Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Permalänk
Melding Plague

Amazon motsätter sig svenska avgifter och skatter

Den amerikanska e-handelsjätten verkar ha upptäckt svenska regelverk sent i etableringsprocessen – begär undantag från regeringen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att följa. Men inte oväntat från den typen av bolag.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt om Amazon lyckas med detta. Då kan vi skrota skatten helt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Inga undantag. Eller är politikerna så sugna på Amazon att de tillåter detta?

Permalänk
Hjälpsam

Likadana regler för dem som för andra.
Jag är dock inte förtjust i vare sig kemikalieskatten eller avgiften till Copyswede.
Copyswede är föråldrat och borde ersättas med en skattefinansierad ersättning.

edit:
För att förtydliga, jag är ingen vän av denna skatt, har heller aldrig varit, skälet till den är också föråldrat, de flesta av oss lyssnar numera på strömmande musik eller ser strömmande video.
Men jag tror att det är svårt att helt slippa den, borde dock ses över, nya tider nu.

#18561807

edit2 Om någon ersättning skall utgå, skall den utgår från hur faktiskt mycket som folk kopierar, vilket inte är mycket nu för tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Garanterat anledningen till varför regeringen nu helt plötsligt utreder alternativ till Copyswede.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tror du att Amazon kommer att försöka utmana avgifterna från Copyswede och ser du det som något positivt eller negativt?

Vem som än utmanar avgifter och skatter ser jag som positivt. Däremot kan dom ju glömma att stå över lagen och slippa skatterna. Ska det gälla för en ska det gälla för alla.

Permalänk
Medlem

Tveksamt att dom kommer få något undantag. Men om dom börjar med att försöka få undantag från regeringen så kan man ju bara börja fundera på vilka saker dom kommer försöka komma undan med mot dom betydligt svagare facken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Garanterat anledningen till varför regeringen nu helt plötsligt utreder alternativ till Copyswede.

Japp.

Trist att det ska behövas en globalt amerikanskt bolag för det. Svenska åf har redan förlorat en del mot utlandsförsäljning pga detta.

Skulle Amazon få undantag här är det riktigt skamligt och det borde startas flera korruptionsutredningar mot dom styrande.

Permalänk
Medlem

Mycket positivt att ett stort företag kan påverka våra korrupta politiker att avskaffa kassettbandsskatten!

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem

Finansministern kommenterade för två dagar sedan.

”I svensk rätt gör vi inte specifika undantag eller överenskommelser med vissa företag, utan vi har generella skatteregler som gäller lika för alla. I det långa loppet skapar det ett förutsägbart och rättvist företagsklimat. Det kan hända att vi behöver ha ett möte med dem för att klargöra detta”, uppger finansminister Magdalena Andersson (S), i en mejlkommentar.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/JoK60b/amazon-pressar-regeringen-vill-slippa-ny-skatt

Permalänk
Medlem

Är ju någon prestige över att "få hit" stora bolag, så jag skulle inte bli förvånad ifall Amazon slipper både det ena och det andra bara för att komma hit, vilket sätter alla konkurrenter i skiten

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Copyswede är föråldrat och borde ersättas med en skattefinansierad ersättning.

För vad? Privatkopiering? Hur ofta tror du det sker i dagen samhälle?
Ska möbeltillverkare få ersättning för hobbysnickare som kopierar deras möbler för eget bruk?

Permalänk
Medlem

Visst, adjöss med copyswede.

Men ärligt talat, amazon är inte företaget som ska ha en massa skattelättnader eller kryphål. Det är exakt tvärtemot allt vad rättvisa heter och övriga aktörer kan inte tycka att livet vore särskilt skoj om Amazon av alla företag kommer undan med exakt allt vad de aldrig hade fått göra.

Permalänk

Det blir såklart inget undantag för Amazon. Det skulle inte gå då det skulle haverera vårt rättssystem helt och hållet när det gäller lika inför lagen. Nästa steg för Amazon är att begära slippa lägga på moms på sina varor, ja det lär ju regeringen går med på. Varför inte slippa arbetsgivaravgift och inkomstskatt för deras anställda när de ändå håller på?

Däremot kan vår skatt ändras för alla företag och det är positivt.

Permalänk
Hjälpsam

Nästa grej blir kanske att de vill slippa kollektivavtal, svårare att behandla anställda som skit om man har ett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Gender Bender:

Garanterat anledningen till varför regeringen nu helt plötsligt utreder alternativ till Copyswede.

Undrar hur många politiker som kommer att få en "julklapp" med en smilande logga på kartongen i år...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med att va i Sverige? Funkar ju ypperligt att handla från tyskland och man får grejerna fort. Kan dom inte fortsätta att skicka allt från tyskland bara?
Förstår inte poängen att ha lager och finnas fysiskt i Sverige. Men jag är ju inte så insatt heller.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem

Kort och gott.. Nej. Svenska lagar ska gälla alla företag som har verksamhet inom svenska gränser. Inget undantag.

Sedan vad är det för jävla amatörer som inte håller koll på svensk lagstiftning?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nefrums:

Mycket positivt att ett stort företag kan påverka våra korrupta politiker att avskaffa kassettbandsskatten!

Det är inte vad det handlar om. Utan i så fall om korrupta politiker som tillämpar regelverket på ett korrumperat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vad är poängen med att va i Sverige? Funkar ju ypperligt att handla från tyskland och man får grejerna fort. Kan dom inte fortsätta att skicka allt från tyskland bara?
Förstår inte poängen att ha lager och finnas fysiskt i Sverige. Men jag är ju inte så insatt heller.

De kan ha betydligt högre priser här, plus att man fångar upp alla som inte hittar till en tysk sida.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeg:

Vad är poängen med att va i Sverige? Funkar ju ypperligt att handla från tyskland och man får grejerna fort. Kan dom inte fortsätta att skicka allt från tyskland bara?
Förstår inte poängen att ha lager och finnas fysiskt i Sverige. Men jag är ju inte så insatt heller.

Samma anledning varför Tyska företag inte har lager i Kina. För att fånga upp en marknad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kemikalieskatten kommer de inte skippa undan, men de får gärna ge ett par kängor åt Copyswede.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jaså gör dem det..? Nääää 🙄

Inga undantag för amazon!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Min opolitiska och på forumet tillåtna åsikt är att ju mindre skatt de betalar desto mindre pengar har socialdemokraterna att röra sig med och det är bara bra det.

Permalänk
Medlem

Om amazon ensamma slipper undan så förlorar jag allt hopp om att vi kommer få en hälsosam marknad.
Om Amazon faktiskt lyckas att skrota copyswede och kemikalieskatt.
Kudos till dem, kommer fortfarande bara vara enstaka köp av saker som inte riktigt säljs normalt i sverige.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Något undantag ska de självklart inte ha. Är för deras etablering men det ska vara på samma villkor som de andra handlarna. Sen kan man ju hoppas att de kan sätta press på regeringen att ta bort dessa korkade avgifter.

Permalänk
Avstängd

Den enda "skatten" jag motsätter mig är den jävligt föråldrade copyswede skiten som är kvar. Om jag inte missminner mig är det inte ens en statlig myndighet, eller är det fel?

Resten kan Amazon gladeligen betala. Kom inte hit med amerikanska tänket och förstör vår ekonomi också.

Permalänk
Medlem

Amazon är väl vana vid hur det fungerar i USA där de kan spela ut stater mot varandra i jakten på skattelättnader vid nyetableringar.

Minns när ett maerikanskt företag tog över bilstoltillverkningen i Göteborg i början på 2000-talet. Hade kompisar som jobbade där och amerikanarna kom över med förmän som trodde de var kvar i usa. Sen mötte de svenska facket. Det var rätt lol.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

S ministern har väl redan sagt nej till detta?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X