Teslas rusning på börsen får bolaget att sniffa på indexet S&P 500

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vätgas förlorar enkelt pga ineffektiviteten, plus att det kräver ny infrastruktur längs med alla vägar. Snabbladdare är ju mycket lättare och billigare att sätta upp och har dessutom redan rullats ut i större utsträckning redan.

Dessutom framställs majoriteten av vätgas från naturgas (metan) vilket är ett fossilt bränsle, så knappast särskilt miljövänligt

Vatten är ju väte och syre, borde det inte gå att utvinna vätgas från vatten ??
Frakta vatten fram till macken borde inte vara speciellt svårt.
Antar att anledningen att ingen gjort det är att det inte är ekonomiskt, för dyrt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Vatten är ju väte och syre, borde det inte gå att utvinna vätgas från vatten ??
Frakta vatten fram till macken borde inte vara speciellt svårt.
Antar att anledningen att ingen gjort det är att det inte är ekonomiskt, för dyrt ?

Skalan på tillverkningen på macken begränsar effektiviteten, men går såklart att göra så om man vill. Vatten finns ju oftast tillgängligt på de flesta ställen mackar finns idag.

Tillverka metan från naturgas är helt enkelt mycket billigare idag, därför väljer man den vägen

Edit: ska såklart vara ’vätgas från naturgas (metan)’ i förra meningen

Permalänk
Medlem

@Alpha77: Det går ju, men frågan är om det inte är bättre att använda elen för att ladda ett batteri direkt då, istället för att ta omvägen via vätgas?
https://www.nyteknik.se/energi/forskare-har-forvandlat-havsva...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Motarbetet jag tänkte på var främst det som var i usa där de inte fick säljas i vissa delstater alls, vissa tillät inte online-försäljning av bilar, i vissa strejkade alla bilförsäljare och vägrade sälja tesla, ...

Miljöbilspremie är inte unikt för tesla utan gäller alla bilar som uppfyller vissa krav. Dock är det ganska få som gör det förutom tesla...

Så enstaka stater i USA hade trubbiga regelverk eller säljare som inte ville kränga Tesla?
Men på federalnivå så finns det en rabatt motsvarande den i Sverige.

Jag tycker det verkar vara ett ganska klent "motarbete", om mam nu beaktar elbilsrabatten.

Stavning på mobil.....
Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så enstaka stater i USA hade trubbiga regelverk eller säljare som inte ville kränga Tesla?
Men på federalnivå så finns det en rabatt motsvarande den i Sverige.

Jag tycker det verkar vara ett ganska klent "motarbete", om mam nu beaktar elbilsrabatten.

Det finns nog fler exempel än don jag tog upp, och elbilspremien är väl knappast specifik för tesla, den kan ju alla ta del av... bara att ingen annan tillverkare verkar ta elbilar på allvar under alla dessa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det finns nog fler exempel än don jag tog upp, och elbilspremien är väl knappast specifik för tesla, den kan ju alla ta del av... bara att ingen annan tillverkare verkar ta elbilar på allvar under alla dessa år

Visst går det säkert att hitta enstaka mindre hinder.
Men det målades upp en bild av något i närheten av organiserat motarbete mot alla elbilar/tesla som skulle väga över alla elbilsubventioner. Jag upplever att det påståendet är utan grund.

Det är mer medvind än motvind för batteribilar. Vilket bidragit till att Musk har kunnat bygga ett imperium på delvis lånade pengar.

Jag gissar att få biltillverkare kunde förutspå (eller chansa) att en bil i miljonklassen kunde bli mainstream.
Men tydligen var bilar inte tillräckligt dyra, så fler har ju hängt på den trenden nu några år senare.

Men är affären hållbar på sikt när subventionerna försvinner?

Angående laddnätverket. Kommer lagstiftningen reglera de nya bensinstationerna som bara fungerar med ett märke? Jag tycker det verkar idiotiskt ur ett plats/miljöperspektiv.

Kommer det verkligen ta så lång tid innan de gamla bildrakarna kommer i kapp med sina el modeller?

Jag är inte djupt påläst på Tesla, men är aktiens värde baserat på en stabil grund eller flockmentalitet och det förhoppningsvis väntande kapitalet från alla indexfonder. Kanske spelar det ingen roll om man är snabb att hoppa av i rätt tid....

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Nu väntar man bara på en "Folka"-tesla, vilken gärna får vara tillverkad i Sverige - av Volvo. Det samarbetet skulle jag se hellre än vad de (Volvo) har idag.

PS2 görs ju tyvärr i Kina, men annars en riktigt trevlig bil (och motsvarar i mycket M3, även om grundkonstruktionen är en fossilplattform).

Positivt dock; Tesla har nyligen startat bygget av en europeisk bilfabrik i Tyskland, och kommer i framtiden att tillverka bilar för EU-marknaden där.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Sen brukar andra bolag få bättre betyg på sina mjukvarusystem i bilarna än Tesla. Men vist Elon är duktig på hype.

Har du ägt en Tesla själv, eller ens provkört en?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Har dom det?
Kvalitén på bilarna verkar vara under all kritik. Verkar snarare som dom endast har tekniken men saknar resten runt omkring.

Konstruktionen och R&D är toppklass (kika på vad den kända "isärskruvaren" och bilanalytikern Doug Munro rapporterar), men tyvärr så är monteringsjobbet av "amerikanskt" snitt. Dvs. inte samma klass som tysk eller svensk tillverkning.

Det är dock (tyvärr, som du är lite inne på) av normal amerikansk byggkvalitet. Typ samma som Doge, GM, Chevrolet, etc och andra bilar som byggs i USA. Varken bättre (tyvärr), men inte heller sämre.

Som tur är så kommer de i framtiden att flytta biltillverkningen (för EU och svenska marknaden) till Tyskland.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Finns bättre elbilar på alla punkter än Tesla. Men hypen är stor ännu.

Vilken tycker du jag skall byta till, som du anser är bättre?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Man kan i princip inte själv fixa något på bilen och det går inte att lämna in till vilken verkstad som helst vilket medför väntetider på flera månader.

Vad är det som du behöver "fixa" med Teslan?

Genuint nyfiken, för jag förstår faktiskt inte vad du klagar på här.

Charmen med elbilar är att de är i princip helt underhållsfria, förutom att byta däck (och kanske luftkupefilter någon gång).

För mig så har väntetiden inte varit flera månader, men det kan säkert variera från olika verkstäder och orter.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Aktivt motarbetas?
Ingen bil har väl subventionerats så mycket som Tesla.

Elbilar (och andra icke-fossilbilar) subventioneras, i vissa länder (långt ifrån alla), men var har du fått ifrån att specifikt Tesla subventioneras framför andra tillverkare?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tänkte mer lokalt, tex hur förmånsskatten på en Model S för 1MSEK motsvarade en V70 för 300kkr.

Hade du något exempel på "motarbete"?

Det är inte Tesla som subventioneras. Förmånsvärdet bygger på CO2 nivå och annat som släpps ut.

Faktum är att Skatteverket i år höjt förmånsvärdet på Tesla M3, men samtidigt satt ett lägre förmånsvärde på Volvos PS2 (om något så känns det snarare som om Volvo subventioneras i Sverige).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Det är på grund av miljöhysterin och hypen kring elbilar som Tesla kunnat ta enorma priser och ändå få det sålt. Långt ifrån säkert elbilar är framtiden, om 10-20 år kan det vara vätgasdrivna bilar, att Elon kallar det dumt är ju talande, Elon är ljusår ifrån geniet han tagit namnet ifrån till sina elbilar.

Vätgasbilar har det snackats mycket om i 30 år (speciellt japanska tillverkare), men mycket lite har kommit ut konkret på marknaden.

Men det är fritt fram. Absolut inget som Skatteverket missgynnar.

Skatteverkets miljöbonus gäller utsläpp, och om du kör vätgasbil (när de nu kommer, värre än HL3!) utan utsläpp så kommer du få precis samma miljöbonus som alla utsläppsfria elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Någon här som faktiskt äger eller har ägt en Tesla? Får uppfattningen av att de som fått lära känns bilen under X antal månader inte alltid är så imponerade som folk på forum tenderar att vara.

Får uppfattningen att de flesta som klagar - är just de som aldrig själva ägt en Tesla.

Äger du någon själv, som klagar så mycket?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Även mycket el skapas från att elda olja, kanske är det han menar?

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sveri...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jaha det stämmer säkert var länge sedan jag satt med sådana läroböcker. Säkert läst det någon gång gick ju på elprogrammet i 3 år, men mest elektronik.

Skrämmande dålig utbildning (eller så förtränger folk sina mest basala kunskaper).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Det är mer medvind än motvind för batteribilar.

Absolut. Det är helt klart framtiden, och den har börjat redan nu.

Skrivet av henkiii:

Vilket bidragit till att Musk har kunnat bygga ett imperium på delvis lånade pengar.

Han har tjänat pengar på att se framåt i tiden. Absolut.

Till skillnad från de stora biltillverkarna som fått enorma både lån och subventioner i USA, så har Tesla betalt tillbaka alla sin lån.

De verkar också vara i behov av nya lån:

https://www.marketwatch.com/story/another-bailout-for-us-car-...

Skrivet av henkiii:

Men är affären hållbar på sikt när subventionerna försvinner?

Samma spelregler gäller för alla tillverkare.

Men de flesta vet att elbilar, oavsett märke, är framtiden. Det vet även VW och Volvo.

Skrivet av henkiii:

Angående laddnätverket. Kommer lagstiftningen reglera de nya bensinstationerna som bara fungerar med ett märke?

Inte än så länge. Ingen som heller reglerat kartellbildningen OPEC, eller reglerat att Sony och Valve köper "exklusivitet" genom att stoppa utgivning av spel till andra än sina egna plattformar. Eller Nvidia som låser vissa funktioner till endast sina grafikkort (även om det inte finns några som helst tekniska orsaker till det). Finns hur många exempel som helst.

Skrivet av henkiii:

Jag är inte djupt påläst på Tesla

Det märks.

Inte bilindustrin generellt heller (verkar det som).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag menade såklart inte i sverige... annars hittade jag inget vettigt i det jag refererade till alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Elbilar (och andra icke-fossilbilar) subventioneras, i vissa länder (långt ifrån alla), men var har du fått ifrån att specifikt Tesla subventioneras framför andra tillverkare?

Jag tänker på hur förmånsskatten på tidiga teslor motsvarade den för v70.
Det fanns bara en dyr elbil då, så i praktilen var det ju en Teslasubvention.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad är det som du behöver "fixa" med Teslan?

Genuint nyfiken, för jag förstår faktiskt inte vad du klagar på här.

Charmen med elbilar är att de är i princip helt underhållsfria, förutom att byta däck (och kanske luftkupefilter någon gång).

För mig så har väntetiden inte varit flera månader, men det kan säkert variera från olika verkstäder och orter.

Nej, charmen med elbilar är att de går på el, förövrigt är de väldigt likt vanliga bilar och slits därmed på liknande vis. Jag tillhör de som reparerar mina bilar själv så långt det går, det innebär att byta databoxar, olika givare, upphägning, bromsar o.s.v. De mer avancerade gerjerna lämnar jag såklart till verkstad men då handlar det främst om avsaknad kunskap. Det är dock rätt att elmotorn slits mindre och det är också mindre prylar runt motorn som kan slitas men förövrigt är det som vilken annan bil som helst.

Vad jag hört från de som ägt eller äger Tesla så kan man inte lämna in dem på vilken verkstad som helst och det är också hårda restriktioner för vad man själv får och kan göra själv på bilen.

Norge har haft Tesla subtionerad ganska länge och enligt de Norrmän jag pratat med så är man inte direkt nöjda. Jag har inte veriferat men eftersom jag hört liknande historier på andra håll så har jag ingen anledning att misstro.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är inte Tesla som subventioneras.
[...]
om något så känns det snarare som om Volvo subventioneras i Sverige

Jag tror du har spenderat för myclet tid på elbilsforum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Får uppfattningen att de flesta som klagar - är just de som aldrig själva ägt en Tesla.

Äger du någon själv, som klagar så mycket?

Oj, missade denna härliga gliring. Om du läser mina poster och framförallt den du citerar så är det ganska tydligt att jag inte själv äger en Tesla bil. Jag har varit generellt postivit inställd till Tesla och blev förvånad när jag började höra om diverse problem för X antal år sen. Egentligen borde det på ett vis vara förväntat med tanke på ny tillverkningsprocess och hur komplex en bil av denna klass verkligen är.

Idag skulle jag fortfarande säga att det är imponerade bilar men jag är inte så säker på att jag skulle vilja äga en. Tills dess är det intressant att höra vad de som faktiskt ägt bilarna tycker och här finns det uppenbarligen både negative och positiva omdömen.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Idag skulle jag fortfarande säga att det är imponerade bilar men jag är inte så säker på att jag skulle vilja äga en. Tills dess är det intressant att höra vad de som faktiskt ägt bilarna tycker och här finns det uppenbarligen både negative och positiva omdömen.

Jag är inne på min andra (planerar nästan en tredje kan man väl säga) och tycker det är lite blandat faktiskt. Tycker bilarna är bra men det finns många fel med dem och organisationen också såklart. Bryr mig själv inte om att kunna göra saker själv, man bokar tid i appen och kan oftast få hjälp snabbt för stoppande fel och några veckor för mindre viktiga fel. Kosmetiska småsaker får man väl ibland vänta lite längre på dock. Kommer aldrig äga en Tesla efter det att den 4-åriga nybilsgarantin går ut iaf med tanke på kostnaderna för vissa saker som verkar paja en del...

Å andra sidan är det enda som kan få mig att avstå elbil att en bensinbil är den (och andra verkar långt bort) som uppnår legal självkörning nivå 3 på motorväg. Och tyvärr ligger konkurrerande elbilar rätt långt bort i mina ögon, hade hoppats på Audi/Porsche men tyvärr håller de fast vid sitt kassa infotainmentsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Oj, missade denna härliga gliring. Om du läser mina poster och framförallt den du citerar så är det ganska tydligt att jag inte själv äger en Tesla bil. Jag har varit generellt postivit inställd till Tesla och blev förvånad när jag började höra om diverse problem för X antal år sen. Egentligen borde det på ett vis vara förväntat med tanke på ny tillverkningsprocess och hur komplex en bil av denna klass verkligen är.

Idag skulle jag fortfarande säga att det är imponerade bilar men jag är inte så säker på att jag skulle vilja äga en. Tills dess är det intressant att höra vad de som faktiskt ägt bilarna tycker och här finns det uppenbarligen både negative och positiva omdömen.

Byggkvaliteten är inte like bra som på våra svensktillverkade (Volvo V70) och tysktillverkade (Mercedes E-klass) bilar, så ett klart minus där. Ungefär den kvalitet som man kan förvänta sig på amerikansktillverkade produkter, och amerikanska bilar. Så där har Tesla en dela att jobba på. Man skall dock komma ihåg att de endast tillverkat bilar i ca 10 år, medans Volvo och Mercedes byggt bilar i över 100 år. När de om något år kommer igång med sin bilfabrik i Tyskland så tror jag det har en chans att bli en klar bättring i kvaliteten hur de monterar och bygger ihop sina bilar.

Bortsett från det så är jag grymt nöjd med vår Tesla, och kan verkligen rekommendera den för dig eller andra som är intresserade av en elbil. Grymt skön och bekväm att köra. Stolarna är nästan lika bra som hos Volvo, och de anser jag är bäst i världen (tydligen så har stolarna i Model 3 konstruerats av före detta bilstolsdesigner hos just Volvo). Förutom det så är den så lätt att köra. Mjuk och enkel vid låga hastigheter (ingen normal växellåda) och mjukt linjärt vridmoment hos elmotorerna. Kör ofta hårt och sportigt, och även där är den överlägsen våra ICE-bilar (trots enkelturbo på V70, och bi-turbo på Mercan) i acceleration och prestanda. Dessutom är just M3 riktigt rolig att köra i kurvor och på svängiga vägar. Sportigare fjädring och chassie än våra normala vardagsbilar, men mer komfortabel än kompisars Porsche och Ferarri. Riktigt trevlig kompromiss av vardagsbil/sportbil!

Gillar även autopiloten när jag antingen köra långa sträckor på motorväg, eller när det är trista vägköer i stan i rusningstid (så skönt att slippa småköra när trafiken kryper fram).

Min första elbil, och innan jag köpte den så var jag skeptisk och lite orolig till hur det skulle fungera med laddning i alla situationer. Har dock fungerat suveränt, och idag är jag inte det minsta "orolig" över laddning istället för tankning. Laddar hemma 95% av tiden, och resten om jag behöver snabbladda på resa (vilket är väldigt sällan jag behövt) så tar jag en fika på en kvart medans jag laddar bilen. Tycker tvärt om att det är så skönt att slippa åka in till macken och tanka!

Kan verkligen rekommendera dig att testa en. Tror du kommer att bli mycket positivt överraskad!

Visst har alla bilar sin +/-, men reagerar bara på att alla jättenegativa kritiker som jag träffar på, allt ifrån här på nätet tills på fester/garden party i verklighetem, aldrig ägt en Tesla själv. Majoriteten av dessa jättekritiker har dessutom inte ens testkört någon - trots deras mycket tvärsäkra negativa åsikter!

Säger en del varför jag är så skeptisk till alla som är superkritiska till en produkt, men som aldrig i sitt liv ens testat en.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tror du har spenderat för myclet tid på elbilsforum.

Det där var inte att svar på min fråga om ditt påsåtende.

Säger en hel del om dina (icke) bilkunskaper.

Inte för att det har med saken att göra (typiskt med personagrepp från sådana som du), men jag har spenderat exakt 0 sekunder på elbilsforum under 2020, och extremt sparsmakat tidigare (när jag var ny så fick jag många bra tips).

Varför dessa personangrepp, istället för att svara på vad du baserar dina felaktiga påstående på?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Nej, charmen med elbilar är att de går på el, förövrigt är de väldigt likt vanliga bilar och slits därmed på liknande vis. Jag tillhör de som reparerar mina bilar själv så långt det går, det innebär att byta databoxar, olika givare, upphägning, bromsar o.s.v. De mer avancerade gerjerna lämnar jag såklart till verkstad men då handlar det främst om avsaknad kunskap. Det är dock rätt att elmotorn slits mindre och det är också mindre prylar runt motorn som kan slitas men förövrigt är det som vilken annan bil som helst.

Visst behöver man byta däck och bromsar, som på vilken vanlig bil som helst. Men sällan bromsar då man till största delen bromsar med generator/harvesfunktion (tillvaratar energin genom att ladda batterierna när man bromsar).

Däremot så är det rätt stort att slippa all service runt både motor och växellåda. Har varit den absolut största servicekostnaden för vår V70, så mycket trevligt att slippa den delen.

Skrivet av Jimmy:

Norge har haft Tesla subtionerad ganska länge och enligt de Norrmän jag pratat med så är man inte direkt nöjda. Jag har inte veriferat men eftersom jag hört liknande historier på andra håll så har jag ingen anledning att misstro.

Norge har inga specifika subventioner för Tesla. Dina "norrmän" är felinformerade.

Däremot så har de, som i många andra länder, olika former av skattelättnader för elbilar. Det kan man tycka vad man vill om (jag är själv tudelad då jag är kapitalist i grunden, och inte sosse/millöpartist), men det har vi även i Sverige.

Som sagt, de som uttlar sig mest, och mest negativt, är ofta de som endast "hört historier".

Tror du på råtta i dina pizzor också?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det där var inte att svar på min fråga om ditt påsåtende.

Säger en hel del om dina (icke) bilkunskaper.

Inte för att det har med saken att göra (typiskt med personagrepp från sådana som du), men jag har spenderat exakt 0 sekunder på elbilsforum under 2020, och extremt sparsmakat tidigare (när jag var ny så fick jag många bra tips).

Varför dessa personangrepp, istället för att svara på vad du baserar dina felaktiga påstående på?

Offerkoftan och "sådana som du" - samtidigt. Tummen upp.

Bra fortsättning av vår så kallade dialog.

Men visst, hade du räknat på saken eller bara känt dig elbilskränkt när någon skrev att du blev subventionerad?

För jag tänker såhär...

Årsskatt
Tesla 3 : 360kr
S90 T5: 8 330kr
S90 D5: 9 928kr

Drivmedelsskatt
Tesla 3: 1,6 KWh/mil * 1500 mil * 0,439 kr = 1053 kronor
S90 T5: 0,67 liter * 1500 mil * 9,34kr = 9 386,7kronor
S90 D5: 0,54 liter * 1500 mil * 7,70kr = 6 237 kronor

Summering:
Tesla 3: 1 413kr / år i skatt
S90 T5: 17 716kr / år i skatt
S90 D5: 16 165kr / år i skatt

Kikar vi på förmånsvärde:
Tesla 3 (669k inköpspris): 4 285kr/månad eller 51 423 kr/år
S90 T5 (453k inköpspris): 6 292 kr/månad eller 75 506 kr/år
S90 D5 (502k inköpspris): 7 257 kr/månad eller 87 087 kr/år

Och Teslan får en inköpssubvention på 60lax som grädde på moset.

Hur räknar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Offerkoftan och "sådana som du" - samtidigt. Tummen upp.

Bra fortsättning av vår så kallade dialog.

Men visst, hade du räknat på saken eller bara känt dig elbilskränkt när någon skrev att du blev subventionerad?

För jag tänker såhär...

Årsskatt
Tesla 3 : 360kr
S90 T5: 8 330kr
S90 D5: 9 928kr

Drivmedelsskatt
Tesla 3: 1,6 KWh/mil * 1500 mil * 0,439 kr = 1053 kronor
S90 T5: 0,67 liter * 1500 mil * 9,34kr = 9 386,7kronor
S90 D5: 0,54 liter * 1500 mil * 7,70kr = 6 237 kronor

Summering:
Tesla 3: 1 413kr / år i skatt
S90 T5: 17 716kr / år i skatt
S90 D5: 16 165kr / år i skatt

Kikar vi på förmånsvärde:
Tesla 3 (669k inköpspris): 4 285kr/månad eller 51 423 kr/år
S90 T5 (453k inköpspris): 6 292 kr/månad eller 75 506 kr/år
S90 D5 (502k inköpspris): 7 257 kr/månad eller 87 087 kr/år

Och Teslan får en inköpssubvention på 60lax som grädde på moset.

Hur räknar du?

Men den uträkningen gäller väl lika bra för andra elbilar och även liknande många hybrider också?

Bara för att det inte finns många som gör vettiga elbilar betyder väl inte att Tesla gör något fel?

Du kan få elda dina dinosaurer allt du vill, men detta är inte en skattelättnad för tesla, det är en lättnad för elbilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Byggkvaliteten är inte like bra som på våra svensktillverkade (Volvo V70) och tysktillverkade (Mercedes E-klass) bilar, så ett klart minus där. Ungefär den kvalitet som man kan förvänta sig på amerikansktillverkade produkter, och amerikanska bilar. Så där har Tesla en dela att jobba på. Man skall dock komma ihåg att de endast tillverkat bilar i ca 10 år, medans Volvo och Mercedes byggt bilar i över 100 år. När de om något år kommer igång med sin bilfabrik i Tyskland så tror jag det har en chans att bli en klar bättring i kvaliteten hur de monterar och bygger ihop sina bilar.

Bortsett från det så är jag grymt nöjd med vår Tesla, och kan verkligen rekommendera den för dig eller andra som är intresserade av en elbil. Grymt skön och bekväm att köra. Stolarna är nästan lika bra som hos Volvo, och de anser jag är bäst i världen (tydligen så har stolarna i Model 3 konstruerats av före detta bilstolsdesigner hos just Volvo). Förutom det så är den så lätt att köra. Mjuk och enkel vid låga hastigheter (ingen normal växellåda) och mjukt linjärt vridmoment hos elmotorerna. Kör ofta hårt och sportigt, och även där är den överlägsen våra ICE-bilar (trots enkelturbo på V70, och bi-turbo på Mercan) i acceleration och prestanda. Dessutom är just M3 riktigt rolig att köra i kurvor och på svängiga vägar. Sportigare fjädring och chassie än våra normala vardagsbilar, men mer komfortabel än kompisars Porsche och Ferarri. Riktigt trevlig kompromiss av vardagsbil/sportbil!

Gillar även autopiloten när jag antingen köra långa sträckor på motorväg, eller när det är trista vägköer i stan i rusningstid (så skönt att slippa småköra när trafiken kryper fram).

Min första elbil, och innan jag köpte den så var jag skeptisk och lite orolig till hur det skulle fungera med laddning i alla situationer. Har dock fungerat suveränt, och idag är jag inte det minsta "orolig" över laddning istället för tankning. Laddar hemma 95% av tiden, och resten om jag behöver snabbladda på resa (vilket är väldigt sällan jag behövt) så tar jag en fika på en kvart medans jag laddar bilen. Tycker tvärt om att det är så skönt att slippa åka in till macken och tanka!

Kan verkligen rekommendera dig att testa en. Tror du kommer att bli mycket positivt överraskad!

Visst har alla bilar sin +/-, men reagerar bara på att alla jättenegativa kritiker som jag träffar på, allt ifrån här på nätet tills på fester/garden party i verklighetem, aldrig ägt en Tesla själv. Majoriteten av dessa jättekritiker har dessutom inte ens testkört någon - trots deras mycket tvärsäkra negativa åsikter!

Säger en del varför jag är så skeptisk till alla som är superkritiska till en produkt, men som aldrig i sitt liv ens testat en.

Det är som du nämner ganska fascinerande hur personer verkligen vet hur dåligt det fungerar med elbilar, ur alla aspekter, men aldrig ens provat. Visst kan man ha en förståelse för hur kulturen skapat diskursen kring vad bil och bilåkande är för något. Även när de som har elbil förklarar rationellt hur det fungerar i verkligheten, så blir de hånade som kultmedlemmar och får än en gång förklarat för sig hur det inte fungerar så i verkligheten.

Många skeptiker anklagar "sektmedlemmarna" för att de predikar om en verklighet för alla, som inte stämmer överens med deras. Sedan gör de exakt samma sak, de beskriver hur dåligt det skulle fungera med elbil i deras situation och så klart alla andras. Det är ju enbart för några få som det verkligen fungerar att använda elbil. För detta vet man utan tvivel, utan att ens ha testat. För de som har testat har konstaterat sedan länge att det flesta negativa argumenten kring elbilar och laddning är icke-problem.

Men men, omställningen händer och det kommer fortare än många kan tänka sig.

För övrigt, i detta nu så ligger priset för en aktie över 2000$. Det betyder att när börsen öppnar igen på måndag så är en aktie värd 400$ - vilket betyder att det är rätt nära till 420 igen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt