Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Amazon fortsätter med Postnord under sverigeexpansion

Det svensk-danska logistikföretaget anser sig vara kapabla att leverera Amazon-paket i större skala än tidigare.

Läs hela artikeln här

Tror att Postnord är det enda riktiga alternativet om man vill kunna nå HELA Sverige relativt snabbt. Kan inte tänka mig att de riktigt vinsthungriga & privata aktörerna bryr sig om småbyarna i norra Sverige. När jag har beställt via t ex Bring så har det alltid varit ett annat företag som skött den sista delen av leveransen. Gissar att Amazon vill blanda in så få parter som möjligt.

Och personligen har jag aldrig heller haft problem med Postnord.

Trist, känns som det är 50/50 att det kommer fram med postskitnord..
Mitt förtroende för Postnord är -0 på en skala 1-10.

Skrivet av Kungjaevel:

Och personligen har jag aldrig heller haft problem med Postnord.

Som jag skrivit i alla andra trådar så är det alltid problem med Postnord för mig vid hemleverans, även fast jag skriver ring på mobilen så får jag "paketet kunde ej delas ut".

Oh nej... inte bra

Detta komma slå hårt mot expansionen inom Sverige tror jag

Det enda fraktbolag som verkligen utmärker sig med att vara extremusla är UPS, de övriga är tämligen likvärdiga så där kvittar det vilket som används.

Ur mitt privata perspektiv är Postnord rätt bra. Snabba leveranser och "ofta" hanteras paketen bra.
Ur mitt arbetes perspektiv är Postnord helt helvetiska. På riktigt ett stort skämt... Har man en fråga kan _ingen_ av de som jobbar på företagscentret svara. De måste ringa och fråga någon i telefonen som dessutom måste fråga någon begravd om de har svaret, allt tar kanske 16 minuter och de återkommer med: Vi vet inte.

Frågan var: Jag har frågat eran support på mail och telefon hur jag ska lösa mitt företagskonto som blivit låst - hur det låses upp och de kunde inte svara så jag skulle fråga er här på företagscenter.

Ingen vet...

MEN! Som sagt, privat är de väldigt bra tycker jag

Som bäddat för problem. Postnord har blivit rena katastrofen. Senast idag fick jag en påminnelse om betalning för frankering som saknades på ett brev. Brevet hade redan levererats till mottagaren stod det. Jag har inte ens skickat något brev. Däremot väntar jag på två som "kommit bort". Gick fortare att få brev från Belgien med UPS än från Skåne till Örebro med Postnord. Rena skämtet.

Vad skulle kunna gå fel... 😂😂

Vet inte om man ska skratta eller gråta. För det första så är förtroendet för Postnord inte precis på topp. Närmare botten skulle jag säga. Och jag har inte bara dåliga erfarenheter privat utan även via företaget.

Först kommer de med förslaget att leverera varannan dag. Och nu när de vet att Amazon kommer till Sverige så kan de såklart inte säga nej till så mycket pengar som detta skulle generera. Självklart vill de ha kontraktet.

Jag slår vad om att minst 1/6 (runt 15-16 %) av alla paket som Amazon kommer att leverera kommer att "försvinna". Och så ringer man och får ingen lösning eller ekonomisk kompensation för paketet. Utan det är pengar som slängs i sjön för att någon på Postnord vill ha en tidigt present. För att inte tala om alla löjliga förseningar.

Om Amazon verkligen vill expandera till Sverige och få en lyckad sådan, så får de bara inte välja Postnord. De behöver en distributör som går att lita på för att knyta ihop säcken. Vill de gå i konkurs i Sverige om några år pga. dåliga leveranser så folk slutar köpa därifrån så go ahead!

Ingen idé att lägga ned så mycket pengar och skapa ett sånt enormt företag och filial här i Sverige bara för att till sist faila på leveranserna.

Har aldrig haft problem med leverans av något bolag, så mig är det egalt vilket de tar.

Tror också att det är som @Kungjaevel skriver att de är de enda som garanterat levererar till hela Sverige.

Har sagt det förr, och säger det igen: Postnord är de som funkar bäst för mig hemmavid i söderort. Hemleveranserna började vackla runt april-maj, någon gång, men i övrigt har det faktiskt varit mer eller mindre som utlovat. UPS vill jag inte ens tänka på som privatkund, DHL funkar okej, men i det stora hela taget sämre än Postnord.

Sedan tror jag egentligen inte att det här innebär någon direkt förändring jämfört med hur det funkat med beställningar från Amazon.de. Kan Postnord skala upp volymerna på leveranserna kanske de kan skrapa ihop tillräckligt med stålar för att överleva, vilket vore trevligt.

Skrivet av flashen:

Oh nej... inte bra

Detta komma slå hårt mot expansionen inom Sverige tror jag

Personligen skulle jag inte tro det. Posten har en leveranskvalitet på ca 95% (dvs andelen paket som kommer fram på utlovat tid) lite beroende på vilken period man kollar på.
Det är i stort sett on-par med, eller i vissa fall till och med bättre än, deras konkurrenter (i just den aspekten).

Däremot kan det säkert påverka deras anseende i vissa kretsar där Postnord har (förtjänt eller ej) dåligt rykte. Men någon nämnvärd påverkan på deras satsning i Sverige överlag vågar jag nog säga att det inte kommer att ha över huvud taget.

Senast redigerat 2020-08-05 19:18

Å fy.
PN misslyckas på ett eller ett annat sätt med 75% av alla leveranser så nej tack.

Amazon Prime med leverans samma dag vore smutt!

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Jag har faktiskt aldrig haft problem med Postnord mer än att dom någon gång inte knackat på för att leverera paket. Det var dock ett tag sedan.

Men, jämför man med andra länder så är ändå Postnord sjukt bra, har bott i lite olika länder och jämfört med UK, Irland och NZ så kan jag bara säga att Postnord är en dröm i jämförelse.
Men självklart får man väga in att det sannolikt varierar var man bor och hur de lokala postkontoret är.

Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Har funkat väldigt bra här också. Någon enstaka försening/felsortering, men inget allvarligt.
Även väldigt bra erfarenhet med deras hemleverans.

Postnord är det fraktbolag jag haft minst problem med både privat och när det gäller jobbet. Jag har jobbat som lagerarbetare i ca 14 år och utan tvekan är DHL det absolut sämsta fraktbolagen alla kategorier tätt följt av Schenker.

Så att Amazon samarbetar med Postnord ser jag som väldigt positivt.

Postnord är en av dem få saker i Sverige som får mig att känna som att jag bor i ett tredje världsland. Och tro mig, jag vet precis hur det är i praktiken.

Postnord har fungerat felfritt i vartenda fall för min del, så detta ser jag inget problem med.

Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Paket har alltid funkat för mig men de har slarvat bort brev till mig och jag har fått andras brev.

bra med postnord. Jävla DHL och schenker som inte kommer till normala platser. Behövde åka till andra sidan stan till en bemanad mack för att hämta...

Skrivet av Cenorida:

Bara jag som aldrig haft problem med Postnord? Trots att jag fått över 1000 paket?

Funkar bra för mig också. Hur man kan gissa att 15% av alla paket kommer försvinna vettetusan, det är verkligen inte min erfarenhet.
Den värsta förseningen jag fått på sistone vad gäller inrikes är när ett paket som skickades från Inet torsdag morgon inte kom fram förrän lunchtid måndag, istället för lunchtid fredag som det brukar.

Jag har inte haft mycket problem med postnord, och jämför man med de övriga sett till antalet leveranser jag haft så är problemen obetydligt små.
UPS är sämst med att leverera på ett vettigt sätt medans DHL är klart sämst med att få fram leveransen hel, eller fram överhuvudtaget...

@Cenorida: Aldrig strulat för mig heller, stabila tycker jag.

aldrig haft ett enda problem med postnord , förstår inte kritiken faktiskt. läser man på nätet så skulle man kunna tro att dom tappar bort häften av paket och resten dumpar dom i sjön

På sista tiden måste jag säga att jag bara har positivt att säga om Postnord privat. På företagssidan är det ett skämt dock, noll service, noll förståelse för vem som betalar deras lön, beter sig som ett statligt verk med monopol.

Härom sistens kom det en pajas och skulle leverera en pall kaffe till kontoret där jag jobbar mest. En kille i receptionen sa till honom "vänta så ska jag hjälpa dig att öppna dörren ordentligt" (vi har dubbeldörrar i trä och man måste öppna båda för att få igenom en pall). Killen bara tittar på honom och drar igenom pallen ändå så att han pajar dörren, det blir en stor, lång spricka i träverket. Killen bara suckar högt, ställer i från sig pallen och drar därifrån, inget förlåt, inget "oj hur ska vi lösa detta?" utan han SUCKAR och bara går. Nästa dag kommer samma kille igen, så jag tittar honom i ögonen och säger, "nämen, här kommer dörrpajaren". Han tittar argt på mig och säger, "ja, vafaan vill du att jag ska göra åt det då?". Jag bara: "1. Be om ursäkt, 2. Tala om hur vi ska reklamera detta så att vi kan få dörren betald 3. Lyssna på vad kunden säger nästa gång". Killen bara går iväg och ropar över axeln, "Ni får väl ringa företagscenter eller nåt". Med medarbetare som dessa förstår jag om konkurrenterna gnider händerna och väntar på konkursen.

Postnord är bra, grymmaste appen också!

Personligen brukar inrikes försändelser fungera rätt hyfsat med Postnord, men så fort försändelsen kommer från något annat land har de en förbannad tendens att strula på ungefär alla sätt de kan.
Oavsett om det är missade aviseringar (har hänt att jag fått enda aviseringen för försändelse som påminnelse, dessutom kom denna avisering/påminnelse efter datumet då paketet skulle gå i retur - eftersom paketet då är flaggat i PNs system för returnering *får* jag inte hämta ut det hos ombud, trots att paketet ligger rakt framför mig), missade utkörningar, "ej hemma"-påhitt, skadade försändelser eller bara en rent grotesk tröghet. Har tagit emot en del försändelser via UPS från utlandet (oftast inom Europa och/eller från USA), och de är flera gånger bättre, även per krona, när man jämför de två.

Nåväl, upp till bevis.