Domare räddar Unreal Engine i rättstvisten mellan Epic Games och Apple

Permalänk
Melding Plague

Domare räddar Unreal Engine i rättstvisten mellan Epic Games och Apple

Domaren i målet hindrar temporärt Apple från att stänga åtkomst till spelmotorn Unreal Engine, men Fortnite räddas inte.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju ändå rimligt, att Apple skulle blockera tillgången till de verktyg som behövs för att utveckla Unreal Engine för iOS känns sjukt drygt.

Sedan kan man ju tycka att vad man vill om Fortnite, har dock svårt att se att någon ska tvinga Apple att acceptera Fortnite i den form Epic Games vill ha det.

Permalänk
Medlem

Blir nog bättre för båda partnerna för tillfället iallafall. Känns som både Apple och Epic skulle förlora ofantligt mycket pengar om utvecklare inte fick släppa nya spel eller patcher på IOS.

Känns som Apple helst ville bara göra en show av det hela och är nog rätt nöjda med att utvecklare fortfarande släpper spel på deras plattform.

Permalänk
Medlem

Känns helt rimligt. Det är orimligt att Apple skulle blockera access till Unreal Engine, medan det är rimligt att de blockerar en app som bryter mot plattformens regler (som utvecklaren dessutom godkänt).

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Apple bete sig som svin, tycker att alla utvecklare ska lämna och gå över till Android istället.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Apple bete sig som svin, tycker att alla utvecklare ska lämna och gå över till Android istället.

[sarkasm]För Google står för allt som är gott i världen.[/sarkasm]

behövde förtydliga sarkasm
Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

[sarkasm]
För Google står för allt som är gott i världen.
[/sarkasm]

Du kan ha Android utan Google. Skapa egen butik, ladda upp APK på din hemsida etc. Apple tillåter inget annat än sitt egna. Ena får man göra exakt som Apple säger eller så kan du strunta i iOS, finns inget val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Apple bete sig som svin, tycker att alla utvecklare ska lämna och gå över till Android istället.

Varför det, vill epic sälja på apple's plattform får dom följa reglerna eller låta bli.

Så det kostar inget att ligga på google's plattform??

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

[sarkasm]
För Google står för allt som är gott i världen.
[/sarkasm]

Nej, men ondska befinner sig på en spectrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du kan ha Android utan Google. Skapa egen butik, ladda upp APK på din hemsida etc. Apple tillåter inget annat än sitt egna. Ena får man göra exakt som Apple säger eller så kan du strunta i iOS, finns inget val.

Och det finns positivt med det också. Bara löjligt och påstå att det Apple sätt bara är negativt och ren skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du kan ha Android utan Google. Skapa egen butik, ladda upp APK på din hemsida etc. Apple tillåter inget annat än sitt egna. Ena får man göra exakt som Apple säger eller så kan du strunta i iOS, finns inget val.

Sälja en android app utanför Google store? Lycka till... Du är inte utvecklare o säljare hör jag
Företag som utvecklar appar driver en affärsverksamhet. De vill ha pengar o kunder. Det finns inte på android utanför Googles sfär. Tyvärr

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Känns ju ändå rimligt, att Apple skulle blockera tillgången till de verktyg som behövs för att utveckla Unreal Engine för iOS känns sjukt drygt.

Sedan kan man ju tycka att vad man vill om Fortnite, har dock svårt att se att någon ska tvinga Apple att acceptera Fortnite i den form Epic Games vill ha det.

Tycker att Apple borde stänga av Epic. Om de inte respekterar ingångna avtal i ett avseende, varför skulle man tro att de gör det i andra?
Företag som inte respekterar plattformens regelverk skall kickas ut, så vi slipper företag som t.ex. går ut och snokar på enheten när deras app inte är aktiv.

I det här fallet skulle konsekvenserna på längre sikt drabba tredjepartsutvecklare, men de bör ju i så fall fråga sin underleverantör av middleware varför de skulle dras in i den här konflikten, och varför Epic/Tencent inte drev frågorna utan att bryta befintliga avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sälja en android app utanför Google store? Lycka till... Du är inte utvecklare o säljare hör jag
Företag som utvecklar appar driver en affärsverksamhet. De vill ha pengar o kunder. Det finns inte på android utanför Googles sfär. Tyvärr

Precis det här.

Finns en anledning till att Epic kom krypandes till pappa Google och la upp Fortnite i deras app store.
Finns att sideloade:a, men det var en massiv flopp.
https://www.theverge.com/2020/4/21/21229943/epic-games-fortni...

De tycker om att skylla på Google för att det är "avskräckande" att installera appar från okända källor, men alternativet är att det blir lättare för elak kod att hitta sig till användarna.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du kan ha Android utan Google. Skapa egen butik, ladda upp APK på din hemsida etc. Apple tillåter inget annat än sitt egna. Ena får man göra exakt som Apple säger eller så kan du strunta i iOS, finns inget val.

Men använd Android då och låt oss som kör med Apples produkter göra det och sluta gnäll.

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Sälja en android app utanför Google store? Lycka till... Du är inte utvecklare o säljare hör jag
Företag som utvecklar appar driver en affärsverksamhet. De vill ha pengar o kunder. Det finns inte på android utanför Googles sfär. Tyvärr

Jag råkar vara utvecklare och jobbar som konsult, inte alls ovanligt att kunder inte vill ha sina appar på Play store.
Då min område är industriteknik och medicinskt så är det kanske lite unikt fall, men dom tjänar oftast inte några stora pengar på själva appen. Lite smått på att deras användare köper möjligheten till uppdateringar, eller köper tilläggsfunktionalitet.
Men oftast är det systemet dom tjänar pengar på. Det kan vara ett hårdvarusystem som appen styr eller vara molnsystem som appen är interface mot. I båda fallen så är appen värdelös utan resten av systemet, det är det som användarna betalar dom stora pengarna för och där kunden tjänar in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sälja en android app utanför Google store? Lycka till... Du är inte utvecklare o säljare hör jag
Företag som utvecklar appar driver en affärsverksamhet. De vill ha pengar o kunder. Det finns inte på android utanför Googles sfär. Tyvärr

Problemet här är väl att Google i alla fall tillåter utvecklaren att erbjuda egna betallösningar. Apple stryper ju rejält här och tvingar utvecklarna till 30% mindre betalt för samtliga köp bara för att få ha appen på deras butik. Google tar också en liknande summa vet jag - om man väljer att använda Googles betallösning

Men ja, att lansera en App utan att finnas på både Apple och Google Play är ju inte direkt lyckat idag..

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Sälja en android app utanför Google store? Lycka till... Du är inte utvecklare o säljare hör jag
Företag som utvecklar appar driver en affärsverksamhet. De vill ha pengar o kunder. Det finns inte på android utanför Googles sfär. Tyvärr

Jag kan utveckla en app och erbjuda den till vilken Android-mobil jag vill och ta 100% av inkomsterna själv. Det är helt omöjligt på iOS. Samma sätt kan du släppa PC-spel och distribuera utanför Steam och ta hela kakan själv. Finns nog ingen butik som är perfekt att använda. Men Android HAR möjligheten till flexibilitet. Du är medveten att Spotify gör/gjorde så?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superegg:

Apple bete sig som svin, tycker att alla utvecklare ska lämna och gå över till Android istället.

Apple är svin
Google är svin
Epic är svin

De enda som förlorar något på det här är vi konsumenter, som vanligt. Inte som om Epic gör detta för vår skull, de vill däremot ha med oss på deras sida så de kan tjäna ännu mer pengar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag kan utveckla en app och erbjuda den till vilken Android-mobil jag vill och ta 100% av inkomsterna själv. Det är helt omöjligt på iOS. Samma sätt kan du släppa PC-spel och distribuera utanför Steam och ta hela kakan själv. Finns nog ingen butik som är perfekt att använda. Men Android HAR möjligheten till flexibilitet. Du är medveten att Spotify gör/gjorde så?

Det är möjligt på ios också.
Apple tjänar inget på Spotify premium, finns inte ens en möjlighet att skaffa premium genom appen.
Det är dock inte tillåtet att i appen hänvisa till andra sätt att betala, i det här fallet får spotify inte i sin app informera om att man prenumererar från deras hemsida.

Hur det är på Android låter jag vara osagt, jag har min premium prenumeration genom Telia.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tycker att Apple borde stänga av Epic. Om de inte respekterar ingångna avtal i ett avseende, varför skulle man tro att de gör det i andra?
Företag som inte respekterar plattformens regelverk skall kickas ut, så vi slipper företag som t.ex. går ut och snokar på enheten när deras app inte är aktiv.

I det här fallet skulle konsekvenserna på längre sikt drabba tredjepartsutvecklare, men de bör ju i så fall fråga sin underleverantör av middleware varför de skulle dras in i den här konflikten, och varför Epic/Tencent inte drev frågorna utan att bryta befintliga avtal.

Den här frågan är dock mycket större än att Epic inte följer ingångna avtal, regler eller policy.
Epic har redan försökt driva frågan utan framgång.

Permalänk

Bra! Tycker liksom domaren att Apple gick till överdrift i detta fall.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Apple är svin
Google är svin
Epic är svin

De enda som förlorar något på det här är vi konsumenter, som vanligt. Inte som om Epic gör detta för vår skull, de vill däremot ha med oss på deras sida så de kan tjäna ännu mer pengar

Konsumenten kan absolut vinna på det om Apple tvingas släppa på restriktionerna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Problemet här är väl att Google i alla fall tillåter utvecklaren att erbjuda egna betallösningar. Apple stryper ju rejält här och tvingar utvecklarna till 30% mindre betalt för samtliga köp bara för att få ha appen på deras butik. Google tar också en liknande summa vet jag - om man väljer att använda Googles betallösning

Men ja, att lansera en App utan att finnas på både Apple och Google Play är ju inte direkt lyckat idag..

Så varför tog google bort fortnite från play store?

EDIT; Du kan få en hint: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huxflux:

Konsumenten kan absolut vinna på det om Apple tvingas släppa på restriktionerna.

Och vem ska tvinga fram det?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Och vem ska tvinga fram det?

Rättstvisten kan ju komma fram till det.

Skrivet av artikel:

Nästa steg i rättstvisten är domstolens utfrågning av Epic Games som är satt till den 28 september år 2020.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av hultron:

Så varför tog google bort fortnite från play store?

EDIT; Du kan få en hint: https://support.google.com/googleplay/android-developer/answe...

Det får du inte säga högt, google är dom goda..

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Nu blir man nästan sugen på att lägga upp en bild på syrrans väggmålning som föreställer Adam och Eva med ormen fast detta har en modern (äpple) twist där ni kanske kan gissar vem ormen är

Skämt och sido så har jag själv väldigt svårt för Apples sätt att "tvinga" begränsa allt till deras ekosystem och ser mig själv komma allt längre ifrån att någonsin äga någon Apple produkt (mer än min gamla Ipod ) .
Samtidigt förstår jag att det finns de som har råd och som gärna betalar extra för en premium tjänst/produkt från Apple och inte störs av de begränsningar jag anser man får. Så det är ju upp till var och en vad man har för behov och budget.

Epic kunde väl bara lagt på 30% på priset för Apple användare och skriva att detta är påtvingat av Apple så hade detta löst sig själv.

Permalänk
Medlem

Kan någon tvinga Apple göra något i detta? En sak om de skulle ha dominans på marknaden (Microsoft och Internet Explorer exempelvis)

Men eftersom att det finns flera aktörer som i sin tur har större kaka så tror jag att många kommer hålla sig borta från att göra något åt saken då "funkar det inte kan man välja en annan platform" och man vill sällan tvinga ett företag göra något om man inte måste.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbankentor:

Varför det, vill epic sälja på apple's plattform får dom följa reglerna eller låta bli.

Så det kostar inget att ligga på google's plattform??

Nästan alla grattis spel bygger på att man ska kunna köpa saker i spelet och det ogillar Apple då dom vill att man ska använda deras Store för det och spelare tycker nog det är jobbigt att behöver hoppa ur spelet hela tiden för att köpa något.

Sen så tappar Epic mycket pengar på det då dom bara tjänar pengar på det, sen att Apple tar ut 30% nästan lika mycket som att betala skatten.

Har ingen koll på Google men har inte hört på länge att någon har klaga på dom.

Skrivet av Lagerlöf:

Apple är svin
Google är svin
Epic är svin

De enda som förlorar något på det här är vi konsumenter, som vanligt. Inte som om Epic gör detta för vår skull, de vill däremot ha med oss på deras sida så de kan tjäna ännu mer pengar

Alla är svin men det finns värre svin än andra. Nej även småföretagen förlora på detta då dom inte kan skapa spel och tjänar pengar på samma sätt.

Om det inte finns några pengar att tjäna så kommer tex Epic inte göra spel till Apple då blir det ändå konsumenter som blir påverkad.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DeadMeat1234:

[sarkasm]
För Google står för allt som är gott i världen.
[/sarkasm]

Visst Google gör inte allt gott, men dom har bättre villkor än Apple så det ger fördel till spelutvecklare.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666