Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Permalänk
Medlem

Har blandade erfarenheter av Postnord. 80% har det funkat grymt, inget o klaga på. Dock när jag beställde gamingstol från nån stans i europa, gick paketet genom två länder på 1.5 dag. Väl på svensk mark, tog Postnord över en vecka på sig innan paketet kunde hämtas ut. Lite konstigt kan jag tycka.

Permalänk

Av kanske 15 paket det senaste året så har nog 1 kommit i tid och rätt.
Har nu haft 3 hemleveranser som inte levererats då dom "misslyckats" leverera. På två månader. Har varit hemma varje gång och det har varken ringts på porttelefon eller knackats på dörren.
Har fått flertalet paket som varken aviserats eller registrerats i appen och ett par stycken som legat på distributionsterminal i flera dagar.

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

I år lyckades jag för första gången i hela mitt liv få Postnord/Posten att leverera ett paket hem till mig istället för att göra vad de ALLTID gjort tidigare - påstå att de varit förbi och ingen varit hemma, även om man så hållt utkik efter postbilen hela dagen och gått till dörren bara för att inte missa nåt. Känns som de iallafall försöker göra nåt åt den scammen förarna hållt på med i årtionden. Fram tills nyligen var det också standard att minst nåt brev per vecka blev levererat till en granne och att jag varje vecka fick nån grannes post. Ibland nån som inte ens bodde i samma hus. Aldrig nån med ens ett liknande namn. Det har också minskat här där jag bor.

Så de har i mitt tycke blivit mycket, mycket bättre. Men de har långt kvar innan de kan mäta sig med DHL eller UPS för mig.

Däremot saknar jag gamla posten hela tiden, ur ett avsändarperspektiv. Hoppas vi får tillbaka riktiga postkontor en vacker dag.

Permalänk
Avstängd

Personligen är jag förbluffad över att nästan vem som helst få arbeta inom posten vilket ÄR en viktig samhällsfunktion precis som vården, brandkåren, poliskåren, och övriga myndighetsjobb.

Det är ju mycket tydligt att det blir allvarliga följder för vissa individers liv (särskilt de med företag som behöver skicka och ta emot paket ofta) bara för att vem som helst får jobba inom posten.

Dessutom är det olagligt (och därmed straffbart) att göra anspråk på någon annans post, dvs., som att inte dela ut vissa brev, sno paket från distributionsterminaler vilket helt klart pågår som vissa uttrycker det utan att det blir några rättsliga följder. Helt. Sanslöst. Med andra ord!

Vi får se hur länge Amazon vill samarbeta med PostNord efter att de har fått se vad "PN" går för i praktiken så att säga!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Kommer det verkligen bli 150 000 nya paket per dag av att Amazon etablerar sig mer i Sverige?

Skrivet av ToddTheOdd:

För att de inte fick betalt för att sköta om leveransen. Då är det svårt att anställa personal som ska hantera det. Gällande Amazon så kommer ju självklart PostNordfå ersättning för de paket som ska levereras.

Skrivet av ELF:

De fick ju inga pengar för det i början pga en gammal handelslag.

Fair enough.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det enda fraktbolag som verkligen utmärker sig med att vara extremusla är UPS, de övriga är tämligen likvärdiga så där kvittar det vilket som används.

Måste hålla med. Beställde en vara från Tyskland för några veckor sedan med UPS.
Skulle levereras till dörren stod det, så skrev med portkod samt våning i noteringen.
Fick sms om att ordern skulle komma under dagen, så stannade hemma precis hela dagen för att inte missa leveransen.
Helt plötsligt plingar det till i UPS-appen, ett meddelande där det står att ett leveransförsök har gjorts men inte lyckats.
Inget knack eller pling på dörren, inget samtal eller sms heller. Man undrar om de ens orkar kliva ur bilen?
Totalt värdelösa!

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Skrivet av robalm:

Trist, känns som det är 50/50 att det kommer fram med postskitnord..
Mitt förtroende för Postnord är -0 på en skala 1-10.

Trist, känns som att din uppfattning för en 1-10 skala är 0
Enu tristaste är bristen på substans.

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Perfekt val så vi blir av med detta amerikanska skitföretaget, stödj mindre företag istället för detta, bara fråga amerikanare vad dom tycker om Amazon:)

Permalänk
Medlem

Postnord ägs till 60% av svenska staten och 40% av den danska, är det så?

Ultrakapitalistiska Amazon är kanske en lite udda partner till statliga Postnord men helt klart en chans för Postnord att bättra på sitt något skamfilade rykte.

Permalänk
Medlem

Jag tror dom blev tvingade att ha postnord annars blir de inget amazon i sverige när staten bestämmer.

Permalänk
Medlem

Har inte haft några större problem med postnord mer än att dom skickat saker till ombud som får plats i min brevlåda.

UPS däremot, dessa idioter har jag haft problem med varje gång jag beställt något som skickats med dom.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Sedan covid-19 och hemarbete inträffade så måste jag säga att det här med att ta emot paket hemma under kontorstid har blivit ett bra mycket mindre problem. Sliverkant på de mörka pandemimolnen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av makatech:

Postnord ägs till 60% av svenska staten och 40% av den danska, är det så?

Ja men Maud såg till att röstfördelningen i styrelsen blev 50/50 fastän även majoriteten av verksamheten sker i Sverige,
Dessutom hade danskarna strax innan samgåendet tagitr ett beslut om elektronisk myndighetspost så de förutsåg att brevvolymerna skulle minska, Danskarna gjorde en bra Affär när de lurade Maud.
Det kanske var en hämnd för freden i Roskilde för den sved väl lite för Danskarna

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Postnord har fungerat felfritt för mig med oftast snabba leveranser. Några enstaka felsorteringar så paketen hamnat på andra utlämningsställen, annars helt ok. Alla andra bolag däremot tar ju oftast hundra år på sig att leverera eller så har man plötsligt inte varit hemma när dom kommer, påstår dom. Detta trots att man varit hemma hela jävla dan endast p.g.a. att dom inte kan meddela ungefär på dygnet dom kommer eller ringa strax innan dom tänkt komma.
Ups, Schenker, TNT, Bring, alla är typ likadana. Postnord har faktiskt alltid varit bättre, iaf där jag bor. Postnord har alltid också ringt oxh meddelat eller frågat om de kan komma. (Om det nu gällt hemkörning)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Postnord funkar eller funkar inte, ungefär som en "norsk blinkers"..

Under sommaren beställde jag (med kostnadsfri hemleverans) från amazon.de en switch, en enkel sådan för ungefär 200 kronor. Mer bestämt denna: TL-SG105E.
Här är länken till den utmärkta switchen: https://www.tp-link.com/us/home-networking/5-port-switch/tl-s...

Den funkar klockrent, minst sagt. Postnord hade under sommaren anställt en söt 20-årig blondin, som hade glömt min switch. Hon tog sin lilla elbil tillbaka till kontoret, hittade mitt paket, och levererade switchen personligen till mig. Sådan service gillar jag! Tog kanske en halvtimma.

Anställer Postnord dylika trevliga tjejer för leverans av Amazon-paket, så är det något jag inte kan protestera över!

Permalänk
Medlem

Amazon är en rätt tuff partner, så jag undrar om de har någon slags "Postnord deluxe"? Jag har själv märkt att Amazon (tyskland) i regel kommer mycket snabbare och pålitligare än från företag i Sverige via Postnord. Beställde nyligen från ett företag i UK två gånger (bor i norr-norra Sverige). Första gången kom det med ett regionalt fraktbolag efter fyra dagar(söndag-torsdag), andra gången med PostNord efter 10 vardagar (söndag-fredag-fredag). Sedan har jag skrivit om mitt förlorade skickade paket tidigare här, *poff borta* efter att jag lämnat in det, tack så mycket för "spårbarhet" Postnord.

Permalänk

Problemet jag har med både DHL och Schenker är att dom bara verkar jobba på Tisdagar och Torsdagar (iaf i Norra Sverige) vilket gör dom extremt långsamma, även om paketet är på DHLs filial utanför Luleå på Torsdag får jag vänta tills Tisdag nästa vecka för att det ska komma ner till Piteå och utlämningsstället som ligger 6 mil söderut från deras lager utanför Luleå.
Medan med PostNord får jag paket med kattmat på 2x30kg som skickas från Danmark hela vägen hem till gården i byn utanför Piteå jag bor på 4 dagar totalt (3 om jag kan hämta det själv på Postcenter i Piteå).

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero CPU: Ryzen 7 5800X3D Kylning: Cooler Master Hyper 212 Black
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB / Ryzen / 3600MHz / DDR4 Lagring: 1x Crucial M.2 NVMe P1 1TB 1x Kingston A2000 M.2 NVMe 1TB Chassi: Corsair Carbide SPEC-06 RGB White
Grafikkort: XFX RX 7900 XTX MERC 310 Nätaggregat: Corsair RM850x v2
Monitor: Samsung Odyssey G9 OLED 49" Tangentbord: Logitech G915 Wireless Mus: Logitech MX Master

Permalänk
Hedersmedlem

PostNord är de enda som levererar med säkerhet och dagliga leveranser där jag bor pga unika lantbrevbäringen, så jag är glad att Amazon valt PN. Nu i Corona-tider där fler erbjuder hempaket utan extra kostnad så har jag verkligen testat hemkörning och det fungerar väldigt bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Aldrig haft något större problem med postnord varken på jobbet eller privat. UPS privat däremot är jag inte helt nöjd med. Men det är på den nivån att jag inte använder dom så ofta.
Förstår att vissa har/haft problem med postnord, men det känns även som att det finns en procentuell del som alltid klagar (bara för att man kan). Även om det kan vara så att man hade en upplevelse för 5 år sedan när det gick åt helvete, så spyr man galla år ut och år in..

Jag tror i det stora hela så kommer det inte att gå så dåligt med postnord som leveransombud.
Men vi får väl se när de väl öppnar och hur leveranserna ser ut då.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Tror att Postnord är det enda riktiga alternativet om man vill kunna nå HELA Sverige relativt snabbt. Kan inte tänka mig att de riktigt vinsthungriga & privata aktörerna bryr sig om småbyarna i norra Sverige. När jag har beställt via t ex Bring så har det alltid varit ett annat företag som skött den sista delen av leveransen. Gissar att Amazon vill blanda in så få parter som möjligt.

Och personligen har jag aldrig heller haft problem med Postnord.

Du kan inte ha mer rätt än så, en vän lämnade in ett paket i Skellefteå som skulle till mig den 29:e juli. Den 30:e hämtade Schenker upp paketet och sedan hände det ingenting förrän den 5:e augusti då paketet anlände till den lilla samhället Övertorneå där jag bor, cirka 28 mil från Skellefteå.
Samma vecka, två dagar före d.v.s. 27:e juli skickades ett paket till mig från USA, det kom fram i förrgår, den 4:e augusti, det skickades med FedEx och PostNord.
Det tog nästan lika länge för Schenker och leverera ett paket 28 mil som det tog för FedEx / PostNord att leverera över Atlanten och från Stockholm.
Dock så verkar det fungera bättre åt andra hållet då jag skickade iväg ett paket med Schenker i måndags och verkar som att köparen redan fått paketet igår.

Detta år har det blivit mycket sämre med både Schenker och DHL, paketen stannar i Luleå och kan ta 1-3 dagar innan det anländer därifrån, trots att det är bara 16 mil mellan orterna.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

"Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare"

Så varför var det så besvärligt med alla Wish-paket som de inte var kapabla att leverera?

Ska även tiłläggas att Amazon har avsevärt bättre hantering än wish och Aliexpress... Amazon buntar ju iaf ihop din beställning till så få paket som möjligt..

Inte som Wish och Aliexpress, om du beställer 10 prylar så kommer du att få 10 försändelser också...

Amazon skickar ju sina försändelser i pafflådor eller styva paffbrev, där leveransuppgifter och streckkoder är tydligt läsbara..enkelt för logistik hanteringen att sortera..

Wish/Aliexpress så får du en massa vaderade brev, där leveransuppgifter och övrig information är knappt läsbar...Det i kombination med mängden försändelser blir en madröm för vilken logistik hantering som helst.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Så valet kommer bli att beställa från Amazon och kanske få paketet efter 2-3 dagar (om någon på PostNord inte knycker det), eller beställa från en av de svenska butikerna och få paketet samma kväll. Jag vet vad jag kommer välja i så fall, hela idén med Amazon Prime är snabba hemleveranser vilket inte alls är vad PostNord erbjuder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Aldrig haft något större problem med postnord varken på jobbet eller privat. UPS privat däremot är jag inte helt nöjd med. Men det är på den nivån att jag inte använder dom så ofta.
Förstår att vissa har/haft problem med postnord, men det känns även som att det finns en procentuell del som alltid klagar (bara för att man kan). Även om det kan vara så att man hade en upplevelse för 5 år sedan när det gick åt helvete, så spyr man galla år ut och år in..

Jag tror i det stora hela så kommer det inte att gå så dåligt med postnord som leveransombud.
Men vi får väl se när de väl öppnar och hur leveranserna ser ut då.

Samma här. Aldrig haft problem med PostNord. UPS däremot måste vara den sämsta skiten som finns. Skyr dem som pesten då de inte klarade av att leverera en iPhone så jag fick till slut åka till deras terminal fem mil bort för att hämta telefonen. Ingen ursäkt fick man ens.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Det gäller brev, inte paket...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Max 48h leveranstid? Pfft. Det är upp till bevis!

// Norra Norrlands inland

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

En gång så skickade PostNord ett av min sambos paket några mil österut. Paketet skickades till en man, vars enda koppling var att han hade samma efternamn som ETT av min sambos efternamn. Det var alltså fel adress, fel stad, fel kön, fel förnamn, 50% fel på efternamnet. Men 100% rimligt enl. PostNord.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

En gång så skickade PostNord ett av min sambos paket några mil österut. Paketet skickades till en man, vars enda koppling var att han hade samma efternamn som ETT av min sambos efternamn. Det var alltså fel adress, fel stad, fel kön, fel förnamn, 50% fel på efternamnet. Men 100% rimligt enl. PostNord.

ok?

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Postnord...vilket skämt!

Så långt det är möjligt väljer jag alltid ett annat fraktalternativ.

Har sedan länge tappat räkningen på alla problem jag haft med Postnord. Både när det gäller uteblivna leveranser men även deras kundtjänst. Många ggr har jag t ex fått en lapp i min brevlåda där de står att de gjort ett misslyckat leveransförsök pga låst port. Detta trots att jag tydligt skrivit in min portkod vid beställningen.

Vid andra tillfällen har jag t om ringt till Postnord inför en kommande leverans för att ge min portkod till dem via telefon för att undvika fler liknande händelser. Har då fått till svar att de inte kan ta emot en portkod via telefon och lägga in den i deras system så chauffören får den. Har frågat varför men aldrig fått något svar. Har även frågat ifall de kan be chauffören ringa mig när han är utanför så kan jag komma ner och möta upp honom. Har då fått till svar att deras chaufförer inte har någon mobiltelefon eller möjlighet att ringa upp kunder.

Värst av allt var när jag en gång väntade på en viktig leverans och t om tog ledigt från jobbet och ställde upp porten nere vid entréplan för att garantera att chauffören skulle kunna komma in och leverera. Gissa vad som hände...? Väntade och väntade och väntade och såg till slut hur status för leverans hade ändrats från 'Under dagen' till 'Misslyckat leveransförsök'. När jag ringde upp deras kundtjänst för att fråga vad /!%# de håller på med och hur ett misslyckat leveransförsök kan vara möjligt när jag varit hemma hela dagen och dörren stått öppen fick jag bara till svar att de inte visste. Sa till dem att de ju måste kunna se vilken chaufför det är som haft mitt paket med sig i sin bil och kolla med den chauffören vad orsaken varit till det misslyckade leveransförsöket. Fick till svar att det tyvärr inte gick.

När jag däremot haft med andra aktörer att göra som DHL, UPS etc har jag aldrig haft några problem med något av ovanstående. Alltid fått mina paket utan dröjsmål eller problem. När jag ringt deras kundtjänst för att försäkra mig om att de har portkoden har jag för det mesta fått höra att "Den har vi redan här ser jag men tack iaf för att du ringde". Även vid vissa tillfällen bett att bli uppringd av chauffören några minuter innan leverans ifall jag kanske varit ute på något kort ärende själv. För att hinna hem ifall leverans skulle ske precis när jag råkar vara ute. Heller aldrig varit några problem utan alltid fått till svar att "Självklart, inga problem" och har sen blivit uppringd av chauffören som varit lika trevlig som kundtjänst och sagt något i stil med att "Jag är hos dig om x minuter så du vet".

Postnord...vilket pinsamt skämt till företag och förstår ärligt talat inte hur de kan fortsätta existera!

Permalänk
Medlem

Initialt hade jag några paket som tog tid osv. Men, efter att Kinapaketen blivit färre, så har jag aldrig upplevt något större bekymmer. Absolut int emer än jag haft med andra leverantörer. Jag var inne på en terminal en gång när alla beställde en massa paket på Wish och från Aliexpress och det var helt galet. De hade fått plocka en en massa mer folk som sprang runt och de fick in flera hundra procent mer paket än vad de vanligtvis fått tidigare. Och det var inte en peak utan hela tiden, dag efter dag. Efter den bilden så förstod jag om det kunde dröja lite eller bli fel ibland.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P