Elbilar - Tråden för intresserade

Skrivet av TobiasStockholm:

Men med nyare batteritekniker kommer billigare priser.

"The cost of CATL's cobalt-free lithium iron phosphate battery packs has fallen below $80 per kilowatt-hour, with the cost of the battery cells dropping below $60/kWh, the sources said. CATL’s low-cobalt NMC battery packs are close to $100/kWh.

Auto industry executives have said $100/kWh for battery packs is the level at which electric vehicles reach rough parity with internal combustion competitors."

"In comparison, the new low-cobalt batteries being jointly developed by General Motors and LG Chem are not expected to reach those cost levels until 2025, according to a source familiar with the companies’ work."

https://www.autoblog.com/2020/05/14/tesla-secret-electric-car...

Shit, va bra du är på att komma fram med citat snabbt haha xD
Görbra att priserna faller... jag tror det kommer båda gott om begagnadmarknaden också!

Skrivet av Chromatic:

Shit, va bra du är på att komma fram med citat snabbt haha xD
Görbra att priserna faller... jag tror det kommer båda gott om begagnadmarknaden också!

Läst artiklarna förut så bara att leta upp dem igen

Ja priserna kommer gynnas, bara om typ 2 år kommer det ju komma ut mängder med Model 3 som leasats i 3 år, de borde förhoppningsvis kosta nånstans runt 250.000 kr för Standard range och 300.000 kr för Long range med under 10.000 mil på mätarna. Riktigt mycket bil för pengarna.

Skrivet av TobiasStockholm:

Läst artiklarna förut så bara att leta upp dem igen

Ja priserna kommer gynnas, bara om typ 2 år kommer det ju komma ut mängder med Model 3 som leasats i 3 år, de borde förhoppningsvis kosta nånstans runt 250.000 kr för Standard range och 300.000 kr för Long range med under 10.000 mil på mätarna. Riktigt mycket bil för pengarna.

Ja jisses, jag har nydligen köt en Yaris 05a 1.0l med 12 tusen mil på mätaren och min tanke är nog att när den når 30 tusen kanske man bör kunna kolla på en elbil.

Och då kör jag max 2-3 tusen mil om året om ens det.

Blir intressant att följa detta, tack igen

Skrivet av Chromatic:

Hoppsan, det missade jag!
Helt galet faktiskt...

Men än så länge så känns det som folk som har råd att köpa en ny Tesla är också människor som snabbt köper en nyare modell efter bara några år, haha xD

Catl är en Kinesisk batteri tillverkare som alla Oem kan beställa ifrån så denna inovation till batteri är inte låst till Tesla och står också i artikeln att dom tar order idag från alla som vill beställa.

Tesla egna batteri tillsammans med Maxwell är inte presenterat ännu och dom har prata om 1 miljon miles på detta och resten är dolt till september när dom ska presentera detta på Tesla batteryday.

Skrivet av Jonas79:

Catl är en Kinesisk batteri tillverkare som alla Oem kan beställa ifrån så denna inovation till batteri är inte låst till Tesla och står också i artikeln att dom tar order idag från alla som vill beställa.

Tesla egna batteri tillsammans med Maxwell är inte presenterat ännu och dom har prata om 1 miljon miles på detta och resten är dolt till september när dom ska presentera detta på Tesla batteryday.

Oj vad spännande! Tack för informationen!

Skrivet av TobiasStockholm:

Men med nyare batteritekniker kommer billigare priser.

"The cost of CATL's cobalt-free lithium iron phosphate battery packs has fallen below $80 per kilowatt-hour, with the cost of the battery cells dropping below $60/kWh, the sources said. CATL’s low-cobalt NMC battery packs are close to $100/kWh.

Auto industry executives have said $100/kWh for battery packs is the level at which electric vehicles reach rough parity with internal combustion competitors."

"In comparison, the new low-cobalt batteries being jointly developed by General Motors and LG Chem are not expected to reach those cost levels until 2025, according to a source familiar with the companies’ work."

https://www.autoblog.com/2020/05/14/tesla-secret-electric-car...

Detta betyder att Kinesiska Catl ligger 5 år före i utvecklingen & dessutom 20% billigare inte konstigt att Bmw, Polestar, Volkswagen mfl skrivit avtal med Catl som batteri leverantörer till deras bilar.

Även på Byd batteri information om deras bladbatterier som dom är först att få in i ett fordon visar att dom också ligger före Koreanska Lg Chem.

BYD har så många olika egna fordon som behöver batterier så dom bygger enbart batterier till deras egna produkter och är ej beroende av något annat företag.

Senast redigerat 2020-08-02 11:36

Polestar 2 går ej ladda på Ionity för blir felkoder & kommit fram på minst 5 olika YouTube kanaler detta måste åtgärdas omgående. Tesla modell 3 Lr vs Polestar 2.

Reklam film Byd Han

Bara i Asien man hittar dessa komiska reklam filmer, Ora 2=White cat:-)

Ora r2 är en liten prisvärd Elbil jag skulle kunna tänka mig och tycker designen är bra men verkar som alla vill ha Xpeng P7, Byd Han och liknande Tesla modell 3 sedan prisklassen när man ser vilka Youtube klipp som får mest views.

BYD E-plattform har funnits sedan 2018 och denna som Toyota nu använder i deras elbilar som visats i Kina och imorgon kommer Fully charged med en video om Toyota/Byd första elbilar tillverkade i Kina.
2008 kom dom med Phev enligt denna videon.
2010 första Bev fordonet.
Nmc nail penetration= explosion i testet var skrämmande, 50% mindre plats med blad vs block batteri.

Senast redigerat 2020-08-03 23:19

Tesla Model S är väl egentligen den enda riktiga elbilen som har ett rejält lastutrymme?

Synd bara att den är så dyr att försäkra. Fullt förståeligt dock med tanke på att en Tesla har ett så pass högt värde, samt inte är så vanliga.

Skrivet av Kaine_Uro:

Tesla Model S är väl egentligen den enda riktiga elbilen som har ett rejält lastutrymme?

Synd bara att den är så dyr att försäkra. Fullt förståeligt dock med tanke på att en Tesla har ett så pass högt värde, samt inte är så vanliga.

Audi E-tron har ett rätt gigantiskt lastutrymme också, drar en del men laddar rätt snabbt så det jämnar ut sig.

Model S är egentligen inte så dyr att försäkra som ny (med halvförsäkring) jämfört med andra bilar, helförsäkring ligger lite högt men fortfarande rätt lågt med tanke på värdet och motorstyrkan.

Trodde Toyota skulle komma med Byd E plattform men tydligen enbart en Fossil konvert i detta skede som så många andra märken gjort i Europa men oj vad priserna i Kina är bra i jämförelse mot Europa & BYD har en fabrik i Ungern. JAC är Volkswagens nya partner på deras ekonomi plattform & tydligen tillverkar dom bilar åt Nio på kontrakt totalt missat detta.

Europa vill satsa på att bli andra största regionen för batterier idag är Kina överlägsna på detta område. Batterifabrikerna som finns idag i Europa går på högtryck även under Covid19.

"Of the 142 large-scale battery plants worldwide, 109 are in China – a capacity share of more than 70%."

https://www.climatechangenews.com/2020/07/27/european-battery...

Skrivet av Aktsu:

Audi E-tron har ett rätt gigantiskt lastutrymme också, drar en del men laddar rätt snabbt så det jämnar ut sig.

Model S är egentligen inte så dyr att försäkra som ny (med halvförsäkring) jämfört med andra bilar, helförsäkring ligger lite högt men fortfarande rätt lågt med tanke på värdet och motorstyrkan.

Och Tesla Model X, F-Pace, och egentligen alla el SUV:ar. Men det är ett problem att det finns så få "vanliga" bilar som elbilar. SUV:ar finns en del och fler är på gång, och småbilar och nu i och med Id.3 så finns det ju lite större småbilar snart. Men inga vanliga sedan/kombi-varianter riktigt. Polestar 2 känns ju ganska normal, men den har ju halvkombilucka och är förkortad jämfört med V/S60 som den bygger på.

Skrivet av snajk:

Och Tesla Model X, F-Pace, och egentligen alla el SUV:ar. Men det är ett problem att det finns så få "vanliga" bilar som elbilar. SUV:ar finns en del och fler är på gång, och småbilar och nu i och med Id.3 så finns det ju lite större småbilar snart. Men inga vanliga sedan/kombi-varianter riktigt. Polestar 2 känns ju ganska normal, men den har ju halvkombilucka och är förkortad jämfört med V/S60 som den bygger på.

Ja, finns ju en del el-SUVar idag men inte många sedaner/halvkombis. Hoppas själv på att Mercedes EQS blir trevlig men tyvärr kan den nog bli för ”gubbig” om den ska vara för lik S-klass som de trycker på.

Polestar 2 bygger inte på V/S60 utan är samma plattform som XC40 så det är naturligt att den är kortare. Hade den byggt på samma plattform som S60 osv så hade den nog varit en trevligare bil faktiskt som fått mer utrustning.

Skrivet av Aktsu:

Audi E-tron har ett rätt gigantiskt lastutrymme också, drar en del men laddar rätt snabbt så det jämnar ut sig.

Model S är egentligen inte så dyr att försäkra som ny (med halvförsäkring) jämfört med andra bilar, helförsäkring ligger lite högt men fortfarande rätt lågt med tanke på värdet och motorstyrkan.

Audi E-tron ligger nästan i samma prisklass som Tesla Model S också. Den är dock mycket trevligare att köra jämfört med Teslan.

Visserligen så skulle man ju lika gärna kunna lägga de pengarna man spar in från bränslekostnader på försäkringskostnaden istället.

Hej Hej.

Idag beställde jag en Mercedes-Benz EQC 400 AMG.
Cirka 40 mil på batteri, baserad på GLC-chassit (har jag för mig).
Jag valde biljantblå (ljusare än på videon nedan). Får den runt 9 september.

Elmotorn där vanliga motorn brukar sitta, så ingen frunk.
95000kr rabatt inkl vinterpjuck.

Någon som har förslag på något elbilsforum? Tittat runt men hittar inget som verkar aktuellt eller som bara är märkesspecifikt

Någon som har Mercedes charge-kortet och som kan ge lite info hur den är att använda till vardags för att ladda?

Skrivet av Kaine_Uro:

Audi E-tron ligger nästan i samma prisklass som Tesla Model S också. Den är dock mycket trevligare att köra jämfört med Teslan.

Visserligen så skulle man ju lika gärna kunna lägga de pengarna man spar in från bränslekostnader på försäkringskostnaden istället.

Intressant hur olika man kan uppleva bilar. Jag tycker att både Model S och Polestar 2 är betydligt mycket roligare att köra än Audi e-tron.

E-tron kändes inte ens som en elbil utan det kunde lika gärna suttit någon diesel i den. Gammaldags på flera sätt. De största fördelarna är väl att den gick riktigt tyst och är rymlig. Dock minst prisvärd av dem alla. Hopplöst efter Tesla på allt som har med drivlinan, batteri och laddning att göra.

Hur Audi e-tron kan vara så mycket dyrare än Polestar 2 är en gåta för mig.

Här görs en bra jämförelse med en pluginhybrid mot en Elbil
https://www.youtube.com/watch?v=HdENrYlaez0

Polestar 2 VS Modell 3 räckvidds test i 130 km/h på autobahn.

Skrivet av stgr:

Hej Hej.

Någon som har förslag på något elbilsforum? Tittat runt men hittar inget som verkar aktuellt eller som bara är märkesspecifikt

Du kan kolla in Teslaclubsweden, där diskuteras det om alla elbilar.

Skrivet av stgr:

Hej Hej.

Idag beställde jag en Mercedes-Benz EQC 400 AMG.
Cirka 40 mil på batteri, baserad på GLC-chassit (har jag för mig).
Jag valde biljantblå (ljusare än på videon nedan). Får den runt 9 september.

Elmotorn där vanliga motorn brukar sitta, så ingen frunk.
95000kr rabatt inkl vinterpjuck.

Någon som har förslag på något elbilsforum? Tittat runt men hittar inget som verkar aktuellt eller som bara är märkesspecifikt

Någon som har Mercedes charge-kortet och som kan ge lite info hur den är att använda till vardags för att ladda?

Nu blev jag nyfiken fick du den rabatten före Miljöpremien på 60 000 Sek så låter det riktigt bra måste jag säga.

Skrivet av Jonas79:

Nu blev jag nyfiken fick du den rabatten före Miljöpremien på 60 000 Sek så låter det riktigt bra måste jag säga.

Före miljöbonusen. Så om cirka 6 månader dimper det några kronor till.
Totalpris blev 859tkr-ish inkl fälg och vinterdäck.

Skrivet av Aktsu:

Ja, finns ju en del el-SUVar idag men inte många sedaner/halvkombis. Hoppas själv på att Mercedes EQS blir trevlig men tyvärr kan den nog bli för ”gubbig” om den ska vara för lik S-klass som de trycker på.

Precis. Jag tror inte EQS kommer att vara så gubbig, de är väl medvetna om att konservativa gubbar (som är de som köper S-klass mest) inte kommer att vara en större målgrupp för deras elbilar.

Ett alternativ är ju Hyundai Ioniq. Den finns ju som bensinbil och hybrid också, men många verkar vara nöjda med elvarianten. Inte alls samma klass som en Merca, Audi eller Polestar förstås men ändå ett hyfsat vanligt format. Jag har bara åkt i en ett par gånger via Uber utomlands så jag har inte så bra koll, men chauffören var väldigt nöjd med den i alla fall.

Citat:

Polestar 2 bygger inte på V/S60 utan är samma plattform som XC40 så det är naturligt att den är kortare. Hade den byggt på samma plattform som S60 osv så hade den nog varit en trevligare bil faktiskt som fått mer utrustning.

Just det. Det är mer designen som kommer från S/V60.

Jag förstår inte riktigt trenden med små SUVar. XC40 är helt ok, och elvarianten lär sälja rätt bra, men varför liksom. Vill man ha en stor lyxig "kombi" så är man ju nästan tvungen att ta steget till en SUV idag, men om man ändå inte ska ha en jättebil så är det väl bättre med en vanlig sedan, halvkombi eller kombi liksom. För oss andra trafikanter är det i alla fall trevligare att inte ha en två meter hög bil framför en som blockerar sikten framåt väldigt effektivt.

Jag har en BMW X1 som lånebil för tillfället och prismässigt ligger den på ungefär samma nivå som min 3-serie kombi men den är ju sämre på typ allt. Mindre bagageutrymme, mindre i baksätet, billigare inredning, jobbigare att parkera osv.

Skrivet av snajk:

Precis. Jag tror inte EQS kommer att vara så gubbig, de är väl medvetna om att konservativa gubbar (som är de som köper S-klass mest) inte kommer att vara en större målgrupp för deras elbilar.

Ett alternativ är ju Hyundai Ioniq. Den finns ju som bensinbil och hybrid också, men många verkar vara nöjda med elvarianten. Inte alls samma klass som en Merca, Audi eller Polestar förstås men ändå ett hyfsat vanligt format. Jag har bara åkt i en ett par gånger via Uber utomlands så jag har inte så bra koll, men chauffören var väldigt nöjd med den i alla fall.

Ja, har ju själv kört mer BMW/Audi och aldrig riktigt gillat Mercedes design men hoppas att EQS blir lite mer tech och modern nu när de satsar på en elbil från grunden.

Ja Hyundai Ioniq är ju en bra bil om man vill ha en billigare, blir ju lite mer laddning på långresa dock så den är väl främst för kortare distanser.

Rätt nöjd just nu med min Model 3 men saknar ändå bekvämligheten från den Model S vi hade. Önskar det kom en bil i samma storlek som Model 3 (sedan/halvkombi) som var ”techig” men ändå hade lite bekvämligheter som akustikglas, adaptiva dämpare, trevliga materialval osv. Polestar 2 är ju rätt i rätt riktning men är ju som sagt baserad på XC40 så inte fullt så bekväm jag hade velat ha.

Vill sjukt gärna ha fällbart mittenbaksäte eller en stor skidlucka så man kan åka 4 pers till fjällen utan takbox...

Skrivet av snajk:

Just det. Det är mer designen som kommer från S/V60.

Jag förstår inte riktigt trenden med små SUVar. XC40 är helt ok, och elvarianten lär sälja rätt bra, men varför liksom. Vill man ha en stor lyxig "kombi" så är man ju nästan tvungen att ta steget till en SUV idag, men om man ändå inte ska ha en jättebil så är det väl bättre med en vanlig sedan, halvkombi eller kombi liksom. För oss andra trafikanter är det i alla fall trevligare att inte ha en två meter hög bil framför en som blockerar sikten framåt väldigt effektivt.

Jag har en BMW X1 som lånebil för tillfället och prismässigt ligger den på ungefär samma nivå som min 3-serie kombi men den är ju sämre på typ allt. Mindre bagageutrymme, mindre i baksätet, billigare inredning, jobbigare att parkera osv.

Små SUVar förstår jag inte alls faktiskt, storleksklass XC60 och uppåt kan jag förstå en del även om jag själv inte gillar SUV men de mindre vet jag inte varför man har. Å andra sidan förstår jag inte helkombi heller så :p.

Skrivet av stgr:

Hej Hej.

Idag beställde jag en Mercedes-Benz EQC 400 AMG.

Fin bil du köpt. Tvåa i elbilsförsäljningen i Norge i Juli om jag inte minns fel.

Skrivet av Lembritt:

Du kan kolla in Teslaclubsweden, där diskuteras det om alla elbilar.

Visst, även om där är jobbigt mycket fanatism till varumärket Tesla.

Skrivet av Anonymous FTW:

Fin bil du köpt. Tvåa i elbilsförsäljningen i Norge i Juli om jag inte minns fel.

Tack. Just nu känns en månad låååååååång bort
Ska dessutom försöka sälja min Kia Stinger 3.3TT innan jag får mercan.

Skrivet av Lembritt:

Du kan kolla in Teslaclubsweden, där diskuteras det om alla elbilar.

Skrivet av Anonymous FTW:

Visst, även om där är jobbigt mycket fanatism till varumärket Tesla.

Jo, har hittat dit också, verkar bara vara den "enda" som finns som verkar vara aktiv, och som AFTW sa, väldigt tesla-fanatism-ish där, så andra batteribilar hamnar i skymundan.