Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Permalänk
Melding Plague

Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror att Postnord är det enda riktiga alternativet om man vill kunna nå HELA Sverige relativt snabbt. Kan inte tänka mig att de riktigt vinsthungriga & privata aktörerna bryr sig om småbyarna i norra Sverige. När jag har beställt via t ex Bring så har det alltid varit ett annat företag som skött den sista delen av leveransen. Gissar att Amazon vill blanda in så få parter som möjligt.

Och personligen har jag aldrig heller haft problem med Postnord.

Permalänk
Avstängd

Trist, känns som det är 50/50 att det kommer fram med postskitnord..
Mitt förtroende för Postnord är -0 på en skala 1-10.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kungjaevel:

Och personligen har jag aldrig heller haft problem med Postnord.

Som jag skrivit i alla andra trådar så är det alltid problem med Postnord för mig vid hemleverans, även fast jag skriver ring på mobilen så får jag "paketet kunde ej delas ut".

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Musikälskare

Oh nej... inte bra

Detta komma slå hårt mot expansionen inom Sverige tror jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda fraktbolag som verkligen utmärker sig med att vara extremusla är UPS, de övriga är tämligen likvärdiga så där kvittar det vilket som används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skäggig legend

Ur mitt privata perspektiv är Postnord rätt bra. Snabba leveranser och "ofta" hanteras paketen bra.
Ur mitt arbetes perspektiv är Postnord helt helvetiska. På riktigt ett stort skämt... Har man en fråga kan _ingen_ av de som jobbar på företagscentret svara. De måste ringa och fråga någon i telefonen som dessutom måste fråga någon begravd om de har svaret, allt tar kanske 16 minuter och de återkommer med: Vi vet inte.

Frågan var: Jag har frågat eran support på mail och telefon hur jag ska lösa mitt företagskonto som blivit låst - hur det låses upp och de kunde inte svara så jag skulle fråga er här på företagscenter.

Ingen vet...

MEN! Som sagt, privat är de väldigt bra tycker jag

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Som bäddat för problem. Postnord har blivit rena katastrofen. Senast idag fick jag en påminnelse om betalning för frankering som saknades på ett brev. Brevet hade redan levererats till mottagaren stod det. Jag har inte ens skickat något brev. Däremot väntar jag på två som "kommit bort". Gick fortare att få brev från Belgien med UPS än från Skåne till Örebro med Postnord. Rena skämtet.

Permalänk
Inaktiv

Vad skulle kunna gå fel... 😂😂

Permalänk
Medlem

Vet inte om man ska skratta eller gråta. För det första så är förtroendet för Postnord inte precis på topp. Närmare botten skulle jag säga. Och jag har inte bara dåliga erfarenheter privat utan även via företaget.

Först kommer de med förslaget att leverera varannan dag. Och nu när de vet att Amazon kommer till Sverige så kan de såklart inte säga nej till så mycket pengar som detta skulle generera. Självklart vill de ha kontraktet.

Jag slår vad om att minst 1/6 (runt 15-16 %) av alla paket som Amazon kommer att leverera kommer att "försvinna". Och så ringer man och får ingen lösning eller ekonomisk kompensation för paketet. Utan det är pengar som slängs i sjön för att någon på Postnord vill ha en tidigt present. För att inte tala om alla löjliga förseningar.

Om Amazon verkligen vill expandera till Sverige och få en lyckad sådan, så får de bara inte välja Postnord. De behöver en distributör som går att lita på för att knyta ihop säcken. Vill de gå i konkurs i Sverige om några år pga. dåliga leveranser så folk slutar köpa därifrån så go ahead!

Ingen idé att lägga ned så mycket pengar och skapa ett sånt enormt företag och filial här i Sverige bara för att till sist faila på leveranserna.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med leverans av något bolag, så mig är det egalt vilket de tar.

Tror också att det är som @Kungjaevel skriver att de är de enda som garanterat levererar till hela Sverige.

Permalänk
Föredetting

Har sagt det förr, och säger det igen: Postnord är de som funkar bäst för mig hemmavid i söderort. Hemleveranserna började vackla runt april-maj, någon gång, men i övrigt har det faktiskt varit mer eller mindre som utlovat. UPS vill jag inte ens tänka på som privatkund, DHL funkar okej, men i det stora hela taget sämre än Postnord.

Sedan tror jag egentligen inte att det här innebär någon direkt förändring jämfört med hur det funkat med beställningar från Amazon.de. Kan Postnord skala upp volymerna på leveranserna kanske de kan skrapa ihop tillräckligt med stålar för att överleva, vilket vore trevligt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av flashen:

Oh nej... inte bra

Detta komma slå hårt mot expansionen inom Sverige tror jag

Personligen skulle jag inte tro det. Posten har en leveranskvalitet på ca 95% (dvs andelen paket som kommer fram på utlovat tid) lite beroende på vilken period man kollar på.
Det är i stort sett on-par med, eller i vissa fall till och med bättre än, deras konkurrenter (i just den aspekten).

Däremot kan det säkert påverka deras anseende i vissa kretsar där Postnord har (förtjänt eller ej) dåligt rykte. Men någon nämnvärd påverkan på deras satsning i Sverige överlag vågar jag nog säga att det inte kommer att ha över huvud taget.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Å fy.
PN misslyckas på ett eller ett annat sätt med 75% av alla leveranser så nej tack.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Amazon Prime med leverans samma dag vore smutt!

Permalänk
Medlem

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt aldrig haft problem med Postnord mer än att dom någon gång inte knackat på för att leverera paket. Det var dock ett tag sedan.

Men, jämför man med andra länder så är ändå Postnord sjukt bra, har bott i lite olika länder och jämfört med UK, Irland och NZ så kan jag bara säga att Postnord är en dröm i jämförelse.
Men självklart får man väga in att det sannolikt varierar var man bor och hur de lokala postkontoret är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Har funkat väldigt bra här också. Någon enstaka försening/felsortering, men inget allvarligt.
Även väldigt bra erfarenhet med deras hemleverans.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Postnord är det fraktbolag jag haft minst problem med både privat och när det gäller jobbet. Jag har jobbat som lagerarbetare i ca 14 år och utan tvekan är DHL det absolut sämsta fraktbolagen alla kategorier tätt följt av Schenker.

Så att Amazon samarbetar med Postnord ser jag som väldigt positivt.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd

Postnord är en av dem få saker i Sverige som får mig att känna som att jag bor i ett tredje världsland. Och tro mig, jag vet precis hur det är i praktiken.

Permalänk
Medlem

Postnord har fungerat felfritt i vartenda fall för min del, så detta ser jag inget problem med.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Paket har alltid funkat för mig men de har slarvat bort brev till mig och jag har fått andras brev.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

bra med postnord. Jävla DHL och schenker som inte kommer till normala platser. Behövde åka till andra sidan stan till en bemanad mack för att hämta...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Funkar bra för mig också. Hur man kan gissa att 15% av alla paket kommer försvinna vettetusan, det är verkligen inte min erfarenhet.
Den värsta förseningen jag fått på sistone vad gäller inrikes är när ett paket som skickades från Inet torsdag morgon inte kom fram förrän lunchtid måndag, istället för lunchtid fredag som det brukar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Expertgissare

Jag har inte haft mycket problem med postnord, och jämför man med de övriga sett till antalet leveranser jag haft så är problemen obetydligt små.
UPS är sämst med att leverera på ett vettigt sätt medans DHL är klart sämst med att få fram leveransen hel, eller fram överhuvudtaget...

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

@Cenorida: Aldrig strulat för mig heller, stabila tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

aldrig haft ett enda problem med postnord , förstår inte kritiken faktiskt. läser man på nätet så skulle man kunna tro att dom tappar bort häften av paket och resten dumpar dom i sjön

Permalänk
Medlem

På sista tiden måste jag säga att jag bara har positivt att säga om Postnord privat. På företagssidan är det ett skämt dock, noll service, noll förståelse för vem som betalar deras lön, beter sig som ett statligt verk med monopol.

Härom sistens kom det en pajas och skulle leverera en pall kaffe till kontoret där jag jobbar mest. En kille i receptionen sa till honom "vänta så ska jag hjälpa dig att öppna dörren ordentligt" (vi har dubbeldörrar i trä och man måste öppna båda för att få igenom en pall). Killen bara tittar på honom och drar igenom pallen ändå så att han pajar dörren, det blir en stor, lång spricka i träverket. Killen bara suckar högt, ställer i från sig pallen och drar därifrån, inget förlåt, inget "oj hur ska vi lösa detta?" utan han SUCKAR och bara går. Nästa dag kommer samma kille igen, så jag tittar honom i ögonen och säger, "nämen, här kommer dörrpajaren". Han tittar argt på mig och säger, "ja, vafaan vill du att jag ska göra åt det då?". Jag bara: "1. Be om ursäkt, 2. Tala om hur vi ska reklamera detta så att vi kan få dörren betald 3. Lyssna på vad kunden säger nästa gång". Killen bara går iväg och ropar över axeln, "Ni får väl ringa företagscenter eller nåt". Med medarbetare som dessa förstår jag om konkurrenterna gnider händerna och väntar på konkursen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Postnord är bra, grymmaste appen också!

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Personligen brukar inrikes försändelser fungera rätt hyfsat med Postnord, men så fort försändelsen kommer från något annat land har de en förbannad tendens att strula på ungefär alla sätt de kan.
Oavsett om det är missade aviseringar (har hänt att jag fått enda aviseringen för försändelse som påminnelse, dessutom kom denna avisering/påminnelse efter datumet då paketet skulle gå i retur - eftersom paketet då är flaggat i PNs system för returnering *får* jag inte hämta ut det hos ombud, trots att paketet ligger rakt framför mig), missade utkörningar, "ej hemma"-påhitt, skadade försändelser eller bara en rent grotesk tröghet. Har tagit emot en del försändelser via UPS från utlandet (oftast inom Europa och/eller från USA), och de är flera gånger bättre, även per krona, när man jämför de två.

Nåväl, upp till bevis.

Visa signatur