag och igår samt nu på morgonen skickades de ut till de som lagt beställning för 2-3 veckor sedan.

Hon skulle verifiera med lagret men från vad hon kunde se borde min (beställd igår) gå ut under dagen eller morgondagen, bara hålla tummarna att deras system visade rätt för henne I guess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Kan säga så här prova så kommer du bli grymt överraskad! (Den här VA panelen har mycket bra färger)
Min bror fick hem sin Xiaomi 34 igår och då jämförde vi den mot en IPS skärm som vi satte bredvid och skillnaden vart inte stor ifall du frågar mig, det är en otroligt prisvärd skärm som håller mycket bra kvalitet.

Men det är bara min åsikt och jag är ingen expert.

okej tackar för info, men hur är betraktningsvinkeln de bättre än VA? samma som IPS typ?

Har du tittat endel på denna, https://www.inet.se/produkt/2216561/lg-34-ultragear-34gn850-q...

Sitter med en ASUS ROG idag 34 med G-sync 100Hz.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200