Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Id Software: "Skillnaderna mellan Xbox Series X och Series S är besvärliga"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Finns ens id Software??

Trodde Bethesda svalde upp de flera år tillbaka.

ID Software är en del av ZeniMax (Arkane - Dishonnered/Prey, MachineGame - Wolfenstein, osv). Bethesda är väl bara publisher delen av ZeniMax om jag har förstått det hela rätt.

ID Software gör fortfarande spel där Doom Eternal är det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

Värt att notera är att det långsamma 2 GB-minnet på 56 GB/s används av operativsystemet och systemmjukvara, så spel kommer inte köras på den begränsade bandbredden. Men den avsevärt lägre bandbredden för spelminnet och minnesmängd på nivå med föregående generation måtte göra livet besvärligt för utvecklare, det Axel Gneitling säger här är exakt vad jag tänkte när jag såg specarna.

Visst att många Series S-ägare kommer spela Game Pass-spel och kanske strömma Xcloud i mindre utsträckning, men utvecklare måste ändå ha Series S i åtanke när de utvecklar för plattformen. Med tanke på att Series S förmodligen kommer sälja riktigt bra med det priset blir det ändå viktigt att ta med den i målplattformarna, oavsett om Microsoft ställer krav på att båda modeller ska stödas eller ej.

Apropå detta, då jag vet att du har bra koll på Nintendo; Hur mycket minne och hur snabb är minnesbussen som sitter i Switch (har flera själv, men faktiskt ingen koll på det, kanske skall skämmas för det, men, men)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det blir bra till slut. Utvecklare har haft betydligt svårare system att utveckla till. Playstation 3 tex.

Series S är lysande för barnfamiljer om inte annat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag ser det snarare som att man hamnar i ett läge där man kanske måste välja bort vissa tekniska eller andra beslut som inte kommer orka rulla på den lägre?

Det dilemmat har man ju alltid haft? Att man behövt såga för att få resurserna att räcka?

Kan rekommendera Ars Technica's "How Crash Bandicoot Hacked The Original Playstation" på YT där Andy Gavin berättar hur dom fick arbeta sig runt vissa flaskhalsar på rätt så intressant sätt (men det är inget unikt).

Video: https://www.youtube.com/watch?v=izxXGuVL21o

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det spelar ju ingen roll. Utvecklarna måste ändå anpassa sina spel för Series S. Jag vet inte om utvecklare måste anpassa spel så de fungerar på både Series X och Series S? Jag antar att så är fallet då det var så med Xbox One och Xbox One X (även PS4 och PS4 Pro för den delen). I det fallet blir Series S en flaskhals. Du kan ju aldrig gå för långt med nya koncept på Series X eftersom du hela tiden måste ha Series S i baktanke.

Men postaren hänvisade att det vore en anledning för honom att välja PS5 istället.

Min tanke är att, om detta verkligen är så besvärligt att anpassa för olika konsoler, även kommer att drabba honom även om han väljer PS5?

Vad blir alltså fördelen med PS5 jämfört med att välja en XSX (givet att XSS ändå finns, oavsett vad man själv väljer)?

Eller har jag missförstått utvecklaren på id Software som tyckte jobbet var stökigt (uppfattade det som att det skulle påverka även andra plattformar, och inte bara high end Series X)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Jag har inte kollat på den sedan Switch lanserades, men jag tror att förhållandet fortfarande är detsamma med 2019-modellen och Switch Lite. De kör två minnesmoduler om totalt 4 GB LPDDR4, och detta delas mellan processor- och grafikdel. Minnesbussen är väl rimligtvis 64-bitars då. Så de utvecklare som lyckats klämma in PS4/Xbox One-spel på Switch förtjänar bannemig en eloge och rejäl ryggdunk

Edit: minnesbandbredd om 25,6 GB/s då.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad blir alltså fördelen med PS5 jämfört med att välja en XSX (givet att XSS ändå finns, oavsett vad man själv väljer)?

PS5-exklusiva titlar behöver inte nerfas till ett sämre system.

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: Jag har inte kollat på den sedan Switch lanserades, men jag tror att förhållandet fortfarande är detsamma med 2019-modellen och Switch Lite. De kör två minnesmoduler om totalt 4 GB LPDDR4, och detta delas mellan processor- och grafikdel. Minnesbussen är väl rimligtvis 64-bitars då. Så de utvecklare som lyckats klämma in PS4/Xbox One-spel på Switch förtjänar bannemig en eloge och rejäl ryggdunk

Tack!

Jo, lite så jag tänkte. Finns ju ändå en hel del multiplatformspel portade till Switch (trots lite oförtjänt myt). Så tänkte att då borde Switch i logikens namn (om det är så jobbigt med olika minne) sabba mycket mer än XSS?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Denna diskussion är intressant. Om "Series S" möjliga påverkan (i negativ bemärkelse) på kvaliteten på kommande spel.
Vissa menar att det som pågår nu är ren Sony propaganda (att problemet överdrivs för att väcka tveksamheter inför köp) andra menar att detta kan vara ett reellt problem.

Min tanke blir hur och om detta kan komma att påverka spelmarknaden "i andra" led, alltså PC marknaden och eller PS5?. I sådana fall lär ju det innebära att det släpps extremt kraftfulla grafikkort just nu som ändå inte kommer kunna sträcka på benen ordentligt på grund av att konsolerna, eller ja XBOX då, håller tillbaka utvecklingen.

Eller kommer detta eventuellt påverka XBOX lokalt och stanna där? Playstation och PC hålls inte tillbaka av XBOX beslut? JAg tänker utifrån att det på något sätt är ett ekosystem där både XBOX, PC och PS5 ingår och har gemensamma beröringpunkter. Inte minst hårdvarumässiga?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

Har inte läst igenom alla kommentarer här men spontant tänker jag mig att man får segmentera ut sitt spel alternativt ha två stycken olika varianter av spelen.

1) Ha spelet enbart tillgänglig för high-performance-xboxen
2) Ha två olika varianter av spelet 1 där man skalat ner grafiken, texturerar och annat potentiellt minnesintensivt för low-end-xboxen och en version får "the full fat experience".

Förstår det är dyrt och irriterande för utvecklare, både tidsmässigt men även ekonomiskt. Men jag har svårt att se att Microsoft kommer ändra sina specs för de nuvarande konsolerna de tänkt släppa.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Utopolitan:

PS5-exklusiva titlar behöver inte nerfas till ett sämre system.

Det är ju sant. Men för just de spelen så är väl ändå inte denna nyheten av intresse?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Microsoft vill verkligen inte vinna konsolkriget alltså. Det är helt otroligt hur de tillåts sänka Xbox-avdelningen så här.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Nämen, vad var det jag sa. Minnesmängden potentiell bov.

Id killen är förövrigt inte den förste som påpekat att S inte bara är gröna skogar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Min tanke blir hur och om detta kan komma att påverka spelmarknaden "i det tredje" ledet, alltså PC marknaden. I sådana fall lär ju det innebära att det släpps extremt kraftfulla grafikkort just nu som ändå inte kommer kunna sträcka på benen ordentligt på grund av att konsolerna, eller ja XBOX då, håller tillbaka utvecklingen.

Eller kommer detta eventuellt påverka XBOX lokalt och stanna där? Playstation och PC hålls inte tillbaka av XBOX beslut? JAg tänker utifrån att det på något sätt är ett ekosystem där både XBOX, PC och PS5 ingår och har gemensamma beröringpunkter. Inte minst hårdvarumässiga?

Bra inlägg. Lite över detta som jag också är mycket frågande över.

Speciellt de nya 3090 från Nvidia blir ju meningslöst mycket minne, även om inte XSS fanns, då även XSX och PS5 inte är i närheten av det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Naturligtvis enklare att förhålla sig till en maskin än till två, även om de kör samma os så blir det skillnader. För att försäkra sig att en slags minsta nivå uppnås så är lättaste metoden att utveckla för S och sen se resten som en bonus (litte högre upplösning men inte mycket mer). Naturligtvis så blir det större skillnader på de olika versionerna (för AAA, så blir det antagligen versioner av spelen (binärer och media!)); och antar det är så de löser det. Mindre studios kanske inte gör så.

Series S har antagligen tillkommit för att ta marknadsandelar på online tjänster.
Tittar man t.ex. på Xbox One X vs. XBox Series S så är frågan om man inte kan vänta med att upgradera.

Antar vi ser Xbox Series X exclusives mot hösten 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

Känns som att en av de primära fördelarna med konsol är att utvecklarna slipper flera olika konfigurationer.

Hur ser du då på PS4 och PS4 Pro? Är inte det just två olika konfigurationer?

Känns som mycket skenhelighet här i debatten!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Microsoft gör rätt i att lansera Series S nu, utvecklarnas tycker det att de är jobbigt,
men om ett par år kan MS sälja boxen för $100 och öppna upp nya marknader, inte lika lätt för Sony.

Det microsoft verkligen inte tänkt igenom är supporten för Xbox One vanilla,
det gäller kanske bara deras egna studios men där skapar de verkligen problem...

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@martinot: Ja men Switch är samtidigt ett unikum för denna generation, den är väldigt kraftfull med tanke på hur liten effektbudget den har (7 watt), åtminstone sett till grafikdelen (ARM-kärnorna är inte lika heta idag). Det är ju också därför vi ursäktar att portningar från andra plattformar är lågupplösta, detaljfattiga och flyter sämre. "Jaaa, men det körs ju på en sketen mobilkrets!" är ju mantrat hos oss som imponerats av att spela Doom 2016, Witcher 3, etc. Hade en "vanlig" spelkonsol erbjudit den kvalitetsnivån hade de hånats ur rummet. Men med PS5 och Series S/X måtte Nintendo släppa en Switch Pro, portningar till nuvarande Switch-modeller skulle nå ospelbara nivåer där.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Detta problem kunde man ju se direkt när man såg specen för series s för ett tag sedan. Grafikdelen är väl till och med klenare än dagens xbox one x? Kan vara en av anledningarna att kommande Halo spelet såg ut att komma från nuvarande generationen.. Drabbar ju iaf inte mig då jag bara är ute efter PS5 exclusives

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det microsoft verkligen inte tänkt igenom är supporten för Xbox One vanilla,
det gäller kanske bara deras egna studios men där skapar de verkligen problem...

Ja det gäller bara deras egna studios. Och det var ju bara under en övergångsperiod dessutom så det problemet kommer ju inte att finnas om ~ett år och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Känns som konsoler blir mer och mer likt PC. Flera olika versioner med olika tekniska specifikationer, nya modeller släpps oftare, och priserna börjar också närmare sig datorpriser.

Skrivet av HenrikM:

Ps4a var ju första gången de gjorde så på. Man vet inte om det var en engångsföreteelse

Var mycket framgångsrikt att ha två varianter för Sony denna generationen, och tror inte de heller kommer avstå från den säljmöjligheten i nästa generation.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

samt också en mycket lägre ssd-hastighet

Just SSD ska vara lika snabb i båda. Enda skillnaden är att Series S har en hälften så stor.

Permalänk
Medlem

Därmed så blev mitt argument till @Yoshman ogiltigt. Med den segmenteringen av minne så blir det uppenbart mycket svårare att få till spel att passa på båda konsollerna med mer utvecklingstid. I många fall kan minsta gemensamma nämnare begränsa och den starkare konsollen kommer då inte komma till sin fulla rätt.

Kan vara så att PS5-unika spel är de som maxar konsolen på bästa sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Detta problem kunde man ju se direkt när man såg specen för series s för ett tag sedan. Grafikdelen är väl till och med klenare än dagens xbox one x? Kan vara en av anledningarna att kommande Halo spelet såg ut att komma från denna generationen.. Drabbar ju iaf inte mig då jag bara är ute efter PS5 exclusives

GPU är inte klenare än One X. Och Halo ska ju komma till denna generation också så där är inte Series S att beskylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@martinot: Ja men Switch är samtidigt ett unikum för denna generation, den är väldigt kraftfull med tanke på hur liten effektbudget den har (7 watt), åtminstone sett till grafikdelen (ARM-kärnorna är inte lika heta idag). Det är ju också därför vi ursäktar att portningar från andra plattformar är lågupplösta, detaljfattiga och flyter sämre. "Jaaa, men det körs ju på en sketen mobilkrets!" är ju mantrat hos oss som imponerats av att spela Doom 2016, Witcher 3, etc. Hade en "vanlig" spelkonsol erbjudit den kvalitetsnivån hade de hånats ur rummet. Men med PS5 och Series S/X måtte Nintendo släppa en Switch Pro, portningar till nuvarande Switch-modeller skulle nå ospelbara nivåer där.

Att det ser sämre ut eller lägre upplösning på Switch tycker jag är helt OK, precis som du säger.

Samma sak om jag köper en XSS så är det också helt OK om det ser sämre ut eller lägre upplösning än på XSX/PS5.

Inget konstigt alls, utan helt naturligt. Man får vad man betalar för. Det är som det precis skall.

Min fråga gällde dock om Switchens existens har hållit tillbaka utvecklingen i hela branschen (vilket vissa verkar insinuera att XSS skulle göra), dvs. att den skulle negativt påverka spelupplevelsen på PC och alla andra konsoler som är mycket kraftfullare än Switch?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Där försvann hypen för min del.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Microsoft gör rätt i att lansera Series S nu, utvecklarnas tycker det att de är jobbigt,
men om ett par år kan MS sälja boxen för $100 och öppna upp nya marknader, inte lika lätt för Sony.

Det microsoft verkligen inte tänkt igenom är supporten för Xbox One vanilla,
det gäller kanske bara deras egna studios men där skapar de verkligen problem...

Håller med. Bakåtkompabilitet med nuvarande generations 1S borde vara mycket svårare och större bekymmer än detta.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Men de som köper S bör väl nöja sig med vettig framerate i 1080p, och det är ju 4 ggr färre pixlar att hantera än samma framerate i 4K. Det borde ju kompensera för den lägre prestandan.
Är det ytterligare nån flaskhals som inte är så pixelrelaterad så kan man nog hitta nån justering som kompenserar för det utan allt för stort tapp i bildkvalitet, t ex mindre raytracing eller liknande.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Vi kan även inför världsmonopol på alla produkter. 1 konsol. 1 bil. 1 telefon. 1 parti.

Hade gjort allt mycket vettigare och enklare för alla.

Valfrihet ställer bara till det.

https://yourlogicalfallacyis.com/black-or-white

Har inte sagt att det du tar upp är det jag förespråkar. Bara konstaterar (igen) att det finns för- och nackdelar med olika saker.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Har inte läst igenom alla kommentarer här men spontant tänker jag mig att man får segmentera ut sitt spel alternativt ha två stycken olika varianter av spelen.

1) Ha spelet enbart tillgänglig för high-performance-xboxen
2) Ha två olika varianter av spelet 1 där man skalat ner grafiken, texturerar och annat potentiellt minnesintensivt för low-end-xboxen och en version får "the full fat experience".

Förstår det är dyrt och irriterande för utvecklare, både tidsmässigt men även ekonomiskt. Men jag har svårt att se att Microsoft kommer ändra sina specs för de nuvarande konsolerna de tänkt släppa.

Håller med. XSS är här för att stanna.

Vilket jag tycker är utmärkt. För vissa familjer/köpare, och vissa användningsområden, så kan prisskillnaden mellan XSS och XSX avgörande mellan att köpa en ny konsol, eller inte alls.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/