Teslas rusning på börsen får bolaget att sniffa på indexet S&P 500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Var inte det ett sammarbete med ett av de ledande japanska tillverkarna inom batteriteknik? Dvs det är Panasonic som står för teknologin och Tesla för hajpen och bilbatteriet är bara en standardcell som de använder många av.

"In July 2014, it was announced that Panasonic had reached a basic agreement with Tesla to invest in a factory"
"Panasonic agreed to lead the battery cell production portion of the manufacturing"
"the production rate of battery cells in the Gigafactory had reached 3.5 million '2170' cells per day"

https://en.wikipedia.org/wiki/Giga_Nevada

Jo det stämmer nog och det var lite dåligt uttryckt av mig. Den teknik som används i dagens bilar har som jag förstått det också i princip nått vägs ände och det är svårt att göra dem mer effektiva än vad de är. Vad jag menade var att man skapade behovet av batterier, byggde Gigafactories och nu när övriga biltillverkare ska hoppa på tåget så kommer nog ett antal att välja att samarbeta med Tesla kring just produktionen/leveransen av batterier. Sedan om Panasonic blir en underleverantör eller om Tesla kan lösa det mesta inhouse vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Eller insatta

Precis. Köper en till aktie idag vid $1500. Kan komma en dipp till men på sikt är jag helt trygg.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tror Teslas värdering grundas i att de faktiskt levererar ganska nära de absurda tidsplaner som de föreslår hela tiden. Ingen trodde för några år sedan att de skulle kunna producera ens en tiondel av vad de gör idag och de motarbetades aktivt genom försäljningslagar och andra saker.

Hade de misslyckats ofta längs vägen och inte nått målen hade de aldrig hamnat på denna nivå.

De låg ju redan med model s kanske 10 år före konkurrensen (kanske taycan är bra nog, i så fall 7).

Nu med dedikerad ai-kisel och fullt självkörande hårdvara och en vagnpark med full datainsamling är det nästan omöjligt att stoppa deras framfart. Det har ju tagit tid, men nu sitter ju produktionen av model 3 rättså bra och de kan både leverera och tjäna pengar på en bil i den prisklassen, trodde någon det för 5 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror Teslas värdering grundas i att de faktiskt levererar ganska nära de absurda tidsplaner som de föreslår hela tiden. Ingen trodde för några år sedan att de skulle kunna producera ens en tiondel av vad de gör idag och de motarbetades aktivt genom försäljningslagar och andra saker.

Hade de misslyckats ofta längs vägen och inte nått målen hade de aldrig hamnat på denna nivå.

De låg ju redan med model s kanske 10 år före konkurrensen (kanske taycan är bra nog, i så fall 7).

Nu med dedikerad ai-kisel och fullt självkörande hårdvara och en vagnpark med full datainsamling är det nästan omöjligt att stoppa deras framfart. Det har ju tagit tid, men nu sitter ju produktionen av model 3 rättså bra och de kan både leverera och tjäna pengar på en bil i den prisklassen, trodde någon det för 5 år sedan?

Aktivt motarbetas?
Ingen bil har väl subventionerats så mycket som Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Aktivt motarbetas?
Ingen bil har väl subventionerats så mycket som Tesla.

Tesla har aldrig gått i konkurs, men man tog ett lån för flera år sedan av amerikanska staten. Det betalade man av i förtid.

Både GM och FCA har konkat förut och fått räddning av amerikanska staten.

Tesla får ingen subvention alls av USAs stat idag. Alla andra tillverkare får det. Alla tillverkare har samma möjlighet att spela på samma nivå som Tesla, men hittils har intresset varit svalt och nu får dom sota för det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

[quote postid="18507271" userid="179675" Ingen trodde för några år sedan att de skulle kunna producera ens en tiondel av vad de gör idag [/quote]

Nä det märks att det går undan. Min syrra köpte nyligen en model x för 1.2 mille och vilket skämt till bygge. Känns som en förståndahandikappad skuvat ihop bilen. Har efter detta hört fler med samma upplevelse så det beror nog inte på måndags ex.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Jo det stämmer nog och det var lite dåligt uttryckt av mig. Den teknik som används i dagens bilar har som jag förstått det också i princip nått vägs ände och det är svårt att göra dem mer effektiva än vad de är. Vad jag menade var att man skapade behovet av batterier, byggde Gigafactories och nu när övriga biltillverkare ska hoppa på tåget så kommer nog ett antal att välja att samarbeta med Tesla kring just produktionen/leveransen av batterier. Sedan om Panasonic blir en underleverantör eller om Tesla kan lösa det mesta inhouse vet jag inte.

Panasonic har investerat mycket i den fabriken. Att se dom som underleverantör är nog inte rätt ord. Partner är ett bättre ord.

"By 2019, the gigafactory companies (now with 7,700 employees) had invested a combined $4.9 billion dollars ($3b by Tesla, $1.7b by Panasonic"
"Only Panasonic cells are to be used in the US-made Model 3"
"2170-cells are transferred on autonomous vehicles from Panasonic to Tesla"

Tesla bygger bilar inte batterier.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Tesla har aldrig gått i konkurs, men man tog ett lån för flera år sedan av amerikanska staten. Det betalade man av i förtid.

Både GM och FCA har konkat förut och fått räddning av amerikanska staten.

Tesla får ingen subvention alls av USAs stat idag. Alla andra tillverkare får det. Alla tillverkare har samma möjlighet att spela på samma nivå som Tesla, men hittils har intresset varit svalt och nu får dom sota för det.

Jag tänkte mer lokalt, tex hur förmånsskatten på en Model S för 1MSEK motsvarade en V70 för 300kkr.

Hade du något exempel på "motarbete"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Panasonic har investerat mycket i den fabriken. Att se dom som underleverantör är nog inte rätt ord. Partner är ett bättre ord.

"By 2019, the gigafactory companies (now with 7,700 employees) had invested a combined $4.9 billion dollars ($3b by Tesla, $1.7b by Panasonic"
"Only Panasonic cells are to be used in the US-made Model 3"
"2170-cells are transferred on autonomous vehicles from Panasonic to Tesla"

Tesla bygger bilar inte batterier.

De 2170-celler som Panasonic producerar i Nevada är utvecklade tillsammans med Tesla. Det betyder att de delar på patenten till de batterierna. Så de batterier som Panasonic ska sälja till Toyota, kommer inte innehålla samma kemi.

För att få bygga bilar i Kina så var Tesla tvungna att köpa inhemska batterier, man fick inte använda batterier från Panasonic.

Så Tesla är med och tillverkar batterier idag, den 22 september kommer företaget att visa upp egen utvecklade batterier och tillverkning. Antingen så tror man att Elon snackar i mössan igen och hype´ar något som aldrig kommer, eller så är man riktigt intresserad av det som kommer att presenteras från projektet "Roadrunner" - Jag gissar att det kommer bli något riktigt speciellt. Tesla kommer utöka avståndet till övriga biltillverkare vad gäller batterikemi och tillverkningskostnad.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Panasonic har investerat mycket i den fabriken. Att se dom som underleverantör är nog inte rätt ord. Partner är ett bättre ord.

"By 2019, the gigafactory companies (now with 7,700 employees) had invested a combined $4.9 billion dollars ($3b by Tesla, $1.7b by Panasonic"
"Only Panasonic cells are to be used in the US-made Model 3"
"2170-cells are transferred on autonomous vehicles from Panasonic to Tesla"

Tesla bygger bilar inte batterier.

Då kan du lika gärna säga att TSMC äger Geforce 1080ti eftersom de bygger chippen.
Givetvis är det inte så utan det är Nvidias grafikkort. Det spelar heller ingen roll hur mycket Panasonic har investerat, ägarskapet på batterierna går per automatik över till Tesla när de nått en viss nivå. Att ha hela tillverkningsprocessen under ett tak är dock rimligare än att behöva skeppa dem jorden runt för att göra det sista (som många andra företag gör). Teslas batteri patent är sedan sex år även open source och det finns företag som arbetar enligt dessa.

Om du tror att Tesla bygger bilar för att konkurrera med andra biltillverkare så får det stå för dig.
Läs här från officiell Tesla sida

Citat:

Tesla Motors skapades för att påskynda antagandet av hållbar transport. Om vi bereder en väg för skapandet av attraktiva fordon och sen placerar ut minor av immateriella rättigheter bakom oss för att hindra andra, agerar vi på ett sätt tvärtemot det målet

Citat:

Vi tror att Tesla, andra bolag som tillverkar elbilar och världen skulle tjäna på en gemensam, snabbutvecklande teknologiplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

"Founded in July 2003 by engineers Martin Eberhard and Marc Tarpenning as Tesla Motors"

Oklart vad du menar, antar att du trollar.

"Eberhard's interest in sports cars, dependence on oil imports, and global warming led him to found Silicon Valley's first automobile company"
Eftersom du verkar gilla Wikipedia

Grundarna för Tesla är Martin Eberhard, Marc Tarpenning, Elon Musk, Ian Wright och Jeffrey Brian Staubel. Företagskulturen formas därtill inte när man grundar ett bolag, utan när företaget byggs upp.

På Tesla arbetar man iterativt, det är därför man inte har några årsmodeller, t.ex. Man gör löpande förändringar. Ganska likt många systemutvecklaryrken och ganska olikt den traditionella fordonsbranschen.

Förfinade språket ;)
Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad (OT-politik)*

Vänligen håll er till topic.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

[quote postid="18507271" userid="179675" Ingen trodde för några år sedan att de skulle kunna producera ens en tiondel av vad de gör idag [/quote]

Nä det märks att det går undan. Min syrra köpte nyligen en model x för 1.2 mille och vilket skämt till bygge. Känns som en förståndahandikappad skuvat ihop bilen. Har efter detta hört fler med samma upplevelse så det beror nog inte på måndags ex.

Vad för fel hade bilen?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersL:

Undrar hur länge det kommer vara så då det börjar komma fler och fler alternativ:
https://www.youtube.com/watch?v=JbWJO66JIYg

Byggd i Kina då den stora marknaden är där men konstruerad i Sverige (att få bra byggvalitet handlar minst lika mycket om att göra en konstruktion som är simpel att montera och passa ihop så det spelar liten roll vart en bra robust konstruktion monteras).

// Anders

Jag har svårt för elbilar byggda på en platform för förbränningsbilar. En elbil med kardantunnel? Nej tack!

Skrivet av henkiii:

Jag tänkte mer lokalt, tex hur förmånsskatten på en Model S för 1MSEK motsvarade en V70 för 300kkr.

Hade du något exempel på "motarbete"?

Det gäller ju alla elbilar så ser inte hur det skulle ge Tesla en fördel? En Tesla Model S Long Range är lite dyrare än en V90 D4 Momentum Advanced Edition som förmånsbil och den senare kostar närmare 450k kr.

EDIT: Jag har köp, sålt, köpt, sålt och köpt Tesla aktier. Jag har tagit ut dubbelt så mycket som jag investerade första gången så om Tesla konkar har jag ändå 100% vinst.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tänkte mer lokalt, tex hur förmånsskatten på en Model S för 1MSEK motsvarade en V70 för 300kkr.

Hade du något exempel på "motarbete"?

Och det är ju helt enligt Sveriges "dolda" miljöbilsbonussystem fungerar. Lika kraftig som vårt grannland i väst, men mindre politiskt känslig för Sverige.

Precis samma gäller alla märken. Hade sotloket V70 funnits som utsläppsfri så hade även den fått samma fördelar. Precis som Audis e-Tron, Hyundais Ioniq EV och BMWs i3 får.

Skillnaden ligger i hur villiga tillverkaren är att producera utsläppsfria fordon, där Tesla i princip stått ensam de senaste 15 åren. Nyligen har VW-koncernen vaknat (yrvaknat?). Hyundai och Kia travar sig fram lite försiktigt. Och andra famlar i mörkret åt helt fel håll, som Toyota.

Det är ingen inbakad fördel för Tesla, men det finns vissa fördelar att ha jobbat med en teknik i närmare två årtionden före konkurrenterna.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

De som vågar äga tesla-aktien i dag får nog kallas modiga

Som stolt aktieägare föredrar jag att bli kallad korkad. ;D
Alla vettiga människor skulle ha sålt nu, men man har liksom köpt dem för att man vill delta i märket och förändringen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Och det är ju helt enligt Sveriges "dolda" miljöbilsbonussystem fungerar. Lika kraftig som vårt grannland i väst, men mindre politiskt känslig för Sverige.

Precis samma gäller alla märken. Hade sotloket V70 funnits som utsläppsfri så hade även den fått samma fördelar. Precis som Audis e-Tron, Hyundais Ioniq EV och BMWs i3 får.

Skillnaden ligger i hur villiga tillverkaren är att producera utsläppsfria fordon, där Tesla i princip stått ensam de senaste 15 åren. Nyligen har VW-koncernen vaknat (yrvaknat?). Hyundai och Kia travar sig fram lite försiktigt. Och andra famlar i mörkret åt helt fel håll, som Toyota.

Det är ingen inbakad fördel för Tesla, men det finns vissa fördelar att ha jobbat med en teknik i närmare två årtionden före konkurrenterna.

Bra skrivet! Ganska skrämmande hur teknikointresserade många i forumet verkar vara. Tesla har arbetat länge och är långt före konkurrensen. Och de har även motarbetats hårt, både extern och förstås internet. Nu gillar jag över lag Elon Musk men han är ändå den förmodligen största risken för Tesla.

Så länge konkurrenterna inte bygger elbilar med nya koncept utan bara stoppar in något batteri där det får plats och en elmotor och silvertejpar över utrymmet där avgasröret stack ut så kommer vi inte få se några seriösa konkurrenter på länge. Kryllar av startups men få lyckas få fram något. Mest snack, ingen verkstad. Likt hästentusiasterna vrålade och skrek att bilar är en fluga och hästar gäller när bilen kom så hör vi redan nu folk vråla, med en andedräkt stinkandes diesel, om hur elbilen är en fluga.

Och Tesla är helt klart ett teknikföretag. Om Tesla inte är ett teknikföretag är heller inte, tidigare nämnda, Nvidia det heller.

Nej nog rantat för mig tror jag, men diskussionen från vissa i denna tråden är bland det mest bissarra jag läst under mina 18 år på Sweclockers. Teknik är inte teknik när "fel" företag står för den!?
En sak om man ogillar Tesla, Elon Musk, SpaceX, teknik, datorer och annat, men någon jävla gräns måste det ju rimligtvis finnas? Speciellt här!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vad för fel hade bilen?

Massor av saker är mer eller mindre fel/ snemonterade. Passagerarstolen var till och med så dåligt injusterad att plastdetaljer gick sönder när man flyttade stolen längst bakåt.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Avstängd

Det är på grund av miljöhysterin och hypen kring elbilar som Tesla kunnat ta enorma priser och ändå få det sålt. Långt ifrån säkert elbilar är framtiden, om 10-20 år kan det vara vätgasdrivna bilar, att Elon kallar det dumt är ju talande, Elon är ljusår ifrån geniet han tagit namnet ifrån till sina elbilar.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem

Någon här som faktiskt äger eller har ägt en Tesla? Får uppfattningen av att de som fått lära känns bilen under X antal månader inte alltid är så imponerade som folk på forum tenderar att vara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av KrilleD:

Det är på grund av miljöhysterin och hypen kring elbilar som Tesla kunnat ta enorma priser och ändå få det sålt. Långt ifrån säkert elbilar är framtiden, om 10-20 år kan det vara vätgasdrivna bilar, att Elon kallar det dumt är ju talande, Elon är ljusår ifrån geniet han tagit namnet ifrån till sina elbilar.

Vätgas... Det har varit framtiden om 20 år sedan 80-talet. Vad exakt menar du att vätgas ska bidra med för fordonsindustrin?

Elon är entreprenör och ingenjör som bygger produkter utav etablerade teknologier. Nikola Tesla var uppfinnare som sysslade med vetenskapliga upptäckter. Det är ganska så olika områden.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Massor av saker är mer eller mindre fel/ snemonterade. Passagerarstolen var till och med så dåligt injusterad att plastdetaljer gick sönder när man flyttade stolen längst bakåt.

Kvalitet har inte varit Teslas signum direkt och produktionen har som vi vet kantats av problem. Man ska dock komma ihåg att Model S är väl deras första riktiga producerade bil (de har haft en eller två modeller tidigare) och man har haft ekonomiska utmaningar. Även andra bilmärken har problem med nya modeller, Volvos XC90 på första årgången i den nya modellen från 2016 hade exempelvis problem med att plåtbitarna inte riktigt passade ihop, med skarpmärken på dörrar med mera som resultat. Alltid bättre att vänta några år tills de hunnit få bort alla barnsjukdomar.

Skrivet av Jimmy:

Någon här som faktiskt äger eller har ägt en Tesla? Får uppfattningen av att de som fått lära känns bilen under X antal månader inte alltid är så imponerade som folk på forum tenderar att vara.

Hade tre stycken tjänstebilar i form av Model S. Äldre varianter från 2015 som lämnades tillbaka 2018. Trevliga att köra. Den där extrema accelerationen var väl kul första gången. Sedan började man dock hitta många brister och problem och det blev mycket praktiska svårigheter när infrastrukturen inte alltid fanns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Att Tesla är världens högst värderade bilföretag är ganska sjukt. Från DN:

Tesla sålde 367.500 bilar förra året och omsatte 24,6 miljarder dollar med i princip nollresultat efter åratal av förluster. Toyota sålde 10,74 miljoner bilar 2019 med en omsättning på 280 miljarder dollar och nära 9 procents vinstmarginal det senaste fiskala året som slutade sista mars.

Nu bygger förvisso börsen på spekulationer och förhoppningar om framtiden men iaf.

Kan förtydliga att jag gillar Tesla. Tesla har gjort oerhört mycket för hela bilbranschen som mest har stått och stampat i åratal.

Nu kan jag inte särskilt mycket om aktier, men handlar det inte mycket mer om förväntan hos aktieägarna än något annat?
Om så, kan det ses ganska naturligt att en biltillverkare med högpresterande elektriska bilar i en värld som vet att petroleumbilen är på väg ut värderas mycket högre.

Dessutom är Tesla väldigt självförsörjande, både kring komponenter samt utveckling av teknologin de använder.

Ouch: Läste inte klart hela ditt inlägg....soz

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Har dom det?
Kvalitén på bilarna verkar vara under all kritik. Verkar snarare som dom endast har tekniken men saknar resten runt omkring.
När dom riktiga biltillverkarna väl börjar satsa så är jag lite skeptisk till att Tesla kommer kunna konkurrera.

Du tänker tyvärr lite för kortsiktigt. Du måste tänka bortom bilen i sig.

När jag pratar om helheten så tänker jag på att samma företag sätter upp tusentals laddstationer överallt, de är inkluderade i deras egna nät direkt. Riktigt kraftiga snabbladdare alltså. Istället för att (som några andra aktörer) bygga några fesna laddstolpar som knappt har kräm så bygger de typ 15st riktigt kraftiga snabbladdare vid varje station.

Tesla har exempelvis också solceller. Inte vilka solceller som helst, utan alltid den senaste tekniken. "Solar roof" som ska lanseras i Sverige (eller kanske redan har lanserats? lite dålig koll där) är ett exempel. Tesla pushar alltså för den senaste tekniken, redo att ta klivet som inget annat bilföretag gör.

Stora batterier är ett annat exempel.

De är med och bygger infrastrukturen som framtidens bilar behöver. Tänker långsiktigt.

Ta Volvo som ett motexempel. Vad har dem? De har nyss släppt typ sin första elbil, år 2020. Snacka om att ligga efter. Nu var kanske inte detta det bästa exemplet, men ändå.

Tesla gör inte världens bästa bilar, men de byggs på de senaste tekniska lösningarna och kommer oftast med väldigt innovativa och galna lösningar som ingen annan vågar göra.
Ta deras dörrhantag till exempel. Tesla ska tydligen alltid krångla och hitta på nya dörrhantag som många verkar få problem med. Varför tar de inte bara nått vanligt j*kla dörrhantag som fungerar? Det har blivit deras gimick nästan.

Där har du några få exempel på varför Tesla värderas så högt. Precis som på börsen så handlar allting om spekuleringar.
Tesla drömmer. Elon Musk drömmer om en annan framtid. Fler borde drömma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Du tänker tyvärr lite för kortsiktigt. Du måste tänka bortom bilen i sig.

När jag pratar om helheten så tänker jag på att samma företag sätter upp tusentals laddstationer överallt, de är inkluderade i deras egna nät direkt. Riktigt kraftiga snabbladdare alltså. Istället för att (som några andra aktörer) bygga några fesna laddstolpar som knappt har kräm så bygger de typ 15st riktigt kraftiga snabbladdare vid varje station.

Tesla har exempelvis också solceller. Inte vilka solceller som helst, utan alltid den senaste tekniken. "Solar roof" som ska lanseras i Sverige (eller kanske redan har lanserats? lite dålig koll där) är ett exempel. Tesla pushar alltså för den senaste tekniken, redo att ta klivet som inget annat bilföretag gör.

Stora batterier är ett annat exempel.

De är med och bygger infrastrukturen som framtidens bilar behöver. Tänker långsiktigt.

Ta Volvo som ett motexempel. Vad har dem? De har nyss släppt typ sin första elbil, år 2020. Snacka om att ligga efter. Nu var kanske inte detta det bästa exemplet, men ändå.

Tesla gör inte världens bästa bilar, men de byggs på de senaste tekniska lösningarna och kommer oftast med väldigt innovativa och galna lösningar som ingen annan vågar göra.
Ta deras dörrhantag till exempel. Tesla ska tydligen alltid krångla och hitta på nya dörrhantag som många verkar få problem med. Varför tar de inte bara nått vanligt j*kla dörrhantag som fungerar? Det har blivit deras gimick nästan.

Där har du några få exempel på varför Tesla värderas så högt. Precis som på börsen så handlar allting om spekuleringar.
Tesla drömmer. Elon Musk drömmer om en annan framtid. Fler borde drömma.

Mjo men är det en bil man har tänkt köpa så är den ändå ganska viktig i debatten. =P
Men jag förstår ditt resonemang.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rekl3M:

Köpte på 1650 Må tesla-gudarna vara med mig.

Då väntar du bara på att Mars kolonierna ska byggas ?

Permalänk
Medlem

Man ska ha klart för sig att Tesla inte bara gör elbilar, dom gör också solpaneler, soltak, batteri-packs, självkörningsteknik, laddnätverk, fabriker och ja, elbilar. Dom har många spännande saker framöver som gör att aktien rusar. Sen kan det ju såklart gå i stöpet också.

Summa summarum; Tesla är inte ett bilföretag. Inte i en traditionell mening i alla fall.

Kan tillägga att jag köpte på mig aktier på $280 så jag är en väldigt glad aktiesparare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hade du något exempel på "motarbete"?

Motarbetet jag tänkte på var främst det som var i usa där de inte fick säljas i vissa delstater alls, vissa tillät inte online-försäljning av bilar, i vissa strejkade alla bilförsäljare och vägrade sälja tesla, ...

Miljöbilspremie är inte unikt för tesla utan gäller alla bilar som uppfyller vissa krav. Dock är det ganska få som gör det förutom tesla...

Permalänk
Medlem

"1. Amazon (USA), e-handel – 401,1 miljarder dollar
2. Microsoft (USA), it och teknik – 269,9 miljarder dollar
3. Apple (USA), it och teknik – 219,1 miljarder dollar

4. Tesla (USA, fordon – 108,4 miljarder dollar

5. Tencent (Kina), it och teknik – 93 miljarder dollar
6. Facebook (USA), it och teknik – 85,7 miljarder dollar
7. Nvidia (USA), it och teknik – 83,3 miljarder dollar
8. Alphabet (USA), it och teknik – 68,1 miljarder dollar
9. PayPal (USA), it och teknik – 65,4 miljarder dollar
10. T-Mobile (USA), telekom – 59,7 miljarder dollar"

https://www.nyteknik.se/digitalisering/techbolagen-som-sa-har...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NodCommander:

Vätgas... Det har varit framtiden om 20 år sedan 80-talet. Vad exakt menar du att vätgas ska bidra med för fordonsindustrin?

https://cleantechnica.com/files/2020/06/most-efficient-automobiles.png

Elon är entreprenör och ingenjör som bygger produkter utav etablerade teknologier. Nikola Tesla var uppfinnare som sysslade med vetenskapliga upptäckter. Det är ganska så olika områden.

Fortfarande en del av framtiden:
https://www.nyteknik.se/energi/biljatten-framtiden-ar-vatgasd...
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/folj-med-till-varldens-f...
Elon är inte korkad däremot är han ju inte jämförbar på något vis med en av historiens största genialiska uppfinnare som blev lömskt lurad av Edison.

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.