Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@Juggernawt
@Jauger

Stor tråd så kanske missat era uppdateringar, men båda köpte nyligen Woods Cortina Silent 12K. Vad tycker ni om den?

Jag köpte som sagt Woods Cortina Silent 12K. Jag har inte modifierat den alls.

Mitt betyg är 4/5. Den kyler upp till 30 m2 lägenhet om man installerar fönsterskyddet, själv använder jag den i ca 14 m2 sovrum och där är den mycket bra. Under varma dagar använder jag den för att kyla halva lägenheten (45 m2) och även där är den bra.

Anledningen till 4 och inte 5 i betyg är ljudet. Den låter mycket och därför blir taktiken att kylas sovrummet innan man går och lägger sig. Då är hela sovrummet nerkylt och under natten använder jag en tornfläkt (tyst) vid behov.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Andersson 2.3 för några veckor sedan. Den gör sitt jobb, men låter mycket som någon redan skrivit.
När jag hade hus hade jag en luft-luft jag körde som AC på sommaren. Det var en Mitsubishi FH- någonting, en av de bättre modellerna på marknaden. 15k + 5k för installation + 2k till elektrikern. Det var det så värt sommaren -18, hade 20 grader inne hela värmeböljan och det blev inte farligt dyr elräkning heller. Ljudnivån var klart OK så den var på dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Kör med vanlig fläkt nu och mina gamla NC-lurar Sony WH-1000XM2 som tar bort ljudet 😊
Inte optimalt men gör livet uthärdligt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kör med vanlig fläkt nu och mina gamla NC-lurar Sony WH-1000XM2 som tar bort ljudet 😊
Inte optimalt men gör livet uthärdligt.

Jag tänkte först när jag läste ditt inlägg: Hur fasiken kyler du ner rummet med hjälp av ett par hörlurar?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kylskåpet nere i källaren hos päronen där jag är just nu låter sjukt mycket också när den arbetar för den står direkt mot väggen utan att stå i något hörn som skulle blockera/absorbera en del av ljudet.

Kontrollera så att det inte står ojämt, ett kylskåp (och en frys) kan låta en hel del om det inte gör det då det vibrerar i så fall och eftersom metall leder vibrationer väldigt bra så blir det rätt så bra resonans eftersom det är stor yta.

Jag har haft en ~25 år gammal kyl & frys stående mitt i rummet bara ~1 meter ifrån mitt datorbord och det lät inte speciellt om det annat än ett dovt brummande när kompressorerna gick (dubbla då det är av den gamla typen som har en kompressor för kylen & en för frysen).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@RVX: Haha, jo fattigmans AC. Golvfläkt och brusreduserande hörlurar. Lättinstallerat och pris under 3000 kr för allt.
Sony WH-1000XM3 ligger på 2500 kr i nuläget.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Kontrollera så att det inte står ojämt, ett kylskåp (och en frys) kan låta en hel del om det inte gör det då det vibrerar i så fall och eftersom metall leder vibrationer väldigt bra så blir det rätt så bra resonans eftersom det är stor yta.

Jag har haft en ~25 år gammal kyl & frys stående mitt i rummet bara ~1 meter ifrån mitt datorbord och det lät inte speciellt om det annat än ett dovt brummande när kompressorerna gick (dubbla då det är av den gamla typen som har en kompressor för kylen & en för frysen).

Kör med vibrationsdämpande plattor under hjulen på min portabla kylare. Upplever ingen direkt skillnad i ljud inne i rummet (det låter mycket oavsett), men när man skjuter till dörren så stör det mycket mindre i övriga lägenheten. Kan ju vara värt att prova om man tycker det stör mycket men inte har möjlighet att se till att apparaten står helt plant

https://www.clasohlson.com/se/Vibrationsdämpare/p/30-968...

Permalänk
Medlem

Väcker detta tråd för att fråga om det finns och om någon kan rekommendera en luftkylare där man inte behöver öppna fönstret överhuvudtaget? Jag har en massa oljud utifrån på somrarna och skulle hellre stå ut med bullret från kylaren. Jag tömmer hellre själv eventuellt vatten etc än att ha fönstren öppet.

Jag bor i bostadsrätt så sätta upp några AC är omöjligt för mig. Lägenheten är 44 kvm men jag behöver inte något för sovrummet, det är TV-rummet som brukar bli varmt pga att solen är rakt på eftermiddagar. Jag har redan installerat persienner, det hjälper men inte helt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Väcker detta tråd för att fråga om det finns och om någon kan rekommendera en luftkylare där man inte behöver öppna fönstret överhuvudtaget? Jag har en massa oljud utifrån på somrarna och skulle hellre stå ut med bullret från kylaren. Jag tömmer hellre själv eventuellt vatten etc än att ha fönstren öppet.

Jag bor i bostadsrätt så sätta upp några AC är omöjligt för mig. Lägenheten är 44 kvm men jag behöver inte något för sovrummet, det är TV-rummet som brukar bli varmt pga att solen är rakt på eftermiddagar. Jag har redan installerat persienner, det hjälper men inte helt.

Om du absolut inte vill öppna fönster / dörr för slang. Och du inte får montera / borra.
Då är det väl en "AC" med kylklampar eller så. Men det bildar ju mer värme av kylskåpet att frysa dem än det kyler. Kyler rummet gör det ju då ifs inte utan bara kylande effekt på luften du får mot dig.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Inser nu efter att ha flyttat från en 1:a till en 2:a att min nuvarande troligen inte orkar med större yta. Får kika på en efterträdare, blir garanterat en Delonghi igen, får se om föräldrarna vill ha den gamla eller om polaren håller sitt löfte om att potentiellt köpa den

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Väcker detta tråd för att fråga om det finns och om någon kan rekommendera en luftkylare där man inte behöver öppna fönstret överhuvudtaget? Jag har en massa oljud utifrån på somrarna och skulle hellre stå ut med bullret från kylaren. Jag tömmer hellre själv eventuellt vatten etc än att ha fönstren öppet.

Jag bor i bostadsrätt så sätta upp några AC är omöjligt för mig. Lägenheten är 44 kvm men jag behöver inte något för sovrummet, det är TV-rummet som brukar bli varmt pga att solen är rakt på eftermiddagar. Jag har redan installerat persienner, det hjälper men inte helt.

Kan du inte borra hål och göra ett ordentligt uttag för utblåset då? Det behöver inte låta så mycket utifrån då. Själv tänker jag leta tag i en fönsterenhet variant USA-fönstermodul för att få upp effektiviteten. Jag kommer öppna fönstret helt och sätta dit en 12mm playwoodskiva som tätar ordentligt, sen kapar ur exakt för fönstermodulen. Jag har en huvudgatan för bilar själv så det låter mycket för mig också. Men jag har testmonterat och det kommer inte låta speciellt mycket alls av trafiken.

Lyxlösningen är att dra kylning till kallvattnet istället för att kyla med fläkt som blåser ut varmluft.

Har du inte någon lösning där du redan har hål ut för friskluft? Låna det kanske i sånt fall?

Det stora problemet är som vanligt undertrycket som blir som gör klassiska enslangs-golvenheter så ineffektiva. Jag har moddat till en tvåslangslösning men vill testa förstermodul istället. Mindre oljud och mindre strömtörstig jämfört mot golvenheter.

Om du bor i bostadsrätt så kanske ni kan fixa bra kylning på riktigt med utomhusenhet. Tänk variant luftvärmepump.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du bor i bostadsrätt så kanske ni kan fixa bra kylning på riktigt med utomhusenhet. Tänk variant luftvärmepump.

Om jag skulle få tillstånd för detta så skulle jag slå till på engång. Jag har ingen balkong så den måste "hänga" utanför. Jag bränner utan tvekan 10-20k på det här, frågan är bara om styrelsen accepterar det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Om jag skulle få tillstånd för detta så skulle jag slå till på engång. Jag har ingen balkong så den måste "hänga" utanför. Jag bränner utan tvekan 10-20k på det här, frågan är bara om styrelsen accepterar det.

Det finns enheter som monteras inomhus, det enda som behövs göras som är påverkan är två hål i väggen (ett för insug samt ett för utblås).
Detta är oftast lättare att få tillstånd till än att montera något utanför.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns enheter som monteras inomhus, det enda som behövs göras som är påverkan är två hål i väggen (ett för insug samt ett för utblås).
Detta är oftast lättare att få tillstånd till än att montera något utanför.

Tack för infot, det är värt att tänka på faktiskt!!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Tänkte ta tag i köpet av portabel AC i god tid så de populära/bästa modellerna inte hinner ta slut. Har en lägenhet på 43 kvm, allt är ett stort rum med kök vardagsrum och säng. Vad ska man satsa på för att kyla en så pass stor yta? Efter en sökning hittar jag egentligen bara denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5140188
Någon med erfarenhet av den? Kan den räcka eller finns det något annat alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

Tänkte ta tag i köpet av portabel AC i god tid så de populära/bästa modellerna inte hinner ta slut. Har en lägenhet på 43 kvm, allt är ett stort rum med kök vardagsrum och säng. Vad ska man satsa på för att kyla en så pass stor yta? Efter en sökning hittar jag egentligen bara denna https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5140188
Någon med erfarenhet av den? Kan den räcka eller finns det något annat alternativ?

Den är på 18K BTU så det bör räcka för ett rum av den storleken. Beroende på hur lätt luften kan flöda genom lägenheten. Öppen lösning är mycket lättare att kyla alla delar av men svårare att få ned temperaturen snabbt pga mycket luft och möbler/väggar som avger värme.

Det viktigaste att få ner temperaturen på sommaren är att försöka att inte få in den från första början, tex genom att täcka fönster (mot sol) med persiennerna eller ännu bättre stoppa på utsidan av fönstret.
Du behöver ju nånstans att få ut luften via slangen. Då fungerar fönster med fönsterkit, liknande detta (första på google så finns billigare!) https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6nsterkit-till-AC%2C-Wood...

Om du har en bostadsrätt kanske man kan installera ett ventilationshål för permanent placering men det är oftast onödigt komplicerat och då föreslår jag istället en riktig AC med värmeväxlare.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Den är på 18K BTU så det bör räcka för ett rum av den storleken. Beroende på hur lätt luften kan flöda genom lägenheten. Öppen lösning är mycket lättare att kyla alla delar av men svårare att få ned temperaturen snabbt pga mycket luft och möbler/väggar som avger värme.

Det viktigaste att få ner temperaturen på sommaren är att försöka att inte få in den från första början, tex genom att täcka fönster (mot sol) med persiennerna eller ännu bättre stoppa på utsidan av fönstret.
Du behöver ju nånstans att få ut luften via slangen. Då fungerar fönster med fönsterkit, liknande detta (första på google så finns billigare!) https://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6nsterkit-till-AC%2C-Wood...

Om du har en bostadsrätt kanske man kan installera ett ventilationshål för permanent placering men det är oftast onödigt komplicerat och då föreslår jag istället en riktig AC med värmeväxlare.

Tack för ett väldigt utförligt svar.
Luften kan nog flöda rätt lätt, är egentligen bara ett rektangulärt rum + hall (spelar ingen roll om den kyls). Har mörkläggningsgardiner för fönsterna, så hoppas att det ska få stopp på en del av värmen från solen. Vad finns det för lösningar på utsidan som funkar i en lägenhet? Markiser antar jag att man inte får sätta upp hur som helst i en hyresrätt.

Någon variant på sånt fönsterkit har jag räknat med att köpa också, har förstått att det är nödvändigt. Eftersom det är hyresrätt har jag inte möjlighet att göra någon mer permanent lösning än så.

Detta verkar vara enda varianten på 18k BTU, resten ligger på 12k ser det ut som. Men det känns kanske lite snålt för ca 40kvm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

Tack för ett väldigt utförligt svar.
Luften kan nog flöda rätt lätt, är egentligen bara ett rektangulärt rum + hall (spelar ingen roll om den kyls). Har mörkläggningsgardiner för fönsterna, så hoppas att det ska få stopp på en del av värmen från solen. Vad finns det för lösningar på utsidan som funkar i en lägenhet? Markiser antar jag att man inte får sätta upp hur som helst i en hyresrätt.

Någon variant på sånt fönsterkit har jag räknat med att köpa också, har förstått att det är nödvändigt. Eftersom det är hyresrätt har jag inte möjlighet att göra någon mer permanent lösning än så.

Detta verkar vara enda varianten på 18k BTU, resten ligger på 12k ser det ut som. Men det känns kanske lite snålt för ca 40kvm?

Med ett rum/lgh på 40kvm känns det tufft att rekommendera 12k BTU. Jag kör själv 12K och morsan likaså i hennes lägenhet. Dem ska dock bara kyla ca 25 och 18 kvadratmeter för ett sovrum. Det fungerar alldeles utmärkt och skulle säkert fungera även i din lägenhet.

Den stora skillnaden är hur snabbt(effektivt) den kyler luften samt hur mycket luft per minut den klarar av att kyla. Därmed är mer BTU bättre. Har du för lite kylförmåga riskerar du att ha en minimumtemp den klarar av att kyla ned till (beroende på innetemp, utetemp, luftfuktighet mm). Även om min AC klarar "16C" så är det extremt svårt att få ned temperaturen till det (den orkar oftast bara med till ca 19-20c när det är som varmast) när utetemp ligger och steker väggarna med 30-40+c i solen.
Sen får man kika på priset för enheten och ta ett beslut efter behov.
Normaltemp i mitt sovrum på sommaren utan AC är ca 25-30c då jag har 2.5 yttervägg med sol från förmiddag till kväll.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Med ett rum/lgh på 40kvm känns det tufft att rekommendera 12k BTU. Jag kör själv 12K och morsan likaså i hennes lägenhet. Dem ska dock bara kyla ca 25 och 18 kvadratmeter för ett sovrum. Det fungerar alldeles utmärkt och skulle säkert fungera även i din lägenhet.

Den stora skillnaden är hur snabbt(effektivt) den kyler luften samt hur mycket luft per minut den klarar av att kyla. Därmed är mer BTU bättre. Har du för lite kylförmåga riskerar du att ha en minimumtemp den klarar av att kyla ned till (beroende på innetemp, utetemp, luftfuktighet mm). Även om min AC klarar "16C" så är det extremt svårt att få ned temperaturen till det (den orkar oftast bara med till ca 19-20c när det är som varmast) när utetemp ligger och steker väggarna med 30-40+c i solen.
Sen får man kika på priset för enheten och ta ett beslut efter behov.
Normaltemp i mitt sovrum på sommaren utan AC är ca 25-30c då jag har 2.5 yttervägg med sol från förmiddag till kväll.

Misstänkte det också. Prisskillnaden kan jag leva med, om det är så att 18K förmodligen behövs för att få ner temperaturen ordentligt. Är rätt värmekänslig så vill ha något som funkar, oavsett vad det kostar i princip. Har inte hittat något kraftfullare alternativ, om man inte går över till riktig luftvärmepump eller liknande (men det går ju inte i en hyresrätt). Slår nog till på denna redan nu faktiskt eftersom det verkar vara enda alternativet. Vill ju inte att den ska hinna ta slut så man blir tvingad att chansa på en 12K-variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V_Persie:

Misstänkte det också. Prisskillnaden kan jag leva med, om det är så att 18K förmodligen behövs för att få ner temperaturen ordentligt. Är rätt värmekänslig så vill ha något som funkar, oavsett vad det kostar i princip. Har inte hittat något kraftfullare alternativ, om man inte går över till riktig luftvärmepump eller liknande (men det går ju inte i en hyresrätt). Slår nog till på denna redan nu faktiskt eftersom det verkar vara enda alternativet. Vill ju inte att den ska hinna ta slut så man blir tvingad att chansa på en 12K-variant.

Jag vet att det finns några i tråden som kör en 12K variant även i större rum / LGH (30-45kvm) men det är lite varierande resultat. Vissa tycker det funkar helt ok och andra inte, går nog att läsa om du kikar igenom lite annars.

I övrigt så tror jag inte du blir missnöjd, det är stor skillnad oavsett AC iom att varje grad C temperaturförändring gör mycket.

Innan du köper fönsterkit så se till att du inte får med ett med ACn, jag vet att vissa modeller följer det med.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag vet att det finns några i tråden som kör en 12K variant även i större rum / LGH (30-45kvm) men det är lite varierande resultat. Vissa tycker det funkar helt ok och andra inte, går nog att läsa om du kikar igenom lite annars.

I övrigt så tror jag inte du blir missnöjd, det är stor skillnad oavsett AC iom att varje grad C temperaturförändring gör mycket.

Innan du köper fönsterkit så se till att du inte får med ett med ACn, jag vet att vissa modeller följer det med.

Tack för tipset, ska testa det medföljande fönsterkitet först!

Permalänk
Medlem

Nu har även jag kommit fram till att det är dags att skaffa AC och har därför några frågor:
Kollat in två modeller som det står mellan tror jag och det är:

Någon som äger någon av modellerna och har synpunkter? Användningsområdet är primärt att kyla ned mindre sovrum.
Skiljer sig omkretsen på luftslangen?
Vi har tvåvägsfönster, alltså sådana som man båda kan tippa innåt för att öppna glipa upptill samt öppna upp hela som en dörr. Det mest praktiska med tanke på gardiner etc vore att ha fönstret i tippat läge. Jag är dock orolig om luftslangen får plats då utrymmet mellan fönster och vägg i det öppna läget inte är jättestort.
Vilka fönsterkit finns till dessa typer av fönster?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Efter att ha haft och använt en portabel AC i nästan tio år så har jag lärt mig en hel del.

De allra flesta varianter som finns har enbart en slang för utblås av varmluft. Att försöka täppa igen fönstret som är öppet för att få ut denna luft är föga lönande då luften måste komma någonstans från, det skapas annars ett rejält undertryck i rummet ACn står och luft sugs in från alla håll det bara kan komma, vilket försämrar effektiviteten enormt.

Idealet är att antingen ha en "portabel" AC där själva kylanläggningen finns på utsidan eller en portabel AC med slang för både till- och frånluft. Båda dessa varianter i portabelt format är oerhört svåra få tag på i Sverige.

Visst, den vanliga varianten med enbart slang för frånluft gör skillnad, dock inte så stor som man skulle önska. Deras främsta fördel är avfuktning av luften, vilket gör en hel del i känslan av att det känns svalare. Nackdelen där är att många har så små vattentankar att man får tömma dem väldigt ofta om luftfuktigheten är hög.

Min rekommendation är att om man har möjligheten så installerar man en ordentlig fast värmeväxlare. Kostnaden är förvisso högre men effektiviteten är så mycket bättre att det är en ren nobrainer.

Är man ändå hänvisad till en portabel så tycker jag man ska försöka få tag på en som har slang för både till- och frånluft då man med en sådan kan täppa till fönstret utan att det blir undertryck. Effektiviteten på en sådan är avsevärt mycket bättre än en vanlig med bara frånluft.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Efter att ha haft och använt en portabel AC i nästan tio år så har jag lärt mig en hel del.

De allra flesta varianter som finns har enbart en slang för utblås av varmluft. Att försöka täppa igen fönstret som är öppet för att få ut denna luft är föga lönande då luften måste komma någonstans från, det skapas annars ett rejält undertryck i rummet ACn står och luft sugs in från alla håll det bara kan komma, vilket försämrar effektiviteten enormt.

Idealet är att antingen ha en "portabel" AC där själva kylanläggningen finns på utsidan eller en portabel AC med slang för både till- och frånluft. Båda dessa varianter i portabelt format är oerhört svåra få tag på i Sverige.

Visst, den vanliga varianten med enbart slang för frånluft gör skillnad, dock inte så stor som man skulle önska. Deras främsta fördel är avfuktning av luften, vilket gör en hel del i känslan av att det känns svalare. Nackdelen där är att många har så små vattentankar att man får tömma dem väldigt ofta om luftfuktigheten är hög.

Jo jag har förstått att detta är ett problem men trodde inte det var så pass stort att det ej går att kyla ner sovrummet innan läggdags (ca 10-12 m2)?

Skrivet av Alphahanne:

Min rekommendation är att om man har möjligheten så installerar man en ordentlig fast värmeväxlare. Kostnaden är förvisso högre men effektiviteten är så mycket bättre att det är en ren nobrainer.

Är man ändå hänvisad till en portabel så tycker jag man ska försöka få tag på en som har slang för både till- och frånluft då man med en sådan kan täppa till fönstret utan att det blir undertryck. Effektiviteten på en sådan är avsevärt mycket bättre än en vanlig med bara frånluft.

Bor i lägenhet så fast värmeväxlare är tyvärr inget alternativ. Sådana med slang för både till- och frånluft verkar ju inte gå att få tag på i Sverige så var lämnar det mig? Vad är det bästa (minst dåliga) köpet?

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jo jag har förstått att detta är ett problem men trodde inte det var så pass stort att det ej går att kyla ner sovrummet innan läggdags (ca 10-12 m2)?

Jo man kan kyla ner ett rum på någon timme eller ett par... men det tar inte speciellt lång tid innan det blir varmt igen. Beroende på husets ventilation och isolering förstås, och om man har rummet mot sol eller skuggsidan.

Jag tycker en portabel AC är bra att använda då det är som absolut varmast för att man ska kunna vara i rummet, men ingen av dem är tyst nog för att kunna ha på när man ska sova... om man inte tillhör dem som kan sova med högt oväsen.

Angående en eller två slangar så kan man ju modifiera de modellerna med en slang till två slangar. Men det krävs lite pill för att det ska bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Har
https://www.inet.se/produkt/3301245/deltaco-smart-ac-9000-btu
och den kylde lätt ner min lgh, en etta på 40kvadrat, rum med kök, liten hall och en toalett. Har haft runt 30-35 inne förut och förra sommaren hade jag det runt 23 konstant.
Stängde på den typ 1h innan jag slutade jobbet via mobilen och stängde av den med rösten när jag la mig. Funkade galant, följde med en plastskena att ha i fönstret vilket passade perfekt på mitt fönster, täckte bara till trekantarna nedertill och upptill med lite kartong och drog lite svart krafttejp runt allt, blev helt tätt och ingen luft pysade in, behövde aldrig tömma kondensbehållaren.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Då effektiviteten är så låg, och det låter så mycket, har jag gått över till att fokusera på att göra så att det inte blir lika varmt till att börja med.
Har köpt solskydd som man har till bilars framruta, och klippt och tejpat för att få det till att passa till fönsterna i lägenheten. Nackdelarna är att det blir mörkt, låter lite när det blåser, och man är säker på att grannarna tror man är knäpp.
Men det kanske borde höra till en ny tråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jo jag har förstått att detta är ett problem men trodde inte det var så pass stort att det ej går att kyla ner sovrummet innan läggdags (ca 10-12 m2)?

Bor i lägenhet så fast värmeväxlare är tyvärr inget alternativ. Sådana med slang för både till- och frånluft verkar ju inte gå att få tag på i Sverige så var lämnar det mig? Vad är det bästa (minst dåliga) köpet?

Det här att kyla ner rummet innan läggdags är inget som kommer hålla länge kan jag lova. Den måste gå i princip hela tiden för att det ska hjälpa.

Man kan modda sin egna med en extra slang utan några större problem, i alla fall de flesta.

Vad jag har gjort med sånna där tippfönster är att jag öppnad det helt och sätter dit en skiva med hål i och sätter dit slangen för utluft. Då är det lätt att göra en sån där dubbelslangad variant också med bara ex extra hål till.

Men i förlängningen så kommer jag att köpa hem en sån där fönstervariant som dom har i staterna. Dom har redan löst det där med undertrycksproblematiken genom at dom har kylardelen utomhus. Sen får man ut oljudet också litegrann. Samtidigt som dom är mer effektiva är dom också tystare. Dom är inte lätta att få tag på men i värsta fall får man importera. En sådan kan man också sätta dit på en skiva som jag gjort nu till min golvmodell.

Så det här med hur många watt eller BTU dom är på blir ju lite löjligt fel när det kommer bli ett undertryck som förstör verkligheten.

En så här vore fint
https://www.klarstein.se/Inomhusklimat/AC-och-Luftkonditioner...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon15:

Jo jag har förstått att detta är ett problem men trodde inte det var så pass stort att det ej går att kyla ner sovrummet innan läggdags (ca 10-12 m2)?

Visst går det men effekten blir inte så enormt stor som man skulle önska. Det rum jag kylde ner var ca 20 kvm och det gjorde en skillnad på i bästa fall 3-4 grader. Den största skillnaden var som jag skrev dock i luftfuktigheten vilket absolut gör en stor upplevd skillnad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Visst går det men effekten blir inte så enormt stor som man skulle önska. Det rum jag kylde ner var ca 20 kvm och det gjorde en skillnad på i bästa fall 3-4 grader. Den största skillnaden var som jag skrev dock i luftfuktigheten vilket absolut gör en stor upplevd skillnad.

Jag kan lätt få ned sovrummet (ca 20kvm) från 25-27c ned till 18c (efter en stund) med portabel ac med utblåsslang. Resultatet förbättrades med fönsterkit.
Men det blir som du säger undertryck i rummet och luft tas in från rum bredvid. De rummen är ju såklart varma.

Kontentan är att det är enkelt att kyla ett rum men inte flera med sådan lösning. Innedel och utedel är absolut föredraget men det finns knappt / är dyrt att köpa och är nästan mer rimligt att köpa fast AC isåfall.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.