Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför blir folk så upprörda över sådana här ”nyheter”? Amazon ber om undantag från ologiska skatter, de kommer inte att få undantag, det är bara click-bait rubriker.

Så varför är så många upprörda?

1. De kommer inte att få undantag. (spelreglerna gäller alla)
2. Amazon är ett kommersiellt förtag, vore tjänstefel om de inte försökte påverka lagar/regler som är till nackdel för dom.

...så ni som är upprörda, kan ni förklara varför ni är upprörda? (genuint nyfiken). Är det så att ni brinner för kemikalieskatten och önskar innerligt att den blir kvar och kanske utökas för att ni tror att världen blir en bättre plats av den eller? Personligen vill jag bli av med meningslös beskattning utan vettigt syfte, men det är min personliga politiska agenda.

Jag är inte för kemikalieskatten men jag är långt mer emot att Amazon ska få en skattelättnad som ger dem en orättvis konkurrensfördel över svenska aktörer som redan har ett bra mycket svårare läge än vad Amazon har innan korruption spelat in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag struntar fullständigt vilka skatte lättnader etc Amazon får. Vi betalar skatt nog så vi klarar av det. Förstår att vänstern och dess anhang ser rött då dom inte får sina fickor fyllda.

Det behövs debatt i samhället över våran skatte politik, dom som, tjänar mest ska betala mest, dom som tjänar minde ska betala mindre.

Spännande att du anser att det kvittar vilka lättnader Amazon får medan du anser att de som tjänar mer ska betala mer. Amazon är ju ganska långt upp i 1%en så de behöver definitivt inga skattelättnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Det är väll exakt så det är
"dom som, tjänar mest ska betala mest, dom som tjänar minde ska betala mindre."

A. tjänar 100k, betalar 30k i skatt.
B tjänar 5 miljoner, betalar 40k i skatt.

B betalar mer än A i skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag är inte för kemikalieskatten men jag är långt mer emot att Amazon ska få en skattelättnad som ger dem en orättvis konkurrensfördel över svenska aktörer som redan har ett bra mycket svårare läge än vad Amazon har innan korruption spelat in.

Min förhoppning är att de säger ja till Amazon, och med det även häver för alla andra aktörer också! 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

A. tjänar 100k, betalar 30k i skatt.
B tjänar 5 miljoner, betalar 40k i skatt.

B betalar mer än A i skatt.

nja om du har en löneinkomst på 5 miljoner betalar du troligen 2.7 miljoner i skatt. eller mer exakt 56%

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Min förhoppning är att de säger ja till Amazon, och med det även häver för alla andra aktörer också! 😀

Varför då?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Varför då?

För att jag inte är något direkt fan av avgiften nu, så ser det bara som positivt om den ryker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

För att jag inte är något direkt fan av avgiften nu, så ser det bara som positivt om den ryker!

Låt oss säga att avgiften försvinner. det är ca 150 miljoner mindre till staten. den förlorade inkomsten kommer tas igen på en annan skatt eller avgift. för staten behöver dom pengarna och kommer ta in dom på något sätt

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Låt oss säga att avgiften försvinner. det är ca 150 miljoner mindre till staten. den förlorade inkomsten kommer tas igen på en annan skatt eller avgift. för staten behöver dom pengarna och kommer ta in dom på något sätt

Jag var nog lite otydligt, jag tänkte nu främst på Copy-avgiften och så vitt jag vet får inte staten slantarna där väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

Jag var nog lite otydligt, jag tänkte nu främst på Copy-avgiften och så vitt jag vet får inte staten slantarna där väl?

Det är nog sant, dom pengarna ska fördelas på kultur/musik skapare på något sätt. tror inte någon politiker vill förändra det nu under covid. när hela branschen är i kris. och även där måste eller kommer staten behöva kompensera bortfallet på något sätt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Låt oss säga att avgiften försvinner. det är ca 150 miljoner mindre till staten. den förlorade inkomsten kommer tas igen på en annan skatt eller avgift. för staten behöver dom pengarna och kommer ta in dom på något sätt

OT: Absolut, men det blir tydligare för folk, vilket är bra. Keep-It-Simple-Stupid är ALLTID en bra riktlinje att följa oberoende av vad man håller på med. Idag kallar man det kemikalieskatt och då tror en oroväckande stor andel; "Toppen, vi gör något bra för miljön!" o.s.v.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellumination:

För att jag inte är något direkt fan av avgiften nu, så ser det bara som positivt om den ryker!

Är det att du tycker att flamskyddsmedel inte är något problem? Om du tycker att det är ett problem, ser du andra sätt man bättre kan begränsa dessa kemikalier?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Absolut, men det blir tydligare för folk, vilket är bra. Keep-It-Simple-Stupid är ALLTID en bra riktlinje att följa oberoende av vad man håller på med. Idag kallar man det kemikalieskatt och då tror en oroväckande stor andel; "Toppen, vi gör något bra för miljön!" o.s.v.

- Vi har ett ansvar att skydda människor mot farliga kemikalier. Kemikalieskatten ser till att mängden farliga ämnen i våra vardagsprylar minskar. Både miljöfrågan och marknaden är global, därför ska samma regler gälla för alla företag, säger biträdande finansminister Per Bolund.

Källa: https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/regeringen...

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ett utländskt företag mutar en politiker, som betalar en mellanhand som betalar en arme tjänstemän och vips så gäller inte reglerna för dom och ingen "ansvarig" har gjort "fel" (extremt förenklat).

Facebook och Google får några hundra miljoner i "skattestöd" för sina serverhallar i Sverige så det är inget nytt fenomen direkt.

Det skulle aldrig gå att muta en armé av tjänstemän. Någon enstaka ja, men storskaligt mutbrott skulle upptäckas rätt snabbt. Tjänstemän kan inte ändra lagar eller regler. De kan titta åt ett annat håll, eller ge fördelar utifrån sin lilla maktposition (som oftast är rätt liten).

Dessutom är dokumentationskraven när man fattar beslut enorm. Eftersom myndigheter är digitaliserade och beslut fattas digitalt, finns det en enorm spårbarhet. Om inte tjänstemannen är hacker, eller har kontakter som kan gå in i It-systemen och ändra, hamnar korruption i dessa led mest i att underlätta beslut som är lagliga, och se till att en granskning som skulle ha kunnat leda till avslag blir mindre rigorös. Dvs man ser till att det ser ut som om reglerna har följts, men om det granskas ordentligt upptäcks det ofta.

Sen är tjänstemän sällan lojala med någon viss politiker, utan det är snarare standard att sucka över politiska beslut.

Hur det ser ut över tjänstemannanivå vet jag ej. Många mellanchefer är vettiga, även om jag stötte på en och annan makthungrig chef som säkerligen kan gå utanför regelverk för att förbättra sina chanser. De var dock oftast ogillade som chefer, så om de skulle försöka få med sig tjänstemän på skit skulle de få välja mellan rätt få personer, för det skulle spridit sig fort annars.

Källa: Jag har tidigare jobbat på arbetsförmedlingen och har haft tätt samarbete med försäkringskassan, migrationsverket och socialtjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Är det att du tycker att flamskyddsmedel inte är något problem? Om du tycker att det är ett problem, ser du andra sätt man bättre kan begränsa dessa kemikalier?

Se ovan, jag tänkte mer Copy är kem, är inte så insatt i kemikalieskatten så jag har ingen större åsikt där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Undrar hur många politiker som kommer att få en "julklapp" med en smilande logga på kartongen i år...

Ingen. Amazons ledning är inte så dum att de bryter mot lagar innan de ens etablerats ordentligt. De behöver inte bryta mot lagar, utan kör på vanlig lobbyism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordrassil:

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

Jag är en av få personer som privatkopierar. Så länge som jag betalar för det, så använder jag mig av dess möjligheter. Om vi pratar film i familjen och jag har en film de vill se, så kan jag göra en kopia och ge till dem. Händer dock mycket sällan. Sen tror jag att det ses som privatkopiering att rippa också, faktiskt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

- Vi har ett ansvar att skydda människor mot farliga kemikalier. Kemikalieskatten ser till att mängden farliga ämnen i våra vardagsprylar minskar. Både miljöfrågan och marknaden är global, därför ska samma regler gälla för alla företag, säger biträdande finansminister Per Bolund.

OT: HUR minskar kemikalieskatten mängden farliga ämnen i våra vardagsprylar? Du menar att en tillverkare tittar på sverige och konstaterar, shit, sverige med alla sina 10 miljoner invånare har lagt en extra skatt på försäljningen av våra kylskåp. Bäst att vi genast justerar vår produktion till att exkludera ämnena som de valt att beskatta baserat på hur tungt vårt kylskåp är... Man hade kommit längre om man la 150 miljoner per år på lobbying inom EU och globalt för att driva frågan om att minska farliga kemikalier. Det hade t.ex. varit vettigt att bekosta genom vår kemikalieskatt, men vi vet "alla" att de pengarna inte används för att göra en insats i miljöfrågan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: HUR minskar kemikalieskatten mängden farliga ämnen i våra vardagsprylar? Du menar att en tillverkare tittar på sverige och konstaterar, shit, sverige med alla sina 10 miljoner invånare har lagt en extra skatt på försäljningen av våra kylskåp. Bäst att vi genast justerar vår produktion till att exkludera ämnena som de valt att beskatta baserat på hur tungt vårt kylskåp är... Man hade kommit längre om man la 150 miljoner per år på lobbying inom EU och globalt för att driva frågan om att minska farliga kemikalier. Det hade t.ex. varit vettigt att bekosta genom vår kemikalieskatt, men vi vet "alla" att de pengarna inte används för att göra en insats i miljöfrågan.

Jag gillar ditt förslag, öronmärk pengarna.

Sen tycker jag inte det enda utesluter det andra. "Stora tillverkare skiter i sverige" säger du mellan raderna och jag tror du har rätt. Men då öppnar man ju upp en marknad för en ny leverantör som får möjligheten att testa andra produktionermetoder eller material som kanske är mer miljövänliga. Tillverkarna kommer
att bryr sig när dom ser att kunder väljer ett annat alternativ.

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Det är helt sjukt om Amazon lyckas med detta. Då kan vi skrota skatten helt.

Tycker det är helt rätt. Sverige har rent ut sagt förjävliga skatter för oss företagare. Man blir rånad som om det vore legaliserad svensk maffia. Oavsett hur stor du är så måste det finnas ett skattetak på säg 1 miljard sek. Ingen ska ha rätt att ta flera miljarder av andra.

Staten ska inte ha rätt att ta miljarder varken från dig, mig eller amazon. Givetvis ska de stora företag som bidrar till bättre välfärd och minskad arbetslöshet i ett land få skattelättnader. Annat vore befängt!

Detta sosseland behöver uppdatera sin politik och mentalitet åt det de som viger sitt liv för att driva företag och ge dig och mig chansen att jobba.

Jag ger hellre skattelättnader till stora företag med figurer som arbetar dygnet runt och som skapar jobb än bidrag till snyltare. Dessutom finns det en konkurrens om dessa mega företag, ger inte vi vika så gör andra länder det.

Tråkigt att missa chansen att ta hit bolag som amazon, facebook, google och samsung för att man står fast vid att dom ska betala mång miljardskatt.

Det är kriminaliteten och bidragstagare vi måste sätta stopp för. Inte poliser och företagare. Denna världsbild bland ungdomar har blivit så otroligt förvrängd. Media har blivit en herde med människan som flockdjur inkapabel att tänka själv. Man gör och tänker som alla andra hur förvrängt och fel det än är.

Att ha en realistisk åsikt som jag har och som sticker ut från mängden är givetvis tabu och man uppfattas som negativ och inte realistisk i detta media samhälle.

Permalänk
Avstängd

Sjukt att Amazon, dvs ett företag som är "woke" (dvs vänsterblivet), ber om skattelättnader... Hycklare.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av robbankentor:

nja om du har en löneinkomst på 5 miljoner betalar du troligen 2.7 miljoner i skatt. eller mer exakt 56%

Med en sån inkomst lär man istället skatteoptimera och inte betala ett öre.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleepstreameR:

Med en sån inkomst lär man istället skatteoptimera och inte betala ett öre.

Ja, om man har en puckel och tjänar mycket som till exempel elitidrottare och så stoppar väl in pengarna i ett företag, så att det inte blir så mycket skatt just då på en gång. Det ska ju fördelas mer jämnt när de tar ut pengarna senare i livet när karriären är över.

Jag pratade med en kommunist en gång och frågade om det verkligen är rättvist att man betalar mer i skatt om man råkar tjäna mer pengar ett år och mindre ett annat, än om man har ett jämnt flöde, och han tipsade om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Europman:

Sjukt att Amazon, dvs ett företag som är "woke" (dvs vänsterblivet), ber om skattelättnader... Hycklare.

Den var ny!

Du måste letat "väldigt noga" efter den informationen på nätet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Den var ny! Du måste letat "väldigt noga" efter den informationen på nätet.

Nä, det är rätt allmän information. Exempel,
"Amazon’s Alexa is a CRAZY SJW LIBERAL!",
Länk till youtube-video

Samt, "Amazon’s The Boys Gender Swaps Stromfront For Season 2 – She’s Also A Feminist".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det är helt rätt. Sverige har rent ut sagt förjävliga skatter för oss företagare. Man blir rånad som om det vore legaliserad svensk maffia. Oavsett hur stor du är så måste det finnas ett skattetak på säg 1 miljard sek. Ingen ska ha rätt att ta flera miljarder av andra.

Staten ska inte ha rätt att ta miljarder varken från dig, mig eller amazon. Givetvis ska de stora företag som bidrar till bättre välfärd och minskad arbetslöshet i ett land få skattelättnader. Annat vore befängt!

Detta sosseland behöver uppdatera sin politik och mentalitet åt det de som viger sitt liv för att driva företag och ge dig och mig chansen att jobba.

Jag ger hellre skattelättnader till stora företag med figurer som arbetar dygnet runt och som skapar jobb än bidrag till snyltare. Dessutom finns det en konkurrens om dessa mega företag, ger inte vi vika så gör andra länder det.

Tråkigt att missa chansen att ta hit bolag som amazon, facebook, google och samsung för att man står fast vid att dom ska betala mång miljardskatt.

Det är kriminaliteten och bidragstagare vi måste sätta stopp för. Inte poliser och företagare. Denna världsbild bland ungdomar har blivit så otroligt förvrängd. Media har blivit en herde med människan som flockdjur inkapabel att tänka själv. Man gör och tänker som alla andra hur förvrängt och fel det än är.

Att ha en realistisk åsikt som jag har och som sticker ut från mängden är givetvis tabu och man uppfattas som negativ och inte realistisk i detta media samhälle.

Jag vill få klarhet i ditt uttalande. Menar du på allvar att bara för att ett företag är större så ska de betala procentuellt lägre skatt än dess mindre konkurrenter? Ska de inte bidra lika till välfärden efter försäljning så att de konkurrerar på lika villkor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Jag gillar ditt förslag, öronmärk pengarna.

Sen tycker jag inte det enda utesluter det andra. "Stora tillverkare skiter i sverige" säger du mellan raderna och jag tror du har rätt. Men då öppnar man ju upp en marknad för en ny leverantör som får möjligheten att testa andra produktionermetoder eller material som kanske är mer miljövänliga. Tillverkarna kommer
att bryr sig när dom ser att kunder väljer ett annat alternativ.

Så till den dagen det finna alternativ blir vi munk#@#de av staten???
Du vet att skatten inte ens försvinner om de inte innehåller farliga flamskyddsmedel?
Suck blir trött på livet...
Skatten heter kemikalieskatten pga att ingen vet vad bromerade flamskyddsmedel är, så det finns inte en enda person i hela Sverige som vet varför skatten ens existerar. Så hur I helvete ska någon kunna välja bort något de inte ens vet existerar?

Finns ett väldigt enkelt alternativ som faktiskt fungerar, när det finns ett lika bra alternativ så förbjuds de farliga kemikalierna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belgaar:

Tycker det är helt rätt. Sverige har rent ut sagt förjävliga skatter för oss företagare. Man blir rånad som om det vore legaliserad svensk maffia. Oavsett hur stor du är så måste det finnas ett skattetak på säg 1 miljard sek. Ingen ska ha rätt att ta flera miljarder av andra.

Staten ska inte ha rätt att ta miljarder varken från dig, mig eller amazon. Givetvis ska de stora företag som bidrar till bättre välfärd och minskad arbetslöshet i ett land få skattelättnader. Annat vore befängt!

Detta sosseland behöver uppdatera sin politik och mentalitet åt det de som viger sitt liv för att driva företag och ge dig och mig chansen att jobba.

Jag ger hellre skattelättnader till stora företag med figurer som arbetar dygnet runt och som skapar jobb än bidrag till snyltare. Dessutom finns det en konkurrens om dessa mega företag, ger inte vi vika så gör andra länder det.

Tråkigt att missa chansen att ta hit bolag som amazon, facebook, google och samsung för att man står fast vid att dom ska betala mång miljardskatt.

Det är kriminaliteten och bidragstagare vi måste sätta stopp för. Inte poliser och företagare. Denna världsbild bland ungdomar har blivit så otroligt förvrängd. Media har blivit en herde med människan som flockdjur inkapabel att tänka själv. Man gör och tänker som alla andra hur förvrängt och fel det än är.

Att ha en realistisk åsikt som jag har och som sticker ut från mängden är givetvis tabu och man uppfattas som negativ och inte realistisk i detta media samhälle.

Jag hoppas du förstår att Amazon inte omsätter mångmiljarder för att Jeff Bezos jobbar så mycket hårdare än folk i allmänhet. De har dessutom rent hemska arbetsförhållanden i en del led.

Sen går det ju att ifrågasätta värdet i att ha facebook m.fl. i landet om man ändå ska subventionera deras närvaro med skattelättnader som överstiger kostnaden av deras personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jag hoppas du förstår att Amazon inte omsätter mångmiljarder för att Jeff Bezos jobbar så mycket hårdare än folk i allmänhet. De har dessutom rent hemska arbetsförhållanden i en del led.

Sen går det ju att ifrågasätta värdet i att ha facebook m.fl. i landet om man ändå ska subventionera deras närvaro med skattelättnader som överstiger kostnaden av deras personal.

Det gäller att jobba smart, inte hårt. "Work smarter, not harder." heter det ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soft0:

Är det att du tycker att flamskyddsmedel inte är något problem? Om du tycker att det är ett problem, ser du andra sätt man bättre kan begränsa dessa kemikalier?

På vilket sätt skulle flamskyddsmedel begränsas av att vi betalar in ytterligare skatt (för staten att slösa på annat)?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1