Minnesguide – AMD Ryzen 1000/2000/3000

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Bra du har fläkt riktat mot minnena. Du har förmodligen läst att B-Die tenderar till att bli rätt buggiga och får datorn att krascha när de börjar närma sig ~50 grader.

Alltså systembackup skall man alltid ha, speciellt om man labbar med OC. Systembackup är en kopia på din systemenhet. Systemåterställning är inte alls samma sak så gör en systembackup först så du har, sen kan du göra systemåterställning före du labbar med OC.

jo tanken har slagit mig att de kan vara värmen i denna hetta som varit som gjort att man kan klara testet på kvällen då de är svalare ute och inne men varmare på dagen och morgonen. ska se om jag ska gå ner till cl15 med 1.5 v o prova mig fram där. ifrån cl15 gdm off med 1t bör bli snarlikt med cl14 osv 2t alternativt gdm on 1t.

aja bara o börja om. Tips på systembackup, gör du de via ett usb minne eller hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Dyngsur:

jo tanken har slagit mig att de kan vara värmen i denna hetta som varit som gjort att man kan klara testet på kvällen då de är svalare ute och inne men varmare på dagen och morgonen. ska se om jag ska gå ner till cl15 med 1.5 v o prova mig fram där. ifrån cl15 gdm off med 1t bör bli snarlikt med cl14 osv 2t alternativt gdm on 1t.

aja bara o börja om. Tips på systembackup, gör du de via ett usb minne eller hur menar du?

Finns inbyggt i Windows 10. Sparar du systembackup på en SSD så tar det bara ett par minuter. Kontrollpanelen/säkerhetskopia och återställ/skapa en systemavbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

jo tanken har slagit mig att de kan vara värmen i denna hetta som varit som gjort att man kan klara testet på kvällen då de är svalare ute och inne men varmare på dagen och morgonen. ska se om jag ska gå ner till cl15 med 1.5 v o prova mig fram där. ifrån cl15 gdm off med 1t bör bli snarlikt med cl14 osv 2t alternativt gdm on 1t.

aja bara o börja om. Tips på systembackup, gör du de via ett usb minne eller hur menar du?

När du pushar så hårt på gränsen som du gör så har du inga marginaler kvar vad gäller värme eller spänning, med ökad värme så kan resistans/motstånd påverkas också så är man precis på gränsen räcker det med väldigt liten skillnad för att skapa problem, vore jag som dig skulle jag backa en smula alternativt testa lite olika bios till mobot då det kan påverka en hel del med minnes OC mellan olika versioner, alternativt bara släppa upp til cl15 eller aktivera gdm eller släppa lite på subtimings, det är inte säkert dina klarar c14 utan att ta i betydligt mer på spänning, typ 1.7V, då är det däremot inte tal om 24/7 användning. Skillnaden mellan c14 & c15 blir inte superstor sett till ren prestanda så frågan är hur värt det blir att försöka jaga stabilitet på c14, för c15 lär du ha GDM avstängt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

När du pushar så hårt på gränsen som du gör så har du inga marginaler kvar vad gäller värme eller spänning, med ökad värme så kan resistans/motstånd påverkas också så är man precis på gränsen räcker det med väldigt liten skillnad för att skapa problem, vore jag som dig skulle jag backa en smula alternativt testa lite olika bios till mobot då det kan påverka en hel del med minnes OC mellan olika versioner, alternativt bara släppa upp til cl15 eller aktivera gdm eller släppa lite på subtimings, det är inte säkert dina klarar c14 utan att ta i betydligt mer på spänning, typ 1.7V, då är det däremot inte tal om 24/7 användning. Skillnaden mellan c14 & c15 blir inte superstor sett till ren prestanda så frågan är hur värt det blir att försöka jaga stabilitet på c14, för c15 lär du ha GDM avstängt.

Jupp redan gjort det och de är stabilt nu med cl15,15,15,30 trfc 245
Så kör så nu iaf, med gdm off. Dock såg ja att hwinfo visade cpu/bus error, men är förmodligen korrupt win10. Ska ominstallera de imorrn. Eller så de nått annat, hade varit intressant om man kan utläsa via hwinfo vad gör error de kan va.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Jupp redan gjort det och de är stabilt nu med cl15,15,15,30 trfc 245
Så kör så nu iaf, med gdm off. Dock såg ja att hwinfo visade cpu/bus error, men är förmodligen korrupt win10. Ska ominstallera de imorrn. Eller så de nått annat, hade varit intressant om man kan utläsa via hwinfo vad gör error de kan va.

Buss felen kan faktiskt komma av för hög SoC spänning samt eventuellt lite hög vddg, du kan alltid prova och backa lite på bägge, typ 1.05v vddg och 1.1v SoC

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Buss felen kan faktiskt komma av för hög SoC spänning samt eventuellt lite hög vddg, du kan alltid prova och backa lite på bägge, typ 1.05v vddg och 1.1v SoC

Okej ska prova, tack för hjälpen! Har soelat lite spel idag och de har funkat utnärkt men ska testa dessa saker som du sa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Buss felen kan faktiskt komma av för hög SoC spänning samt eventuellt lite hög vddg, du kan alltid prova och backa lite på bägge, typ 1.05v vddg och 1.1v SoC

Tja igen! Lite uppdates!

Har fått bort error, samt kört TIM vid olika tillfällen och inga error nu!
Väldigt skönt att fått bukt på problemen, ska länka mina settings så fort jag kommer hem! Har ej sparat bilder på jobbdatorn. Du kan ju se över allt och ge feedback på om de går att förbättra ytterligare!

Såg att Aorus Master x570 fått nytt bios igen f22, dock vet jag ej om jag skall flasha då grejerna funkar bra nu.

Oavsett så kan man ju alltid flasha tillbaka till de gamla om de skulle skita sig!

Permalänk
Medlem

Någon vänlig själv som kan hjälpa mig med tips på minnen till följande kombination;

Jag blir inte klok på alla latenser, B-die och minneshastigheter. Är ute efter 32 GB och funderar på vilka som är bäst/billigast. Kommer nog inte arbeta med tunga applikationer mer än några enstaka arbeten i Photoshop/Illustrator, om det inte blir arbete med virtualisering hemifrån. Vill dock inte känna att 16 GB är för lite de kommande åren eller om man får för sig att börja pilla med timings.

Ju billigare desto bättre. Köper gärna från utlandet om jag kan spara lite pengar. Så vad tror ni?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Någon vänlig själv som kan hjälpa mig med tips på minnen till följande kombination;

Jag blir inte klok på alla latenser, B-die och minneshastigheter. Är ute efter 32 GB och funderar på vilka som är bäst/billigast. Kommer nog inte arbeta med tunga applikationer mer än några enstaka arbeten i Photoshop/Illustrator, om det inte blir arbete med virtualisering hemifrån. Vill dock inte känna att 16 GB är för lite de kommande åren eller om man får för sig att börja pilla med timings.

Ju billigare desto bättre. Köper gärna från utlandet om jag kan spara lite pengar. Så vad tror ni?

Tack på förhand!

Tips

Crucial Ballistix Black 3600 CL16 2x16

https://www.amazon.de/Crucial-Ballistix-BL2K8G36C16U4B-Deskto...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Tack för tips! Är det helt idiotiskt att köpa dessa (Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK32GX4M2B3200C16) för 1250 kr istället? Såg att de fanns med i QVL-listan för moderkortet. Det är dock 3200MHz. Det faller nämligen lite bättre inom budgetramen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack för tips! Är det helt idiotiskt att köpa dessa (Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK32GX4M2B3200C16) för 1250 kr istället? Såg att de fanns med i QVL-listan för moderkortet. Det är dock 3200MHz. Det faller nämligen lite bättre inom budgetramen.

Nejdå det går bra, något långsammare bara.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Tack för tips! Är det helt idiotiskt att köpa dessa (Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 / CMK32GX4M2B3200C16) för 1250 kr istället? Såg att de fanns med i QVL-listan för moderkortet. Det är dock 3200MHz. Det faller nämligen lite bättre inom budgetramen.

Om du orkar vänta så kan du spara ytterligare en hundring:
https://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-3200MHz-Performance-A...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Nejdå det går bra, något långsammare bara.

Tack! Vad jag förstått så är dessa som jag länkade inte några B-Die. Spelar det här någon som helst roll så länge jag inte vill överklocka? Vissa hävdar att Ryzen har svårt för minnen så länge de inte är B-die, men man kanske inte ska tro allt som står på Reddit?

Skrivet av tomle:

Om du orkar vänta så kan du spara ytterligare en hundring:
https://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-3200MHz-Performance-A...

Absolut, jag såg precis detta. Har ingen brådska då jag inte köpt CPU'n ännu, så det blir nog till att vänta. Tack!

Permalänk
Medlem

@Viktorph: Exakt Corsair är inte B-die så vitt jag vet, då B-die knappt finns att få tag i längre. Jag har för mig Corsair är Hynix. Crucial har enligt mig betydligt bättre hastighet, latency och potential för klockning än Corsair då de använder senaste Micron-E kretsar. Givetvis om du hittar äkta Samsung B-die så är de väldigt bra. Har för mig G.Skill fortfarande finns med B-die på olika varianter.

TLDR Klockar du inte spelar det mindre roll. Vid likvärdig hastiget är lägre CL alltid att föredra dock.

Crucial ska ialf vad jag hört funka bra.

https://www.crucial.com/articles/for-gamers/ryzen-ballistix-t....

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

@Viktorph: Exakt Corsair är inte B-die så vitt jag vet, då B-die knappt finns att få tag i längre. Jag har för mig Corsair är Hynix. Crucial har enligt mig betydligt bättre hastighet, latency och potential för klockning än Corsair då de använder senaste Micron-E kretsar. Givetvis om du hittar äkta Samsung B-die så är de väldigt bra. Har för mig G.Skill fortfarande finns med B-die på olika varianter.

TLDR Klockar du inte spelar det mindre roll. Vid likvärdig hastiget är lägre CL alltid att föredra dock.

Crucial ska ialf vad jag hört funka bra.

https://www.crucial.com/articles/for-gamers/ryzen-ballistix-t....

Toppen! Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem

Hej! Tänkte köpa ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO moderkort samt 5900x och undrar vilka 32gb/64gb (när behövs 64gb?) för bäst prestanda, rimligt pris? Mvh

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem

Någon som vet om dom här minnerna går att få igång smärtfritt med utlovad prestanda på en Ryzen 5xxx?
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL14 Ripjaws V Svart
Ja hittar dom inte i någon QVL och ingenting över huvud taget om dom på internet och är rätt novice på området.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja fråga samma sak som @Maximo

Har ett par G.Skill 32gb 3200mhz (F4-3200C16D-32GVK)

GVK verkar inte finnas alls i QVL listan..

Hmm, svarar mig själv lite här tror jag.. Kanske ger lite klarhet

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_samsung_bdie_confusion_eg_on/

Länkar lite...
Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Någon som vet om dom här minnerna går att få igång smärtfritt med utlovad prestanda på en Ryzen 5xxx?
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL14 Ripjaws V Svart
Ja hittar dom inte i någon QVL och ingenting över huvud taget om dom på internet och är rätt novice på området.

Kommer funka men extremt mycket pengar för något som ger ytterst minimal skillnad mot exempelvis
https://www.crucial.com/memory/ddr4/bl2k32g36c16u4b
Kör man på Ripjaws kittet måste man praktiskt taget tweaka timings för att inte kasta pengar i sjön, kör man XMP med det så är det extremt ovärda pengarna då subtimings påverkar en hel del & att bara köra XMP med ett kit där man kan tweaka satan blir lite bakvänt.

Min poäng är att du kan spendera halva summan pengar & få något som praktiskt taget presterar inom felmarginal i de flesta tester du kan utföra.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Skulle vilja fråga samma sak som @Maximo

Har ett par G.Skill 32gb 3200mhz (F4-3200C16D-32GVK)

GVK verkar inte finnas alls i QVL listan..

Hmm, svarar mig själv lite här tror jag.. Kanske ger lite klarhet

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_samsung_bdie_confusion_eg_on/

De du talar om är troligtvis inte b-die, inte med så kassa timings i 3200MT/s, det bör såklart funka med Zen3 (& 2) men kan kräva lite manuellt pillande för att det ska lira smärtfritt om de inte är med på QVL för bordet man tänkt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Hej! Tänkte köpa ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO moderkort samt 5900x och undrar vilka 32gb/64gb (när behövs 64gb?) för bäst prestanda, rimligt pris? Mvh

För rimligt pris/prestanda så ligger Crucial jävligt bra till med sin ballistix serie, med de vanliga 2x16GB kitten av 3600c16 så får man dual rank & hamnar mitt i sweetspot för just Zen2/3, till ett pris som är helt OK. Exempelvis:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274296
Nu kan du köra quad rank med föregående kit för 64GB och då det är micron e-die baserat så är det rätt snällt mot minnes kontrollern, annars så har Crucial en variant jag länkade tidigare men en annan typ av chip på med högre densitet så det är 2x32GB moduler istället:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274294

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Har 2x8 Corsair 3200Mhz, Single rank idag. Ska enligt cpu-id sitta SK hynix chips på. Part number är: CMK16GX4M2B3200C16, Tanken är att jag vill köpa 2 stycken 16GB moduler och få 48GB.

https://www.komplett.se/product/893832/datorutrustning/datork...

CMK32GX4M2B3200C16

Enligt minneskompatibilitetslistan så kan det vara antingen samsung eller skhynix ocvh den stöder bara 2 dimms. Vilket innebär att jag kanske inte kan köra båda kit:en samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

För rimligt pris/prestanda så ligger Crucial jävligt bra till med sin ballistix serie, med de vanliga 2x16GB kitten av 3600c16 så får man dual rank & hamnar mitt i sweetspot för just Zen2/3, till ett pris som är helt OK. Exempelvis:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274296
Nu kan du köra quad rank med föregående kit för 64GB och då det är micron e-die baserat så är det rätt snällt mot minnes kontrollern, annars så har Crucial en variant jag länkade tidigare men en annan typ av chip på med högre densitet så det är 2x32GB moduler istället:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274294

Tjenare! Har du något annat förslag på 2x16gb med dualrank e-die (eller något annat prisvärt/hyffsat oc-vänligt) som faktiskt finns i lager någonstans?

Edit: Dessa borde vara e-die va?
https://www.amazon.se/Crucial-Ballistix-BL2K16G32C16U4R-stati...

Mycket tacksam
/erssn

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Tjenare! Har du något annat förslag på 2x16gb med dualrank e-die (eller något annat prisvärt/hyffsat oc-vänligt) som faktiskt finns i lager någonstans?

Edit: Dessa borde vara e-die va?
https://www.amazon.se/Crucial-Ballistix-BL2K16G32C16U4R-stati...

Mycket tacksam
/erssn

Jo de där är troligen e-die, en uppdaterad variant av de jag kör & de har samma stock timings så mycket troligt e-die då det är crucial. Har letat lite själv men det är dåligt i lager på lite alla möjliga minnen nu.

Edit: de kan också vara micron b-die, i så fall blir de modulerna single rank

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Kör idag 2*16 Adata 3000mhz minnen till min Ryzen 5 3600. Skulle man vinna nått på att byta till 4*8 3600mhz minnen?
Har sett en del tester som pekar på att 4 stickor är bättre än 2 till ryzen samt att den högre minneshastigheten inte borde göra saken sämre?

Någon som har testat?
Tänkte om det var värt att slå till om det dyker upp något vettigt 3600mhz kit nu i black friday tider.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Kör idag 2*16 Adata 3000mhz minnen till min Ryzen 5 3600. Skulle man vinna nått på att byta till 4*8 3600mhz minnen?
Har sett en del tester som pekar på att 4 stickor är bättre än 2 till ryzen samt att den högre minneshastigheten inte borde göra saken sämre?

Någon som har testat?
Tänkte om det var värt att slå till om det dyker upp något vettigt 3600mhz kit nu i black friday tider.

Det handlar inte om antal moduler egentligen, det handlar om antal ranks, du kan få precis samma prestanda med två dual rank moduler som med 4st single rank moduler.

#18747226

Slanga ner CPU-Z & kika på hur många ranks dina nuvarande minnen har, är det dual rank så kommer du inte tjäna något alls på just 4 minnen, du kommer däremot tjäna lite på frekvens & latens, förutsatt att du är cpu limiterad när du testar, har du klen gpu i hög upplösning kommer snabbare minne göra väldigt lite för dig.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv

Fick mina minnen till slut. kör XMP och får följande värden.

3200-cl16-20-20-39-74 och då får jag 80GB RAM. Det som är mysko är att XMP-3200 för 32GB-modulen är cl16-20-20-39-74. Kan det visa någon annat om jag plockar bort mina corsair 2x8GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Fick mina minnen till slut. kör XMP och får följande värden.

3200-cl16-20-20-39-74 och då får jag 80GB RAM. Det som är mysko är att XMP-3200 för 32GB-modulen är cl16-20-20-39-74. Kan det visa någon annat om jag plockar bort mina corsair 2x8GB?

Det är väldigt slappa timings så det borde inte orsaka problem i stort sett oavsett typ av minneschip, som jag förstår dig så rullar de i de timings det ska enligt de nya modulerna och då borde det inte påverka med de andra, 32GB modulerna är troligt de långsammare då om moderkortet satt timings efter de men det kan också bero på vilken slot de sitter i. Kan vara bra & köra lite stabilitetstester för att försäkra dig om att det faktiskt är stabilt men som sagt, med så lösa timings borde det inte vara problem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tellus82:

Det är väldigt slappa timings så det borde inte orsaka problem i stort sett oavsett typ av minneschip, som jag förstår dig så rullar de i de timings det ska enligt de nya modulerna och då borde det inte påverka med de andra, 32GB modulerna är troligt de långsammare då om moderkortet satt timings efter de men det kan också bero på vilken slot de sitter i. Kan vara bra & köra lite stabilitetstester för att försäkra dig om att det faktiskt är stabilt men som sagt, med så lösa timings borde det inte vara problem.

Körde prime95 i 4 timmar. Trodde att cl16 var snabbare än cl19? Satte de i slot 3 och 4. Känns skumt att minnes användningen är under 10%

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Körde prime95 i 4 timmar. Trodde att cl16 var snabbare än cl19? Satte de i slot 3 och 4. Känns skumt att minnes användningen är under 10%

ja cl16 är snabbare än 19 om det är vid samma frekvens, c16-20-20-39-74 vid 3200MT/s är inte snabba timings, inte super dåliga men heller inte snabba. CAS värdet ensamt säger inte allt och 20 på den frekvensen är rätt högt, dock inget ovanligt på billigare minne, en avvägning man får göra helt enkelt. För att få bättre timings så kostar det en hel del mer för den mängd minne du fick nu.

Du bör ha jämt antal i varje kanal, alltså en liten modul & stor per kanal, sätt inte bägge stora modulerna i en kanal och de små i en annan för då kommer allt gå i single channel alternativ ge mycket underliga fel, för dual channel krävs samma mängd minne i bägge kanalerna, se manualen för vilka slots som hör till vilken kanal.

Normalt ser slots ut så här, sätt då de stora modulerna i A2 och B2 samt de små i A1 samt B1, alltså de stpora ska sitta i slot 2 från cpu samt 4, de små i första samt tredje. Men som sagt, dubbelkolla manualen.

Röd= Små modulerna, Grön= stora modulerna.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::