Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem

Ja det är väl en +100W värme i chassit. Men vad jag förstått skall den trycka ut en del genom pci slot spjälen också.

Permalänk
Medlem

Bör man oroa sig över att köpa en ny PSU?
Har i dagsläget Corsair SF600 600W 80+ Platinum som jag köpte för knappt 2 månader sedan.

Tänkte köpa ett rtx 3080

Permalänk
Medlem

@B25: Jag var med i resonemanget tills du sa att du sitter kvar med 2080ti. Big Navi kommer vara TSMC, mer RAM. Kanske lägger sig bara lite högre i pris än founders 3080?

En 3080 är ju ändå mer effektiv än 2080ti. 3090 är en behemoth men har ordentligt mer kylning för +30W TDP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Bör man oroa sig över att köpa en ny PSU?
Har i dagsläget Corsair SF600 600W 80+ Platinum som jag köpte för knappt 2 månader sedan.

Tänkte köpa ett rtx 3080

De rekommenderar 750W.

Så ja. Dags att köpa nytt om du ska uppgradera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EliteSweden:

Kommer troligtvis att köra på ett 3090, beror ju förstås lite på hur mycket bättre det är än 3080, om det verkligen känns värt. Men vill givetvis ha ett så stort hopp som möjligt från mitt 2080 TI kort.

Om det nu blir ett 3090, så får man ju hoppas att det inte dyker upp ett 3090 TI sen...hade svidit.

Tittar vi prismässigt så vill vi alltså att 3090 skall ge minst dubbla prestandan över 3080 för att motivera dubbla priset... Jag tvivlar på detta. Jag tror snarare på max 30-50% högre prestanda än 3080 hos 3090. Men jag vill självfallet bli positivt överraskad!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av B25:

Tänk om Nvidia hade fortsatt samarbetet med TSMC och inte bytt till Samsung då hade transistor densiteten varit nästan dubbelt mot vad Samsung kan producera

Samsungs 8nm nod har en transistor densiteten på 61 million mm² Medan TSMC 7nm nod har en transistor densiteten på 96.5 million mm² samt den förfinade N7P Noden har en transistor densiteten på 113,9 million mm². Ja vad ska man säga en ”viss skillnad” mellan Samsung och TSMC?

Vilket grafikkort vi hade fått om inte Nvidia, hade använt 2a klassens teknik/ leverantör i ett grafikkort som kunde ha presterat extremt mycket bättre och då hade nog inte TDP värdena varit som de är. Detta visar bara att de har 2 klassens teknik i dessa kort

Nu vet Nvidia, om detta eftersom de använder TSMC 7nm nod i sitt A100 Data Center grafikkort och jag förstår varför

Jag undrar varför Nvidia gjorde på detta viset? Kanske handlar det om pris, men jag hade hellre satt in det bästa och betalat de extra pengarna, det hade kostat att sätta in 1a klassens teknik, i ett 1 klassens grafikkort.

Det ska bli intressant och se nu när Nvidia, räknar Cuda kärnor på ett ”nytt vis mot 20 serien, hur många fler Cuda kärnor 30 korten egentligen har så man inte jämför äpple med päron

Jag behåller mitt 2080TI o väntar på att Nvidia tar en bättre leverantör till sitt 40 kort

Jo elefanten i rummet är dessa TDP-värden och bautasaurus-kylare. Ryktessnurran innan (AdoredTV mfl) påstod ju att Nvidia försökt få billigare priser från TSMC genom att ta offert från Samsung, men att TSMC inte gått på betet då de lätt kunde fylla kapacitet för fullpris. Bra PR-snurr att säga "Nvidia-customized" 8nm nod dessutom.

Hur som har de haft sina duster med TSMC tidigare också, och skyllt dåliga yields direkt på dem till pressen vilket TSMC inte var så glada över heller. Kvarstår som alltid att Nvidia verkar vara riktigt jobbiga att sammarbeta med. Att Apple vill spy på dem är också välkänt. Undrar vad partnertillverkarna tycker om att Nvidia envist verkar vilja tillverka hela korten själva samt sälja dem direkt till kunder i en allt mer utsträckt mån.

Det jag undrar är.. har de möjlighet att inom rimlig framtid få plats hos TSMC? AMD har haft nodövertag tidigare och inte lyckats med något särskilt trots det. Så man kanske kommer behöva vänta.. länge..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Big Navi

@crion:

Du har helt rätt

Man kan bara hoppas att AMD kan levera denna gång och kommer AMD ut med ett kort som kan mäta sig med NVIDIA High End kort så hoppar jag på tåget

Men AMD har misslyckats så många gånger när det kommer till grafikkort så jag tror det när jag ser det

Permalänk
Medlem

Nvidia har släppt en video med fps:

DOOM Eternal i 4K med RTX 3080

https://www.youtube.com/watch?v=A7nYy7ZucxM

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

De rekommenderar 750W.

Så ja. Dags att köpa nytt om du ska uppgradera.

Så du menar att jag inte klarar mig med min 650Watts?
320 watt på Gpu och 105 Watt på en AMD cpu det är 425 Watt vad är det i datorn som kommer dra 225 Watt till?
Tror mer att dom vill ha lite säkerhets marginal hur mycket man behöver
Får väl se när dom börjar testa hur mycket ett system drar.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

The Good old Gamer om Nvidias "erkännande" av att 20 serien var en rejäl miss och köpare blev helt enkelt blåsta. Håller med om det han säger o ganska starkt av Nvidia att i princip erkänna det. Och att de erkänner att 2080ti eg var ett 1200$ kort o faktiskt kass uppgrade. https://youtu.be/1l1rGhR9eJ0

Men det hindrade inte en del reviewers att ösa guldmedaljer över deras bolag

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Tänkte att jag skapar en tråd för oss som kommer att köpa valfritt kort från kommande 3000-serien från Nvidia.

Här kan vi diskutera utseende, prestanda och pris på de olika versionerna av korten som kommer att släppas. Skriv gärna vad för modell ni har riktat in er på samt vilket kort ni uppgraderar från och varför.

Själv är jag sugen på ett 3090-kort från Gigabytes high end-serie Aorus då jag gillar deras design skarpt.

https://www.youtube.com/watch?v=5sUlcgtXEvE

Anledningen till varför jag själv kommer att uppgradera är för att mitt 2080 inte riktigt räcker till för upplösningen (3840x1600) jag spelar i. Är ute efter hög FPS i framför allt Apex Legends och Warzone.

Må gott

Vad hände med, Nej har inte råd.
Edit:
Som alternativ.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på ett MSI, då jag haft 2 kort från MSI förut back in the days.
Men Evga verkar intressant också.
Inväntar test innan jag bestämmer mig helt.
Inväntar även cyberpunk, så taggad.

Kör nu ett 1070 som polaren får köpa för ett bra pris.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem

hur står sig Founder Edition kylningen/fläktar/ljudnivån kontra MSI, ASUS, EVGA m.flera?
Tycker personligen att founder edition är grymt snygga

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen att byta upp mig till ett rtx 3070 alternativt ett 3080 istället för mitt evga gtx 1080 nu.

Men är orolig att min PSU corsair sf600 inte räcker till 😅 hade gärna sluppit byta psu också är inte så super haj på att byta grejer men en GPU går enkelt 😊

Sen vet jag inte heller vad som ryms i min lilla itx chassi ncase m1 🤷🏼‍♂️

Köpte datorn färdigbyggd som den är nu

Permalänk
Skrivet av hACmAn:

Vad hände med, Nej har inte råd.
Edit:
Som alternativ.

Då röstar du på att du behåller ditt grafikkort

Visa signatur

RTX 3090 Strix OC • 9900KS • Z390 Aorus Xtreme • Trident Z Royal 32GB 3200MHz CL14 • Kraken Z73 • 9x120mm Noctua • Corsair AX1000 Titanium • Samsung 980 PRO 2 TB • Samsung 970 EVO 500GB + 1TB • Lian Li PC-O11 PCMR Limited Edition

Asus 27" OLED 240 Hz • LG 38GL950G (3840x1600) • Audeze Mobius • Keychron K6 • Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Frågan är bara värmen, det är en faktor om man ska införskaffa kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FörstaÄrSåJävlaGod:

Då röstar du på att du behåller ditt grafikkort

Hej
Ser dessvärre ut så. =(

Men hur kommer det sig då att du har frågan just nu. Väntar på big navi och tråden hetter Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere. Gjorde den det tidigare också?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Så du menar att jag inte klarar mig med min 650Watts?
320 watt på Gpu och 105 Watt på en AMD cpu det är 425 Watt vad är det i datorn som kommer dra 225 Watt till?
Tror mer att dom vill ha lite säkerhets marginal hur mycket man behöver
Får väl se när dom börjar testa hur mycket ett system drar.

Så länge du inte överklockar någonting alls och hoppas på att Ram, hårddiskar, fläktar RGB inte tar resterande watt så bör det fungera. Men kom ihåg att du får absolut inte köra med boost på CPU eller GPU då bör du klara dig också drar inte din CPU 105W den drar allt mellan 150-230ish watt bara den om du har den överklockad eller att den går i turbo plus att nätaggregat nåt aldrig 100% effektivitet så ditt nätagg klarar av runt 85-92% av dom 650 watten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

De rekommenderar 750W.

Så ja. Dags att köpa nytt om du ska uppgradera.

Perfekt bara smacka in 3090:an som tydligen får plats mATX kortet också, losar dock ~5% eller mindre på PCIe 3.0 men skit samma 😊

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Har ett RTX 2080 jag köpte förra året men blir uppgradering till RTX 3080. Jag köpte ett väldigt "lagom" kort sist med tanken att jag inte skulle låsa upp för stora pengar i ett grafikkort för att lättare kunna känna att det är vettigt att uppgradera när nästa generation dyker upp inom uppskattningsvis 2 år. Köpte det i maj 2019, så det blev ju bara knappt 1½ år på denna generation, men känner ändå att det var värt det med tanke på alla hundratals timmar jag fått ut med en najs grafiknivå.

Det vore absolut gött med ett 3090, men jag har svårt att motivera mig att betala 9000 kr mer för ett 3080. De pengarna lägger jag nog hellre på att uppgradera till nästa Intel-plattform, förutsatt att den stödjer PCIe 4.0 för minst en kortplats och en M.2-plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Så länge du inte överklockar någonting alls och hoppas på att Ram, hårddiskar, fläktar RGB inte tar resterande watt så bör det fungera. Men kom ihåg att du får absolut inte köra med boost på CPU eller GPU då bör du klara dig också drar inte din CPU 105W den drar allt mellan 150-230ish watt bara den om du har den överklockad eller att den går i turbo plus att nätaggregat nåt aldrig 100% effektivitet så ditt nätagg klarar av runt 85-92% av dom 650 watten

Väldigt många nätagg kan faktiskt lämna hela sin specade effekt ut, effektivitet avgör bara hur mycket agget kommer dra, inte hur mycket det spottar ur sig egentligen när det kommer till specad effekt. Effektivitet påverkar såklart i slutändan hur hög spec som kan sättas men det som agget är specat till kan det också lämna om vi pratar normal kvalité. Det man får se upp med är inte effektivitet utan strömstyrkan på diverse linor, om det har splittrad 12v lina så kan denna bli för klen i fråga om ampere.

Alltså ett 650w agg kan i 9 fall av 10 lämna 650w ut förutsatt att det inte slår ut temp skydd och att det balanseras perfekt på de olika spänningarna till vad agget är specat för i ampere, effektiviteten på agget avgör sedan bara hur mycket det drar när de lämnar dessa 650w, vid 92% effektivitet borde agget dra runt ~700w men det beror på hur man räknar.

Poängen är alltså, den watt styrka (effekt) som anges för nätagg är den som lämnar agget, effektiviteten säger sedan bara vad det har för förluster och då kan man se vad det kommer dra vid sin maxeffekt om det är just effektivitet vid maxeffekt man har.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Dem som köpt 2080 ti kort

Permalänk
Medlem

Edit: fel tråd.

Permalänk
Medlem

Vilket av MSI's modeller brukar va bäst och hur har dem stått sig tidigare mot STRIX?

Permalänk
Avstängd

Ampere butikslistades här i Finland igår och det billigaste 3080 jag hittat hittills är 739,90€. Väntar sannolikt till black friday ifall man skulle hitta någon deal på 3080.

Edit: det blir 7 283,55kr med dagens valutakurs.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

hur står sig Founder Edition kylningen/fläktar/ljudnivån kontra MSI, ASUS, EVGA m.flera?
Tycker personligen att founder edition är grymt snygga

Ja, försöker hitta info på Nvidia om 3080 FE är Semi Passiva men hittar inget. Går fläkten hela tiden är det inget för mig.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HarryBee:

Bör man oroa sig över att köpa en ny PSU?
Har i dagsläget Corsair SF600 600W 80+ Platinum som jag köpte för knappt 2 månader sedan.

Tänkte köpa ett rtx 3080

Swec recension kommer in hålla effekt siffror för hela systemet, tror själv att 600w kommer räcka gott. Nvidia vet t.ex. Inte vilken cpu du sitter på, en del kunder har 32kärnig threadripper så dom safear ganska mycket i sina rekommendationer.

Här har du en snubbe som kör ett 2080ti, 3950x på 450w psu

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToirRisker:

Vilket av MSI's modeller brukar va bäst och hur har dem stått sig tidigare mot STRIX?

Alltså alla kort är samma. Det händer inget magiskt för att någon 3e part sätter på en logga.. du kan köpa ett FE och clocka de tillsamma om inte högre hastighet än ett asus strix OC..
Man köper bara en cool design i dem flesta fallen undantag för Evga kingpin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Alltså alla kort är samma. Det händer inget magiskt för att någon 3e part sätter på en logga.. du kan köpa ett FE och clocka de tillsamma om inte högre hastighet än ett asus strix OC..
Man köper bara en cool design i dem flesta fallen undantag för Evga kingpin.

Det förstår jag. Va kanske lite otydlig med inlägget. Vilken kylarlösning utav dessa kort brukar va bra? RGB och tribal tattueringar skiter jag i

Vet att KFA2 hade 2080 super som va billigast och även hade riktigt bra kylning.

Prioriterar tyst å svalt.