UPS är de enda jag råkat ut för som verkligen är oförmögna att i praktiken leverera paket, de har så kort tid innan paketen går i retur (4 dagar) att om man inte kan fånga dem på första försöket är det i princip kört, de lämnar en blankett där man kan be dem ställa paketet nånstans via fullmakt men när jag fått den har de inte varit tillbaka och hämtat den och det har inte heller gått att få tag på nån på deras kundtjänst som kunnat lösa det, deras metoder är totalt oanvändbara för privatpaket för missar man att vara hemma vid första oannonserade försöket (och som det verkat för min enda) leveransförsöket de gör så har man 4 dagar (innan retur) på sig att försöka få tag på deras kundtjänst och lösa nått vilket innebär att åka 10 mil för de kan inte lämna ens små paket hos ombud som finns bara 2 mil bort.
UPS har så extremt dålig service till privatpersoner att det borde vara stora varningar på att de är inkapabla att leverera utanför storstadsområdena om fraktbeställaren köper hemleverans.
hemleveranser är ofta bara en stor nackdel för kunden om det inte är "pallfrakt" så de butiker som tror att det är positivt bör tänka om, det innebär oftast bara ett jäkla besvär som orsakar stora kostnader för kunden och det ökar oftast leveranstiden.
Inga hemleveranser borde vara tillåtna utan kundens uttryckliga önskan och då endast efter på förhand överenskommen tidpunkt.
Använder du deras app kan du ge fullmakt innan leverans. Kräver dock att man registrerar sig, och vill jag minnas, använder en kod i ett brev de skickar för att verifiera adressen.
Själv har jag inställt att alla paket går direkt till ombud utan leveransförsök, men de har olika alternativ för placering för de med villa.
Edit: Håller dock i princip med dig, skulle ha kunnat skriva samma inlägg från egen erfarenhet - praktiskt taget ord för ord. Min kommentar är menad för att om möjligt minska smärtan av UPS hemleveranser.