Geforce RTX 3080 "Ampere" når högsta hastigheter om 2,1 GHz

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 3080 "Ampere" når högsta hastigheter om 2,1 GHz

Prestandatester avslöjar detaljer om Geforce RTX 3080, som ser ut att stå sig väl mot nuvarande toppkortet Geforce RTX 2080 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt Känns som att vi får det prestandahoppet vi förväntar oss av en ny generation.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Då bör det väl vara hyfsat rimligt att anta att 2080ti bör ligga ungefär på samma prestanda som 3080, eller så ligger 3080 en liten bit över pga snabbare minne?

Undrar hur många kort de kommer ha över detta

Permalänk
Medlem

Väldigt imponerande men lär kosta lika mycket som en helt okej fungerande bil i Sverige

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Väldigt imponerande men lär kosta lika mycket som en helt okej fungerande bil i Sverige

Lika mycket som en pizza varje dag i tre månader?

Permalänk
Medlem

@Ricerunner: Kul sätt att tänka om pengar på, formatera om en summa till mat.
"Om jag fastar i tre månader så blir det ett nytt grafikkort"

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Stan Carley:

@Ricerunner: Kul sätt att tänka om pengar på, formatera om en summa till mat.
"Om jag fastar i tre månader så blir det ett nytt grafikkort"

Jag är helt med på detta! Låta bli att betala hyra i tre månader, ha råd med ett highend-kort.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Lika mycket som en pizza varje dag i tre månader?

Eller lika mycket som ett paket nudlar om dagen i 5½ år

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

@Stan Carley: Fler borde göra liknande jämt och ständigt tycker jag.

Fast denna åsikt kommer nog ur det att jag gillar att göra sådana överslag i huvudet för allt och att utvärdera vilken alternativkostnad även små beslut får när man tar dom i beaktande över en längre tid. Åsikten förstärks för att jag jobbar med att lära min fru detta tänk.

Hon tänker: ungarna behöver ny kläder! nu! 3x par av allt i reserv på skola, dagis, hall, garderob och hos våra föräldrar!
Jag tänker: kan grabbarna slita ut den dom har ordentligt och gå i det i ett par månader till så kanske dom kan få den där nya konsollen istället till jul.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Stan Carley:

@Ricerunner: Kul sätt att tänka om pengar på, formatera om en summa till mat.
"Om jag fastar i tre månader så blir det ett nytt grafikkort"

Hade en kompis på högstadiet som räknade pengar i antal spel man kan köpa för dem, antaget runt 500kr/spel (vi pratar slutet på 90-talet). Det var typ allt han gjorde med sina pengar, så det var väl rimligt för honom antar jag.

Jag väntar på listningarna på svenska ÅF innan jag får skrämselhicka, men jag försöker stålsätta mig för att priserna kommer vara så skeva att den "uppgradering" jag kommer ha råd med inte riktigt är relevant för att ersätta mitt 1080.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då bör det väl vara hyfsat rimligt att anta att 2080ti bör ligga ungefär på samma prestanda som 3080, eller så ligger 3080 en liten bit över pga snabbare minne?

Undrar hur många kort de kommer ha över detta

Om 3080 bara skulle få samma eller några % högre prestanda än 2080 Ti så är det ett totalt misslyckande.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Datavetare

Om man enbart går på teoretisk kapacitet och antar att de listade specifikationerna stämmer borde faktiskt 3070Ti ungefär matcha 2080Ti förutsatt att även 3070Ti klockar runt ~2,1 GHz.

Enligt artikeln har 3070Ti 3072 CUDA kärnor, om de körs i 2,1 GHz får man: 3072 * 2 (FMA) * 2,1 (frekvens) = 12,9 TFLOPS

Typiskt brukar färre högre klockade CUDA-kärnor prestera något bättre än fler lite lägre klockade där båda har samma teoretiska kapacitet, så även vid 2,0 GHz borde 3070Ti ligga ungefär på samma nivå. Det ignorerar naturligtvis skillnader i ROPs och minnesbandbredd som mycket väl kan visa sig vara högre på 2080Ti.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Kommer Ampere ha hdmi 2.1 stöd? Nån som vet? Just nu mest nyfiken på dessa som htpc gfx uppdatering.

Permalänk
Medlem

@Harze: Jag tror att dem kommer stödja hdmi 2.1 men ej säker ännu

Permalänk
Medlem

Kommer 3080 ha 10 eller 20 gb? de har listat lite olika tex 3070 med 16/8 gb 3080 med 20/10 gb? Eller planerar dem att droppa Ti med dubbla minne ett halvår till ett år senare månntro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Då bör det väl vara hyfsat rimligt att anta att 2080ti bör ligga ungefär på samma prestanda som 3080, eller så ligger 3080 en liten bit över pga snabbare minne?

Undrar hur många kort de kommer ha över detta

Skrivet av SpeedRebirth:

Om 3080 bara skulle få samma eller några % högre prestanda än 2080 Ti så är det ett totalt misslyckande.

Ryktet säger minst 20 procent högre prestanda.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30030-rykte-geforce-rtx-308...

Permalänk
Medlem
Skrivet av alumni:

Kommer 3080 ha 10 eller 20 gb? de har listat lite olika tex 3070 med 16/8 gb 3080 med 20/10 gb? Eller planerar dem att droppa Ti med dubbla minne ett halvår till ett år senare månntro?

10 GB enligt dom senaste ryktena 20 GB är förbehållet 3080Ti enligt dom senaste ryktena.

https://www.sweclockers.com/artikel/30171-fredagspanelen-mini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man enbart går på teoretisk kapacitet och antar att de listade specifikationerna stämmer borde faktiskt 3070Ti ungefär matcha 2080Ti förutsatt att även 3070Ti klockar runt ~2,1 GHz.

Enligt artikeln har 3070Ti 3072 CUDA kärnor, om de körs i 2,1 GHz får man: 3072 * 2 (FMA) * 2,1 (frekvens) = 12,9 TFLOPS

Typiskt brukar färre högre klockade CUDA-kärnor prestera något bättre än fler lite lägre klockade där båda har samma teoretiska kapacitet, så även vid 2,0 GHz borde 3070Ti ligga ungefär på samma nivå. Det ignorerar naturligtvis skillnader i ROPs och minnesbandbredd som mycket väl kan visa sig vara högre på 2080Ti.

Missar jag något här? Det skiljer ju 40% i cudakärnor väl mellan 3070ti och 2080ti, och boostar till samma frekvens... 3080 enligt artikeln har ju exakt samma som 2080ti och samma frekvens alltså nära samma prestanda?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Missar jag något här? Det skiljer ju 40% i cudakärnor väl mellan 3070ti och 2080ti, och boostar till samma frekvens... 3080 enligt artikeln har ju exakt samma som 2080ti och samma frekvens alltså nära samma prestanda?

Enligt listan här: https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_20_series
så är basfrekens 1350 MHz och maxboost 1545+ MHz för 2080Ti. Vid 1545 MHz får man en teoretisk kapacitet på 13,4 TFLOPS

Trycker man upp 2080Ti till 2,0 GHz når den 17,8 TFLOPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Enligt listan här: https://en.wikipedia.org/wiki/GeForce_20_series
så är basfrekens 1350 MHz och maxboost 1545+ MHz för 2080Ti. Vid 1545 MHz får man en teoretisk kapacitet på 13,4 TFLOPS

Trycker man upp 2080Ti till 2,0 GHz når den 17,8 TFLOPS.

Jag läste detta i artikeln:

Citat:

I detaljerna avslöjas bland annat att Geforce RTX 3080 kan BIOS-konfigureras till högsta klockfrekvensen 2 100 MHz, vilket är samma högsta nivå som hos Turing-korten i Geforce RTX 2000-serien.

Kanske därför jag förstod fel. Skiljer frekvenserna lika mycket som antalet kärnor så klart prestandan bör matcha inom rimliga gränser...

Jag trodde alltså att 2080ti hade också jämförbar maxclock. 1500-1800 verkar vara normal nivå på fabrikskort, långt under 2100

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Om 3080 bara skulle få samma eller några % högre prestanda än 2080 Ti så är det ett totalt misslyckande.

Håller med, förväntar mig att ett 3060 presterar runt ett 2080. Så har det varit innan det vara bara till Turing det skulle snålas och höjas priser.

Permalänk
Inaktiv

Börjar bli löjligt många modeller nu. Antar att det är för att man börjat ta så mycket betalt för korten att folk inte har råd längre.

Känns som att alla som inte lägger 2-3+ timmar om dagen på att spela spel prisas ut ur marknaden. Hur många är villiga att sprätta 10k+ för att få en hygglig framrate om man bara lirar lite då o då? Samtidigt tänker då i alla fall inte jag lägga några 3-4000kr för ett budgetkort som inte lyckas bjuda på grafikfest.

Var ju miningen som tryckte upp priserna, men det har väl folk flest slutat med nu?

Permalänk
Medlem

ser man på specs nu så oroar jag mig över pris, säkert 15k pluss för värstingen...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Blir intressant att jämföra med mitt 2080ti som med OC också toppar på 2,1 GHz. Först nu närmare 2 år efter lansering som jag tycker 20-serien har börjat ge mervärde med de nya teknikerna man införde. Tänker mest på DLSS som ökar prestandan med, i sammanhanget, otroliga 40-50%(i titlar som stödjer det ska tilläggas) utan att det visuella tar stryk. Raytracing är fortfarande lite av en besvikelse men det tar nog fart nu när konsolerna också får stöd för det.

Permalänk
Medlem

Är roligt att folk blir besvikna tycker det e skit när en ny generation inte motsvarar deras förhoppningar . Enligt min erfarenhet så har Nvidia nästan alltid haft ,att den näst högst presterande gtx kortet presterat som den förra generationens högst presterade kort & som jag minns detta så har det varit så de sista 5-6 generationerna så om nu 3080 presterar (kanske) 20% bättre än ett 2080ti så måste jag säga att det är en betydligt större ökning än vanligt. (men kan ju hänga ihop med att de gått upp till en xx2 krets istället för 1/2 krets som de haft förut xx4)
Men vi vet fakta någon gång efter den 1a september.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk

Tror att man gott kan behålla sitt 2070 super ett bra tag till då DLSS lär fixa fps:en (om nu fler än typ 4 spel stödjer det).

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

@Ricerunner: Kul sätt att tänka om pengar på, formatera om en summa till mat.
"Om jag fastar i tre månader så blir det ett nytt grafikkort"

Du borde se över ditt matkonto

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Står det inte i artikeln att max-frekvensen man kan sätta i bios på kortet är oförändrad på 2100, det betyder ju absolut inte att alla kost kommer ligga på den frekvensen? I så fall hade ju alla Turing legat där också?

Jag kanske missar något som sagt...

Permalänk
Medlem

Sägs att FP32-beräkningskraften har "ökat med 75%" via bl.a. ökad storlek av CUDA kärnorna. Antagligen är detta som transistorbudgeten har satsat på. De har annorlunda uppsättning än Turing oavsett och RT-kärnorna vet vi inte hur de hanterar.
Så kan mycket väl vara bättre "IPC"\prestanda/kärna.

Vilket är positivt då de har stått relativt stilla på den fronten sedan Maxwell.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

@Yoshman:

Står det inte i artikeln att max-frekvensen man kan sätta i bios på kortet är oförändrad på 2100, det betyder ju absolut inte att alla kost kommer ligga på den frekvensen? I så fall hade ju alla Turing legat där också?

Jag kanske missar något som sagt...

Så kan det mycket väl vara, i så fall bara en reflektion att 3070Ti når vid maxfrekvens samma kapacitet som 2080Ti har enligt specifikation.

Det säger inget konkret om faktiskt prestanda i t.ex. spel då detta beror på eventuell förändring i "IPC", på tillgänglig VRAM-bandbredd etc. Men man kan väl i.o.f.s. också notera att 2080S följd av 2070S är de kretsar idag med högst officiell frekvens, så möjligheten finns att 3080 och 3070Ti också klockas högt.

Få högt klockade kärnor -> bäst prestanda
Många lägre klockade kärnor -> bäst perf/W

Själv vill jag primärt se hur pass mycket man skruvat upp kapaciteten hos RT-kärnorna. Precis som väntat var Turing en krets som visade vad som kommer vara möjligt, men likt de flesta v1.0 försök räckte inte kraften till i praktiken. Får se om v2.0 gör det användbart eller om det behövs ännu en generation, tror ändå Nvidia är rätt sugna på att spel ska börja stoppa in ray-tracing så finns hopp för Ampere.

Ryktena gör ju gällande att det är rätt rejäla prestandaökningar just hos RT-delen, >100 % för motsvarande modell.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer