Samlingstråd för oss på jakt efter Ryzen 4000-laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Är det cheferna som ska använda maskinen, eller är det cheferna som ska köpa maskinen till din polare, eller ska de köpa maskiner till sina arbetare?

Och vem bad om "i7/i9"? Cheferna eller din polare?
Och vems är idén att rekommendera AMD när någon uttryckligen ber om "i7/i9"?
Det kan potentiellt orsaka problem för oskyldiga att komma med rekommendationer som inte passar, så det finns anledning att tänka efter.

Du har redan visat att kravbilden inte var helt analyserad, genom att vara inne på en spelmaskin.

Det om det... Hade det varit jag (jag jobbar som utvecklare), och jag bara fick välja AMD, hade jag tagit en lämplig Lenovo Thinkpad, och en liknande en sån här skärm på sidan av (kanske inte exakt den, men nåt i den stilen)
https://www.webhallen.com/se/product/312270-Asus-ZenScreen-MB...

Nu under Coronatider kör jag en liknande setup här hemma, och det funkar mycket bra.

Men nu är det inte till mig. Nu är det till någon annan, som enligt uppgift bett om "i7/i9", och som antagligen inte jobbar som utvecklare.

Hej och tack för svar. Jag inser att jag var otydlig. Jag ska försöka förtydliga lite.

Det är cheferna(2 st som har ett båtvarv som huvudsyssla och de vill ha varsin laptop).

Jag misstänker att det tuffaste på laptopen kommer vara färdiga ritningar (DWG-filer?) och många flikar i webläsaren, men dom har pengar och vill ha bra grejer. Min kompis bad mig titta efter speccen "32 GB RAM, 1 TB SSD och "i7/i9" för max 25 papp". Jag kollade runt lite på intel processorer och gav några alternativ. Sen såg jag AMD lappen jag länkade till och såg hur mkt bättre den presterade. Så frågan var väl egentligen inte vilken dom borde köpa. Frågan var snarare om det finns en nackdel med R9 4900HS gentemot en intel processor i samma prisklass som jag inte ser. Båda har ungar, så ett grafikkort kanske kan komma till nytta.

Tack för din tid

Permalänk
Medlem

@Frisell: Ok. Surf och kolla på ritningar. Eventuellt rendera ritningarna också? Nej, rent CPU-mässigt tror jag inte det finns någon nackdel att välja AMD framför Intel.

Men ska man kolla på ritningar, låter det som det är bra med rätt stor skärm och hög upplösning. Nåt sånt har jag inte sett att AMD har i dagsläget.

Inte med 4000-serien i alla fall. Så då är det intel, eller möjligen, möjligen en combo med separat skärm som gäller. Men jag lutar nog mer åt att kolla på övriga specifikationer och därefter välja CPU.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk

Jag sitter och smeker köpknappen och är nära att slå till på en Lenovo Thinkpad med en Ryzen 7 4700U, 512GB SSD osv.
Minnet sitter jag och kliar mig i huvudet lite över, filtrerar 16GB minne och specifikationerna;
8.0GB DDR4-3200 DDR4 SODIMM 3200MHz + 8.0GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM Onboard 3200MHz...
står, betyder detta är det sitter två stickor med 8GB vardera? Tycker att datorn känns lite för billig på något sätt, inget OS ingår förvisso + studentrabatt men 6799kr känns som en väldigt bra deal jämfört med annat som jag har kollat på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweet_Shadow:

Jag sitter och smeker köpknappen och är nära att slå till på en Lenovo Thinkpad med en Ryzen 7 4700U, 512GB SSD osv.
Minnet sitter jag och kliar mig i huvudet lite över, filtrerar 16GB minne och specifikationerna;
8.0GB DDR4-3200 DDR4 SODIMM 3200MHz + 8.0GB DDR4-3200 DDR4 SDRAM Onboard 3200MHz...
står, betyder detta är det sitter två stickor med 8GB vardera? Tycker att datorn känns lite för billig på något sätt, inget OS ingår förvisso + studentrabatt men 6799kr känns som en väldigt bra deal jämfört med annat som jag har kollat på

Vilken Thinkpad är det? För det är ganska stor skillnad på de olika modellerna. Angående minnet så tolkar jag det som att 8GB är fastlött på moderkortet och 8GB på en sticka i sloten. Sannolikt har den bara en slot så ska du ha mer i framtiden så kommer du att vara låst till en slot plus 8GB fastlött.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frisell:

Min kompis bad mig om köpråd till hans chefer. De ville ha 32 GB RAM, 1 TB SSD och "i7/i9" för max 25 papp.

Jag kollade runt lite och hittade https://www.inet.se/produkt/1964976/asus-rog-zephyrus-g14-14-...

Vilket verkar sjukt prisvärt om man jämför med intels i den prisklassen. Här får du även med ett RTX 2060 och högre upplösning än i7or i den prisklassen. Har jag missat något? R9 4900HS verkar ju springa cirklar kring i7 10xxx

Edit: Det verkar som spel är helt ointressant, så finns det nån liknande fast med bara iGPU(och gärna större skärm) så är jag tacksam för tips.

T15 med 32GB minne, 1TB SSD, 4K skärm, i7-10510U
blir
26 094,87 kr
om du beställer från lenovo.com

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vilken Thinkpad är det? För det är ganska stor skillnad på de olika modellerna. Angående minnet så tolkar jag det som att 8GB är fastlött på moderkortet och 8GB på en sticka i sloten. Sannolikt har den bara en slot så ska du ha mer i framtiden så kommer du att vara låst till en slot plus 8GB fastlött.

ThinkPad E15 Gen 2-ARE heter modellen.
Då förstår jag, det låter troligt att det är så om man läser specsen nu i efterhand.
Har sneglat lite på ThinkPad L15 AMD Gen1 också, med ganska liknande hårdvara, Ryzen 4500U på den men den kostar mer än 2000kr till, men jag ser inte riktigt vad det är som gör den värd så mycket mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweet_Shadow:

ThinkPad E15 Gen 2-ARE heter modellen.
Då förstår jag, det låter troligt att det är så om man läser specsen nu i efterhand.
Har sneglat lite på ThinkPad L15 AMD Gen1 också, med ganska liknande hårdvara, Ryzen 4500U på den men den kostar mer än 2000kr till, men jag ser inte riktigt vad det är som gör den värd så mycket mer.

E-serien är den billigaste och ses av många inte som en "äkta" Thinkpad då den är billigare i konstruktionen, har sämre tangentbord, skärm och kylning och så. Egentligen mer riktad mot privatpersoner än företag. L-serien är budgetvarianten ovanför E och är ganska lik T-serien, som liksom är basmodellerna, bara lite tjockare och tyngre men med Thinkpads bra tangentbord och konstruktion, och alla enterprise-funktioner med dockmöjlighet och sånt. Sen har vi P-serien som är workstations (hette tidigare W-serien) som prioriterar prestanda över vikt och smidighet, och X-serien som är tunna och lätta men fortfarande väldigt tåliga.

Om det är värt ett par tusen för dig kan bara du svara på, men jag hade nog satsat på minst L-serien i alla fall. När jag pluggade körde jag på en X-serie främst för att det var segt att släpa med sig en stor och tung dator varje dag.

Permalänk
Skrivet av snajk:

E-serien är den billigaste och ses av många inte som en "äkta" Thinkpad då den är billigare i konstruktionen, har sämre tangentbord, skärm och kylning och så. Egentligen mer riktad mot privatpersoner än företag. L-serien är budgetvarianten ovanför E och är ganska lik T-serien, som liksom är basmodellerna, bara lite tjockare och tyngre men med Thinkpads bra tangentbord och konstruktion, och alla enterprise-funktioner med dockmöjlighet och sånt. Sen har vi P-serien som är workstations (hette tidigare W-serien) som prioriterar prestanda över vikt och smidighet, och X-serien som är tunna och lätta men fortfarande väldigt tåliga.

Om det är värt ett par tusen för dig kan bara du svara på, men jag hade nog satsat på minst L-serien i alla fall. När jag pluggade körde jag på en X-serie främst för att det var segt att släpa med sig en stor och tung dator varje dag.

Jag tackar för klargöringen!

Permalänk
Skrivet av mille74:

En HP Elitebook 835G7 (datasheet) när/om den släpps lär väl ligga i närheten av vad du vill?

/Emil

Den där såg riktigt nice ut, bara den inte blir för dyr så kan det nog bli en sån.

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 7 4800U Review, Mind Boggling Performance at 15W https://www.youtube.com/watch?v=hFYdHkvRs2c&ab_channel=Hardwa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

AMD Ryzen 7 4800U Review, Mind Boggling Performance at 15W https://www.youtube.com/watch?v=hFYdHkvRs2c&ab_channel=Hardwa...

Var tvungen att kolla videon, helt sjuk prestanda på 4800U. Vilken j***a processor och inte nog med CPU prestanda, den går även att spela på!

Grymt sugen på en Lenovo efter denna video.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joabor:

Var tvungen att kolla videon, helt sjuk prestanda på 4800U. Vilken j***a processor och inte nog med CPU prestanda, den går även att spela på!

Grymt sugen på en Lenovo efter denna video.

Håller med, låg energiförbrukning men galen prestanda.

Kommer dessa bli mer mainstream i tex gaminglaptops? Ser inte dessa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Håller med, låg energiförbrukning men galen prestanda.

Kommer dessa bli mer mainstream i tex gaminglaptops? Ser inte dessa...

Alla gaminglaptops jag sett hittills kör på 4X00 'H' eller 'HS'-CPUer. Vet inte exakt varför men kan killgissa flera anledningar;
T.ex. tror jag att U-CPUerna är aggressivare på att kliva ner i klockfrekvens, vilket kan vara olyckligt om en kärna får för sig att vila precis när spelet behöver den för något.
Och eftersom alla gaminglaptops kommer med separat grafikkort, måste man ändå designa laptoppen för bra kylning, så då kanske man lika gärna kan köra en hetare CPU också.
Och de flesta gamers kör med maskinerna ipluggade i elkontakten, så jag gissar att de inte tycker den pyttelilla extra batteritiden är speciellt viktig.

Men, som sagt.. Killgissningar.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Någon som skaffat sig en Lenovo Legion 5 15,6“ med 4xxxH och svenskt tangentbord? Hur ser tangentbordet ut där (bild)? Jag är bland annat intresserad av om det är ISO eller Ansi baserat, samt om det har numerisk keypad.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter en ny laptop då jag precis börjat plugga igen. Kommer huvudsakligen att användas för officepaketet samt en drös tabbar i chrome - inget jättetungt med andra ord. Hur stora är skillnaderna mellan 4500u och 4700u i mitt scenario? Har fastnat för Yoga Slim 7 och det skiljer endast 500:- mellan modellerna. Problemet är att 4700u inte beräknas kunna skickas förrän i slutet av september och jag känner att jag gärna vill ha datorn så snart som möjligt då studierna redan dragit igång. Ett tredje alternativ vore att satsa på modellen med 4800u som inet får in i slutet på nästa veckan. Denna kostar dock 12 000:-, vilket jag tycker känns överdrivet för mina behov.

Vilken ska jag satsa på? Eller borde jag titta på något helt annat? Vill gärna ha en så smidig dator som möjligt, inget över 14 tum.

Permalänk
Medlem

Någon som har en lista över vilka bärbara som har 4800u som val?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag sitter och vill beställa en Lenovo Legion 5 med 4800H (eller HS eller 4900x etc) fast med det mindre batteriet, oavsett GPU. Och 32GB.

Efter att ha kört diverse stationära HP-arbetsstationer för både musik, film- och fotobehandling verkar det som om det faktiskt blivit dags att ersätta min E5-2667V2-baserade Z620 mednågot mobilt och då dök 4800H upp i radarn. Jag saknar dessutom mer och mer möjligheten att ta med musik- och fotopysslandet till både flickvän, resor och husvagn utan att behöva kompromissa med min gamla nöd-laptop.

Jag har dock behov av både 32GB och vill dessutom helst kunna plugga in min 2TB-SATA-ssd, Legion 5 med mindre batteri har tydligen en SATA-slot vilket skulle passa perfekt. Alternativet är förstås att vänta tills om/när HP/Dell börjar tillverka mobila arbetsstationer som är lite mer anpassningsbara vid order.

Lite vikt gör mig inget, ej eller är jag i så stort behov av batteritid. Någon som känner till något annat alternativ än Legion 5 som skulle kunna passa?

Sammanfattningsvis vill jag alltså ha: 2.5"-SATA-slot, 32GB, 4800H och uppåt, bra dockningsmöjligheter samt en bra skärm för fotobearbetning (skiter i uppdateringsfrekvens).

Edit & FYI:
Pratade nyss med Lenovos kundjänst, i slutet av september kommer det att dyka upp Lenovo Legion 5 med 60Wh-batteri och därmed plats för en 2.5"-disk. 32GB kommer att vara tillval. Det där låter perfekt för mina behov.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ytt:

Jag är ute efter en ny laptop då jag precis börjat plugga igen. Kommer huvudsakligen att användas för officepaketet samt en drös tabbar i chrome - inget jättetungt med andra ord. Hur stora är skillnaderna mellan 4500u och 4700u i mitt scenario? Har fastnat för Yoga Slim 7 och det skiljer endast 500:- mellan modellerna. Problemet är att 4700u inte beräknas kunna skickas förrän i slutet av september och jag känner att jag gärna vill ha datorn så snart som möjligt då studierna redan dragit igång. Ett tredje alternativ vore att satsa på modellen med 4800u som inet får in i slutet på nästa veckan. Denna kostar dock 12 000:-, vilket jag tycker känns överdrivet för mina behov.

Vilken ska jag satsa på? Eller borde jag titta på något helt annat? Vill gärna ha en så smidig dator som möjligt, inget över 14 tum.

Den största skillnaden mellan processorerna du tittar på är multitråd-prestanda. Om du inte gör stora beräkningar i excel eller liknande så låter det inte som något du behöver för det du tänkt göra.

https://www.notebookcheck.net/4500U-vs-4800U_11687_11681.2475...

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Jag sitter och vill beställa en Lenovo Legion 5 med 4800H (eller HS eller 4900x etc) fast med det mindre batteriet, oavsett GPU. Och 32GB.

Efter att ha kört diverse stationära HP-arbetsstationer för både musik, film- och fotobehandling verkar det som om det faktiskt blivit dags att ersätta min E5-2667V2-baserade Z620 mednågot mobilt och då dök 4800H upp i radarn. Jag saknar dessutom mer och mer möjligheten att ta med musik- och fotopysslandet till både flickvän, resor och husvagn utan att behöva kompromissa med min gamla nöd-laptop.

Jag har dock behov av både 32GB och vill dessutom helst kunna plugga in min 2TB-SATA-ssd, Legion 5 med mindre batteri har tydligen en SATA-slot vilket skulle passa perfekt. Alternativet är förstås att vänta tills om/när HP/Dell börjar tillverka mobila arbetsstationer som är lite mer anpassningsbara vid order.

Lite vikt gör mig inget, ej eller är jag i så stort behov av batteritid. Någon som känner till något annat alternativ än Legion 5 som skulle kunna passa?

Sammanfattningsvis vill jag alltså ha: 2.5"-SATA-slot, 32GB, 4800H och uppåt, bra dockningsmöjligheter samt en bra skärm för fotobearbetning (skiter i uppdateringsfrekvens).

Edit & FYI:
Pratade nyss med Lenovos kundjänst, i slutet av september kommer det att dyka upp Lenovo Legion 5 med 60Wh-batteri och därmed plats för en 2.5"-disk. 32GB kommer att vara tillval. Det där låter perfekt för mina behov.

https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd kanske kan vara något, har fått bra reviews överallt och du kan få den med upp till 64GB ram. Osäker på diskutrymme dock, det kan vara så att den bara stödjer 2 stycken m.2. Tror du har länk till review i någon sida eller två längre bak.

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Ryzen 4800U är tydligen ett riktigt monster när det kommer till ultraportabla. Den fullständigt smular sönder så inget finns kvar av Intels ultraportabla. Måste vara det sjukaste prestandaskuttet från föregående generation all hårdvara inräknad.
Review på Hardware unboxed.
https://youtu.be/hFYdHkvRs2c

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Ryzen 4800U är tydligen ett riktigt monster när det kommer till ultraportabla. Den fullständigt smular sönder så inget finns kvar av Intels ultraportabla. Måste vara det sjukaste prestandaskuttet från föregående generation all hårdvara inräknad.
Review på Hardware unboxed.
https://youtu.be/hFYdHkvRs2c

4800U verkar riktigt trevlig. Inte mycket sämre än H modellerna.

Men det är konstigt att det finns mest datorer med 4500U att köpa.
Sen har man sett så lite som 4GB RAM.

Vill har SMT och 16GB (och ett bra pris)

Nu väntar jag på att se de första Tiger Lake recensionerna.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Hmm, den där verkar ju trevligt på riktigt! Jag gillar att det verkar finnas redig marginal vad gäller energiförsörjning, då borde CPU'n ha bra med marginal för att harva på i 45w utan problem.

Stämmer allt annat är 2.5"-slot inte dödsviktigt. Däremot måste det ju finnas bra dockningsmöjligheter men det kanske inte är något problem längre i och med USB3.0?

Skrivet av CE71:

https://www.xmg.gg/en/xmg-core-15-amd kanske kan vara något, har fått bra reviews överallt och du kan få den med upp till 64GB ram. Osäker på diskutrymme dock, det kan vara så att den bara stödjer 2 stycken m.2. Tror du har länk till review i någon sida eller två längre bak.

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem

Vid detta lag är jag beredd att kalla Lenovo för masters of paperlaunches.
S540-13ARE, eller IdeaPad S540 med Ryzen finns enbart i Frankrike. Den är till och med borttagen från den norska sidan till Lenovo.

Undrar om det är supply chain från AMD som är så otroligt dålig just nu som förorsakar alla problem att få tag på denna cpu i en laptop. Chassiet och skärmen sill S540 är det som lockar till just denna. En sorts premium for cheap med klart bättre val av skärmar än till yoga slim 7.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Permalänk

Acer Swift 3 (SF314-42)?

Eftersom det verkar som om Lenovo Slim 7 kommer att dröja ett tag till (februari 2021 enligt Inet), tänker jag i stället köpa en Acer Swift 3 med Ryzen 4700U, 16GB RAM och 1TB SSD.

Vet någon någonting om den, förutom att den har en ganska dålig bildskärm?

Tack på förhand!

Permalänk

Är ruskigt sugen på 4800U. Problemet är bara att jag skulle behöva en ny bärbar inom den närmaste framtiden. Kom igen, AMD.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit i kontakt med Bestware som säljer XMG, tyvärr finns ingen smidig dockningsmöjlighet utan HDMI/DP-anslutningarna krävs för anslutning av extern skärm och då går den tyvärr bort. Synd! Det blir till att vänta på andra 4800H-maskiner.

Skrivet av LV455:

Hmm, den där verkar ju trevligt på riktigt! Jag gillar att det verkar finnas redig marginal vad gäller energiförsörjning, då borde CPU'n ha bra med marginal för att harva på i 45w utan problem.

Stämmer allt annat är 2.5"-slot inte dödsviktigt. Däremot måste det ju finnas bra dockningsmöjligheter men det kanske inte är något problem längre i och med USB3.0?

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Nu har jag varit i kontakt med Bestware som säljer XMG, tyvärr finns ingen smidig dockningsmöjlighet utan HDMI/DP-anslutningarna krävs för anslutning av extern skärm och då går den tyvärr bort. Synd! Det blir till att vänta på andra 4800H-maskiner.

Frågade @inet om några lenovo legion. Fick till svar att "82B1003CMX" (4800h/rtx2060/16GB/1TB) troligen listas hos dem i slutet av oktober. Dock ingen hint om pris.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LV455:

Nu har jag varit i kontakt med Bestware som säljer XMG, tyvärr finns ingen smidig dockningsmöjlighet utan HDMI/DP-anslutningarna krävs för anslutning av extern skärm och då går den tyvärr bort. Synd! Det blir till att vänta på andra 4800H-maskiner.

Fast jag tror att det går att lösa, på jobbet har vi dockningsstationer som kopplas in via usb3 till våra bärbara som fungerar ungefär som nedan, skillnaden är att vi kör Lenovo både på datorer och dockan.

Här är en genomgång på en sorts docka på youtube, men det finns massa olika märken med olika konfigurationer

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem

Tack, prroblemet med XMG Core 15 är att den inte kan skicka bild via USB 3-porten, därför behöver man koppla in skärmarna separat. Lenovo har däremot en USB 3-port med Display Port-funktion.

Jag har även en HP Zbook G5 via min uppdragsgivare (svindyr, högljudd liten sak med dålig skärm) och den har en likadan dockningsstation vilket är väldigt smidigt: man behöver bara koppla in USB-kabel & nätadapter, sedan är det klart.

Skrivet av CE71:

Fast jag tror att det går att lösa, på jobbet har vi dockningsstationer som kopplas in via usb3 till våra bärbara som fungerar ungefär som nedan, skillnaden är att vi kör Lenovo både på datorer och dockan.
Här är en genomgång på en sorts docka på youtube, men det finns massa olika märken med olika konfigurationer

Visa signatur

Hobbymusiker, fotograf & företagare som gör krocksimuleringar & konsulteri inom bilsäkerhet.
Lenovo Legion 4800H 1650Ti: Musikmakeri, fotomeck & remote desktop-klient
11600k, Z590 & 3080 + Pico 4: VR-burk