Teslas rusning på börsen får bolaget att sniffa på indexet S&P 500

Skrivet av medbor:

Vätgas förlorar enkelt pga ineffektiviteten, plus att det kräver ny infrastruktur längs med alla vägar. Snabbladdare är ju mycket lättare och billigare att sätta upp och har dessutom redan rullats ut i större utsträckning redan.

Dessutom framställs majoriteten av vätgas från naturgas (metan) vilket är ett fossilt bränsle, så knappast särskilt miljövänligt

Vatten är ju väte och syre, borde det inte gå att utvinna vätgas från vatten ??
Frakta vatten fram till macken borde inte vara speciellt svårt.
Antar att anledningen att ingen gjort det är att det inte är ekonomiskt, för dyrt ?

Senast redigerat 2020-07-29 20:23
Skrivet av Alpha77:

Vatten är ju väte och syre, borde det inte gå att utvinna vätgas från vatten ??
Frakta vatten fram till macken borde inte vara speciellt svårt.
Antar att anledningen att ingen gjort det är att det inte är ekonomiskt, för dyrt ?

Skalan på tillverkningen på macken begränsar effektiviteten, men går såklart att göra så om man vill. Vatten finns ju oftast tillgängligt på de flesta ställen mackar finns idag.

Tillverka metan från naturgas är helt enkelt mycket billigare idag, därför väljer man den vägen

Edit: ska såklart vara ’vätgas från naturgas (metan)’ i förra meningen

Senast redigerat 2020-07-30 09:56

@Alpha77: Det går ju, men frågan är om det inte är bättre att använda elen för att ladda ett batteri direkt då, istället för att ta omvägen via vätgas?
https://www.nyteknik.se/energi/forskare-har-forvandlat-havsva...

Skrivet av medbor:

Motarbetet jag tänkte på var främst det som var i usa där de inte fick säljas i vissa delstater alls, vissa tillät inte online-försäljning av bilar, i vissa strejkade alla bilförsäljare och vägrade sälja tesla, ...

Miljöbilspremie är inte unikt för tesla utan gäller alla bilar som uppfyller vissa krav. Dock är det ganska få som gör det förutom tesla...

Så enstaka stater i USA hade trubbiga regelverk eller säljare som inte ville kränga Tesla?
Men på federalnivå så finns det en rabatt motsvarande den i Sverige.

Jag tycker det verkar vara ett ganska klent "motarbete", om mam nu beaktar elbilsrabatten.

Senast redigerat 2020-07-30 11:40: Stavning på mobil.....
Skrivet av henkiii:

Så enstaka stater i USA hade trubbiga regelverk eller säljare som inte ville kränga Tesla?
Men på federalnivå så finns det en rabatt motsvarande den i Sverige.

Jag tycker det verkar vara ett ganska klent "motarbete", om mam nu beaktar elbilsrabatten.

Det finns nog fler exempel än don jag tog upp, och elbilspremien är väl knappast specifik för tesla, den kan ju alla ta del av... bara att ingen annan tillverkare verkar ta elbilar på allvar under alla dessa år

Skrivet av medbor:

Det finns nog fler exempel än don jag tog upp, och elbilspremien är väl knappast specifik för tesla, den kan ju alla ta del av... bara att ingen annan tillverkare verkar ta elbilar på allvar under alla dessa år

Visst går det säkert att hitta enstaka mindre hinder.
Men det målades upp en bild av något i närheten av organiserat motarbete mot alla elbilar/tesla som skulle väga över alla elbilsubventioner. Jag upplever att det påståendet är utan grund.

Det är mer medvind än motvind för batteribilar. Vilket bidragit till att Musk har kunnat bygga ett imperium på delvis lånade pengar.

Jag gissar att få biltillverkare kunde förutspå (eller chansa) att en bil i miljonklassen kunde bli mainstream.
Men tydligen var bilar inte tillräckligt dyra, så fler har ju hängt på den trenden nu några år senare.

Men är affären hållbar på sikt när subventionerna försvinner?

Angående laddnätverket. Kommer lagstiftningen reglera de nya bensinstationerna som bara fungerar med ett märke? Jag tycker det verkar idiotiskt ur ett plats/miljöperspektiv.

Kommer det verkligen ta så lång tid innan de gamla bildrakarna kommer i kapp med sina el modeller?

Jag är inte djupt påläst på Tesla, men är aktiens värde baserat på en stabil grund eller flockmentalitet och det förhoppningsvis väntande kapitalet från alla indexfonder. Kanske spelar det ingen roll om man är snabb att hoppa av i rätt tid....

Skrivet av NutCracker:

Nu väntar man bara på en "Folka"-tesla, vilken gärna får vara tillverkad i Sverige - av Volvo. Det samarbetet skulle jag se hellre än vad de (Volvo) har idag.

PS2 görs ju tyvärr i Kina, men annars en riktigt trevlig bil (och motsvarar i mycket M3, även om grundkonstruktionen är en fossilplattform).

Positivt dock; Tesla har nyligen startat bygget av en europeisk bilfabrik i Tyskland, och kommer i framtiden att tillverka bilar för EU-marknaden där.

Skrivet av Tempel:

Sen brukar andra bolag få bättre betyg på sina mjukvarusystem i bilarna än Tesla. Men vist Elon är duktig på hype.

Har du ägt en Tesla själv, eller ens provkört en?

Skrivet av Barak:

Har dom det?
Kvalitén på bilarna verkar vara under all kritik. Verkar snarare som dom endast har tekniken men saknar resten runt omkring.

Konstruktionen och R&D är toppklass (kika på vad den kända "isärskruvaren" och bilanalytikern Doug Munro rapporterar), men tyvärr så är monteringsjobbet av "amerikanskt" snitt. Dvs. inte samma klass som tysk eller svensk tillverkning.

Det är dock (tyvärr, som du är lite inne på) av normal amerikansk byggkvalitet. Typ samma som Doge, GM, Chevrolet, etc och andra bilar som byggs i USA. Varken bättre (tyvärr), men inte heller sämre.

Som tur är så kommer de i framtiden att flytta biltillverkningen (för EU och svenska marknaden) till Tyskland.

Skrivet av Dunde:

Finns bättre elbilar på alla punkter än Tesla. Men hypen är stor ännu.

Vilken tycker du jag skall byta till, som du anser är bättre?

Skrivet av Jimmy:

Man kan i princip inte själv fixa något på bilen och det går inte att lämna in till vilken verkstad som helst vilket medför väntetider på flera månader.

Vad är det som du behöver "fixa" med Teslan?

Genuint nyfiken, för jag förstår faktiskt inte vad du klagar på här.

Charmen med elbilar är att de är i princip helt underhållsfria, förutom att byta däck (och kanske luftkupefilter någon gång).

För mig så har väntetiden inte varit flera månader, men det kan säkert variera från olika verkstäder och orter.

Skrivet av henkiii:

Aktivt motarbetas?
Ingen bil har väl subventionerats så mycket som Tesla.

Elbilar (och andra icke-fossilbilar) subventioneras, i vissa länder (långt ifrån alla), men var har du fått ifrån att specifikt Tesla subventioneras framför andra tillverkare?

Skrivet av henkiii:

Jag tänkte mer lokalt, tex hur förmånsskatten på en Model S för 1MSEK motsvarade en V70 för 300kkr.

Hade du något exempel på "motarbete"?

Det är inte Tesla som subventioneras. Förmånsvärdet bygger på CO2 nivå och annat som släpps ut.

Faktum är att Skatteverket i år höjt förmånsvärdet på Tesla M3, men samtidigt satt ett lägre förmånsvärde på Volvos PS2 (om något så känns det snarare som om Volvo subventioneras i Sverige).

Skrivet av KrilleD:

Det är på grund av miljöhysterin och hypen kring elbilar som Tesla kunnat ta enorma priser och ändå få det sålt. Långt ifrån säkert elbilar är framtiden, om 10-20 år kan det vara vätgasdrivna bilar, att Elon kallar det dumt är ju talande, Elon är ljusår ifrån geniet han tagit namnet ifrån till sina elbilar.

Vätgasbilar har det snackats mycket om i 30 år (speciellt japanska tillverkare), men mycket lite har kommit ut konkret på marknaden.

Men det är fritt fram. Absolut inget som Skatteverket missgynnar.

Skatteverkets miljöbonus gäller utsläpp, och om du kör vätgasbil (när de nu kommer, värre än HL3!) utan utsläpp så kommer du få precis samma miljöbonus som alla utsläppsfria elbilar.

Skrivet av Jimmy:

Någon här som faktiskt äger eller har ägt en Tesla? Får uppfattningen av att de som fått lära känns bilen under X antal månader inte alltid är så imponerade som folk på forum tenderar att vara.

Får uppfattningen att de flesta som klagar - är just de som aldrig själva ägt en Tesla.

Äger du någon själv, som klagar så mycket?

Skrivet av medbor:

Även mycket el skapas från att elda olja, kanske är det han menar?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sveri...

Skrivet av jOnÄTÄn:

Jaha det stämmer säkert var länge sedan jag satt med sådana läroböcker. Säkert läst det någon gång gick ju på elprogrammet i 3 år, men mest elektronik.

Skrämmande dålig utbildning (eller så förtränger folk sina mest basala kunskaper).

Skrivet av henkiii:

Det är mer medvind än motvind för batteribilar.

Absolut. Det är helt klart framtiden, och den har börjat redan nu.

Skrivet av henkiii:

Vilket bidragit till att Musk har kunnat bygga ett imperium på delvis lånade pengar.

Han har tjänat pengar på att se framåt i tiden. Absolut.

Till skillnad från de stora biltillverkarna som fått enorma både lån och subventioner i USA, så har Tesla betalt tillbaka alla sin lån.

De verkar också vara i behov av nya lån:

https://www.marketwatch.com/story/another-bailout-for-us-car-...

Skrivet av henkiii:

Men är affären hållbar på sikt när subventionerna försvinner?

Samma spelregler gäller för alla tillverkare.

Men de flesta vet att elbilar, oavsett märke, är framtiden. Det vet även VW och Volvo.

Skrivet av henkiii:

Angående laddnätverket. Kommer lagstiftningen reglera de nya bensinstationerna som bara fungerar med ett märke?

Inte än så länge. Ingen som heller reglerat kartellbildningen OPEC, eller reglerat att Sony och Valve köper "exklusivitet" genom att stoppa utgivning av spel till andra än sina egna plattformar. Eller Nvidia som låser vissa funktioner till endast sina grafikkort (även om det inte finns några som helst tekniska orsaker till det). Finns hur många exempel som helst.

Skrivet av henkiii:

Jag är inte djupt påläst på Tesla

Det märks.

Inte bilindustrin generellt heller (verkar det som).

Jag menade såklart inte i sverige... annars hittade jag inget vettigt i det jag refererade till alltså

Skrivet av martinot:

Elbilar (och andra icke-fossilbilar) subventioneras, i vissa länder (långt ifrån alla), men var har du fått ifrån att specifikt Tesla subventioneras framför andra tillverkare?

Jag tänker på hur förmånsskatten på tidiga teslor motsvarade den för v70.
Det fanns bara en dyr elbil då, så i praktilen var det ju en Teslasubvention.

Skrivet av martinot:

Vad är det som du behöver "fixa" med Teslan?

Genuint nyfiken, för jag förstår faktiskt inte vad du klagar på här.

Charmen med elbilar är att de är i princip helt underhållsfria, förutom att byta däck (och kanske luftkupefilter någon gång).

För mig så har väntetiden inte varit flera månader, men det kan säkert variera från olika verkstäder och orter.

Nej, charmen med elbilar är att de går på el, förövrigt är de väldigt likt vanliga bilar och slits därmed på liknande vis. Jag tillhör de som reparerar mina bilar själv så långt det går, det innebär att byta databoxar, olika givare, upphägning, bromsar o.s.v. De mer avancerade gerjerna lämnar jag såklart till verkstad men då handlar det främst om avsaknad kunskap. Det är dock rätt att elmotorn slits mindre och det är också mindre prylar runt motorn som kan slitas men förövrigt är det som vilken annan bil som helst.

Vad jag hört från de som ägt eller äger Tesla så kan man inte lämna in dem på vilken verkstad som helst och det är också hårda restriktioner för vad man själv får och kan göra själv på bilen.

Norge har haft Tesla subtionerad ganska länge och enligt de Norrmän jag pratat med så är man inte direkt nöjda. Jag har inte veriferat men eftersom jag hört liknande historier på andra håll så har jag ingen anledning att misstro.

Skrivet av martinot:

Det är inte Tesla som subventioneras.
[...]
om något så känns det snarare som om Volvo subventioneras i Sverige

Jag tror du har spenderat för myclet tid på elbilsforum.

Skrivet av martinot:

Får uppfattningen att de flesta som klagar - är just de som aldrig själva ägt en Tesla.

Äger du någon själv, som klagar så mycket?

Oj, missade denna härliga gliring. Om du läser mina poster och framförallt den du citerar så är det ganska tydligt att jag inte själv äger en Tesla bil. Jag har varit generellt postivit inställd till Tesla och blev förvånad när jag började höra om diverse problem för X antal år sen. Egentligen borde det på ett vis vara förväntat med tanke på ny tillverkningsprocess och hur komplex en bil av denna klass verkligen är.

Idag skulle jag fortfarande säga att det är imponerade bilar men jag är inte så säker på att jag skulle vilja äga en. Tills dess är det intressant att höra vad de som faktiskt ägt bilarna tycker och här finns det uppenbarligen både negative och positiva omdömen.

Skrivet av Jimmy:

Idag skulle jag fortfarande säga att det är imponerade bilar men jag är inte så säker på att jag skulle vilja äga en. Tills dess är det intressant att höra vad de som faktiskt ägt bilarna tycker och här finns det uppenbarligen både negative och positiva omdömen.

Jag är inne på min andra (planerar nästan en tredje kan man väl säga) och tycker det är lite blandat faktiskt. Tycker bilarna är bra men det finns många fel med dem och organisationen också såklart. Bryr mig själv inte om att kunna göra saker själv, man bokar tid i appen och kan oftast få hjälp snabbt för stoppande fel och några veckor för mindre viktiga fel. Kosmetiska småsaker får man väl ibland vänta lite längre på dock. Kommer aldrig äga en Tesla efter det att den 4-åriga nybilsgarantin går ut iaf med tanke på kostnaderna för vissa saker som verkar paja en del...

Å andra sidan är det enda som kan få mig att avstå elbil att en bensinbil är den (och andra verkar långt bort) som uppnår legal självkörning nivå 3 på motorväg. Och tyvärr ligger konkurrerande elbilar rätt långt bort i mina ögon, hade hoppats på Audi/Porsche men tyvärr håller de fast vid sitt kassa infotainmentsystem.

Senast redigerat 2020-07-31 10:02