Geforce RTX 3080 "Ampere" når högsta hastigheter om 2,1 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inte för att medvetet vara dryg eller för att rikta kommentaren specifikt mot dig, men som upplysning finns det ett vedertaget svenskt ord för yield: utbyte. Detta ord används även inom till exempel kemi. Har aldrig riktigt förstått varför utbyte inte används i nyhetsartiklarna på Sweclockers, men det kanske finns en bra förklaring. Nackdelen med yield är att det i stort sett alltid behöver följas av en förklaring av vad ordet innebär.

Eftersom huvuddelen av nyhetskällorna och skrivet material är på engelska så är det enklare att använda de engelska termerna istället för att hålla på och översätta dem. Det blir mer koherent för alla som inte bara följer svenska nyhetskällor att skriva yield istället för utbyte, eller raytracing istället för det krystade strålspårning.

Annars kan vi ju börja kalla RayBan för StrålBannlys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelfeir:

Billys pan pizza 10kr x30dagar =300kr månaden i 3 månader = 900 kronor. Nice price för en sprillans gpu

Om du äter ute får du knappast en pizza för 10kr.
Dessutom om du äter för 10kr om dagen, vad ska du lyckas spara på?
Om du inte äter på 3 månader så kommer du bokstavligen dö.

Om du redan lever på svältgräns finns det inget att spara på och ett grafikkort borde vara din sista prioritering om du får kämpa för att överleva.
Imo, att sparka neråt och narra de som har det sämst är bara korkat, inte roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Eftersom huvuddelen av nyhetskällorna och skrivet material är på engelska så är det enklare att använda de engelska termerna istället för att hålla på och översätta dem. Det blir mer koherent för alla som inte bara följer svenska nyhetskällor att skriva yield istället för utbyte, eller raytracing istället för det krystade strålspårning.

Annars kan vi ju börja kalla RayBan för StrålBannlys.

Kan halvt köpa argumentet, men Ray-Ban-analogin var rätt usel. Det vore rätt befängt om företagsnamn och varumärken skulle översättas rakt av, däremot finns det ju svenska ord för just raytracing och yield som du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Kan halvt köpa argumentet, men Ray-Ban-analogin var rätt usel. Det vore rätt befängt om företagsnamn och varumärken skulle översättas rakt av, däremot finns det ju svenska ord för just raytracing och yield som du nämner.

När RTX 2000 serien lanserades och det skrevs en del om raytracing och SweClockers började skriva strålspårning så fick åtminstone jag intrycket att majoriteten av SweClockers läsare (åtminstone de som kommenterade i nyhetstrådar) föredrar det engelska uttrycket raytracing framför strålspårning.

Om man ska generalisera så tror jag att många som är insatta i IT är någorlunda vana med engelska och för många så känns det nog lika eller mer naturligt att använda en del låneord/uttryck än att översätta precis allting.

Men visst, kan vara svårt att hitta bästa balansen och finns säkert många åsikter om hur långt man ska dra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

som upplysning finns det ett vedertaget svenskt ord för yield: utbyte. Detta ord används även inom till exempel kemi. Nackdelen med yield är att det i stort sett alltid behöver följas av en förklaring av vad ordet innebär.

Jag läste fel först och trodde att du skrev att ordet "utbyte" (till skillnad från "yield") alltid behövde följas av en förklaring. Innan jag läste om ditt inlägg hann jag tänka att "Det stämmer, ingen skulle förstå ordet 'utbyte' i den betydelsen".

Så även om jag ogillar svengelska så tycker jag att "yield" är enklare att förstå – det är vad det kallas i alla engelskspråkiga artiklar, medan jag inte kan komma på att jag någonsin sett någon kalla det "utbyte". Jag kanske bara inte läser tillräckligt många svenska artiklar om kretstillverkning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inte för att medvetet vara dryg eller för att rikta kommentaren specifikt mot dig, men som upplysning finns det ett vedertaget svenskt ord för yield: utbyte. Detta ord används även inom till exempel kemi. Har aldrig riktigt förstått varför utbyte inte används i nyhetsartiklarna på Sweclockers, men det kanske finns en bra förklaring. Nackdelen med yield är att det i stort sett alltid behöver följas av en förklaring av vad ordet innebär.

Det är snarare så att utbyte i sammanhanget kräver mer förklaring än vad yield gör som är så allmänt vedertaget...

Lite som strålspårning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är snarare så att utbyte i sammanhanget kräver mer förklaring än vad yield gör som är så allmänt vedertaget...

Lite som strålspårning.

Jag älskar ordet strålspårning, ett mycket charmigt ord som ändå berättar vad det handlar om. Däremot Utbyte är ett så generiskt ord att man inte fattar direkt. Kanske grobarhet (andel frön från utsädet som blir till plantor)från bondepraktikan vore en bättre svensk benämning då det berättar mer?

I alla fall vad gäller prestandan ifall det är så att 3080 bara är som ett 2080TI så är det en fail. Det som förväntades var att 3070 skulle ligga där och att toppmodellen ska vara minst 50% snabbare. Att detta förväntas av Nvidia är ju för att de brukar dra till med superreleaser när de känner sig hotade från AMD. Big Navi är ju skrämmande för Nvidia och pompöse Mr Jensen i ännu högre grad än Vega var och Vega inspirerade ju till GTX1080TI som ju var nått i hästväg och slog GTX980TI med minst 65% ett enormt lyft. Så inför hotet av Big Navi behöver Nvidia dra till med ett monster...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Lego Master
Skrivet av serverfel:

Va?! KÖPTE han spel på 90-talet??? 😂

Du kände inte hans pappa. Pirata var INGET alternativ. ^^

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Skyrim, Fallout 4 tex.
Gör texturer själv med Substance designer så det krävs både vid skapande ( iray ) samt spelade.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB