Domare räddar Unreal Engine i rättstvisten mellan Epic Games och Apple

Permalänk
Medlem

Den enda förloraren är Apple än så länge, lär dock dröja innan det märks i värde

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag tycker det luktar som om Apple's hot om att förstöra Unreal Enginie på iOS snarare är en slags påtryckningstaktik mot Epic Games än något som Apple egentligen hade som mål.
Men det gör det inte mindre vämjeligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort. Kollektiv bestraffning av oskyldiga utvecklare är helt vidrigt.

Hatar Epic och vägrar betala ett rött öre till dem, men hoppas ändå att de vinner så att vi får ett slut på apples diktatorfasoner.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EndLessMind:

Jag råkar vara utvecklare och jobbar som konsult, inte alls ovanligt att kunder inte vill ha sina appar på Play store.
Då min område är industriteknik och medicinskt så är det kanske lite unikt fall, men dom tjänar oftast inte några stora pengar på själva appen. Lite smått på att deras användare köper möjligheten till uppdateringar, eller köper tilläggsfunktionalitet.
Men oftast är det systemet dom tjänar pengar på. Det kan vara ett hårdvarusystem som appen styr eller vara molnsystem som appen är interface mot. I båda fallen så är appen värdelös utan resten av systemet, det är det som användarna betalar dom stora pengarna för och där kunden tjänar in det.

Men nu pratar vi om att SÄLJA en app utanför Google Play Store, inte att utveckla en intern app för ett bolag som denna sedan distribuerar som en del av ett större system. Det är helt olika saker.

Att sälja en app utanför Google's sfär är precis som talonmas säger - svårt.

Permalänk
Medlem

Det är en orimligt hög skatt Apple tar. Ser fram emot när EU kräver att låta andra ha sina butiker i deras produkter. Vore inte fel med en steam store och en epic store.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Men använd Android då och låt oss som kör med Apples produkter göra det och sluta gnäll.

Jag använder Android, ja. Jag är helt för låst med iOS. Jag har aldrig sagt att man inte ska/få använda iOS. Jag har vara konstaterat att iOS är mer av en diktatur, där man endera gör exakt som Apple säger och lever med det, eller så får man byta till något annat. Du verkar väldigt defensiv över något jag inte ens sagt. Kanske trampade på en öm tå?

Permalänk
Medlem

Men det måste ju ändå kunna gå att kringå betalningar på både google och Apple, för inte tar väl Apple 30% när du swishar någon pengar?.

Så om jag står på willys och betalar för en macka med swish är det ok.
Men ska jag köpa en macka i ett spel via mikrotransaktioner så blir det ett rungande nej om det inte går via Apple och de tar 30%.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men det måste ju ändå kunna gå att kringå betalningar på både google och Apple, för inte tar väl Apple 30% när du swishar någon pengar?.

Så om jag står på willys och betalar för en macka med swish är det ok.
Men ska jag köpa en macka i ett spel via mikrotransaktioner så blir det ett rungande nej om det inte går via Apple och de tar 30%.

Google/Apple tar bara en "cut" när du säljer något digitalt i din app.

Swish är en överföring av pengar mellan två parter och ingen av dom är app-utvecklaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Så varför tog google bort fortnite från play store?

EDIT; Du kan få en hint: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Personen var inte tillräckligt insatt men faktum är dock att Google tillåter egna betaltjänster i större utsträckning än vad Apple gör. För Googles del är det bara (de facto) för spel som det inte är tillåtet med egna betaltjänster.

Skrivet av BM-Mods:

Det får du inte säga högt, google är dom goda..

Ingen av bolagen är goda, men det finns fortfarande olika nivåer om man säger så.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Apple, Google, Epic Games, Microsoft, snälla rara vänner sätt ingen av dessa på en pedistal, ingen av dem är godartade och ingen av dem bryr sig egentligen om dig. Så låt inget av dessa bolag kämpa din strid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Varför det, vill epic sälja på apple's plattform får dom följa reglerna eller låta bli.

Som tur är följer inte verkligheten sån här förskolelogik 😂

När företag blir tillräckligt stora måste deras handlingar granskas noggrannare av myndigheter, för vi vill inte att världen ska styras helt av människor vars absoluta mål i livet är profit på samhällets bekostnad.

Det behöver inte vara en absolut 100% monopol för att problem ska börja uppstå, utan det sker mycket tidigare än så, och är därför granskningar ofta sker mycket tidigare, och det här med Epic v Apple/Google är något väldigt sunt för marknaden i helhet även om det kanske vid en snabb anblick bara verkar småsint.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Det är möjligt på ios också.
Apple tjänar inget på Spotify premium, finns inte ens en möjlighet att skaffa premium genom appen.
Det är dock inte tillåtet att i appen hänvisa till andra sätt att betala, i det här fallet får spotify inte i sin app informera om att man prenumererar från deras hemsida.

Hur det är på Android låter jag vara osagt, jag har min premium prenumeration genom Telia.

Det här visste inte jag. Hur kan man sideloada appar på iOS? Och finns det andra sätt att köpa appar än i App Store? Genuin fråga, försöker inte vara smart-ass.

Permalänk
Medlem

Jag ser inget konstigt i detta. Apple tillhandahåller en platform med enorm användarbas. Mycket pga att de skapat produkter som folk nästan älskar och försvarar till döds. Att de sen tar ut en utgift på 30% för att man skall få använda deras plattform för att sälja sin produkt känns rimligt.

Jag är INGEN fanboy. Apple tillhör inte mina favoriter. Men om man inte gillar plattformen får man låta den vara och se hur mycket pengar man drar in utan den användarbasen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här visste inte jag. Hur kan man sideloada appar på iOS? Och finns det andra sätt att köpa appar än i App Store? Genuin fråga, försöker inte vara smart-ass.

https://altstore.io

Permalänk
Medlem

usch va apple gör att för att bli så mest hatat dom kan bara bli... sura äpplet

Permalänk
Medlem

Apples hot om att stänga av utvecklarkontot är troligtvis en taktik för att garanterat få igenom avstängningen av Fortnite.
Man drar på lite i överkant för att ha någon punkt man har råd att förlora, eller backa på.
Man backar på att stänga av kontot, vilket kanske inte var superviktigt i konflikten, men avstängningen stog kvar som var huvudmålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här visste inte jag. Hur kan man sideloada appar på iOS? Och finns det andra sätt att köpa appar än i App Store? Genuin fråga, försöker inte vara smart-ass.

Det går inte utan en jailbreak eller annan workaround (T.ex altstore som nämdes tidigare).
Men det var inte heller påståendet, det är möjligt att publicera appar i appstore och ta 100% av vinsten.
Dock får man som sagt inte göra reklam för detta, och där är både spotify och netflix bra exempel

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Procent på försäljningen, ok ...

Men 30% är ju hutlöst i och med att det är noll handpåläggning för att sätta upp det för Apple. Självklart är de livrädda att förlora denna kontroll för jag kan tänka mig att det är en pengamaskin som heter duga. Tänk dig själv om du vill sälja något du tillverkat på loppis och vill ha 5000kr för det

Loppisägarna - Visst, om du ger oss 1500 kr.
Du - Nej tack, jag gör en egen loppis.
Loppisägarna - Va!? I hvete! Du måste använda vår loppis (scramble lawyers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Men 30% är ju hutlöst i och med att det är noll handpåläggning för att sätta upp det för Apple. Självklart är de livrädda att förlora denna kontroll för jag kan tänka mig att det är en pengamaskin som heter duga. Tänk dig själv om du vill sälja något du tillverkat på loppis och vill ha 5000kr för det

Loppisägarna - Visst, om du ger oss 1500 kr.
Du - Nej tack, jag gör en egen loppis.
Loppisägarna - Va!? I hvete! Du måste använda vår loppis (scramble lawyers)

Man kan tycka vad man vill om att 30% är mycket eller lite (tror nog inte någon tycker det är lite dock), men 30% verkar vara en industristandard som många liknande företag också använder som t.ex Steam som alla är så gladda för att höja till skyarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Det här visste inte jag. Hur kan man sideloada appar på iOS? Och finns det andra sätt att köpa appar än i App Store? Genuin fråga, försöker inte vara smart-ass.

Inte mig du svarade till, men...

Du kan göra en web-app och distribuera hur du vill. Det har du alltid kunnat (det var det enda som gick i version 1.0), men Apple har jobbat lite på det de senaste åren. Numer kallas de Progressive Web Apps, PWA, och fungerar vad jag förstår rätt bra. Kolla upp Service Workers och Web App Manifest om du är intresserad. Tvivlar på att prestandan i Fortnite blir bra nog, dock.

Du kan dessutom lägga in vad du vill om du har tillgång till källkoden och MacOS, genom att importera projektet i Xcode och installera på din egen telefon. Tvärtom vad hela Internet verkar tro behöver man inte betala för det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Så varför tog google bort fortnite från play store?

EDIT; Du kan få en hint: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Jag har ända sedan denna fars började undrat varför Google tog bort Fortnight också, då det i deras villkor var undantaget produkter som kunde konsumeras utanför appen, vilket gäller för V-bucks (kan konsumeras i PC versionen t.ex.) Men efter att ha läst dokumentet ser jag att det bara gäller icke spel!

Tack för ögonöppnaren och länken!

Permalänk
Medlem

Saxat från: https://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_Engine

Marketplace

With Unreal Engine 4, Epic opened the Unreal Engine Marketplace in September 2014. The Marketplace is a digital storefront that allows content creators and developers to provide art assets, models, sounds, environments, code snippets, and other features that others could purchase, along with tutorials and other guides. Some content is provided for free by Epic, including previously offered Unreal assets and tutorials.[118] Prior to July 2018, Epic took a 30% share of the sales but due to the success of Unreal and Fortnite Battle Royale, Epic retroactively reduced its take to 12%.[119]

Så Epic körde med 30% regeln de också före Juli 2018 då de självutnämnde sig till rättfärdiga förkämpar i kampen om procentsatserna, fanns nog inget som kunde ändra på deras villkor utom de själva då de kontrollerade sitt eget ekosystem.

Likaså gäller för Apple/Google/Steam m.fl. de kontrollerar sina egna marknader, d.v.s. konsol-beteendet, walled gardens m.m.

Så de utgivare/studios som ej vill behöva betala 30% till butiskplattformen + 12% (f.d. 30% till Epic) får se sig om efter andra alternativ. 10% hade säkert räckt för att täcka upp kostnaderna med råge om spelet säljer bra, men mycket vill ha mer, alltid!
Fast det är helt upp till branchen att komma överens här om hur mycket som var och en skall få av den summa vi konsumenter alltjämt betalar oavsett vilken plattform vi handlar hos.

Så jag hävdar fortfarande:

Låt dem hålla på.

Vi som faktiskt köper deras produkter lär i förlängningen inte tjäna något på detta ändå.
Detta är saker de kunde ha förhandlat om och skött snyggt bakom kulisserna, men nu vill de utnyttja användarna som slagträn istället.

-Screw that!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Men 30% är ju hutlöst i och med att det är noll handpåläggning för att sätta upp det för Apple. Självklart är de livrädda att förlora denna kontroll för jag kan tänka mig att det är en pengamaskin som heter duga. Tänk dig själv om du vill sälja något du tillverkat på loppis och vill ha 5000kr för det

Loppisägarna - Visst, om du ger oss 1500 kr.
Du - Nej tack, jag gör en egen loppis.
Loppisägarna - Va!? I hvete! Du måste använda vår loppis (scramble lawyers)

Eller så ser man det från Apples perspektiv.
I denna liknelese är ju din första loppis Apples plattform som har en 10 miljoner besökare i timmen. De hjälper till med exponering, du blir sökbar, de står för bordet du kan stå och sälja vid.
De tar 1500kr i komission för det.

Du är fri att sälja din vara på egen loppis, den kommer ha 10 besökare per dag du får sköta all administration och hantering, där kan du ta hela vinsten.

Så? Helt valfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Som tur är följer inte verkligheten sån här förskolelogik 😂

När företag blir tillräckligt stora måste deras handlingar granskas noggrannare av myndigheter, för vi vill inte att världen ska styras helt av människor vars absoluta mål i livet är profit på samhällets bekostnad.

Det behöver inte vara en absolut 100% monopol för att problem ska börja uppstå, utan det sker mycket tidigare än så, och är därför granskningar ofta sker mycket tidigare, och det här med Epic v Apple/Google är något väldigt sunt för marknaden i helhet även om det kanske vid en snabb anblick bara verkar småsint.

Håller helt med att 30% är fel bör var mindre. Men att allt ska gå via Apple är jag klart för.

Den stora frågan är om EPIC skulle få ett lägre pris typ 15% eller rätten att ta betalt själv 0%. Skulle det innebära att vi får 30% billigare spel? eller 30% mer till utveckling av spelen? NÄ det troliga är 30% mer vinst till ägarna och 0% till kunderna.

Så för oss kunder har det här ingen som helst betydelse

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

Men 30% är ju hutlöst i och med att det är noll handpåläggning för att sätta upp det för Apple. Självklart är de livrädda att förlora denna kontroll för jag kan tänka mig att det är en pengamaskin som heter duga. Tänk dig själv om du vill sälja något du tillverkat på loppis och vill ha 5000kr för det

Loppisägarna - Visst, om du ger oss 1500 kr.
Du - Nej tack, jag gör en egen loppis.
Loppisägarna - Va!? I hvete! Du måste använda vår loppis (scramble lawyers)

Korkat. Din loppis hade fungerat som app utan att betala 30%...

Varför inte jämföra med något som faktiskt är relevant då dessa 30% enbart gäller digitala produkter?

Det kostar inget för Epic att skapa en kanindräkt i Fortnite. Dom kan inte heller få slut på kanindräkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att se att Apple inte kan göra precis vad fan de vill, något som hade gått ut över så sjukt många utvecklare.

Det hotet var nästan mer löjligt än Epics.

Gött o se domstolar slår ner på sådant skit.
Får väl se vart den här soppan slutar, lär väl dröja.

Tur man inte spelar på mobilen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Men använd Android då och låt oss som kör med Apples produkter göra det och sluta gnäll.

Man kan gnälla fast man kör med Apples produkter också dock.
Nackdelar hittar man överallt, även om ståndpunkter är individuellt.

Använder också Apple produkter (iphone, ipad, airpods, apple watch). Men mycket jag inte gillar med Apples sätt att göra saker, vissa saker med IOS osv. Men jag gillar produkterna ändå mer än annat jag testat, så jag använder dom helt enkelt.

Sen är det inte svart eller vitt "Bojkotta eller Använd o håll käften" mentaliteten som finns hos vissa, att höja rösten om vissa saker kan gynna en användare dock om tillräckligt många gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Precis det här.

Finns en anledning till att Epic kom krypandes till pappa Google och la upp Fortnite i deras app store.
Finns att sideloade:a, men det var en massiv flopp.
https://www.theverge.com/2020/4/21/21229943/epic-games-fortni...

De tycker om att skylla på Google för att det är "avskräckande" att installera appar från okända källor, men alternativet är att det blir lättare för elak kod att hitta sig till användarna.

Finns ju dock andra saker som Samsung Galaxy app store lr vad de heter där man kan ladda ner fortnite osv.
Sen kör ju EPIC mycket samarbete med Samsung och har gjort väldigt länge.

Sen är det väl enklare nu också.
Man gå ju in på deras officiella hemsida och scannar en QR kod för Android. Sen vet jag iofs inte vart den går då jag inte har en Android nu. Men om den går till APK av Epic med instruktioner osv så är det ju också enkelt och ingen risk för "elak kod"
Länkar det till Google store så är det ju dock lite fail nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Finns ju dock andra saker som Samsung Galaxy app store lr vad de heter där man kan ladda ner fortnite osv.
Sen kör ju EPIC mycket samarbete med Samsung och har gjort väldigt länge.

Sen är det väl enklare nu också.
Man gå ju in på deras officiella hemsida och scannar en QR kod för Android. Sen vet jag iofs inte vart den går då jag inte har en Android nu. Men om den går till APK av Epic med instruktioner osv så är det ju också enkelt och ingen risk för "elak kod"
Länkar det till Google store så är det ju dock lite fail nu

Testade för att se, QR koden är en länk till deras hemsida (ja, från deras hemsida till deras hemsida), väl där trycker man på en länk och får upp en varning om att APK filer kan vara skadligt.

Samsungs app store har jag totalt missat att den finns, och då har jag ändå en samsung.

Passade även på att se över villkoren för samsungs app store, och inte helt oväntat tar de också 30%
https://seller.samsungapps.com/help/termsAndConditions.as

Citat:

Any revenue generated and recovered by us (including through our designee, being a Samsung affiliate or a third party) arising from distribution of your Application using our Services ("Sales Proceeds") shall be shared by Samsung and you at the rate of 30 per cent for Samsung and 70 percent for you. An alternative revenue share rate may be established upon mutual written agreement during the certification process for an Application.

De öppnar dock upp för alternativa avgifter, eller i folkmun kallat särbehandling.
Det kan ju ses som orättvist åt andra hållet, oavsett är det någon som blir missnöjd.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Helt rätt gjort. Kollektiv bestraffning av oskyldiga utvecklare är helt vidrigt.

Hatar Epic och vägrar betala ett rött öre till dem, men hoppas ändå att de vinner så att vi får ett slut på apples diktatorfasoner.

Nyfiken, varför hatar du EPIC?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.