Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

@TKD_1337: dom kanske glömde nån svensk hittepå skatt dock ligger priserna betydligt högre redan i svenska butiker mot vad dom gör i andra eu länder

Permalänk
Medlem
Skrivet av cooldfs:

@TKD_1337: dom kanske glömde nån svensk hittepå skatt dock ligger priserna betydligt högre redan i svenska butiker mot vad dom gör i andra eu länder

Haha. Jag tror inte det, måste vara girighet med tanke på alla andra tar 8000 kr och det andra ligger på samma som innan (7825 kr).

Skrivet av Ratatosk:

Goda nyheter där.
ZOTAC Extends Warranty to 3 years in the EU.

Jo Asus har förvisso lika bra priser.

Wow, riktigt bra! Så det ska vara. Jag håller mig till ASUS nu i och med det högre ordinarie priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Goda nyheter där.
ZOTAC Extends Warranty to 3 years in the EU.

Jo Asus har förvisso lika bra priser.

Jo jag såg det men fan.
Jag är mer hypead över Zotac. Jag får se hur jag gör. 2 Dagar på mig hehe.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det finns ASUS TUF-kort för 7825 kr också. Jag rekommenderar ASUS-kort när det är samma eller ungefär samma pris. Detta då ASUS-korten kommer med 3 års garanti som standard (Zotac 2 + 3) och har ett högre ordinarie pris. Allt detta är bra vid en försäljning senare. Om nu prestandan är likvärdig förstås.

Garantin är ej överförbar på ASUS produkter utan gäller bara ursprungsköparen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengaBang:

Garantin är ej överförbar på ASUS produkter utan gäller bara ursprungsköparen.

Det gäller egentligen alla tillverkare men Komplett.se har bra villkor som återförsäljare. Jag handlar helst hos dem tack vare det.

Permalänk
Medlem

Har inte sett några Aorus 3080 eller 3090 i svenska butiker ännu. Vad tänker ni andra om dessa kort?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har inte sett några Aorus 3080 eller 3090 i svenska butiker ännu. Vad tänker ni andra om dessa kort?

3080 kan vara intressant beroende på pris, men har inte sett någon som har dom.
Troligen blir det någon av dom billigare modellerna vet inte om jag vill ge några tusen extra för några % bättre prestanda.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Sök på gigabyte och msi kort 3080 och 3090 på prisjakt så kan du se antal butiker har i lager. Verkar som butikerna har typ 5-10st av korten. Blir nog många som sitter utan kort ett tag som sålt sina 2080ti osv.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inget mer än FE kortet som är 2-slot? Skulle vilja ha ett 3080 med vanlig fläkt eller blower, tror FE kortet kommer få det jobbigt i min Ghost S1

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem

Ngn som kan klargöra hur det ser ut gällande tjockleken på dessa kort? Planerar för ett 3080 och det skall sitta i ett Phanteks Evolv mITX. Med 2080 kortet så är det tajt redan nu. Är 3080 korten tjockare alltså?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ngn som kan klargöra hur det ser ut gällande tjockleken på dessa kort? Planerar för ett 3080 och det skall sitta i ett Phanteks Evolv mITX. Med 2080 kortet så är det tajt redan nu. Är 3080 korten tjockare alltså?

Jag skulle vilja veta detsamma, rätt nyfiken på tjockleken är på dessa

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ngn som kan klargöra hur det ser ut gällande tjockleken på dessa kort? Planerar för ett 3080 och det skall sitta i ett Phanteks Evolv mITX. Med 2080 kortet så är det tajt redan nu. Är 3080 korten tjockare alltså?

Än så länge är det bara FE-kortet som är 2-slot, Asus skriver att de har ett Turbo kort på G, EVGAs XC3 ska vara strax över 2-slots - sen har jag inte sett fler.

We have even more GeForce RTX 30-series graphics cards in the works, including a handy Turbo design that exhausts hot air directly from cases. It’s perfect for small-form-factor builds or enclosures that can use a helping hand in keeping system temperatures in check. Stay tuned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Väldigt många nätagg kan faktiskt lämna hela sin specade effekt ut, effektivitet avgör bara hur mycket agget kommer dra, inte hur mycket det spottar ur sig egentligen när det kommer till specad effekt. Effektivitet påverkar såklart i slutändan hur hög spec som kan sättas men det som agget är specat till kan det också lämna om vi pratar normal kvalité. Det man får se upp med är inte effektivitet utan strömstyrkan på diverse linor, om det har splittrad 12v lina så kan denna bli för klen i fråga om ampere.

Alltså ett 650w agg kan i 9 fall av 10 lämna 650w ut förutsatt att det inte slår ut temp skydd och att det balanseras perfekt på de olika spänningarna till vad agget är specat för i ampere, effektiviteten på agget avgör sedan bara hur mycket det drar när de lämnar dessa 650w, vid 92% effektivitet borde agget dra runt ~700w men det beror på hur man räknar.

Poängen är alltså, den watt styrka (effekt) som anges för nätagg är den som lämnar agget, effektiviteten säger sedan bara vad det har för förluster och då kan man se vad det kommer dra vid sin maxeffekt om det är just effektivitet vid maxeffekt man har.

Corsair SF600 600w Gold drog 800w I test innan det stängdes av. Beror helt på kvalitet på agget.
Nvidia måste ta i ordentligt och rekomendera 750w + för att inte stå till svars för trasiga nätaggregat eller grafikkort

(Sen är Corsair SF aggen en av de bästa du kan få tag på typ)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det gäller egentligen alla tillverkare men Komplett.se har bra villkor som återförsäljare. Jag handlar helst hos dem tack vare det.

EVGA har överförbar garanti (något cap:ad men ändå).

A separate Transferable Limited Warranty is available for Second-Hand Purchasers

Just saying... inte alla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har inte sett några Aorus 3080 eller 3090 i svenska butiker ännu. Vad tänker ni andra om dessa kort?

Skrivet av vinylens:

3080 kan vara intressant beroende på pris, men har inte sett någon som har dom.
Troligen blir det någon av dom billigare modellerna vet inte om jag vill ge några tusen extra för några % bättre prestanda.

De finns på proshop.se till ett pris av närmare 10k. Anser själv att det inte är värt lägga över 2k extra på en annan fläktlösning bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

EVGA har överförbar garanti (något cap:ad men ändå).

A separate Transferable Limited Warranty is available for Second-Hand Purchasers

Just saying... inte alla.

Grymt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larakiri:

Corsair SF600 600w Gold drog 800w I test innan det stängdes av. Beror helt på kvalitet på agget.
Nvidia måste ta i ordentligt och rekomendera 750w + för att inte stå till svars för trasiga nätaggregat eller grafikkort

(Sen är Corsair SF aggen en av de bästa du kan få tag på typ)

Mitt inlägg var menat att poängtera att effektivitet inte dras av från specad uteffekt, det läggs snarare på åt andra hållet, alltså om ett agg är specat till 650W så kan det i normal fall lämna just 650W eller mer, detta oaktat vilken effektivitet det har, det som kommer skilja med olika effektivitet är hur mycket det drar när det lämnar dessa 650W. Det i sin tur påverkar då värmeutveckling som agget har men det kan i sin tur hanteras av hur god kylning det har, genom kylflänsar och fläktar. Det är därför det är bra med så effektivt agg som möjligt, men åter igen, den specade uteffekten har man alltså redan tagit med förlusterna i egentligen, det syns bara inte på just uteffekten som anges utan man får lägga på förlusten på den specade effekten för att se förbrukningen.

Vad gäller nvidias 750W rekommendation så är det en helt OK rekommendation, speciellt om man kombinerar det med en törstig kraftigt överklockad CPU, då kan 750W till och med börja bli lite lite vid full load på hela systemet. Jag föredrar att hålla nätagg på "halvfart" vid typisk snittbelastning, då kommer det gå svalt & tyst. Måste man köra agget nära sin maxkapacitet så kommer det gå varmare & mera högljutt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ngn som kan klargöra hur det ser ut gällande tjockleken på dessa kort? Planerar för ett 3080 och det skall sitta i ett Phanteks Evolv mITX. Med 2080 kortet så är det tajt redan nu. Är 3080 korten tjockare alltså?

Enda 3070-3080-3090 korten är evga ixc3 serie eller 3070 FE.. så utbudet är inte stort än så länge men förhoppningsvis kommer det mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nvidia själva har 750w på sin sida för 3080-3090

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...
Klicka på jämför gpu

Nu hittade jag inte din text när jag snabbtittade men 750watt för ett kort som sägs dra 320watt då har man verkligen satt på sig hängsle och livrem.
Men visst med en rejält törstig cpu och överklockning så kommer 750watt kanske krävas.
En 10900k i maxload alla kärnorna drar en hel del (ej klockad).

Permalänk
Medlem

Om saldot på Asus tuf kortet stämmer på webhallen, 5 st kort.. så kommer det vara rena lotteriet / omöjligt att få tag i ett 3080 kort nu vid release. Oavsett modell tror jag

Bolaget släpper 1500 flaskor Comtes 2008 imorgon o jag räknar med att det kommer vara jobbigt att vara med o fajtas om. Men kommer inte va något jämförelsevis..

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

skulle inte reviews komma idag?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av akikk:

skulle inte reviews komma idag?

Om 12 minuter.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

Sätt igång https://www.youtube.com/watch?v=DwjIwc16_mw när det är 5sekunder kvar, för den ultimata bakgrund musiken när ni läser recensionen.

Permalänk
Medlem

@Bonovox85: Kan inte antalet kort, nu innan release, vara en placeholder (lite som att priserna hos många var satta till 99 999:-)? Hoppas kan man alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@Bonovox85: Kan inte antalet kort, nu innan release, vara en placeholder (lite som att priserna hos många var satta till 99 999:-)? Hoppas kan man alltid!

Oavsett hur många det egentligen är, så pekar tyvärr det mesta mot att det tar slut inom minuter och inte timmar/dagar.

Permalänk
Lego Master

Räknar inte med att kunna få tag i ett kort imorgon, så kan lika gärna vänja mig vid tanken på att jag kommer invänta recensionerna innan jag bestämmer mig för specifik modell.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av cfwin:

@Bonovox85: Kan inte antalet kort, nu innan release, vara en placeholder (lite som att priserna hos många var satta till 99 999:-)? Hoppas kan man alltid!

Man kan alltid hoppas på det.

Men om det är så att lagorsaldot är runt 5-20 kort per märke / modell så lär de ta slut på 3 ms.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem

Inte många minuter kvar innan världen vet ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Oavsett hur många det egentligen är, så pekar tyvärr det mesta mot att det tar slut inom minuter och inte timmar/dagar.

Skrivet av Bonovox85:

Man kan alltid hoppas på det.

Men om det är så att lagorsaldot är runt 5-20 kort per märke / modell så lär de ta slut på 3 ms.

Vet man om butikerna (kanske olika beroende på affärsmodell) kommer att ta ordrar även efter saldot är slut och sen kontinuerligt skicka ut i och med att kort kommer in? Det jobbiga med det är att välja "fel" modell som har längst leveranstid, speciellt i kombination med "fel" butik . Vill-ha-faktorn är hög.

Permalänk
Medlem

@cfwin: Läste precis Webhallens FAQ, de gör så enligt dem. https://www.webhallen.com/se/campaign/8555-Nvidia-GeForce-RTX...